Przejdź do treści

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kawa
„Jeśli jest godzina 13, masz już za sobą dwie filiżanki kawy i czekasz aż twoja herbata wystygnie, to sygnał, że przesadzasz”. O tym, jaka jest bezpieczna dawka kawy, mówi internistka
Kobieta w ciąży podczas badania krzywej cukrowej.
Krzywa cukrowa i jej znaczenie podczas ciąży
Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells
Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells
Pierwsza pomoc po ukąszeniu kleszcza. Czy wiesz jak się uchronić przed boreliozą?
Skąd się bierze miód?
Skąd się bierze miód? Produkcja tego niezwykłego nektaru jest naprawdę fascynująca

Już za kilka dni Wielkanoc. Suto zaprawione stoły, wiele dań na czele z żurkiem i ciastami. Mało kto z nas będzie umiał się powstrzymać przed zjedzeniem kolejnej porcji. A co potem? Wachlarz nieprzyjemności wszelakich: od zgagi po wzdęcia. Jak sobie radzić?

Najlepiej byłoby się opanować. I kierować zdrowym rozsądkiem. Ale kto przy świątecznym stole będzie skubał jarmuż, gdy tuż obok wuj Janusz lubieżnie zanurzy białą kiełbasę w chrzanie?! Kto obroni się przed żurkiem? Kto nie zje jajek w te dni, gdy nie ma limitu ich spożycia? Z morzem majonezu. Wyjątkowo.

Mazurek być musi!

A na koniec mazurek wetknięty łakomie, choć pasek w spodniach przeżywa już chwile grozy i rozciąga się do granic wytrzymałości. W międzyczasie jeszcze jakieś boczki, grzybki, pasztety. I nikt nie będzie popijał tego zieloną herbatą. Oczywiście, być może w ten czas, dla niektórych wyjątkowy, wpadniemy w zadumę nad sensem tych świąt albo porozmawiamy o twórczości, dajmy na to, Orzeszkowej, ale nie oszukujmy się – przede wszystkim będziemy jeść. Jeść, jeść i jeść…

Wszystkie oblicza niestrawności

Objawy niestrawności mogą się pojawić niezależnie od świąt i suto zastawionych stołów. Jednak specyfika świątecznych potraw, na ogół tłustych i ciężkich, sprzyja pojawieniu się trudności z trawieniem. Jeśli więc poczujesz ból w górnej części brzucha, zgagę, pieczenie w żołądku albo wzdęcia – będą to sygnały z układu pokarmowego, który bije na alarm. On już nie woła o rozsądek, ale o pomoc.

Pierwsza pomoc w niestrawności

Zaufaj ziołom. Jeśli problemy z niestrawnością pojawiają się okazyjnie i wynikają z zapomnienia się przy biesiadowaniu albo zjedzenia potrawy, która, jak się później okazało, wywołała niemałe poruszenie w brzuchu, warto wspomóc się ziołami albo suplementami na bazie ziół. Szczególną uwagę zwróć na kurkumę. Jej lista zasług dla organizmu jest niemalże nieskończona, a w przypadku układu pokarmowego korzystnie wpływa na trawienie, w szczególności tłuszczów, wspomaga pracę wątroby i układu żółciowego. Równie pomocny będzie wyciąg z rozmarynu – naturalne substancje występujące w ekstrakcie z tego ziela ułatwiają i przyspieszają trawienie.

 

Poprawia się również przepływ soków trawiennych, żółci i funkcjonowanie jelit. Niezbyt znany ze swoich właściwości wspomagających trawienie jest karczoch i ukryta w nim prozdrowotna cynaryna. Poprawia ona metabolizm tłuszczów i wpływa na komfort trawienny.

Lepiej zapobiegać

Jeśli nie jesteśmy w stanie powstrzymać się od zjedzenia świątecznych potraw, to zachowajmy przynajmniej umiar, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia nieprzyjemnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Nie tylko jakość, ale również ilość zjedzonych produktów ma wpływ na skalę trudności, z jaką będzie musiał się zmierzyć nasz układ pokarmowy. Kolejny kawałek białej kiełbasy nie trafia przecież przez usta do czarnej dziury, w której znika. Tak jak wcześniejsi towarzysze stołu – żurki i mazurki – będzie musiał przejść tę samą drogę od przełyku aż po końcówkę. Samo się nie strawi. A więc: po pierwsze, małe porcje. Ograniczmy do minimum potrawy tłuste.

 

Dziewczyna nakłada jedzenie

Nie szczędźmy majeranku, kminku, bazyli i i koperku – są wspaniałym dodatkiem do różnych dań i wielkim sprzymierzeńcem procesu trawienia. Na stole postawmy wodę z miętą. Zrezygnujmy całkiem z napojów gazowanych. Zadbajmy też o spokojną atmosferę przy stole – nie od dziś wiadomo, że stres i napięcia wzmagają wszelkie dolegliwości układu pokarmowego.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wzdęty brzuch. Skąd się bierze i jak się go pozbyć?

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Nie przesadź z małą czarną! Sprawdź, jakie są objawy przedawkowania kawy

Co może boleć ze stresu?

Na serce, na potencję, na depresję i dobrą pamięć. Żeń-szeń panaceum na wszystko?

Jak przyspieszyć metabolizm?

Jak przyspieszyć metabolizm? Poznaj 5 skutecznych produktów

Niedobór żelaza? Dieta roślinna sobie poradzi!

Największe grzechy śniadaniowe – jakie popełniamy najczęściej?

Kobieta stoi w kuchni z kwiatkiem w ręku. Ma okulary, uśmiecha się. Za nią widać gitarę

7 rzeczy, które musisz zrobić po 30-tce

8 superfoods dla zdrowia układu trawiennego

Dziewczyna nakłada jedzenie

5 prostych patentów na poprawę trawienia

Boli cię pierś? Poznaj 7 możliwych przyczyn

Kobieta z bolącym brzuchem cierpiąca na objaw Rovsinga

Czym jest objaw Rovsinga? Jak wygląda badanie i o czym może świadczyć?

wielkanoc rodzina

Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych

Ćwiczenia oddechowe na trawienie

Ćwiczenia oddechowe na trawienie. Kasia Bem pokazuje, jak dobrze je wykonać

Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo

Podziel się posiłkiem z Bezdomnymi

Nie jesz mięsa? Niektórzy nie jedzą niczego. Ruszyła kampania „Podziel się Posiłkiem z Bezdomnymi”

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

Sernik lekki jak piórko

Przepis na sernik jogurtowy z malinami

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy?

Stół wielkanocny

„Nie wymagajmy od bliskich, by całkowicie zmieniali swoje przyzwyczajenia specjalnie dla nas”. Jak przeżyć Wielkanoc stosując dietę eliminacyjną?

jajko wielkanoc

Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

Kolorowe jajka – naturalnie! Sięgnij po barwniki, które masz w kuchni