Przejdź do treści

Wiosenny detoks

Wiosenny detoks
Wątroba – szefowa oczyszczalni. Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta myje twarz
Seks dobry na wszystko, nawet na trądzik? HZ kontra mity #10 Trądzik
Kobieta dekoruje pierniki
8 sposobów na spędzenie świąt bez wyrzutów sumienia
Dobra wiadomość dla chorych na rdzeniowy zanik mięśni – lek na SMA będzie refundowany w Polsce
stół świąteczny
Racjonalne podejście do jedzenia podczas świąt. Dietetyk radzi, jak znaleźć złoty środek
Magiczne portrety chorych dzieci w szpitalach. Zobacz zdjęcia z projektu „Heart Project”

Jeśli chcesz czuć się lekko i mieć dobre samopoczucie na wiosnę, twój organizm musi działać niczym wzorowa oczyszczalnia. Za pozbywanie się zanieczyszczeń i toksyn odpowiadają przede wszystkim: wątroba, nerki, jelita i skóra.

Warto o nie szczególnie zadbać, bo jeśli nie będą działać sprawnie, nawet najlepiej przeprowadzony detoks nie będzie skuteczny. Nie u każdego system samooczyszczania działa wystarczająco sprawnie, ale na szczęście można go wspomóc.

Toksyny, które trafiają do organizmu, pochodzą przede wszystkim z żywności (sztuczne konserwanty, barwniki, aromaty). Celem systemu samooczyszczania, w który wyposażyła nas natura, jest zneutralizowanie tych śmieci, a następnie pozbycie się ich. Na tym polega detoksykacja.

Wątroba – szefowa oczyszczalni

W procesie oczyszczania bardzo ważna jest wątroba. Jej zadanie to neutralizacja niebezpiecznych związków i przekształcanie ich w mniej groźne składniki, które łatwiej wydalić z organizmu. By mogła działać sprawnie, unikajmy szkodliwych substancji: pochodzących z żywności (pestycydy, metale ciężkie, azotyny i azotany zawarte w wędlinach, antybiotyki), nadmiaru alkoholu, ostrych i ciężkostrawnych potraw, niepotrzebnych leków i tłuszczów nasyconych. 

Na pogorszenie pracy wątroby wpływają wolne rodniki – w ich zwalczeniu pomogą polifenole, związki, które można znaleźć w winogronach, jagodach, kakao i zielonej herbacie. Badania wykazały, że napar chroni przed uszkodzeniami wątroby spowodowanymi alkoholem. Warto docenić także buraka. Zawiera nie tylko polifenole, ale, co ważniejsze, betainę – chroni ona wątrobę przed odkładaniem się nadmiaru komórek tłuszczowych. Kolejnym wspomagaczem wątroby jest… kawa, która zmniejsza ryzyko raka tego narządu (badania włoskiego Mario Negri – Istituto di Ricerche Farmacologiche). Również oliwa z oliwek poprawia funkcjonowanie naszego naturalnego filtra (badania z University of Monastir w Tunezji). 

Jelita i skóra – sprzątacze niestrudzeni

Wiosenny detoks

Jelita i skóra – sprzątacze niestrudzeni. Ilustracja: shutterstock

Kiedy już wątroba przekształci toksyny na mniej groźne, ale wciąż niechciane związki, wtedy czas na wyrzucenie ich poza organizm. Ten proces odbywa się kilkoma drogami. Jedną z nich jest wydalanie przez skórę. Kiedy się pocimy, pozbywamy się nie tylko toksyn, ale też cennych składników, jak np. potas, sód, magnez. Zatem najkorzystniejsze jest wypocenie się przy jednoczesnym nawadnianiu organizmu. Osoby ważące 60–80 kg powinny spożywać dziennie 2–3 litry płynów (8–12 szklanek). Każda forma ruchu, a także korzystanie z sauny, sprzyjają oczyszczaniu organizmu z niepotrzebnych związków.

Druga droga odbywa się za pośrednictwem jelit. W tym wypadku najważniejszą rolę odgrywa flora bakteryjna. Im jest bogatsza, tym lepsza jest perystaltyka jelit, szybsze trawienie i wydalenie toksyn. Jak poprawić stan jelit? Przede wszystkim spożywając probiotyki zawarte w kefirach czy kwaszonej kapuście. Niekorzystne dla oczyszczania są zaparcia, gdyż toksyny wciąż tkwią w organizmie. Co ciekawe, dobry na trawienie jest ananas – zawiera bromelinę, mieszankę enzymów o działaniu przeciwzapalnym, poprawiających trawienie, wykorzystywanych przy zapaleniu żył czy zatok.

