Przejdź do treści

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Zdjęcie: Ben Konfrst / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
jajko
5 produktów zmniejszających apetyt
zima
Zima pachnie inaczej niż lato. Czym się różni?
kiszonki
Top 10 produktów na leniwe jelita
kobieta w trakcie treningu
Interwały – postaw na Tabatę. Wystarczą 4 minuty ćwiczeń!
Festiwal makaronów: makaron soba
Festiwal makaronów: makaron soba. Mamy dla was pyszny przepis z tofu, brokułami i czarnym sezamem

Ćwiczysz, gdy jesteś zła? To błąd, który może odbić się na twoim zdrowiu. Kiedy jeszcze lepiej odpuścić sobie trening? Oto czego dowodzą badania naukowe.

Badań na temat korzystnego wpływu ruchu na zdrowie jest chyba nieskończenie wiele. Ale od czasu do czasu naukowcy przestrzegają przed aktywnością fizyczną. Pokazują nam błędy, które mogą sprawić, że ruch stanie się bronią skierowaną w nas samych. Te badania giną często w natłoku pozostałych. Przyćmiewa je też przeświadczenie, że sport jest zawsze zdrowy. Doprawdy? Sprawdźmy, kiedy według naukowców ćwiczenia mogą nam zaszkodzić.

Gdy jesteś zła lub przygnębiona

Sport na rozładowanie emocji to nie najlepszy pomysł. W połączeniu z wściekłością lub emocjonalnym dołem może być szkodliwy dla serca. Publikacja, która ukazała się w naukowym piśmie Circulation, jest największym badaniem na ten temat – międzynarodowym, obejmującym niemal 13 tys. osób z 52 państw.

Naukowcy znają różne okoliczności, które sprzyjają tak zwanym incydentom sercowym, np. czas zaraz po przebudzeniu, trzęsienia ziemi, zanieczyszczenie powietrza, stres w pracy, wakacje, a czasem seks. Także bardzo silne emocje oraz intensywny wysiłek fizyczny są wiązane z problemami krążeniowymi. W połączeniu – jak się okazuje – jeszcze silniej, bo jak wynika z badania, zwiększają ryzyko zawału trzykrotnie bardziej w porównaniu do poprzedzającego dnia. Dlaczego tak się dzieje? Intensywna aktywność i silne emocje zwiększają puls oraz ciśnienie krwi – mówi dla New York Times’a jeden z badaczy, dr Andrew Smyth, i dodaje – zmiany te sprzyjają oderwaniu się blaszki miażdżycowej w naczyniu krwionośnym i powstaniu blokady, odcinającej przepływ krwi.

Fit na dzień dobry

Spokojnie, nie wszystkie aktywności i emocje w połączeniu będą mieszanką wybuchową. Według badaczy chodzi o te, które są znacznie dłuższe, silniejsze, intensywniejsze od tych, do których przywykliśmy. Jeśli ostry trening to dla nas codzienność, a stan umysłu nie odbiega zbytnio od naszej normy, nie ma powodów do strachu.

Gdy pijesz za dużo

Nie chodzi o alkohol! Wydawałoby się, że skoro uprawiamy sport, to wody mamy sobie nie żałować i pić ją nawet, gdy nie odczuwamy pragnienia. Nie do końca. Według badań powinniśmy pić właśnie wtedy, kiedy odczuwamy pragnienie. Międzynarodowy panel ekspertów, który swoje zalecenia opublikował w Clinical Journal of Sport Medicine, podkreślił, że nadmierne spożywanie płynów w czasie treningów może prowadzić do sytuacji zagrażającej życiu, zwanej hiponatremią związaną z aktywnością fizyczną. To stan, kiedy nerki nie są w stanie wydalić nadmiaru wody z organizmu i w rezultacie sód – ważny elektrolit – ulega dużemu rozcieńczeniu, powodując obrzęk komórek ciała. Pierwsze niepokojące objawy to mdłości i obrzęki. Dlatego eksperci zalecili, abyśmy w czasie aktywności pili wtedy, gdy odczuwamy pragnienie. To jest nasz naturalny sygnał do reakcji i wewnętrzny mechanizm, chroniący – jak się okazuje – nie tylko przed odwodnieniem, ale i nadmiernym nawodnieniem.

Gdy przeginasz z aktywnością

Tak! I w tym przypadku co za dużo to niezdrowo. Duńczycy, pod kierunkiem Jacoba Marotta z Frederiksberg Hospital, zauważyli w swojej pracy, że zbyt intensywne i częste bieganie może być równie niezdrowe co unikanie ruchu. Intensywne oznacza tu bieganie ponad 4 godziny tygodniowo przez ponad 3 dni w tygodniu. Najlepiej na tym sporcie wychodzili ci, którzy robili to rzadziej niż 3 razy w tygodniu, poświęcając od 1 do 2,4 godziny, a ich bieg odbywał się w umiarkowanym tempie. Krótko mówiąc, nasz organizm nie zawsze dobrze znosi potężny wycisk.

