Przejdź do treści

Wegański żurek z chrupiącą cieciorką. Wiemy, czym zastapić kiełbasę

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta i mężczyzna
Czy aseksualność to wolność od seksu? Tłumaczy edukatorka seksualna Alicja Długołęcka
Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny
kobieta myśli leżąc w łóżku
Intuicja – wierzyć jej czy nie?
Mówią na ciebie „kobieta guma”, bo jesteś wygimnastykowana od dziecka? Skonsultuj się z fizjoterapeutą, to może być hipermobilność
„Przestań się smucić”, „weź się w garść” – takie słowa mogą zadziałać odwrotnie. Czego nie mówić osobie z depresją? Tłumaczy psycholog Katarzyna Binkiewicz

Bulion warzywny, zamiast klasycznej śmietany wegański jogurt albo śmietanka, samodzielnie przygotowany zakwas. Ale jak to żur bez kiełbaski? My proponujemy zamiast tłustej kiełbasy dodać pieczoną cieciorkę, a na wierzch rzucić minisałatkę z ostrej rukoli. Skorzystaj z naszego przepisu na wegański żurek – zdrowo i pysznie.

To ciecierzyca w naszym przepisie odgrywa rolę tak zwanego zaskoczenia kulinarnego. Bo nie dość, że znajdzie się w wegańskim żurku, to jeszcze ją upieczemy. Dodamy mnóstwo przypraw – będzie pysznie chrupała w zupie! Cieciorka w naszym przepisie to nie tylko chrupiący akcent, ale też moc zdrowia. Ciecierzyca jest przede wszystkim doskonałym źródłem roślinnego białka. Zawiera go tyle, że w zupełności może zastąpić białko mięsne. To nie wszystko – te małe kulki są bogate w błonnik, nienasycone kwasy tłuszczowe i aminokwasy. Ciecierzyca dobrze wpływa na trawienie, trzustkę, żołądek, wygląd skóry i paznokci. Pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi oraz podnosi odporność organizmu. Zawiera potas, magnez, cynk i żelazo. Tylko chrupać!

Składniki na zakwas:

– pół szklanki mąki jaglanej albo żytniej
– pół litra przegotowanej letniej wody
– skórka od chleba na zakwasie

Wszystkie składniki umieść w słoiku, wymieszaj i odstaw przykryty ściereczką słoik w ciemne miejsce na 3 dni. Każdego dnia należy wymieszać zakwas. Kiedy będzie gotowy, przechowuj go w lodówce.

Wegańskie serniczki

Wegański żurek – składniki

– 1,5 litra bulionu warzywnego
– 500 ml zakwasu
– 6 łyżek śmietanki wegańskiej
– czubata łyżka domowego chrzanu
– sól i pieprz do smaku
– 2 ząbki czosnku
– 200 g ugotowanej ciecierzycy
– pęczek rukoli
– pęczek kolendry
– pęczek koperku
– sok z połowy cytryny
– łyżeczka papryki wędzonej

– łyżeczka papryki słodkiej
– pół łyżeczki kurkumy
– łyżka czarnuszki albo czarnego sezamu (opcjonalnie)
– olej roślinny

Wegański żurek – przygotowanie:

Ciecierzycę wrzuć do naczynia żaroodpornego, posyp papryką wędzoną, słodką, kurkumą, solą, pieprzem i polej 2–3 łyżkami oleju. Dokładnie wymieszaj, piecz w temperaturze 220 stopni, aż cieciorka będzie chrupiąca.

Do garnka wlej bulion i zakwas.

przepis na weganski zurek

Zdjęcie: masz.talerz

Dodaj czosnek przeciśnięty przez praskę, śmietankę, chrzan oraz sól i pieprz do smaku.

przepis na weganski zurek z wlasnym zakwasem

Zdjęcie: masz.talerz

Zagotuj. W misce wymieszaj rukolę, kolendrę, koperek i sok z cytryny. Do smaku dodaj sól i pieprz. Żurek podawaj z ciecierzycą i rukolą.

przepis na weganski zurek

Zdjęcie: masz.talerz

masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracującychz organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

Waniliowy budyń z pietruszki

Słodka wariacja na deser – waniliowy budyń z pietruszki. Zdrowy, bo domowy!

Masz ochotę na burgera? Spróbuj pieczarkowego

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

Masz w lodówce kiszone ogórki? Zobacz, co możesz z nich wyczarować

Pora na pora

Doceń pora! To warzywo zasługuje na uwagę

marchew

Rozgrzej się! Aromatyczna zupa marchewkowa z pikantną nutą

Napar imbirowy

Jest ci zimno i nie masz siły? Oto napar imbirowy na rozgrzewkę