Przejdź do treści

Zupa rybna w tajskiej odsłonie. Znakomicie rozgrzewa i syci

Zupa rybna w tajskiej odsłonie
Zupa rybna to naprawdę łatwe danie, którego przygotowanie zajmuje – dosłownie - kilkanaście minut. Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
karmienie piersią
Urządzenie do karmienia piersią dla ojców. To nowatorska koncepcja japońskiej firmy
Kobiety na zajęciach fitness
Kiedy zajęcia fitness mogą być niebezpieczne? O tym, jaki trening będzie najlepszy na start, pozmawialiśmy z fizjoterapeutką i trenerem personalnym
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Gosia Włodarczyk
„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk
facet patrzy na tyłek kobiety
„Niezła dupa”, „fajne cycki” – kampania „To nie komplement!” pokazuje, że te zwroty nie mają nic wspólnego z pochwałami

Kiedy myślę o zupie rybnej, staje mi przed oczami gęsta, niemal gulaszowa zupa z dodatkiem pomidorów podawana w jednej z knajpek na Półwyspie Helskim. Talerz takiej zupy stanowił idealny posiłek po długim spacerze brzegiem zimowego morza – cudownie rozgrzewał i sycił.

Często wracam do tych smaków. Najczęściej właśnie w zimowe dni, kiedy mój organizm domaga się dodatkowego „ogrzewania”, by mieć siłę do walki ze stadem wirusów i bakterii. Zupa rybna to również zdrowa alternatywa dla wszystkich zup z mięsną wkładką – jest lżejsza i pozwala przemycić do codziennej diety bogate w cenne kwasy omega-3 ryby.

Skuście się, bo zupa rybna to naprawdę łatwe danie, którego przygotowanie zajmuje – dosłownie – kilkanaście minut. Podstawę zupy stanowią oczywiście dobre ryby – zamiast kupować skute lodem mrożonki z marketowych półek, polecam spacer do sklepu rybnego lub na targ (nawet w stolicy można kupić świeże ryby „prosto z kutra”). Jakość i smak świeżej ryby i tej z mrożonki są nieporównywalne.

 

Zupa rybna, którą gotuję najczęściej, nieco odbiega od wersji, jaką można znaleźć w nadmorskich restauracjach. To zasługa kilku orientalnych dodatków, takich jak mleczko kokosowe, liście limonki czy pasta curry. Do zupy dodaję też kawałek imbiru, który działa rozgrzewająco, a podaję ją z brązowym lub dzikim ryżem. Ten ostatni stanowi idealne odżywcze dopełnienie dania – zawiera dużo białka, potasu, fosforu i witamin z grupy B, odpowiedzialnych m.in. za sprawne działanie układu nerwowego. Talerz takiej zupy wystarczy za cały obiad i wierzcie mi, po jego zjedzeniu z pewnością nie będziecie czuć się głodni.

Zupa rybna na tajską modłę

zupa rybna

Zupa rybna po tajsku. Zdjęcie: Ania Włodarczyk

Zupa rybna po tajsku – składniki:

– 2–3 rodzaje nietłustych, świeżych ryb, łącznie ok. 300 g (np. dorsz, halibut, łosoś)
– 1 cebula (+ 1 łyżeczka masła klarowanego)
– ¾ szklanki mleczka kokosowego
– 1 pomidor pokrojony w cząstki
– 2–3 łyżki czerwonej pasty curry
– 2 liście limonki kaffir
– 1 łyżka sosu rybnego (opcjonalnie)
– 1 łodyga trawy cytrynowej
– 1 łyżeczka startego imbiru (można użyć galangalu)
– 1–2 łyżki soku z limonki
– natka pietruszki/kolendra do posypania zupy
sól do smaku
– do podania: brązowy/dziki ryż

Zupa rybna po tajsku – przygotowanie:

W wysokim garnku o grubym dnie rozgrzewam masło i podsmażam na nim pokrojoną w piórka cebulę. Dodaję pastę curry, podsmażam moment, aż zacznie pachnieć. Zalewam ok. 1/2 l wody (albo warzywnego bulionu), dodaję mleczko kokosowe, liście limonki kaffir, pokrojoną trawę cytrynową, imbir (galangal) i podgrzewam.

Oczyszczone, umyte ryby kroję w ok. 3-cm kawałki (ryby nie mogą mieć skórki, należy również przejrzeć, czy nie pozostały w nich ości). Cząstki ryb wrzucam do wywaru i gotuję, aż się zetną. Trwa to chwilę, ok. 5 minut – po tym czasie zmniejszam ogień, dodaję pokrojonego pomidora, sok z limonki, sos rybny (opcjonalnie) i gotuję jeszcze 2 minuty. Zdejmuję z ognia, odrobinę dosalam. Gorącą zupę przelewam do miseczek, posypuję natką pietruszki lub kolendrą. Podaję z ryżem. Smacznego na chłodne zimowe dni!

Ania Włodarczyk – na co dzień prowadzi bloga Strawberries from Poland, na którym łączy swoje trzy największe pasje: pisanie, fotografię i kulinaria.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

Zainteresują cię również:

Azjatyckie smaki na talerzu. Przepis na bibimbap – ryż po koreańsku

Chrup, chrup pora!

Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej