Przejdź do treści

Zdrowa kolacja na szybko: warzywny gulasz z cieciorką

Zdrowa kolacja na szybko: gulasz
Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Efektywne kardio – czyli co?
Kolory migreny. Jakie światło zmniejsza ból głowy?
Zimnem czy ciepłem – jak pokonać częste dolegliwości?
Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!
kot w kuchni
10 rzeczy, których lepiej pozbyć się z kuchni

Szybka domowa kolacja? Proszę bardzo – warzywny gulasz z cieciorką.

Jednogarnkowy, szybki i prosty w przygotowaniu, pyszny i przede wszystkim zdrowy! Ten gulasz zawiera wszystko, co wartościowa kolacja mieć powinna: węglowodany, białko i zdrowe tłuszcze. I mnóstwo warzyw, które są podstawą dania. Jest posiłkiem na ciepło, dlatego pokochają go te osoby, które nie mają możliwości zjedzenia ciepłego posiłku w ciągu dnia. Warzywa nie będą rozgotowane, dzięki temu będą pełne sycącego błonnika.

Cebula, marchew, papryka i cukinia dostarczą sporej dawki błonnika oraz witamin i minerałów. Zawarte w cebuli i czosnku związki siarki niszczą chorobotwórcze bakterie układu pokarmowego i oddechowego. Ponadto te warzywa chronią przed wieloma nowotworami. Papryki to megadawka witaminy C, na którą zapotrzebowanie wzrasta podczas stresu oraz obniżonej odporności organizmu. Marchew z kolei to najbardziej popularne źródło beta-karotenu odpowiadającego m.in. za prawidłowego funkcjonowanie narządu wzroku oraz zdrowie błon śluzowych. Beta-karoten zawarty jest także w cukinii dostarczającej sporo obniżającego ciśnienie krwi potasu. A ten jest również w dodanej do gulaszu cieciorce, która jest tu źródłem białka. Cieciorkę namocz dzień wcześniej. Jeśli zapomniałeś, możesz użyć tej z puszki!

Danie możesz zjeść z grzanką z chleba razowego. Albo kaszą lub ryżem, które mogą się gotować podczas krojenia warzyw. A może zostały z wczorajszego obiadu?

Przepis na gulasz warzywny z cieciorką

Zdjęcie: masz.talerz

Gulasz warzywny z cieciorką – składniki (2‒4 porcje):

– mała cebula
czosnek, 2 ząbki
– marchew, 2 szt.
– papryki, 2 szt., czerwona i żółta
– cukinia
pomidory, 3 szt. lub ½ puszki pokrojonych pomidorów bez skórki
– cieciorka, szklanka ugotowanej lub z puszki
– świeże chili (ilość zależna od indywidualnych preferencji smakowych)
– świeży lub suszony cząber
– sól
– oliwa z oliwek, łyżka
masło klarowane, łyżka
– świeża natka pietruszki lub kolendra

Dodatki do wyboru: ryż dziki, kasza gryczana, grzanka z razowego chleba

Gulasz warzywny z cieciorką – przygotowanie:

Gulasz można zrobić maksymalnie w 20 minut. Podczas krojenia warzyw te twardsze i wymagające dłuższej obróbki mogą już się gotować! W ten sposób nie tracisz czasu.

 

Przygotuj warzywa: umyj marchew, pomidory obierz ze skórki, z papryki usuń ziarna. Pokrój w drobną kostkę cebulę, wyciśnij przez praskę czosnek, posiekaj kawałek chili. Rozgrzej w garnku masło i oliwę. Wrzuć chili, cebulę i czosnek. Zmniejsz gaz. Co chwila mieszaj. W czasie, kiedy cebula i czosnek się szkli, pokrój w talarki marchewkę i dodaj do garnka. Następnie dorzuć pokrojoną w kostkę paprykę. Została jeszcze cukinia: nie obieraj jej ze skóry, pokrój w kostkę lub słupki i dodaj do garnka. I pomidory: w kostkę i do garnka, a jeśli używasz tych z puszki, po prostu wlej je do garnka. Dodaj cząber i dokładnie wymieszaj. Przelej wodą na sitku cieciorkę i dodaj do garnka. Przykryj pokrywką i zostaw na 5‒10 minut. W tym czasie rozdrobnij natkę pietruszki – posypiesz nią gotowe danie. Po tym czasie gulasz dopraw solą i przełóż do miseczki, posyp natką i zjedz z dowolnym dodatkiem.

Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracującychz organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

Sorbety warzywno-owocowe. Idealnie pomogą przetrwać upały!

Tort cytrusowo-szpinakowy

Tort cytrusowo-szpinakowy. Smak, którego nie sposób zapomnieć!

Malinowo – morelowa pyszność pod owsianą kruszonką

Letnia sałatka z kurkami. Odrobina lasu na talerzu

Jabłka na patyku. Uważaj, ten deser może uzależnić!

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Pizza z kurkami

Orkiszowa letnia pizza z kurkami. Jedz bez wyrzutów sumienia!

wegańskie lody malinowo-porzeczkowe

Wegańskie lody porzeczkowo-malinowe. Smakują bosko!

Truskawkowe żelki. Doskonały smakołyk bez grama chemii

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami

Drożdżówki z rabarbarem

Chrupiące drożdżówki z rabarbarem i budyniem

nernik z brzoskwiniami

Przepis na brzoskwiniowy nernik na zimno. Letnia alternatywa dla tradycyjnego sernika

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z borówkami

Przepis na creme brule

Jaglano-brzoskwiniowy crème brûlée z malinami

Przepis na aksamitny deser jaglany z jagodami i czereśniami

Unsplash

Kalarepa – schrup ją w sałatce!

Wegańska panna cotta z jeżynami. Bez żelatyny, śmietany i cukru

Marmolada z dzikich mirabelek

Daktyle nadziewane malinami i masłem orzechowym

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Tian – warzywa w nowej odsłonie. Doskonale sprawdzi się na letnią kolację

Pudding ryżowy z brzoskwiniami

Pudding ryżowy z brzoskwiniami