Przejdź do treści

Zdrowe jedzenie – co to właściwie jest?

Zdrowe jedzenie – co to właściwie jest?
Źródło: www.stocksnap.io | Lukas Budimaier
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niepożądany odczyn poszczepienny. Jak często występuje?
Mama Kosmetolog o bliznowcu – czym się charakteryzuje i jak powstaje?
Joanna Horodyńska
Karolina Gilon i Joanna Horodyńska zachęcają do badań piersi
magda gessler
Magda Gessler ambasadorką kampanii „Diagnostyka Jajnika”
Keira Knightley
Keira Knightley zakazała swojej córce oglądania filmów Disneya

Hasło „zdrowe odżywianie” przewija się dziś już niemal wszędzie. Ale co ono właściwie oznacza? Czy to moda, czy trwały, prozdrowotny trend?

Zakupy na biobazarach i uważne czytanie etykiet uznawane bywają za przesadę, pogoń za modą, tymczasowy trend, hipsterską antysystemowość. W kontrze do tych zarzutów stoją obrońcy swoich suwerennych decyzji, a argumenty mają przeróżne – od dbania o zdrowie, przez życie w harmonii z naturą, po miłość do zwierząt. Czy da się zatem zdefiniować zdrowe jedzenie?

Żyć zdrowo trzeba się nauczyć

Z jednej strony coraz trudniej znaleźć żywność nieprzetworzoną, świeżą i zdrową. Sklepowe półki zalane są produktami, z których część nie powinna nawet nosić miana jedzenia. Etykiety straszą składnikami, których skomplikowanych chemicznych nazw nie sposób przeczytać. Z drugiej strony jesteśmy coraz bardziej świadomi. Czytamy książki, na własną rękę zdobywamy wiedzę, dociekamy, szukamy wiarygodnych źródeł, jesteśmy czujni.

W 1951 roku na łamach kanadyjskiego magazynu dla kobiet „Chatelaine” ukazała się reklama margaryny. Piękna dziewczynka zjada tosta posmarowanego wybornym tłuszczem, a hasło brzmi „Oh, mommy, this is good!". Trzy czerwone kropy punktowały największe korzyści: jest słodka i świeża, a dzieci ją lubią; najlepiej smakuje na chlebie, tostach i krakersach; wzbogaca smak warzyw, zup i wypieków. When you buy margarine, be sure it's Margene. W tamtym czasie zapewne tysiące kanadyjskich ogromnych lodówek gościły cudowną margarynę. Słodką. Najlepszą na tostach. U nas równolegle królowało roślinne, w okrągłym pudełku, smakujące niczym. Dziś jesteśmy bardziej rozważni. Już wiemy, czym są te niby-masła i jakie są długofalowe skutki spożywania takich produktów. Uczymy się. Zaczynamy rozumieć mechanizmy, jakie mają miejsce w naszych organizmach. Dostrzegamy ścisły związek pomiędzy jedzeniem a zdrowiem. Jeszcze niekiedy dysonans poznawczy wzbudza w nas lęk, ale przestajemy mieć złudzenia i powoli odcinamy kolejne cywilizacyjne pułapki: bezsensowne przekąski, słodkie, słone, tłuste, uwodzicielskie, uzależniające.

Jednak każdy obdziera rzeczywistość z pięknych haseł reklamowych w swoim tempie. I dlatego definicji zdrowego jedzenia czy zdrowego trybu życia jest tak wiele. Spróbujmy jednak naszkicować pewne ramy.

Zdrowe jedzenie – co to właściwie jest?

Źródło: www.stocksnap.io | Lukas Budimaier

Zdrowe, czyli jakie?

