Przejdź do treści

Zdrowa dieta dla małych organizmów

Zdrowa dieta dla małych organizmów
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
matka trzymająca dłoń dziecka
Coraz większa ilość cesarek
doktor michał lipa przodem
Czy USG jest bezpieczne?
Meghan Markle jest w ciąży. Poinformował Pałac Kensington
Marta Frej dla Hello Zdrowie!
smutna kobieta
Czy kobiecy gniew może być zdrowy?

Zdrowa dieta dla malucha to nie fizyka kwantowa. Wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad, by mieć pewność, że mały organizm otrzymuje wszystko, czego mu potrzeba – w odpowiedniej ilości. Rodzicom, którzy szukają inspiracji i fachowej wiedzy, pomoże także aplikacja BeFit. Klikasz i wiesz!

Zdrowa dieta dziecka: koniecznie śniadanie!

To potwierdzone naukowo: dzieci, które jedzą codziennie pożywne śniadanie, uczą się szybciej, mają więcej ciekawych pomysłów i lepszą kondycję fizyczną. Niby wszyscy wiemy, że zdrowa dieta zaczyna się od śniadania. A jednak badania pokazują, że aż 40–60 proc. polskich dzieci z klas 1–3 nie jada śniadania oraz nie bierze posiłku do szkoły. Efekt? Gorsza koncentracja, złe samopoczucie, brak energii. To od śniadania zależy, czy dziecko będzie mieć energię w ciągu dnia. Z czego powinien składać się ten najważniejszy posiłek? Z węglowodanów złożonych (których źródłem jest pełnoziarniste pieczywo i naturalne płatki zbożowe), białka (które znajdziesz w chudym mięsie, rybach, produktach mlecznych, jajkach i suchych strączkowych), niewielkiej ilości tłuszczu (oleje roślinne, masło) oraz owoców i/lub warzyw. Dobry przykład to jajecznica z pomidorami i pełnoziarniste pieczywo. Albo kanapki z twarożkiem i rzodkiewkami. Świetne będą też płatki zbożowe. Ale uwaga: gotowe płatki śniadaniowe dostarczają dużo cukru, którego nadmiar to zbędne kalorie i nic więcej. Zamiast nich wybierz naturalne płatki zbożowe i przygotuj owsiankę z owocami lub orzechami.

Zdrowa dieta dziecka: posiłki częste i kolorowe

Nauka w szkole czy przedszkolu to dla dziecka naprawdę ciężka praca. Dlatego nawet jeśli zjadło wartościowe pierwsze śniadanie, by nadal miało energię, po 3–4 godzinach powinno zjeść kolejny posiłek. Zdrowa dieta to przede wszystkim regularne posiłki! Zamiast „pustych kalorii” w postaci słodkiej bułki czy batona daj dziecku do szkoły owoce lub kanapkę z dodatkiem warzyw. Ciekawą alternatywą dla kanapek mogą być szaszłyki warzywno-serowe, czyli pokrojone w kostki kromki chleba, sera i warzyw podane w formie szaszłyków. Dzieci zazwyczaj bardzo chętnie jedzą też warzywa pokrojone w kostkę lub słupki: kolorowe papryki, ogórki, rzodkiewki, które są zapakowane w kolorowe pudełeczka. Pozwól dziecku zdecydować, jakie warzywa się w nich znajdą. Pomysł na obiad? Ryba! Bo dla młodego organizmu ma ona szczególną wartość. Obecne w rybach tłuszcze omega-3 zwiększą odporność organizmu oraz poprawią koncentrację i spowodują szybsze przyswajanie wiedzy. Zdrowa dieta dla dziecka powinna uwzględniać ryby nawet trzy razy w tygodniu.

Zdrowa dieta dziecka: deser bez cukru

Aplikacja BeFit pomaga pielęgnować zdrowe nawyki.

Zdrowa dieta dziecka powinna zawierać minimalne ilości cukru. Bo cukier wcale nie krzepi. Paradoksalnie jego duże spożycie powoduje obniżenie jego poziomu we krwi w wyniku działania insuliny. Skutki? Zaburzenia pamięci, spadek koncentracji i niestabilność emocjonalna. Ale które dziecko nie lubi słodkiego smaku? Nie musisz odmawiać dziecku deseru. Po prostu zastosuj zdrowsze zamienniki. Zamiast tradycyjnego batona – zaproponuj batonik muesli. Orzechy czy suszone owoce też sprawdzą się doskonale. A tort urodzinowy nie musi być pokryty warstwą bitej śmietany. Dzieci zazwyczaj nawet wolą tort na bazie galaretki i owoców.

Dzieci nie robią zakupów, nie przygotowują samodzielnie posiłków. Zdrowa dieta dla najmłodszych to zadanie dla rodziców. Ale jak świecić dziecku przykładem, skoro brakuje nam czasu na zdobywanie tej wiedzy? Pomocna będzie aplikacja BeFit, dzięki której poznasz najważniejsze zasady zdrowego żywienia. Aplikacja została opracowana we współpracy z dietetykiem, więc jest źródłem eksperckiej wiedzy o prawidłowym odżywianiu. Dzięki BeFit sprawdzisz kaloryczność i wartość odżywczą produktów spożywczych i dowiesz się, jakie są zdrowsze alternatywy poszczególnych posiłków. Na teoretycznej wiedzy się nie kończy. To także praktyczny trening zdrowych nawyków. Bohaterami aplikacji są owoce i warzywa – dbając o bohaterów, którzy na pewno przypadną do gustu dzieciom, równocześnie rozwijasz w sobie zdrowe przyzwyczajenia. Z takim pomocnikiem zdrowa dieta to także świetna zabawa dla całej rodziny!  

Małgorzata Różańskadietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Angelina Jolie najpierw szokowała, teraz ratuje życie

Strach przed bólem gorszy niż ból

Strach przed bólem gorszy niż ból

6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory

Nie odkrywaj swojej pasji – stwórz ją

Zdenerwowany? Zjedz coś

Fitness na zdrowe jelita

Owoce i warzywa bez przemycania

Owoce i warzywa bez przemycania

Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi?

10 ekokosmetyków idealnych na lato

10 rzeczy, które czyścisz źle, za rzadko lub wcale

Mamo, mam coś w oku!

Tarta z pomidorami, ricottą i parmezanem