Przejdź do treści

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Zdjęcie: Ben Konfrst / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
3 przepisy na lunch dla wegan. Zaskakująco proste!
3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować
3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować
Kobieta karniąca dziecko piersią
8 szkodliwych mitów dotyczących karmienia piersią
Dzieci z nowotworem siedzą przy stoliku na krzesełkach i czytają książki, uśmiechają się
„Wyprzedzamy nowotwór”. Kampania zwracająca uwagę na wczesne objawy raka u dzieci, które łatwo pomylić
Strajk #JesieńŚredniowiecza
PiS chce 5 lat kary więzienia za edukację seksualną. W całej Polsce odbędą się protesty pod hasłem „Jesień Średniowiecza”

Ćwiczysz, gdy jesteś zła? To błąd, który może odbić się na twoim zdrowiu. Kiedy jeszcze lepiej odpuścić sobie trening? Oto czego dowodzą badania naukowe.

Badań na temat korzystnego wpływu ruchu na zdrowie jest chyba nieskończenie wiele. Ale od czasu do czasu naukowcy przestrzegają przed aktywnością fizyczną. Pokazują nam błędy, które mogą sprawić, że ruch stanie się bronią skierowaną w nas samych. Te badania giną często w natłoku pozostałych. Przyćmiewa je też przeświadczenie, że sport jest zawsze zdrowy. Doprawdy? Sprawdźmy, kiedy według naukowców ćwiczenia mogą nam zaszkodzić.

Gdy jesteś zła lub przygnębiona

Sport na rozładowanie emocji to nie najlepszy pomysł. W połączeniu z wściekłością lub emocjonalnym dołem może być szkodliwy dla serca. Publikacja, która ukazała się w naukowym piśmie Circulation, jest największym badaniem na ten temat – międzynarodowym, obejmującym niemal 13 tys. osób z 52 państw.

Naukowcy znają różne okoliczności, które sprzyjają tak zwanym incydentom sercowym, np. czas zaraz po przebudzeniu, trzęsienia ziemi, zanieczyszczenie powietrza, stres w pracy, wakacje, a czasem seks. Także bardzo silne emocje oraz intensywny wysiłek fizyczny są wiązane z problemami krążeniowymi. W połączeniu – jak się okazuje – jeszcze silniej, bo jak wynika z badania, zwiększają ryzyko zawału trzykrotnie bardziej w porównaniu do poprzedzającego dnia. Dlaczego tak się dzieje? Intensywna aktywność i silne emocje zwiększają puls oraz ciśnienie krwi – mówi dla New York Times’a jeden z badaczy, dr Andrew Smyth, i dodaje – zmiany te sprzyjają oderwaniu się blaszki miażdżycowej w naczyniu krwionośnym i powstaniu blokady, odcinającej przepływ krwi.

Fit na dzień dobry

Spokojnie, nie wszystkie aktywności i emocje w połączeniu będą mieszanką wybuchową. Według badaczy chodzi o te, które są znacznie dłuższe, silniejsze, intensywniejsze od tych, do których przywykliśmy. Jeśli ostry trening to dla nas codzienność, a stan umysłu nie odbiega zbytnio od naszej normy, nie ma powodów do strachu.

Gdy pijesz za dużo

Nie chodzi o alkohol! Wydawałoby się, że skoro uprawiamy sport, to wody mamy sobie nie żałować i pić ją nawet, gdy nie odczuwamy pragnienia. Nie do końca. Według badań powinniśmy pić właśnie wtedy, kiedy odczuwamy pragnienie. Międzynarodowy panel ekspertów, który swoje zalecenia opublikował w Clinical Journal of Sport Medicine, podkreślił, że nadmierne spożywanie płynów w czasie treningów może prowadzić do sytuacji zagrażającej życiu, zwanej hiponatremią związaną z aktywnością fizyczną. To stan, kiedy nerki nie są w stanie wydalić nadmiaru wody z organizmu i w rezultacie sód – ważny elektrolit – ulega dużemu rozcieńczeniu, powodując obrzęk komórek ciała. Pierwsze niepokojące objawy to mdłości i obrzęki. Dlatego eksperci zalecili, abyśmy w czasie aktywności pili wtedy, gdy odczuwamy pragnienie. To jest nasz naturalny sygnał do reakcji i wewnętrzny mechanizm, chroniący – jak się okazuje – nie tylko przed odwodnieniem, ale i nadmiernym nawodnieniem.

Gdy przeginasz z aktywnością

Tak! I w tym przypadku co za dużo to niezdrowo. Duńczycy, pod kierunkiem Jacoba Marotta z Frederiksberg Hospital, zauważyli w swojej pracy, że zbyt intensywne i częste bieganie może być równie niezdrowe co unikanie ruchu. Intensywne oznacza tu bieganie ponad 4 godziny tygodniowo przez ponad 3 dni w tygodniu. Najlepiej na tym sporcie wychodzili ci, którzy robili to rzadziej niż 3 razy w tygodniu, poświęcając od 1 do 2,4 godziny, a ich bieg odbywał się w umiarkowanym tempie. Krótko mówiąc, nasz organizm nie zawsze dobrze znosi potężny wycisk.

