Przejdź do treści

Ashwagandha – co to jest i jak działa? Pomaga nie tylko na PMS

Ashwagandha to roślina, której właściwości znane są od lat
Ashwagandha pomoże w czasie PMS, ale nie tylko. fot. iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Ze względu na pamięć o osobach zmarłych na COVID-19, cierpieniu ich oraz ich bliskich, negowanie pandemii jest nieetyczne i niegodziwe”. Polska Akademia Nauk apeluje
Magdalena Lamparska
Magdalena Lamparska: Starą panną nazwano przy mnie świadomą, niezależną finansowo kobietę. Miała 34 lata
Zaszczep psa z myślą o bezpieczeństwie ludzi! Mama i stetoskop apeluje o rozsądek
Zaszczep psa z myślą o bezpieczeństwie ludzi! Lekarka apeluje o rozsądek
Skutkiem koronawirusa może być wypadanie włosów? Aktorka pokazała nagranie, na którym widać, jak to może wyglądać
Puchnięcie nóg latem - jak sobie radzić?
Puchnięcie nóg latem i obrzęki – jak sobie pomóc i jak zapobiegać?

Ashwagandha, znana również jako witania ospała lub indyjski żeń-szeń, pomoże złagodzić dolegliwości związane z PMS, ale nie tylko. Ta roślina ma wiele właściwości, na czym polega jej działanie i jak ją stosować?

Ashwagandha – co to jest?

Ashwagandha (Withania somnifera) to niewielki krzew o wydłużonych liściach oraz pomarańczowo-czerwonych owocach, rosnący w klimacie tropikalnym i subtropikalnym. Zioła Ashwagandha cenione są za swoje liczne właściwości prozdrowotne, które od tysięcy lat znane były rodowitym mieszkańcom Indii i Chin, a teraz znalazły potwierdzenie w badaniach klinicznych. Obecnie Ashwagandha stosowana jest jako suplement diety wspomagający adaptację organizmu do warunków przeciążenia fizycznego czy psychicznego (stąd nazwa – adaptogen).

Ashwagandha wyróżnia się wysoką zawartością unikatowych związków aktywnych, z których najistotniejsze to:

  • flawonoidy,
  • alkaloidy,
  • sitoinozydy,
  • witanolidy.

Właściwości Ashwagandhy

Jako adaptogen, Ashwagandha oddziałuje kompleksowo na cały organizm, a także spełnia takie przypisywane adaptogenom warunki jak: naturalne pochodzenie, bezpieczeństwo stosowania, działanie normalizujące na organizm oraz wszechstronne, niespecyficzne działanie. Jak wykazano w badaniach nad rośliną Ashwagandha, działanie tego adaptogenu sprowadza się m. in. do wspomagania funkcjonowania układu nerwowego. Roślina ta wykazuje działanie neuroprotekcyjne, chroniąc komórki nerwowe przed negatywnym oddziaływaniem wolnych rodników. Ponadto moduluje samopoczucie psychiczne, co wykazano m. in. w badaniach na ochotnikach stosujących zioła Ashwagandha. Działanie tej rośliny sprowadza się do obniżania poziomu kortyzolu, czyli tzw. hormonu stresu, a także specyficznego białka tribuliny, uznawanego za kliniczny wskaźnik lęku.

Na co pomaga Ashwagandha?

Ashwagandha wspomaga funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, chroniąc go przed wolnymi rodnikami, co może przełożyć się na zminimalizowanie ryzyka chorób przewlekłych. Ponadto zioło to doskonale wpływa na wydolność fizyczną organizmu, zwiększając tolerancję organizmu na wysiłek oraz wspomagając regenerację potreningową mięśni. Coraz więcej mówi się także o antynowotworowych właściwościach Ashwagandhy, a także wspomaganiu naturalnej odporności, działaniu cytostatycznym i przeciwbakteryjnym.

