Przejdź do treści

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Zdjęcie: Joe Yates / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
pływalnia basen
Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?
grzyby
Przez kilka godzin trzymałaś grzyby w foliowej reklamówce? Dietetyczka odpowiada, czy nadają się do spożycia
gettyimages.com
Czujesz się zmęczona, masz ciągle ochotę na słodycze, jesteś rozdrażniona… To mogą być objawy insulinooporności
Unikaj psychologicznej pułapki 90:10 a twój dzień będzie lepszy
Instagram.com
„Nie w porządku jest to, że zdjęcia takie jak powyższe oburzają, a to tylko czysta podpaska i ketchup”- młoda feministka podjęła ważny temat

„Myślę sobie, że ta zima kiedyś musi minąć” – zauważyła kiedyś optymistycznie Kasia Nosowska. Ale czy faktycznie zima jest taka straszna? Dla tej części Polaków, których sezon grzewczy drapie w gardła, pewnie tak. Pozostali jednak powinni docenić zalety niskich temperatur. Mogą one bowiem… przysłużyć się naszemu zdrowiu.

Zimno odchudza!

Ludzki „termostat” nastawiony jest na 36,6°C. Temperatura naszego ciała może się różnić w zależności od tempa metabolizmu czy pory dnia, jednak te „odchylenia od normy” są nieznaczne. Gdy organizm narażony jest na zbyt niską temperaturę zewnętrzną, musi się wysilić, by utrzymać prawidłową ciepłotę. A taki wysiłek związany jest z wydatkiem energetycznym, czyli spalaniem kalorii. Nie chodzi o to, by doprowadzać się do dreszczy – które, nawiasem mówiąc, sprawiają, że organizm wytwarza ciepło z pięciokrotnie większą intensywnością niż w zwykłych warunkach – ale drobna ekspozycja na chłód, np. podczas zimowego spaceru, może przyspieszyć spalanie tkanki tłuszczowej.

Zimno poprawia jakość snu

Oczywiście nie sugerujemy przeprowadzki do igloo. Wystarczy skręcenie grzejnika na noc. Optymalna temperatura powietrza w sypialni wynosi od 16 do 19°C – czyli kilka stopni poniżej temperatury pokojowej komfortowej dla funkcjonowania za dnia. Ten przedział „grzewczy” zapewni najbardziej efektywny i zdrowy sen. Wynika to z faktu, że podczas odpoczynku temperatura naszego ciała się obniża. Jeśli warunki zewnętrzne pomagają nam szybciej „wystygnąć”, zasypiamy łatwiej, a sen staje się głębszy. Dzięki temu organizm nie marnuje energii na termoregulację i wydziela więcej melatoniny – hormonu odpowiadającego za rytmy dobowe ustroju i jednego z najskuteczniejszych „eliminatorów” wolnych rodników.

 

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

Zimno sprzyja pracy umysłowej

Potwierdza to badanie przeprowadzone jeszcze w 1972 r. na uczniach z 23 klas angielskich szkół. Naukowcy mierzyli sprawność, z jaką dzieci i młodzież rozwiązywali zadania w różnych warunkach temperaturowych. Okazało się, że najlepsze rezultaty uczniowie osiągali, gdy słupek rtęci wskazywał 16,5°C. Znamienne, że w wyższym przedziale temperaturowym, uznawanym za komfortowy, uczniowie radzili sobie gorzej. Przyczyny tej prawidłowości nie są do końca jasne. Może ona mieć związek z przyspieszonym krążeniem krwi (w tym przypadku: w mózgu) w warunkach chłodu. Z późniejszych badań wynika natomiast, że w warunkach podwyższonych temperatur procesy poznawcze mogą przebiegać mniej sprawnie, ponieważ mózg ma słabszy dostęp do zasobów (m.in. glukozy) zużywanych przez organizm na termoregulację, w tym przypadku schładzanie.