Kiedy nie zważasz na pogodę

Zwracanie uwagi na okoliczności pogodowe jest bardzo ważne, gdy uprawiamy sport na świeżym powietrzu. Niedostosowanie się do niektórych warunków może sprawić, że ruch stanie się naszym wrogiem. Dlatego gdy za oknem ściśnie mróz, pamiętajmy, że zimą łatwiej się odwadniamy niż latem. Prof. Robert Kenefick przeprowadził eksperyment, w którym grupa ochotników w specjalnych „komorach chłodniczych” trenowała na bieżni i odpoczywała. Kenefick tłumaczy, że gdy jest zimno, naczynia krwionośne zwężają się, organizm zmniejsza dopływ krwi do zewnętrznych warstw ciała, podczas gdy w korpusie objętość krwi nie spada. W wyniku tego mózg jest „oszukiwany” – nie inicjuje wydzielania wazopresyny (hormonu hamującego wydalanie płynów) w tak dużym stopniu jak w wyższej temperaturze.

 

Również gdy się pocimy. W rezultacie nerki otrzymują słabszy sygnał do zatrzymania płynu, a uczucie pragnienia jest zredukowane nawet o 40 procent! To rodzaj kompromisu – utrzymanie temperatury ciała staje się dla organizmu ważniejsze niż równowaga płynów. Zanim wyjdziemy na zewnątrz, zadbajmy o odpowiednie nawodnienie. Więcej o tym, jak biegać w niesprzyjających warunkach pogodowych, przeczytacie tutaj oraz tu.

Gdy jesteś przeziębiona

W przypadku infekcji ważne jest, by obserwować swój organizm. Aktywność fizyczna skutkuje przyspieszeniem bicia serca, ten sam efekt powodują niektóre leki na przeziębienie, w rezultacie możemy zmusić nasze serce do bardzo intensywnej pracy. Zbyt intensywnej. To z kolei może powodować problemy z oddychaniem. Zwłaszcza niebezpieczne jest uprawianie sportu, gdy mamy gorączkę i dreszcze. Wtedy absolutnie lekarze zalecają odpuszczenie treningów. Jeśli jednak dokuczają nam „tylko” problemy z górnymi drogami oddechowymi, jak katar czy ból gardła, nie musimy całkowicie rezygnować z ruchu. Dobrze jednak go skrócić i zmniejszyć jego intensywność przynajmniej o połowę w porównaniu z naszymi możliwościami, gdy jesteśmy w pełni zdrowi. Ale przede wszystkim szanujmy nasz organizm i wsłuchujmy się w sygnały, które wysyła.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Gluten to puszka Pandory

„Nie przekonuję, żeby porzucić chleb, bo ten można wypiekać z najróżniejszych składników. Ale apeluję do nie jedzenia współczesnej pszenicy i jej pochodnych!” – mówi Agnieszka Pająk, health coach

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

„Osoby wysoko wrażliwe (WWO) wchłaniają nastroje ludzi dookoła, silniej przeżywają stres, mają żywsze sny, bogatszą wyobraźnię i błyskotliwe poczucie humoru” – mówi dr psychologii Monika Baryła-Matejczuk

Bergamotka jest skarbnicą witaminy A i C

„Bergamotka jest prawdziwą skarbnicą witaminy A i C, pomaga przy przeziębieniach, ma pozytywny wpływ na psychikę, pomaga w stresie, ułatwia zasypianie oraz pogłębia sen” – mówi dr Grażyna Pająk

Joga powięziowa

„Na zajęciach jogi powięziowej masz czas, żeby zastanowić się, co się dzieje w twoim ciele, a ciało jest nośnikiem tego, co w głowie i w sercu” – mówi Patrycja Adaszewska, trenerka jogi powięziowej.

Zainteresują cię również:

Aktywność po ciąży. Jak wrócić do treningów po ciąży?

Ścięgna pod kontrolą. Zadbaj o nie zanim będzie za późno!

Acroyoga – samodzielna nauka od podstaw

Stanie na rękach – sztuczka, która wiele zmienia

Kobieta ćwiczy na sali z lustrem. Siedzi na macie do ćwiczeń i ćwiczy z pomocą taśmy. Nogi ma w górze, uczesana jest w kitkę. Obok niej leży też piłka do ćwiczeń i hantle

Gumy do ćwiczeń – jaką wybrać? Warto z nimi trenować? Tłumaczy fizjoterapeutka

kobieta trenuje jogę

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

Dlaczego warto zabrać całą rodzinę na rower? Oto kilka powodów

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak zadbać o nadgarstki? Podpowiadamy

istockphoto.com

Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?

Wygoń papierosy biegiem!

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

Ćwiczenia na mobilność barków

Jak poprawić mobilność barków? Wystarczy kilka prostych ćwiczeń

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

Jak ćwiczyć podczas upałów? Co radzą trenerzy?

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Proste plecy – pomoże ci w tym ćwiczenie na równowagę. Tancerka Polskiego Baletu Narodowego pokazuje, jak je poprawnie wykonać

Aktywne pośladki to recepta na problemy z kręgosłupem. Polecamy kilka ćwiczeń

Ćwiczenia wszech czasów – wall ball shots

Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

grupy inwalidzkie - człowiek na wózku inwalidzkim

Grupy inwalidzkie – rodzaje i przywileje. Dlaczego już nie nadaje się grup inwalidzkich?