Przejdź do treści

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Mogą cię wiele kosztować

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów, mogą cię wiele kosztować Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niedługo premiera poradnika Akcji Menstruacja stworzonego przy współpracy z Hello Zdrowie. „My również nie lubimy zakazanych tematów”
Niedługo premiera poradnika Akcji Menstruacja stworzonego przy współpracy z Hello Zdrowie. „My również nie lubimy zakazanych tematów”
Jak prawidłowo wykonać krzywą cukrową? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka
Krzywa cukrowa (OTTG) – jak prawidłowo wykonać badanie? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka
Koktajl z natką pietruszki
Pietruszka – jakie ma witaminy, co zrobić z natki pietruszki?
Zapalenie zatok w ciąży - co pomoże?
Zapalenie zatok w ciąży – leki. Co pomoże na ból zatok w ciąży?
płaski brzuch
„Jaka dieta na taki brzuch?” Dietetyczka Anna Reguła obnaża manipulacje kolegów z branży na Instagramie

Żaden biegacz nie chce być narażony na jakąkolwiek kontuzję, ale powinno zależeć mu na kondycji i poprawie zdrowia i wyglądu. Niezależnie, czy jesteś początkującą czy zaawansowaną biegaczką i tak jesteś narażona na błędy, które mogą skutecznie odwieść cię od upragnionego celu.

Wskazówki dotyczące biegania

  • Intensywność

Lubisz nagle gwałtownie zwiększać szybkość biegu? Powinnaś więc dowiedzieć się, że wzrost intensywności powyżej 10 proc. w każdym tygodniu zwiększa ryzyko kontuzji i wypalenia. Więcej wcale nie musi oznaczać lepiej. Dlatego staraj się nie przekraczać wzrostów (dotyczących dystansu czy tempa) o więcej niż te 10 proc. tygodniowo.

  • Rozgrzewka

Każdy sportowiec, czy to początkujący czy zaawansowany, powinien wiedzieć, że bez rozgrzewki ani rusz. Przed bieganiem koniecznie wykonaj dynamiczną rozgrzewkę: wysokie kolana, kopanie piętami w pośladki czy szybkie nóżki. Zwykłe, spokojne rozciąganie zostaw czas na po bieganiu.

  • Buty

Podczas biegania należy używać butów, które będą cię chroniły przed kontuzjami. Jeśli używasz starych butów do biegania, to możesz mieć pewność, że narażasz się na niepotrzebne obrażenia. Wybierz się więc do sklepu sportowego, gdzie fachowcy pomogą ci w wyborze idealnego obuwia. Pamiętaj jednak o tym, aby przed zakupem pochodzić w nich trochę po sklepie. Wówczas upewnisz się, że są dla ciebie odpowiednie.

Kobieta biegnie
  • Ćwiczenia dodatkowe

Biegacze, którzy zajmują się tylko bieganiem, są narażeni na niestabilność stawu skokowego oraz innych chorób związanych ze stawami. Ważne jest, aby do biegania dołożyć jogę, pływanie czy treningi siłowe, dzięki którym rozciągniesz mięśnie i ustabilizujesz ich ewentualne zaburzenia.

  • Zrównoważona dieta to podstawa!
  • Nie obciążaj ciała

Jeśli zauważysz, że twój organizm jest wycieńczony, daj mu trochę czasu na zasłużony odpoczynek.

Biegaczu, doceń wykroki

Co jeszcze warto wiedzieć, aby bieganie przynosiło więcej korzyści?

  1. Zmieniaj trasy biegowe – zapewne masz swoją ulubioną trasę, jednak biegając wciąż tą samą drogą, przyzwyczajasz swoje mięśnie do takiej samej pracy podczas biegania.
  2. Nie trać energii na górne części ciała – zdarza ci się czuć, że masz zesztywniały kark lub zbyt spięte barki podczas biegu? Musisz więc wiedzieć, że tracisz wówczas dużo energii, którą powinnaś skierować na nogi, pośladki czy brzuch. Rozluźnij więc górne części ciała i do dzieła.
  3. Staraj się nie biegać po chodniku – wybieranie tak twardej powierzchni, jaką jest chodnik, bardzo mocno obciąży twoje stawy. Wybieraj więc bardziej miękkie powierzchnie, a organizm ci za to podziękuje.
  4. Lądowanie stopy – zwracasz uwagę na to, w jaki sposób twoja stopa ląduje na danej powierzchni? Jeśli lądujesz tylko na palcach lub na pięcie oznacza to, że wykonujesz więcej wysiłku, niż musisz.
  5. Uzupełnianie wiedzy – jeśli zależy ci na tym, aby twoje bieganie było dla ciebie jeszcze bardziej  korzystne, koniecznie bądź otwarta na przyjmowanie nowej wiedzy z tej dziedziny sportu.
  6. Czy twój cel jest realistyczny? Często masz tak, że lubisz mieć coś na już? W takim razie to najwyższy czas, aby zdać sobie sprawę, że katowanie swojego ciała na dłuższą metę nie przyniesie ci rezultatów. Twoje ciało będzie przemęczone, a ty wypalona. Dostosuj swoje treningu do poziomu swojej sprawności i pamiętaj, że „małą łyżeczką również się najesz!”.

Źródło: livestrong

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Upalni biegacze. Jak biegać bezpiecznie w upał?

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Odkażasz ciągle dłonie? Sprawdź, czy na pewno robisz to dobrze

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Chcesz zadbać o jelita? 4 rzeczy, o których musisz pamiętać

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?