Przejdź do treści

„Autyzm – wystarczy zrozumieć”. Ucz się tolerancji w najnowszej kampanii mówiącej o spektrum autyzmu

Facebook @jimhelp
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dieta Dukana. Zdrowa czy nie?
Dieta Dukana. Zdrowa? Niekoniecznie. Co o niej mówi dietetyczka?
Sandra Kubicka o swojej chorobie: Dzisiaj mijają 2 miesiące odkąd dowiedziałam się, że mam PCOS. Efekty? Da się? DA SIĘ!
Czy stres ma wpływ na alergię?
Jak powstają rozstępy? Dostałyśmy je od tygrysicy! Zobacz świetną animację
Nie radzisz sobie ze stresem? Polub się z adaptogenami!

„Autyzm. Wystarczy zrozumieć” – to tegoroczne hasło kampanii ‚Polska na niebiesko” mającej na celu w kreatywny sposób szerzenie świadomości na temat autyzmu. Akcja została stworzona z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, który obchodzony jest 2 kwietnia. Choć autyzm jest diagnozowany w Polsce 1 na 100 dzieci, to wciąż spotyka się z niezrozumieniem.

Dziecko które krzyczy na dźwięk kasy. Kolega z pracy, który nigdy nie odpowiada uśmiechem. Kuzynka, która zawsze woli siedzieć sama i denerwują ją źle ułożone buty. Każdy z nich jest oceniany, odsuwany, stygmatyzowany. Autyzm jest wśród nas. Wystarczy go poznać. Wystarczy zrozumieć, aby zmienić świat osób z autyzmem na lepszy. Po prostu – takie przesłanie można znaleźć na stronie „Polska na niebiesko”, która, jak co roku, ruszyła z kampanią „Autyzm. Wystarczy zrozumieć”, stworzoną przez fundację JiM.

Akcja została uruchomiona z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, który obchodzony jest 2 kwietnia. Jej celem jest zwiększenie świadomości na temat autyzmu wśród społeczeństwa.

Dzieci ze spektrum autyzmu nie tylko muszą mierzyć się z samym sobą, ale także z niezrozumieniem ludzi. „On jest dziwny”, „nienormalnie macha rękoma”, „głupek” – z takimi komentarzami rówieśników na swój temat spotykają się dzieci z autyzmem. Z dorosłymi niestety nie jest lepiej. Według raportu fundacji JiM, odpowiedzialnej za kampanię, 60 proc. rodziców dzieci z autyzmem zadeklarowało, że spotyka się z krytycznymi spojrzeniami, 46 proc. z negatywnymi komentarzami a 12 proc. z agresją. Wynika to przede wszystkim z niskiego poziomu wiedzy na temat autyzmu.

Print Screen polskananiebiesko.pl

Dzięki kampanii każdy może poczuć, co czuje i myśli osoba ze spektrum autyzmu. Wystarczy wziąć udział w konkursie „Podaj dalej”, wygenerować zaszyfrowane hasło i udostępnić je na swoich kanałach w social mediach, nominując kolejną osobę do rozszyfrowania pozostałych haseł. Za każdym z haseł kryje się historia osoby z autyzmem, która pozwala na lepsze zrozumienie uczuć i problemów osób autystycznych.

Print Screen polskananiebiesko.pl

W akcję zaangażowało się już wiele firm i znanych osób. M.in. Monika Pryśko (tekstualna.pl), Joanna Pachla (wyrwanezkontekstu.pl), Michalina Grzesiak (krystynoniedenerwujmatki.pl), Rafał Gębura (7 metrów pod ziemią), Łukasz Jakóbiak (20m2 Łukasza). Akcję wspierają także Rzecznik Praw Obywatelskich oraz PGE Narodowy.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Odłącz się”, nie wszystko jest online. Mądra kampania we wrocławskim MPK

Nieważne, jak zaczął się twój sport

Ratując komuś życie, możesz uratować także swoje. Nieszablonowe spojrzenie na aktywność fizyczną w spocie „Nieważne, jak zaczął się twój sport”

Agata Wrońska, fotografka

5 pytań do fotografki Agaty Wrońskiej o sesję WIMIN

kampania dopalacze to nie zabawa

„Na górze róże, na dole trup. Do ceny dopów, wliczą ci grób”. Na ulicach Poznania ruszyła kontrowersyjna kampania

Bez spiny jem rośliny kampania

„Bez spiny jem rośliny” – kampania dla tych, którzy chcą jeść roślinnie

STOP Barierom. Ruszyła kampania zwracająca uwagę na problemy niepełnosprawnych

Nie bądź obojętny wobec przemocy – po prostu reaguj! Kampania przeciwko agresji wobec osób LGBT+

Kampania Primark

Modelka bez zęba w kampanii marki Primark. „Każda z nas powinna czuć się dobrze z samą sobą”

Kampania H&M

Rozstępy, fałdki i blizny w kampanii kostiumów kąpielowych. H&M otwiera się na różnorodność!

Kobiety bez kompleksów, nowe podejście do hejtu i historyczne fotografie. Sprawdź, czym zachwycił nas kwiecień

„Możemy pokazać, że autyści też są ludźmi, to raz. A dwa – że mogą dać coś od siebie społeczeństwu”. „Życie jest fajne” to pierwsza w Polsce kawiarnia prowadzona przez osoby ze spektrum autyzmu

Kampania Centrum Praw Kobiet

Trzymamy stronę kobiet! Wesprzyj Polki doświadczone przemocą. Trwa kampania Centrum Praw Kobiet

Nie wyrzucaj resztek! Weź udział w festiwalu kulinarnym „Szanuj jedzenie”

„Autyzm może sprawić, że odkryjesz rzeczy niezwykłe”. Warto wiedzieć trochę więcej o autyzmie. Ta animacja ci w tym pomoże

kampanai rak'n'roll

„Nie ma nas bez procentów, nie ma Rak’n’Rolla bez procentów”. To kampania o pijanych życiem, którzy silniej czują jego smak

Screen z animacji kampanii Wciąż jestem tym, kim byłem

Mimo choroby „wciąż jestem tym, kim byłem”. Poruszająca kampania o dzieciach chorych na nowotwór

Szczepienia nie powodują autyzmu. Potwierdzają to najnowsze badania przeprowadzone na 650 tys. dzieci

„Mamy dość litowania się nad sprawcami przemocy”. Kampania „Alfabet Zgody. Bo tylko TAK znaczy TAK” w walce z cyberprzemocą

Po lewej stronie dziewczynka, a po prawej stronie kolorowe literki

Echolalia – czym jest to schorzenie i czy można je leczyć za pomocą ćwiczeń?

kampania nike

„Jeśli powiedzą, że zwariowałaś, w porządku. Pokaż im, do czego jesteś zdolna”. Zobacz świetny spot Nike, pokazujący siłę kobiet!

rysunki kobiet z siniakiami

Kobiety „ubrane” w siniaki – dosadna kampania przeciwko przemocy domowej

nagrobki z piasku

Piaskowy cmentarz – wymowna kampania zwracająca uwagę na raka skóry

„Każdego dnia 2 nastolatków próbuje odebrać sobie życie”. Zobacz najnowszą kampanię „(Nie)widzialna nastoletnia depresja”

autyzm dziecięcy - psycholog patrzy na bawiącego się chłopca

Autyzm dziecięcy – jak się objawia i jakie ma podłoże?