Przejdź do treści

Życie w japońskim stardardzie, jak organizować swoje życie aby czuć satysfakcję.

Życie jak przedsiębiorstwo
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
świąteczne ciasteczka
Świąteczne zasady na mniejsze zło. Jak jeść, by się nie przejeść?
Kiszone buraki. I moc jest z wami!
Świąteczny piernik – bez glutenu, bez cukru!
Świąteczny piernik – bez glutenu, bez cukru!
Urszula Gacek i jej Octovnia / Octovnia
Była ambasadorką Polski i konsulem generalnym RP w Nowym Jorku. Urszula Gacek dzisiaj warzy żywe (i bardzo zdrowe!) octy
Małgorzata Rozenek-Majdan i Radosław Majdan / Instagram
Małgorzata Rozenek-Majdan i Radosław Majdan zostaną rodzicami! Prezenterka jest w upragnionej ciąży!

Codziennie w naszym życiu planujemy, podejmujemy decyzje i tworzymy, zupełnie jak w firmie. Nasze życie to wielki biznes, jednak aby zarządzać nim produktywnie, warto wykorzystać elementy japońskiego sposobu kierowania przedsiębiorstwem – zamiast nudy kreatywność i postawienie na szczerość.

Chcemy żyć dobrze, więc wciąż staramy się coś udoskonalać. Kreatywność jest tu niezastąpiona, a że nie zna granic, tym razem lecimy do Japonii, gdzie pomysłowość sięga zenitu. Japończycy różnią się od Europejczyków zarówno pod względem społecznym, jak i mentalnym, dlatego tworzą rozwiązania inne niż nasze. Skorzystajmy z egzotycznych doświadczeń, by wzbogacić własną innowacyjność.

Fabryka pomysłów           

Nie ma znaczenia, czy ogranicza nas chaos o poranku, czy wieczorne niezorganizowanie. Tutaj przyda się racjonalne zarządzanie, z którego słynie biznesowa Japonia. W latach 40. minionego wieku w koncernie motoryzacyjnym Toyota powstała koncepcja szczupłego zarządzania w systemach produkcyjnych (z ang. lean manufacturing). Słowem kluczowym jest tu japońskie pojęcie „muda” oznaczające marnotrawstwo. W szczupłym zarządzaniu chodzi o to, by w procesie produkcyjnym zminimalizować straty. Muda, czyli marnotrawienie, to podejmowane przez nas działania, które nie mają wartości.

Fabryka strat

Kiedy czujemy, że w naszym życiu coś zgrzyta, daje o sobie znać muda. Emocje to pracownicy liniowi przedsiębiorstwa, którymi zarządzamy. Często, zamiast dla nas pracować, sabotują. Jednak uważnie im się przyglądając, mamy szansę określić własne marnotrawstwo, dzięki czemu wyeliminujemy straty w naszych działaniach.

Tu z pomocą przychodzi idea małych kroków Kaizen. Z japońskiego „kai” to „zmiana”, a „zen” oznacza „na lepsze”. Słowa te zestawione razem oznaczają stałe doskonalenie i wykorzystywanie posiadanych zasobów zamiast ciągłego pozyskiwania nowych. Zaczynamy od przyjrzenia się temu, co nas gryzie, i… rozgryzamy to. Oto, jak marnotrawstwo, czyli muda, przejawia się w naszym życiu. To osiem rodzajów mudy, które pojawiają się w różnych sytuacjach. Iwona Ruść, psycholog i magister zarządzania, przełożyła je na nasze życie.

Życie jak przedsiębiorstwo

Ilustracja: shutterstock

1. Nadprodukcja – to wytwarzanie nadmiaru emocji, np. w sytuacjach konfliktowych, kiedy gromadzone w nas negatywne uczucia z hukiem ujawniają się dopiero podczas wielkiego wybuchu. Wtedy jednak rozmówcy często są już dla siebie chwilowymi wrogami i na przemyślenia jest za późno.

Co robić? Zamiast bezgłośnie kolekcjonować emocje, lepiej mówić o nich na bieżąco.

2. Zapasy – nagromadzenie niepotrzebnych emocji, gdy czujemy, że coś nas wewnętrznie rozsadza. To długo zbierane emocje, które nie zostały wyrażone, np. złość na znajomego za zniszczenie książki, co wtórnie wywołuje kolejne emocje, np. frustrację przy każdorazowym zerknięciu na półkę z książkami.

Co robić? Zamiast generować psychofizyczne napięcie, należy sobie pozwolić na wyrażenie – przynajmniej częściowe – negatywnych emocji. Warto wykorzystać też techniki relaksacyjne i oczywiście dobry na wszystko ruch!

