Przejdź do treści

Zoom na bloga: Ekoquchnia

Zoom na bloga: Ekoquchnia
Zdjęcie: archiwum własne
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta myje twarz
Seks dobry na wszystko, nawet na trądzik? HZ kontra mity #10 Trądzik
Kobieta dekoruje pierniki
8 sposobów na spędzenie świąt bez wyrzutów sumienia
Dobra wiadomość dla chorych na rdzeniowy zanik mięśni – lek na SMA będzie refundowany w Polsce
stół świąteczny
Racjonalne podejście do jedzenia podczas świąt. Dietetyk radzi, jak znaleźć złoty środek
Magiczne portrety chorych dzieci w szpitalach. Zobacz zdjęcia z projektu „Heart Project”

Autorka bloga Ekoquchnia.pl jest z wykształcenia i zawodu biologiem, obecnie podyplomowo studiuje dietetykę. Miłośniczka przyrody i zdrowego jedzenia, entuzjastka ekologicznego stylu życia, pogromczyni szeroko rozumianej chemii w kuchni i nie tylko.

Twój autorski przepis na potrawę/napój na jesienną depresję:

Mój sposób na jesienny spadek formy to dobry film lub książka, ciepły kocyk i góra ciasteczek. Oczywiście domowych i bardzo zdrowych, takich jak np. te ciasteczka migdałowo-daktylowe, bez cukru i mąki.

Składniki:

– 1 szklanka zmielonych migdałów
– 1 szklanka zmielonych płatków owsianych
– 2 łyżki mąki kukurydzianej
– 2 łyżki zmielonego siemienia lnianego zalanego 2 łyżkami ciepłej wody
– ½ szklanki miodu
– ½ łyżeczki sody oczyszczonej
– 50 g
zimnego masła
– ¼ szklanki drobno pokrojonych daktyli
– Kilka całych migdałów bez skórki

Wszystkie składniki mieszamy, formujemy kulki wielkości orzecha włoskiego, rozpłaszczamy i wciskamy pośrodku każdego ciasteczka połówkę migdała bez skórki. Pieczemy około 25 min w temp. 180 st. C (aż ciasteczka lekko się zarumienią).

Ukochany smak Twojego dzieciństwa:

Kiedy byłam mała, w jesienno-zimowe niedziele często mieliśmy ochotę na coś pysznego. Kiedy nie było nic pod ręką, mama robiła nam budyń. Nie taki gotowy z torebki, pełen chemicznych dodatków i szkodliwego cukru, ale domowy, samodzielnie zrobiony, z dodatkiem masła.

Składniki na 1 os.

– 1 szklanka mleka
– 1 łyżka mąki ziemniaczanej
– 1 łyżka kakao
– 1 żółtko
– 2 łyżki miodu lub 1 łyżka cukru
– 1 łyżka masła
– 2 kostki czekolady
– Garść orzechów laskowych

Połowę mleka wlewamy do miseczki i rozrabiamy z mąką, kakao, cukrem (jeżeli używamy miodu, dodajemy go na końcu) i żółtkiem. Drugą połowę mleka zagotowujemy z łyżką masła na wolnym ogniu. Do gotującego się mleka wlewamy zawartość miseczki i mieszamy, aż budyń zgęstnieje. Wlewamy do salaterek, posypujemy wiórkami gorzkiej czekolady i uprażonymi na patelni orzechami laskowymi.

Bez czego nie wyobrażasz sobie funkcjonowania w kuchni?

Niezbędna w mojej kuchni jest zdecydowanie kurkuma, która zawsze należała do moich ulubionych przypraw. Dodawałam ją najczęściej do ryżu – bardzo ładnie zabarwia go na żółto. Odkąd dowiedziałam się, że oprócz wyjątkowego smaku ma ona również niesamowite właściwości lecznicze, zaczęłam ją sypać niemal do wszystkiego. Ta przyprawa o bardzo łagodnym smaku ma właściwości antybakteryjne, przeciwgrzybiczne i jest silnym antyoksydantem. Pomaga chronić organizm przed chorobami serca i rakiem. No i ten kolor!

Nietypowe połączenie składników, które pokochałaś:

Marchewka z miodem. Połączenie to odkryłam pewnego dnia, kiedy miałam ochotę na coś słodkiego, chrupiącego, ale zarazem zdrowego. Po dłuższym szabrowaniu lodówki i kuchennych szafek postanowiłam wypróbować taki zestaw: miód z surową marchewką pokrojoną w słupki. Smakował zaskakująco dobrze, a do tego spełnił wszystkie powyższe wymagania. Odtąd często chrupię właśnie to. Gorąco polecam zamiast chipsów lub paluszków.

Twój autorski zdrowszy zamiennik dla typowego polskiego talerza: ziemniaki + schabowy + kapusta zasmażana:

Proponuję brokułowe pesto. Uwielbiam kolor zielony i w przyrodzie, i w kuchni. Jesienią i zimą najczęściej używanym przeze mnie zielonym warzywem jest brokuł. Moim ulubionym sposobem na to warzywo jest brokułowe pesto, które można podawać z makaronem.

Składniki:

– 1 brokuł
– Garść orzechów laskowych
– Kilka pędów świeżej bazylii
– Sok z ½ małej cytryny
– 2 ząbki czosnku
– 2 łyżki oliwy z oliwek
– 2 łyżki wody
– Sól, pieprz

Brokuł dzielimy na różyczki i gotujemy na parze nie dłużej niż 5 min. Orzechy prażymy na suchej patelni. Wszystkie składniki wrzucamy do blendera lub malaksera i miksujemy do uzyskania gładkiej pasty. Doprawiamy do smaku, jeśli potrzeba. Podajemy z makaronem, najlepiej razowym. Całość można posypać kiełkami.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Migdały z czekoladą i miodem – połączenie nieziemsko dobre i zdrowe

Przepis na sernik dyniowy z orzechami pecan

garnek z owocami na kompot z suszu

Kompot z suszu – dlaczego warto go pić?

Kolorowe naleśniki – dzieci je pokochają

zdrowe jedzenie

Skuteczne i bezpieczne sposoby na wzmocnienie odporności u dziecka

Masło czekoladowe – zdrowe, bo domowe!

Masło czekoladowe – zdrowe, bo domowe!

Rozwałkowane ciasto na pierniki

5 przepisów na pierniczki. Upiecz i poczuj magię świąt

10 superfoods na wzmocnienie odporności

Kotlety jaglane z pieczarkami

Jabłka w cieście naleśnikowym

9 oznak niedoboru żelaza

Jadalne prezenty: ciasteczka owsiane od Śnieżynki

Jadalne prezenty: ciasteczka owsiane od Śnieżynki