Kiedy nie zważasz na pogodę

Zwracanie uwagi na okoliczności pogodowe jest bardzo ważne, gdy uprawiamy sport na świeżym powietrzu. Niedostosowanie się do niektórych warunków może sprawić, że ruch stanie się naszym wrogiem. Dlatego gdy za oknem ściśnie mróz, pamiętajmy, że zimą łatwiej się odwadniamy niż latem. Prof. Robert Kenefick przeprowadził eksperyment, w którym grupa ochotników w specjalnych „komorach chłodniczych” trenowała na bieżni i odpoczywała. Kenefick tłumaczy, że gdy jest zimno, naczynia krwionośne zwężają się, organizm zmniejsza dopływ krwi do zewnętrznych warstw ciała, podczas gdy w korpusie objętość krwi nie spada. W wyniku tego mózg jest „oszukiwany” – nie inicjuje wydzielania wazopresyny (hormonu hamującego wydalanie płynów) w tak dużym stopniu jak w wyższej temperaturze.

Również gdy się pocimy. W rezultacie nerki otrzymują słabszy sygnał do zatrzymania płynu, a uczucie pragnienia jest zredukowane nawet o 40 procent! To rodzaj kompromisu – utrzymanie temperatury ciała staje się dla organizmu ważniejsze niż równowaga płynów. Zanim wyjdziemy na zewnątrz, zadbajmy o odpowiednie nawodnienie. Więcej o tym, jak biegać w niesprzyjających warunkach pogodowych, przeczytacie tutaj oraz tu.

Gdy jesteś przeziębiona

W przypadku infekcji ważne jest, by obserwować swój organizm. Aktywność fizyczna skutkuje przyspieszeniem bicia serca, ten sam efekt powodują niektóre leki na przeziębienie, w rezultacie możemy zmusić nasze serce do bardzo intensywnej pracy. Zbyt intensywnej. To z kolei może powodować problemy z oddychaniem. Zwłaszcza niebezpieczne jest uprawianie sportu, gdy mamy gorączkę i dreszcze. Wtedy absolutnie lekarze zalecają odpuszczenie treningów. Jeśli jednak dokuczają nam „tylko” problemy z górnymi drogami oddechowymi, jak katar czy ból gardła, nie musimy całkowicie rezygnować z ruchu. Dobrze jednak go skrócić i zmniejszyć jego intensywność przynajmniej o połowę w porównaniu z naszymi możliwościami, gdy jesteśmy w pełni zdrowi. Ale przede wszystkim szanujmy nasz organizm i wsłuchujmy się w sygnały, które wysyła.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Gruszki na stole

Szukasz zimą witamin, dzięki którym będziesz mieć zdrową skórę? Znajdziesz je w gruszce i pietruszce!

odpoczywająca kobieta

5 przypadków, w których trzeba odpuścić trening

kobiety na nartach

Planujesz wyjazd na narty? Trener Marcjan Piotrowski radzi, jak się przygotować do zimowych sportów

figi

Nalewki – dobre przez cały rok! Idealne na ból gardła i trawienie!

owsianka

5 produktów, których lepiej unikać zimą

„Osoba, która nie ma sezonowych zaburzeń nastroju, zimą ma prawo mieć obniżony nastrój i chandrę”. O tym, czym jest fototerapia, mówi psychiatra Anna Antosik-Wójcińska

Moje pierwsze kimchi

Kimchi – poznaj przepis na koreański przysmak. Ma mnóstwo zalet

kobieta na siłowni

Siłownia. 6 sposobów, jak oswoić się z siłownią

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Seks zimą – jak go uprawiać, by było nam miło

Krem na zimę - jaki wybrać?

Krem na zimę – jaki wybrać, by nasza skóra była zadowolona?

Kobieta stoi na dworze w grubym swetrze. W rękach trzyma kubek

Zimą też trzeba pić! Wodę oczywiście!

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

bieganie

Pierogi kontra biegi

Jak przetrwać święta i nie przytyć?

pijąca kobieta

Przemarznięta? Te napoje zimą rozgrzeją twój organizm skuteczniej niż herbata i kawa

zima

Dygoczemy z zimna, bo wychłodzony organizm próbuje się ratować. Jak mu pomóc?

Ryba po grecku

Ryba po grecku w lżejszej odsłonie

kobieta na dworze zimą

Jak zadbać o siebie zimą? Poznaj kilka sprawdzonych sposobów

gwiazda betlejemska

Gwiazda betlejemska – czy wiesz, że jest trująca? Lek. Monika Działowska wyjaśnia, dlaczego

talerz zdrowego jedzenia

Masz zimową chandrę? Jej przyczyną może być dieta. Ekspertka radzi, co jeść, aby poprawić sobie nastrój

Rodzice ubierają dziecko

Te błędy najczęściej popełniamy, ubierając dziecko zimą. Ostrzega lekarz Monika Działowska

szklanki z wodą

Dlaczego zimą szybciej się odwadniamy?

kobieta zimą

Po co jest mróz?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kleszcze

Borelioza: objawy po wielu latach. Jak można wykryć chorobę?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

8 sposobów na podniesienie libido

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.