3. Błędy i wady jakościowe – to emocje omyłkowe, czyli nieadekwatne do sytuacji. Jeśli umysł odwołuje się do układu racjonalnego, wytwarza emocje adekwatne do sytuacji, jak smutek lub złość. Natomiast w przypadku odwołania się do układu nieracjonalnego powstają emocje nieadekwatne, jak lęk, agresja lub bezsilność. Takie myślenie powodowane jest błędami poznawczymi. Najczęstsze z nich to: myślenie typu „wszystko albo nic”, przenoszenie negatywów na pozytywy, uwypuklanie negatywów i pomniejszanie pozytywów, ocena sytuacji na podstawie nieznaczących faktów. To idealna droga do błędnego wnioskowania. O ile te adekwatne emocje są impulsem do zmiany, o tyle nieadekwatne – przeciwnie – pogłębiają nasze nieracjonalne przekonanie o sytuacji.

Co robić? Przede wszystkim nauczyć się dostrzegać takie błędy u samego siebie. Ich zauważenie jest połową sukcesu, bo stwarzamy sobie możliwość ich poprawy i duże szanse na właściwą ocenę sytuacji.

4. Oczekiwanie – oznacza to, czego pragniemy, a także to, czego się spodziewamy, co często rodzi dysonans, bo w głowie mamy już gotowy obraz, a rzeczywistość maluje inny. Np. gdy nasz partner nie ma zwyczaju sprzątać w mieszkaniu, a my pragniemy porządku. Spodziewamy się sprzątania po sobie i tego oczekujemy, tymczasem w rzeczywistości dalej mamy bałagan w mieszkaniu. Powstały rozdźwięk powoduje nieprzyjemne emocje: żal, frustrację czy rozczarowanie.

Co robić? Warto zamienić oczekiwania na potrzeby: „Chcę, by partner po sobie sprzątał (bo wciąż tego nie robi)” zamienić w: „Potrzebuję porządku w mieszkaniu, a skoro partner tego nie robi, to zatrudnię firmę, która będzie to robić”. To oczywiście spore uproszczenie, które jednak pokazuje pewien mechanizm: oczekiwanie nie zostało zrealizowane, ale została zaspokojona potrzeba, co daje ten sam efekt – czyste mieszkanie.

5. Nadmierne przetwarzanie – to efekt ruminacji, czyli przeżuwania, to przesadne analizowanie spraw, na które nie mamy wpływu, jak np. pogoda: „Czy będzie padało? W sumie to słońce przebija się zza chmur. Może wiatr je rozgoni. Chociaż z tamtej strony niebo jest granatowe. Chyba jednak idą w moją stronę. Robi się ciemno…”. W efekcie, zamiast wziąć ze sobą parasol, czujemy irytację i zezłoszczeni zostajemy w domu.

Co robić? Wzmóc czujność na taki rodzaj sytuacji, by w momencie ich zaistnienia ugryźć się w język i wychodząc z domu, po prostu wziąć ten parasol.

6. Zbędny transport – przenoszenie emocji z jednej sytuacji na drugą, np. gdy pukamy do drzwi znajomych tuż po kłótni z partnerem, pewne jest, że oprócz prezentu urodzinowego wewnątrz siebie przemycamy złość. Przez pryzmat minionej sytuacji błędnie oceniamy nową. Zbadano, że przenosimy tylko negatywne emocje, szczególnie widoczne w układzie praca – dom. Więc w pracy jest źle, w domu też jest źle. Natomiast gdy w pracy jest dobrze, w domu wcale dobrze być nie musi. Niestety.

Co robić? Zanim wejdziemy w nową sytuację, warto spróbować się wyciszyć, aby nie przenosić negatywnych emocji z poprzedniej sytuacji (w pracy). Można pójść na spacer, poćwiczyć albo przynajmniej ochłonąć, siedząc przez kilka minut na ławce w parku. Taki trening wychodzenia z negatywnych emocji może być bardzo pomocny.

7. Zbędny ruch – nieudolne próby opanowania sytuacji, które pogłębiają niepowodzenie. Np. jeśli zostajemy obrzuceni słowami krytyki, naturalną reakcją człowieka jest atak słowny, który jednak nie przynosi ulgi, lecz wzmaga frustrację.

Co robić? Pomocne jest stosowanie wypowiedzi w pierwszej osobie liczby pojedynczej, czyli tzw. komunikat ja, co pozwoli skutecznie ujawnić własne uczucia wobec zaistniałej sytuacji. Gdy ktoś na nas napada, krytykuje nas, zamiast: „To bardzo przykra sytuacja” – używając formy bezosobowej ‒ lepiej powiedzieć: „Jest mi bardzo przykro, gdy tak do mnie mówisz”.

8. Niewykorzystany potencjał pracowników – to niezauważenie siły i znaczenia emocji (naszych pracowników), np. gdy udajemy, że film, na który zostaliśmy zaproszeni do kina, bardzo nam się podobał, choć w rzeczywistości uważamy, że był koszmarnie nudny. Wewnątrz siebie czujemy psychiczny dyskomfort, bagatelizując rolę powstających emocji. Ich tłumienie lub ukrywanie zapędzi nas w ślepą uliczkę, z której prędzej czy później i tak trzeba będzie wyjść, tylko droga wtedy nie będzie już taka prosta.