Ashwagandha kontra PMS

Kobiety dotknięte problemem zespołu napięcia przedmiesiączkowego mogą sięgać po zioła Ashwagandha. Korzeń tej rośliny stanowi składnik wielu suplementów diety, których regularne zażywanie może złagodzić objawy towarzyszące PMS. Przede wszystkim – zioła Ashwagandha pozwalają zapanować nad pogorszeniem kondycji psychicznej, wahaniami nastroju oraz stresem. Zawarte w ziołach Ashwagandha związki aktywne pobudzają receptory GABA-ergiczne, co pozwala zwiększyć tolerancję organizmu na napięcie nerwowe. Ashwagandha łagodzi rozdrażnienie i nerwowość, problemy ze snem, a także bóle głowy. Dzięki normalizowaniu poziomu glukozy we krwi, Ashwagandha pozwala zapanować nad rozdrażnieniem, bólami głowy czy niepohamowaną ochotą na słodycze.

Ashwagandha – jak stosować?

Ashwagandha dostępna jest w wielu suplementach diety, zarówno monoskładnikowych, jak i tych o złożonym składzie. Najczęściej wybierane są zawierające ekstrakt z rośliny Ashwagandha tabletki, mielony proszek, a także kapsułki czy krople. Na co zwrócić uwagę wybierając preparaty zawierające zioło Ashwagandha? Ekstrakt z tej rośliny powinien być standaryzowany na zawartość witanolidów, czyli najcenniejszych związków aktywnych. Jak zażywać preparaty z ekstraktem z ziela Ashwagandha? Dawkowanie dzienne to 300 – 500 mg, przyjmowane w jednej dawce.

Ashwagandha – skutki uboczne

Ashwagandha jest rośliną bezpieczną, dobrze tolerowaną przez organizm. Rzadko Ashwagandha powoduje reakcje alergiczne, nadmierną senność czy podrażnienie żołądka. Stosowaniu wysokich dawek może towarzyszyć biegunka i ból brzucha.

Ashwagandha – przeciwwskazania

Ze stosowania preparatu powinny zrezygnować kobiety w ciąży. W związku z brakiem wystarczających danych, nie należy jej podawać matkom karmiącym, ani dzieciom. Ashwaganda nie jest także wskazana dla osób, które przyjmują niektóre grupy leków, np. te o działaniu uspokajającym czy na nadciśnienie. Zanim rozpoczniesz suplementację, skonsultuj się z lekarzem także jeśli chorujesz na tarczycę lub masz wrzody żołądka.

pms to nie choroba

Bibliografia:

  1. Pałucka K. i in., Zespół napięcia przedmiesiączkowego – mit czy rzeczywistość?; Journal of Education, Health and Sport, 2016
  2. Bahrami A. i in., High dose vitamin D supplementation can improve menstrual problems, dysmenorrhea and premenstrual syndrome in adolescents; Gynecol Endocrinol, 2018, Aug 34(8)
  3. Krawczyk W., Rudnicka – Drożak E., Zespół napięcia miesiączkowego;  Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2011, 17(3)
  4. Singh N. i in., An overview on Ashwagandha: A Rasayana of Ayurweda; Afr J Tradit Complement Altern Med., 2011, 8(5)
  5. Roshi M. i in., An Ayurvedic perspective into the therapeutic strategy of premenstrual syndrome; Int J Ayu Pharm Chem, 2017, 7 (2)
  6. Kaul S., Wadhwa R., Science of Ashwagandha: Preventic and therapeutic potentials; Springer 2017

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

stres a stan skóry

Psychokosmetologia, czyli jak stres i inne emocje wpływają na stan skóry?

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

Koszmary senne – zapobieganie, leczenie, wpływ na organizm

Skutki uboczne stresu o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

Skutki uboczne stresu, o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

Twoje włosy zaczęły wypadać? Zobacz, co może być przyczyną

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Te potrawy dostarczą twojemu organizmowi dawkę witaminy D. Po co sięgnąć?

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Gimnastyka słowiańska

„Dzięki gimnastyce słowiańskiej ćwiczonej regularnie, postawa staje się bardziej sprężysta, PMS, bóle kręgosłupa, jak i bolesne miesiączki mijają, wyrównuje się cykl menstruacyjny” – mówi trenerka Julia Marcinowska

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Poczucie lęku, niepewność jutra. Jak sobie radzić ze stresem?

Gdy mamy zadania do wykonania, organizm nie ma czasu na chorowanie. Poddaje się, gdy mamy wolne

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko)

Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Magnez i potas razem? Jak łączyć witaminy i mikroelementy

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?