Przejdź do treści

Wek na odporność: marynowany czosnek

Wek na odporność: marynowany czosnek
Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Bulion, sałatka, a może stir-fry? Algożercy, szykujcie się na ucztę!
Raw bars - zdrowe mrożone batony
Raw bars – zdrowe mrożone batony
kapsułki
Witaminy – kiedy, które i dla kogo?
Psychologiczny problem… zaparć
istockphoto.com
Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?

Jesienią o odporność dbać po prostu trzeba, zanim poczujesz, że „coś cię łapie”. Stawiamy na stary dobry, poczciwy czosnek. W marynatę go!

Czosnek to turbowarzywo. Działa niczym naturalny antybiotyk, a wystarczy zjadać dziennie tylko dwa ząbki, by zadbać o swój układ odpornościowy. Czosnek najlepiej spożywać w postaci surowej ‒ dzięki temu zachowamy wszystkie cenne składniki. Jest bogaty w witaminy (C, B1, B2, B3) i sole mineralne (selen, żelazo, chrom, miedź). Czosnek ma właściwości bakteriobójcze, przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne, pomoże przy przeziębieniu, katarze czy bólu gardła. Przy okazji świetnie wpływa na serce, obniża ciśnienie krwi i zły cholesterol, ułatwia zasypianie. Charakterystyczny zapach i moc zawdzięczamy allinie, która po zmiażdżeniu zamienia się w allicynę. Pamiętaj, aby po zmiażdżeniu ząbka czosnku poczekać 10 minut, w tym czasie wytworzy się allicyna.

My zrobimy cudowną czosnkową miksturę wzmacniającą odporność organizmu ‒ dodamy papryczkę chili, ziele angielskie, kafir, musztardę i miód. Efekt jest zaskakujący!

Składniki (na słoik o pojemności 250 ml):

– ok. 25 ząbków czosnku
– parę igiełek rozmarynu
– jedna średniej wielkości papryczka chili
– 5 ziarenek ziela angielskiego
– 4 liście kafiru
– 25 ml octu
– ok. 125 ml wody
– łyżka miodu
– łyżeczka ostrej musztardy

Przygotowanie: 

Wyparz słoik. Czosnek obierz z łupinek.

Zdjęcie: masz.talerz

Pokrój chili w drobne cząstki.

Zdjęcie: masz.talerz

Wrzuć część czosnku do słoika, dodaj chili, rozmaryn, ziele i kafir, następnie dodaj kolejną porcję czosnku. W garnuszku zagotuj wodę z octem, musztardą i miodem. Zalej gorącym płynem czosnek.

Zdjęcie: masz.talerz

Zakręć i odwróć słoik do góry dnem, aż zawartość całkowicie wystygnie. Po otwarciu słoika należy go przechowywać w lodówce.

Zdjęcie: masz.talerz

Marynowany czosnek możesz jeść na kanapce ‒ najpierw przeciśnij go przez praskę. Dodawaj do dań jednogarnkowych albo miksuj z zupami krem.

masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracujących z organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni.

konsultacja dietetyczna: Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

 

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

pieczony kalafior

Pieczony kalafior w sosie pomidorowym

Owocowe chutneye – lato zamknięte w słoiku

Woda smakowa – zrób ją sama!

Jak wzmocnić odporność przed sezonem infekcyjnym? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Tagliatelle z porem i łososiem

Tagliatelle z porem i łososiem

borowiki

Sezon na borowiki trwa! Wypróbuj ten przepis

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Domowe wypieki dla początkujących

Domowe wypieki dla początkujących. Wypróbuj nasze przepisy i przekonaj się, jakie to proste

kiszone ogórki

3 przepisy na kiszone ogórki. Dla początkujących, nieco wtajemniczonych i kiszonkowych wymiataczy

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

marmolada

Zrób sobie marmoladę z twistem

Przepis na domowe suszone pomidory. Świetne do kanapek, sałatek i jako przekąska

Ciastka z sezonowymi owocami. Zrobisz je w kilka minut

istockphoto

Szpinak w super sałatce

Śliwki z kremem kokosowym. Wykwintny smak z zapachem lata

Przepis na jaglany koktajl z malinami. Prawdziwa bomba witaminowa

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

Ciastka jagodowe bez cukru. Nadają się na wycieczkę, plażę i do pracy!