Co robić? Być szczerym. To proste i skomplikowane jednocześnie. O ile w sytuacjach błahych można sobie pozwolić na nieszczerość dla „dobra sprawy”, o tyle w tych poważniejszych szczerość się po prostu opłaca. Zwłaszcza jeśli sytuacja może się powtórzyć. Jeśli nie powiemy, że film był nudny, za tydzień prawdopodobnie dostaniemy od tej samej osoby zaproszenie na film dokładnie z tej samej półki…

A teraz STOP.

Zatrzymaj się i przeanalizuj sytuację, w której czujesz się niewygodnie. Możesz to zrobić na każdym z powyższych „etapów produkcyjnych”. Jak polski kolektyw No Muda zrzeszający artystów prorecyklingowych wykorzystuje fizyczne śmieci, we własnym świecie musisz przerobić własne odpadki emocjonalne. Przerobić, czyli rozpracować i – w tym wypadku – pożegnać. Pracuj tak, by zniwelować straty. Nie będzie łatwo, ale gdy zgrzyta, mechanizm trzeba naoliwić. Wskazana jest spora doza kreatywności i determinacji, ale na pewno się opłaci, bo ważne, by siebie nie (z)marnować. Wszak życie to osobista inwestycja.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

wigilia

W tym roku Wigilia u… ciebie! Jak przetrwać pierwsze samodzielnie organizowane święta?

kobieta ogląda tv

Co telewizja robi z naszym mózgiem? Od jej oglądania stajemy się głupsi?

zupa w proszku

Potrawy z proszku – czy wiesz, co jest w ich składzie? Nie będziesz zadowolona

Święta tuż-tuż, więc pora zacząć przygotowania. Przygotować się też musisz na coroczne docinki ze strony rodziny. Jak to zrobić? Radzi Kaya Szulczewska

„Troska o siebie to nie ucieczka do SPA od czasu do czasu. To trudne budowanie rzeczywistości, od której nie chcesz uciekać”. Poruszający wpis Nepenthe

13 pomysłów na prezent dla przyjaciółki na święta

Prezent na święta dla przyjaciółki. Oto 13 propozycji na piękne, uniwersalne i praktyczne upominki

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

talerz zdrowego jedzenia

Masz zimową chandrę? Jej przyczyną może być dieta. Ekspertka radzi, co jeść, aby poprawić sobie nastrój

„Kobiety działają wielozadaniowo, dlatego matki są najlepszymi pracownicami. Nikt nie potrafi pracować tak efektywnie jak one” – mówi coach Karolina Cwalina-Stępniak

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Decyzja o ciąży / istockphoto

„Aborcja Bez Granic” będzie zapewniać porady oraz wsparcie kobietom potrzebującym aborcji. To międzynarodowa inicjatywa

dziecko pisze list do świętego mikołaja

6 pomysłów na słodki prezent dla dzieci zamiast sklepowych słodyczy. Podpowiada dietetyczka i naturoterapeutka

Eko Matka Lekarka

„Lekarz nie powinien krytykować naszych wyborów osobistych. Jeśli chcemy karmić długo piersią, nie powinien na nas krzywo patrzeć” – mówi Aleksandra Jagłowska-Pietraszek, założycielka grupy na FB „Eko Matka Lekarka”

Goździki w dużej, drewnianej łyżce

Goździki – te wysuszone pąki kwiatów są nie tylko przyprawą. Na jakie problemy zdrowotne pomogą?

Kiszona kapusta w niebieskiej miseczce

4 problemy, na które pomoże ci kiszona kapusta. Wymieniają eksperci z Zielone Koktajle

Kampania Pantene / materiały prasowe

Osoby LGBT+ boją się wrócić na święta do swoich rodzinnych domów. Nowa kampania Pantene wzrusza!

Paulina Smaszcz-Kurzajewska / Instagram

Paulina Smaszcz-Kurzajewska: Szczyt depresji? Kiedy wszyscy mówią co masz robić i jak żyć, a Ty słuchasz i nie wiesz o co im chodzi, bo przecież nie masz nawet siły oddychać i być

idąca kobieta

Co mówi o tobie twój sposób chodzenia? Będziesz zdziwiona

ludzie w maskach

Masz problem z byciem sobą? Psycholodzy tłumaczą dlaczego, sama sobie szkodzisz

Kobieta je jedzenie z pudełka

Jesz tylko dwa lub trzy posiłki dziennie? Dietetyczka tłumaczy, czy to problem

Kobieta trzyma chleb

Dla kogo lepsze jest białe, a dla kogo ciemne pieczywo? Wyjaśnia trener

szklanki z wodą

Dlaczego zimą szybciej się odwadniamy?

„Gdy nie wiadomo, czy śmiać się czy płakać, wybieram to pierwsze” – mówi rysowniczka Miriola Dzik, znana na FB jako KURA

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Najpopularniejsze

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.