Zimno wydłuża życie

Na pewno dżdżownicom. Naukowcy z Uniwersytetu w Michigan odkryli, że niskie temperatury powodują w organizmach tych „robaków” ekspresję genów odpowiedzialnych za długowieczność. Analogiczne procesy mogą zachodzić również w organizmach ludzi – tak twierdzą uczeni z kalifornijskiego The Scripps Research Institute. Na razie dowiedli oni, że podobnymi korzyściami z przebywania w niskich temperaturach cieszą się myszy. Średnia długość życia „wychłodzonych” gryzoni wzrosła o 20 proc. Jeszcze większe wrażenie robią dane na temat długości życia małży. Te z ciepłych wód u wybrzeży Hiszpanii żyją przeciętnie 29 lat, podczas gdy mięczaki zasiedlające wody rosyjskich mórz arktycznych cieszą się życiem przez ponad 200 lat.

 

Bez zimna nie ma… frajdy z ciepła

Brzmi pokrętnie? A jednak to prawda. Mieszkańcy ciepłych krajów nie cieszą się słońcem w takim stopniu jak osoby doświadczające czterech pór roku. Badania z 2008 r. przeprowadzone przez naukowców z trzech europejskich uczelni dowodzą, że wielotygodniowe przebywanie w warunkach słonecznej pogody nie przekłada się na poprawę nastroju. Długie okresy wysokich temperatur mogą nawet wpłynąć na pogorszenie samopoczucia psychicznego. Natomiast tym, co wyraźnie podnosi na duchu, jest ciepła, słoneczna pogoda następująca po serii dni chłodnych lub pochmurnych. Innymi słowy, doświadczenie wiosny następującej po zimie to wspaniały „kop emocjonalny”, z którym nie może równać się monotonia tropikalnej pogody. W tym sensie zimno pośrednio sprzyja zdrowiu – psychicznemu.

Zobacz także

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Zainteresują cię również:

istockphoto

„Że Niby Fit” na Instagramie: 5 kroków, jak nie przytyć w wakacje

Chuda niekoniecznie znaczy zdrowa

Uważaj przy odchudzaniu. „Chuda” niekoniecznie znaczy „zdrowa”

jak być fit na wakacjach

Jak być fit na wakacjach?

odporność

„Zaniedbujemy nasze zdrowie, nie korzystając z dobrodziejstw, jakie daje nam współczesna medycyna” – o naszej odporności mówi Barbara Joanna Bałan, immunolog i internista

odchudzanie

„Odchudzanie powinnyśmy zacząć od ustabilizowania emocji, a dopiero później od jedzenia”. Nie stresuj się! To ma wpływ na naszą wagę, przekonuje dietetyczka

Chora kobieta leży w łóżku

Dlaczego niektóre z nas chorują częściej?

Kobiety bez diety

„W życiu wybieramy osoby z większą ilością tkanki tłuszczowej. Intuicja podpowiada nam, że takie kobiety urodzą dziecko, a mężczyźni będą w stanie rąbać drewno” – mówi Agata Ziemnicka, założycielka fundacji Kobiety bez diety

Chcesz przejść na dietę? Sprawdź, jakie badania powinnaś wykonać, zanim zaczniesz się odchudzać

https://www.istockphoto.com

Czy antybiotyk obniża odporność dziecka? Wyjaśnia lekarka Joanna Matysiak

Upały? Myj ręce! Okazuje się, że wiele z nas robi to niepoprawnie

Wegański biszkopt nadziany porzeczkami

Jak ekstrakt z zielonej herbaty wpływa na metabolizm?

Fot: Unsplash

Czym (i dla kogo) jest NEAT, czyli spontaniczna aktywność fizyczna? Dietetyczka wyjaśnia

Dieta dla zdrowych stawów

Zadbaj o stawy. Sprawdź, które produkty im sprzyjają, a które szkodzą

Jak schudnąć, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Jak bezpiecznie i skutecznie się odchudzać, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Wirus opryszczki, którego mamy prawie wszyscy. Wiesz o nim wszystko?

Mrożone batony z malinami

Najczęstsze błędy żywieniowe wg trenerki Kasi Bigos

cellulit

„Kilogramy łatwiej jest zredukować niż cellulit. Czasem schudnięcie nie wystarcza”. O tym, co łączy cellulit i dobre samopoczucie, mówi endokrynolog

Zdrowe lody na patyku

Wegański krem sezamowy z owocami lata

Zajady – jak je leczyć domowymi sposobami?

Kąski batata z guacamole i chipsem z jarmużu

Zdrowa, szybka przekąska z batatów i chipsy z jarmużu

5 powodów, dla których warto jeść jogurt

Jogurt jest super. Poznaj kilka korzyści płynących z jedzenia jogurtu