Przejdź do treści

Zielona herbata – polifenole górą

Zielona herbata – polifenole górą
Zielona herbata, zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
leki a alkohol
Przyjmujesz leki na alergię i zamierzasz wypić lampkę wina? Sprawdź, co mówi alergolog
Jak można się zarazić zapaleniem wątroby typu C? Pozytywna Doktor wyjaśnia
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
szkołą
„Od tego, czy twoje dziecko zdobędzie czerwony pasek na świadectwie, nie będzie zależeć, czy będzie szczęśliwe i czy znajdzie pracę”
Przed tobą urlop? Uważaj na poparzenie słoneczne!

Zielona herbata jest zdrowa – to wiadomo od kilku tysięcy lat. Jednak dopiero niedawno dokładniej wyjaśniono mechanizm jej działania. Dobroczynny wpływ wynika z dużej zawartości polifenoli i flawonoidów, czyli antyoksydantów, które hamują starzenie komórek, rozwój nowotworów i zapobiegają chorobom układu krążenia.

Znawcy twierdzą, że ta najsilniejsza przeciwrakowa substancja, którą zawiera zielona herbata, to polifenol EGCG (galusan epigallokatechiny). Jest on niszczony w procesie fermentacji zielonej herbaty – czyli w procesie powstawania, popularniejszej w Polsce i na Zachodzie, czarnej herbaty. Zielona herbata jest zatem zdrowsza.

Ostatnie badania wyjaśniają, jak to się dzieje, że picie zielonej herbaty może zmniejszać ryzyko zachorowania na raka prostaty i piersi. Polifenole zawarte w tej roślinie hamują działanie dwóch rodzajów białek – tzw. czynnika wzrostu śródbłonka naczyniowego (VEGF) oraz czynnika wzrostowego hepatocytów (HGF). Związki te przyczyniają się do rozwoju komórek rakowych. Wyniki badań zaprezentowano podczas International Conference on Frontiers in Cancer Prevention Research w Anaheim.

Zielona herbata – tak, ale z umiarem

Zielona herbata – polifenole górą

Prócz cennych polifenoli zielona herbata zawiera również witaminy C, K, karotenoidy, chrom, selen i magnez… Ale to, że jest zdrowa, nie oznacza, że warto pić ją hektolitrami. Zeszłoroczne doniesienia z „Journal of Nutrition” wskazują, że spożywanie zbyt dużej ilości polifenoli zmniejsza wchłanianie żelaza do krwi, co może skutkować anemią i niedotlenieniem komórek. Z drugiej strony zielona herbata w ilości 2–3 filiżanek dziennie to idealna poracja korzystnych dla zdrowia substancji chroniących organizm przed rakiem czy chorobami serca i układu krążenia. I taka dawka tego napoju jest zalecana. Wówczas organizm dostaje mocny zastrzyk z EGCG, który dociera wraz z krwią do wszystkich komórek ciała. Potwierdzają to m.in. badania doktora Richarda Beliveau, dyrektora Laboratorium Medycyny Molekularnej University of Quebec w Montrealu. W jego doświadczeniach wyizolowano z zielonej herbaty ten związek i oddziaływano nim na komórki rakowe. Wyniki? Zahamowanie rozwoju białaczki, raka piersi, prostaty i jamy ustnej oraz skóry.

Sztuka parzenia

Zielona herbata – polifenole górą

Podstawa to zielona herbata dobrej jakości. Zmielona, w torebkach ekspresowych, nie jest dobrym wyborem – bo nie mamy pewności, co jest w środku. Lepsze będą liściaste herbaty. Japońskie gyokuro i sencha-uchiyama zawierają najwięcej polifenoli.

Sposobów parzenia zielonej herbaty jest wiele. Zależy to od jej rodzaju i efektu, jaki chcemy osiągnąć. Tradycyjnie optymalna temperatura wody to 60–70 stopni (około 13 minut od zagotowania). Krótki czas parzenia (2–3 minuty) pozwala nam otrzymać napój pobudzający, po dłuższym czasie (6–8 minut) zielona herbata nabiera właściwości relaksujących. Zbyt długie parzenie skutkuje gorzkawym smakiem. Robienie bawarki z zielonej herbaty to nie najlepszy pomysł. Mleko zaburza bowiem wchłanianie flawonoidów.

Zielona herbata inaczej

Zielona herbata – polifenole górą

Zieloną herbatę, wbrew pozorom, można podawać na setki sposobów. Można z niej przyrządzić nie tylko napój, ale i zupę, pastę czy nawet tort.

W upalne letnie dni z pewnością sprawdzi się obowiązkowo mrożona zielona herbata. Składniki to: zielona herbata, świeże liście mięty, lód, limonka i miód. Zieloną herbatę najpierw zaparzamy i studzimy. Dodajemy resztę składników, możemy zmiksować i mamy gotowy orzeźwiający koktajl.

Inny prosty pomysł to bardziej sycący koktajl. Wystarczy szklanka waniliowego jogurtu, pół szklanki mleka, łyżka zmielonej zielonej herbaty oraz mrożone owoce. Dietetycznie używamy odtłuszczonego jogurtu i mleka. Można dodać imbir, miód, świeże owoce lub lody.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Zainteresują cię również:

Chia fresca - lemoniada z nasionami chia

Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!

Bruschetta z brzoskwiniami

Bruschetta z brzoskwiniami

Sezon na truskawki w pełni. Oto przepis na pyszne bułeczki z tymi owocami

Wegetariańskie leczo - papryka górą!

Przepis na wegetariańskie leczo z papryką

Mrożone batony z malinami

Idealny na upał: napój herbaciany. Nawilży, schłodzi ciało i nasyci

Sałatka z pomidorów z melasą z granatów

Kisiel brzoskwiniowy z ksylitolem. Idealny na letnie wieczory

Pieczone brzoskwinie z marcepanem. Doskonałe na upały

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami. Idealna przekąska na letni wieczór

Wegański jaglany sernik z malinami

Wegański jaglany sernik z malinami

Idealny na upał: koktajl brzoskwiniowy

Czas na desery w zimnej odsłonie. Wegański sernik na zimno z owocami to idealna propozycja na upalny dzień

Idealny na upał: napój arbuzowy

Lody zamiast… śniadania! Pogoda dopisuje, więc czemu nie

Mrożone tartaletki z awokado

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek ale z zaskakującymi dodatkami

Krakersy – chrupnij sobie!

Przepis na domowe krakersy ziołowe. Chrupnij sobie na zdrowie!

Truskawkowo-malinowe smoothie bowl. Zafunduj sobie moc witamin na śniadanie!

Bruschetta z truskawkami

Bruschetta z truskawkami. Idealny sposób, aby dobrze zakończyć dzień!

Tajska zupa rybna z łososiem. Alternatywa dla rosołu

Przewodnik dla kawoszy: aeropress

Aeropress – zdrowa metoda parzenia kawy. Doskonale sprawdzi się i w domu, i w plenerze!

Pieczona młoda kapusta z sosem curry. W takiej wersji smakuje obłędnie!

Malinowe batony z kwaskową nutą. Przekąska idealna na śniadanie, na deser czy przejażdżkę rowerową