Przejdź do treści

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Zdjęcie: Ben Konfrst / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Ze względu na pamięć o osobach zmarłych na COVID-19, cierpieniu ich oraz ich bliskich, negowanie pandemii jest nieetyczne i niegodziwe”. Polska Akademia Nauk apeluje
Magdalena Lamparska
Magdalena Lamparska: Starą panną nazwano przy mnie świadomą, niezależną finansowo kobietę. Miała 34 lata
Zaszczep psa z myślą o bezpieczeństwie ludzi! Mama i stetoskop apeluje o rozsądek
Zaszczep psa z myślą o bezpieczeństwie ludzi! Lekarka apeluje o rozsądek
Skutkiem koronawirusa może być wypadanie włosów? Aktorka pokazała nagranie, na którym widać, jak to może wyglądać
Puchnięcie nóg latem - jak sobie radzić?
Puchnięcie nóg latem i obrzęki – jak sobie pomóc i jak zapobiegać?

Ćwiczysz, gdy jesteś zła? To błąd, który może odbić się na twoim zdrowiu. Kiedy jeszcze lepiej odpuścić sobie trening? Oto czego dowodzą badania naukowe.

Badań na temat korzystnego wpływu ruchu na zdrowie jest chyba nieskończenie wiele. Ale od czasu do czasu naukowcy przestrzegają przed aktywnością fizyczną. Pokazują nam błędy, które mogą sprawić, że ruch stanie się bronią skierowaną w nas samych. Te badania giną często w natłoku pozostałych. Przyćmiewa je też przeświadczenie, że sport jest zawsze zdrowy. Doprawdy? Sprawdźmy, kiedy według naukowców ćwiczenia mogą nam zaszkodzić.

Gdy jesteś zła lub przygnębiona

Sport na rozładowanie emocji to nie najlepszy pomysł. W połączeniu z wściekłością lub emocjonalnym dołem może być szkodliwy dla serca. Publikacja, która ukazała się w naukowym piśmie Circulation, jest największym badaniem na ten temat – międzynarodowym, obejmującym niemal 13 tys. osób z 52 państw.

Naukowcy znają różne okoliczności, które sprzyjają tak zwanym incydentom sercowym, np. czas zaraz po przebudzeniu, trzęsienia ziemi, zanieczyszczenie powietrza, stres w pracy, wakacje, a czasem seks. Także bardzo silne emocje oraz intensywny wysiłek fizyczny są wiązane z problemami krążeniowymi. W połączeniu – jak się okazuje – jeszcze silniej, bo jak wynika z badania, zwiększają ryzyko zawału trzykrotnie bardziej w porównaniu do poprzedzającego dnia. Dlaczego tak się dzieje? Intensywna aktywność i silne emocje zwiększają puls oraz ciśnienie krwi – mówi dla New York Times’a jeden z badaczy, dr Andrew Smyth, i dodaje – zmiany te sprzyjają oderwaniu się blaszki miażdżycowej w naczyniu krwionośnym i powstaniu blokady, odcinającej przepływ krwi.

Fit na dzień dobry

Spokojnie, nie wszystkie aktywności i emocje w połączeniu będą mieszanką wybuchową. Według badaczy chodzi o te, które są znacznie dłuższe, silniejsze, intensywniejsze od tych, do których przywykliśmy. Jeśli ostry trening to dla nas codzienność, a stan umysłu nie odbiega zbytnio od naszej normy, nie ma powodów do strachu.

Gdy pijesz za dużo

Nie chodzi o alkohol! Wydawałoby się, że skoro uprawiamy sport, to wody mamy sobie nie żałować i pić ją nawet, gdy nie odczuwamy pragnienia. Nie do końca. Według badań powinniśmy pić właśnie wtedy, kiedy odczuwamy pragnienie. Międzynarodowy panel ekspertów, który swoje zalecenia opublikował w Clinical Journal of Sport Medicine, podkreślił, że nadmierne spożywanie płynów w czasie treningów może prowadzić do sytuacji zagrażającej życiu, zwanej hiponatremią związaną z aktywnością fizyczną. To stan, kiedy nerki nie są w stanie wydalić nadmiaru wody z organizmu i w rezultacie sód – ważny elektrolit – ulega dużemu rozcieńczeniu, powodując obrzęk komórek ciała. Pierwsze niepokojące objawy to mdłości i obrzęki. Dlatego eksperci zalecili, abyśmy w czasie aktywności pili wtedy, gdy odczuwamy pragnienie. To jest nasz naturalny sygnał do reakcji i wewnętrzny mechanizm, chroniący – jak się okazuje – nie tylko przed odwodnieniem, ale i nadmiernym nawodnieniem.