Trzeba pamiętać, że tylko czyste jelita funkcjonują prawidłowo. Zanieczyszczone nie przyswajają niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składników odżywczych, poza tym zanieczyszczenie jelit sprzyja niekorzystnemu procesowi fermentacji. W procesie ich oczyszczania najważniejszą rolę odgrywa błonnik pokarmowy – przede wszystkim nierozpuszczalny. To kompleks związków pochodzenia roślinnego, który nie ulega trawieniu w przewodzie pokarmowym. Błonnik pęcznieje w jelitach, przyspiesza perystaltykę jelit, poprawia ich ukrwienie i eliminuje nagromadzone w nich szkodliwe substancje. Dieta bogata w błonnik pokarmowy zapobiega zaparciom, a dodatkowo zmniejsza uczucie głodu, gdyż błonnik pęcznieje w żołądku. Bogatym źródłem błonnika są otręby pszenne, znajdziemy go także w warzywach (najwięcej zawierają strączkowe) i owocach (np. maliny), kaszach, niełuskanym ryżu, a także pieczywie razowym.

By wspomóc proces oczyszczania jelit, można też sięgnąć po suplementy zawierające błonnik dostępne w aptekach, jak np. Xenna Błonnik. Preparat zawiera bardzo wysoko skoncentrowany błonnik z otrębów pszennych, dlatego wystarczą tylko 2 łyżeczki dziennie – rozpuszczone w wodzie lub soku albo dosypane do potraw – by jelita działy sprawniej. Tak przygotowane szybciej rozpoczną proces oczyszczania, a wiosenna odnowa organizmu będzie dużo bardziej efektywna.

Nerki – filtrowanie to podstawa

Wiosenny detoks

Nerki – filtrowanie to podstawa. Ilustracja: shutterstock

Kolejnym narządem, który odgrywa ważną rolę w pozbywaniu się toksyn, są nasze nerki i układ moczowy. Obciążeniem dla tego układu może być spożywanie nadmiernej ilości białka – zawartego np. w mięsie drobiowym. Dieta zasobna w ten składnik prowadzi do odkładania się kamieni nerkowych. Badania z Johns Hopkins University wykazały, że menu dobre dla nerek to takie, które obfituje w owoce, orzechy, produkty pełnoziarniste i niskotłuszczowe, zaś ograniczające spożycie cukru, soli i czerwonego mięsa.

Oczyszczaniu organizmu sprzyjają wszelkie zioła napotne, moczopędne i przyspieszające trawienie: np. bratek, pokrzywa, skrzyp i żurawina (wspomagają układ moczowy); dziurawiec, rumianek, koper włoski i mięta (wspomaga układ trawienny); wiązówka błotna, bez czarny i lipa (mają działanie napotne).

Podsumowując, najlepszy detoks polega przede wszystkim na piciu dużej ilości wody, dostarczaniu organizmowi owoców, warzyw, zdrowych nienasyconych tłuszczów i wypacaniu szkodliwych związków, np. w saunie. Ważne jest także jedzenie w równych odstępach czasowych (co 2–3 godziny) i nieprzejadanie się! Doskonałym sposobem na usprawnienie pracy przewodu pokarmowego jest także przyjmowanie preparatów z wysoko skoncentrowanym błonnikiem z otrębów pszennych. Dzięki trzymaniu się tych zasad nie tylko oczyścimy organizm z toksyn, ale możemy zrzucić również parę kilogramów.

Jeśli chcecie zarządzić prawdziwe wiosenne porządki, zdecydujcie się na detoks w kilku krokach, ale przede wszystkim dbajcie o swoją naturalną oczyszczalnię na co dzień!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Weekendowy detoks sokowy

Weekendowy detoks sokowy

Detoksowa zupa miso z warzywami

5 pomysłów na 1-dniowy detoks

5 pomysłów na 1-dniowy detoks

Ogórek z imbirem – oczyszczający duet

Ogórek z imbirem – oczyszczający duet

Szczęśliwy detoks dla świadomych hedonistów

Szczęśliwy detoks dla świadomych hedonistów

Kiczeri, czyli detoks po indyjsku

Kiczeri, czyli detoks po indyjsku

Detoks? Naturalnie!

Detoks? Naturalnie!

Co papierosy robią z układem krążenia

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Kobieta trzymająca się za plecy między łopatkami z powodu bólu łopatek

Co oznacza ból pleców między łopatkami i jak go leczyć?

Kasztanowe moelleux z pieczonymi gruszkami

Kasztanowe moelleux z pieczonymi gruszkami

8 nawyków, których warto się pozbyć przed trzydziestką