W okresie od czerwca do sierpnia 2015 roku Ośrodek Ewaluacji pod patronatem Fundacji „Wiemy, Co Jemy” przeprowadził badanie społeczne, którego celem było wyjaśnienie pojęcia „zdrowe jedzenie” oraz zdefiniowanie, kim są ludzie prowadzący tzw. zdrowy tryb życia. Okazuje się, że definicja zdrowego jedzenia jest bardzo pojemna i wieloaspektowa. To przede wszystkim produkty nieprzetworzone, pozbawione polepszaczy, konserwantów, chemicznych dodatków. Ankietowani zaznaczali jednak, że pod tym hasłem kryje się również jedzenie pozytywnie wpływające na nasze zdrowie, niepowodujące chorób, a nawet działające leczniczo. Zdrowe równa się świeże i sezonowe. Co ważne, osoby biorące udział w badaniu akcentowały, że zaufany dostawca jest również istotnym ogniwem zdrowego odżywiania. Gdy kupujemy zdrową żywność, kierujemy się głównie zdrowiem własnym (99,4%) i bliskich (96,1%), znajomością substancji, które są składnikami produktu (96%), smakiem (94%) i sezonowością (93,1%). Zwracamy uwagę na środowisko naturalne (78,2%). Jednak wbrew ogólnej opinii nie kierujemy się współczesnymi trendami (jedynie 11,1%). Warto również zaznaczyć, że hasło „zdrowe jedzenie” nie ogranicza się jedynie do konkretnej diety czy koncepcji żywieniowej. Choć oczywiście każdy lubi ciągnąć w swoją stronę, to osobami, które we własnym mniemaniu prowadzą zdrowy tryb życia, są zarówno weganie, wegetarianie, witarianie, jak i osoby na diecie bezglutenowej, bez laktozy i wszelkie inne opcje.

Nowa piramida

Na definicję zdrowego odżywiania światło rzuca nowa piramida żywieniowa, którą przedstawiono na początku tego roku podczas Kongresu Instytutu Żywności i Żywienia. U jej podstaw stoi aktywność fizyczna, która jest istotnym elementem zdrowego stylu życia. Podstawowym składnikiem diety są warzywa i owoce, a nie jak dotychczas produkty zbożowe. Kasze, płatki, makarony i pieczywo nadal są ważne i powinny stanowić element codziennej diety, ale należy spożywać ich zdecydowanie mniej, niż uważano dotychczas. Dalej Instytut Żywności i Żywienia rekomenduje dwie porcje nabiału dziennie i ograniczenie czerwonego mięsa do maksymalnie 0,5 kg na tydzień. W zamian powinniśmy jeść większą ilość ryb, jajek i strączków, a tłuszcze zwierzęce zastąpić roślinnymi, ograniczyć słodycze, cukier, alkohol i sól. Co ciekawe, nowym elementem piramidy są zioła, które stosowane w codziennej diecie mają działać prozdrowotnie.

Harvard School of Public Health jest bardziej radykalny – sugeruje, że nabiał nie jest niezbędny w diecie, i zachęca do stosowania zamiennie roślinnych produktów bogatych w wapń.

Wnioski z badania Ośrodka Ewaluacji i analiza rekomendacji żywieniowych Harvard School of Public Health oraz Instytutu Żywności i Żywienia są jednoznaczne – zdrowe odżywanie nie jest chwilową modą, ale coraz silniejszym trendem. Chcemy jeść zdrowo i odpowiedzialnie. Szukamy, czytamy, dowiadujemy się. Oby tak dalej!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

10 zasad bezpiecznego stosowania leków przeciwbólowych

Po co ci katar, gorączka, chrapanie?

Łuszczyca pod kontrolą

Czosnek – serce go pokocha

Chorzy od pracy

5 negatywnych syndromów chorób, które mogą pojawić się podczas pracy

Lewoskrętna witamina C – obalamy mity

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Gorąca kąpiel – za i przeciw

Co warto wiedzieć, zanim zdecydujemy się na tatuaż? Odpowiada dermatolog i tatuażysta

7 rzeczy, które musisz zrobić po 30-tce

Świąteczny stół – niestrawność w imię tradycji?

Co może boleć ze stresu?