Gdy przeginasz z aktywnością

Tak! I w tym przypadku co za dużo to niezdrowo. Duńczycy, pod kierunkiem Jacoba Marotta z Frederiksberg Hospital, zauważyli w swojej pracy, że zbyt intensywne i częste bieganie może być równie niezdrowe co unikanie ruchu. Intensywne oznacza tu bieganie ponad 4 godziny tygodniowo przez ponad 3 dni w tygodniu. Najlepiej na tym sporcie wychodzili ci, którzy robili to rzadziej niż 3 razy w tygodniu, poświęcając od 1 do 2,4 godziny, a ich bieg odbywał się w umiarkowanym tempie. Krótko mówiąc, nasz organizm nie zawsze dobrze znosi potężny wycisk.

Kiedy nie zważasz na pogodę

Zwracanie uwagi na okoliczności pogodowe jest bardzo ważne, gdy uprawiamy sport na świeżym powietrzu. Niedostosowanie się do niektórych warunków może sprawić, że ruch stanie się naszym wrogiem. Dlatego gdy za oknem ściśnie mróz, pamiętajmy, że zimą łatwiej się odwadniamy niż latem. Prof. Robert Kenefick przeprowadził eksperyment, w którym grupa ochotników w specjalnych „komorach chłodniczych” trenowała na bieżni i odpoczywała. Kenefick tłumaczy, że gdy jest zimno, naczynia krwionośne zwężają się, organizm zmniejsza dopływ krwi do zewnętrznych warstw ciała, podczas gdy w korpusie objętość krwi nie spada. W wyniku tego mózg jest „oszukiwany” – nie inicjuje wydzielania wazopresyny (hormonu hamującego wydalanie płynów) w tak dużym stopniu jak w wyższej temperaturze.

Również gdy się pocimy. W rezultacie nerki otrzymują słabszy sygnał do zatrzymania płynu, a uczucie pragnienia jest zredukowane nawet o 40 procent! To rodzaj kompromisu – utrzymanie temperatury ciała staje się dla organizmu ważniejsze niż równowaga płynów. Zanim wyjdziemy na zewnątrz, zadbajmy o odpowiednie nawodnienie. Więcej o tym, jak biegać w niesprzyjających warunkach pogodowych, przeczytacie tutaj oraz tu.

Gdy jesteś przeziębiona

W przypadku infekcji ważne jest, by obserwować swój organizm. Aktywność fizyczna skutkuje przyspieszeniem bicia serca, ten sam efekt powodują niektóre leki na przeziębienie, w rezultacie możemy zmusić nasze serce do bardzo intensywnej pracy. Zbyt intensywnej. To z kolei może powodować problemy z oddychaniem. Zwłaszcza niebezpieczne jest uprawianie sportu, gdy mamy gorączkę i dreszcze. Wtedy absolutnie lekarze zalecają odpuszczenie treningów. Jeśli jednak dokuczają nam „tylko” problemy z górnymi drogami oddechowymi, jak katar czy ból gardła, nie musimy całkowicie rezygnować z ruchu. Dobrze jednak go skrócić i zmniejszyć jego intensywność przynajmniej o połowę w porównaniu z naszymi możliwościami, gdy jesteśmy w pełni zdrowi. Ale przede wszystkim szanujmy nasz organizm i wsłuchujmy się w sygnały, które wysyła.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

5 minut na… pole dance. Taniec na rurze dla początkujących!

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Koktajl po treningu. Przepis na odżywczy shake białkowy

Kobieta wchodzi do morza

Problemy z kręgosłupem? Wypróbuj ćwiczenia na pośladki!

TBC – na czym polegają zajęcia?

TBC – na czym polegają zajęcia? Kto może ćwiczyć?

Tai chi - czym jest? / istock

Tai chi – co to jest, co daje i jak ćwiczyć? Jak wygląda trening tai chi dla początkujących?

Ćwiczenia ogólnorozwojowe – co powinnyśmy o nich wiedzieć?

Co robić po treningu? 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej

„Z niedoskonałościami możesz być zdrowa i sprawna”. Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej

kobieta wykonująca martwy ciąg

Martwy ciąg – technika ćwiczenia, jakich błędów unikać

kobieta wykonuje ćwiczenie plank

Ćwiczenie deska – jak ćwiczyć, jakich błędów unikać

Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud

Ćwiczenia na uda – trening, technika, przykładowe ćwiczenia

Ćwiczenia odchudzające – które są najbardziej efektywne?

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta wykonuje ćwiczenia na zespół cieśni nadgarstka

Zespół cieśni nadgarstka – objawy, ćwiczenia, leczenie

ćwiczenia na plecy

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Muay thai - tajski boks / Istock

Muay thai, czyli tajski boks – jak wygląda trening i dla kogo jest?

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Masz zakwasy po treningu? Pomogą… węglowodany

Kobieta ćwiczy z hantlami

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Kobieta trzyma się za bolące biodro

Ból biodra – przyczyny, objawy, zapobieganie i leczenie

Ćwiczenia na boczki – rozprawmy się z mitem

Ćwiczenia na boczki i brzuch – jak skutecznie spalić tłuszcz?

Ćwiczenia po cesarce na brzuch, ręce i kręgosłup – kiedy można wykonywać?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?