Przejdź do treści

Wegański żurek z chrupiącą cieciorką. Wiemy, czym zastapić kiełbasę

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto.com
Masz trądzik? Wszystkiemu winne może być to, co jesz!
Beata Pawlikowska
Beata Pawlikowska: myślałam, że jestem więźniem swojego ciała i nie podobało mi się to, że podlegam miesięcznemu cyklowi
istockphoto.com
Zakażenie wirusem HPV może dotyczyć nawet co drugiej aktywnej seksualnie osoby. Jak się przed nim chronić?
istockphoto.com
Wróciłaś z urlopu, a na twojej skórze pojawiło się więcej znamion i piegów? Sprawdź, czy nie są groźne
żywność w supermarkecie
Koniec z marnowaniem żywności w marketach. Zaczyna obowiązywać nowa ustawa

Bulion warzywny, zamiast klasycznej śmietany wegański jogurt albo śmietanka, samodzielnie przygotowany zakwas. Ale jak to żur bez kiełbaski? My proponujemy zamiast tłustej kiełbasy dodać pieczoną cieciorkę, a na wierzch rzucić minisałatkę z ostrej rukoli. Skorzystaj z naszego przepisu na wegański żurek – zdrowo i pysznie.

To ciecierzyca w naszym przepisie odgrywa rolę tak zwanego zaskoczenia kulinarnego. Bo nie dość, że znajdzie się w wegańskim żurku, to jeszcze ją upieczemy. Dodamy mnóstwo przypraw – będzie pysznie chrupała w zupie! Cieciorka w naszym przepisie to nie tylko chrupiący akcent, ale też moc zdrowia. Ciecierzyca jest przede wszystkim doskonałym źródłem roślinnego białka. Zawiera go tyle, że w zupełności może zastąpić białko mięsne. To nie wszystko – te małe kulki są bogate w błonnik, nienasycone kwasy tłuszczowe i aminokwasy. Ciecierzyca dobrze wpływa na trawienie, trzustkę, żołądek, wygląd skóry i paznokci. Pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi oraz podnosi odporność organizmu. Zawiera potas, magnez, cynk i żelazo. Tylko chrupać!

Składniki na zakwas:

– pół szklanki mąki jaglanej albo żytniej
– pół litra przegotowanej letniej wody
– skórka od chleba na zakwasie

Wszystkie składniki umieść w słoiku, wymieszaj i odstaw przykryty ściereczką słoik w ciemne miejsce na 3 dni. Każdego dnia należy wymieszać zakwas. Kiedy będzie gotowy, przechowuj go w lodówce.

Wegańskie serniczki

Wegański żurek – składniki

– 1,5 litra bulionu warzywnego
– 500 ml zakwasu
– 6 łyżek śmietanki wegańskiej
– czubata łyżka domowego chrzanu
– sól i pieprz do smaku
– 2 ząbki czosnku
– 200 g ugotowanej ciecierzycy
– pęczek rukoli
– pęczek kolendry
– pęczek koperku
– sok z połowy cytryny
– łyżeczka papryki wędzonej

– łyżeczka papryki słodkiej
– pół łyżeczki kurkumy
– łyżka czarnuszki albo czarnego sezamu (opcjonalnie)
– olej roślinny

Wegański żurek – przygotowanie:

Ciecierzycę wrzuć do naczynia żaroodpornego, posyp papryką wędzoną, słodką, kurkumą, solą, pieprzem i polej 2–3 łyżkami oleju. Dokładnie wymieszaj, piecz w temperaturze 220 stopni, aż cieciorka będzie chrupiąca.

Do garnka wlej bulion i zakwas.

przepis na weganski zurek

Zdjęcie: masz.talerz

Dodaj czosnek przeciśnięty przez praskę, śmietankę, chrzan oraz sól i pieprz do smaku.

przepis na weganski zurek z wlasnym zakwasem

Zdjęcie: masz.talerz

Zagotuj. W misce wymieszaj rukolę, kolendrę, koperek i sok z cytryny. Do smaku dodaj sól i pieprz. Żurek podawaj z ciecierzycą i rukolą.

przepis na weganski zurek

Zdjęcie: masz.talerz

masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracującychz organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Tagliatelle z porem i łososiem

Tagliatelle z porem i łososiem

borowiki

Sezon na borowiki trwa! Wypróbuj ten przepis

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

Domowe wypieki dla początkujących

Domowe wypieki dla początkujących. Wypróbuj nasze przepisy i przekonaj się, jakie to proste

kiszone ogórki

3 przepisy na kiszone ogórki. Dla początkujących, nieco wtajemniczonych i kiszonkowych wymiataczy

marmolada

Zrób sobie marmoladę z twistem

Przepis na domowe suszone pomidory. Świetne do kanapek, sałatek i jako przekąska

Ciastka z sezonowymi owocami. Zrobisz je w kilka minut

istockphoto

Szpinak w super sałatce

Śliwki z kremem kokosowym. Wykwintny smak z zapachem lata

Przepis na jaglany koktajl z malinami. Prawdziwa bomba witaminowa

Kac Vegan. Jak pokonać kaca po wegańsku? Przychodzimy z pomocą!

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Ciastka jagodowe bez cukru. Nadają się na wycieczkę, plażę i do pracy!

owsianka

Przepis na owsiankę według White Plate. Pyszne i zdrowe śniadanie

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą

Razowe grzanki z malinami

Razowe grzanki z malinami. Zrób sobie królewskie śniadanie!

Szakszuka z botwiny, sera koziego i jajka. To jest pyszne, proste, tanie i zdrowe

Sałatka z komosą ryżową i winogronami

Sałatka z komosą ryżową i winogronami. W sam raz na wzmocnienie odporności!

„Żonom zawsze powtarzam, że smacznie przyrządzony obiad jest podstawą szczęścia domowego i dobrego humoru męża”. Lucyna Ćwierczakiewiczowa i jej „365 obiadów”