Przejdź do treści

6 nawyków szczęśliwych ludzi. Kasia Bem pisze, jak zachować optymizm

6 nawyków szczęśliwych ludzi
Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
zima
Zatroszcz się o siebie zimą. Podpowiadamy, jak to zrobić
„W oceanach ląduje ok. 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po naszych siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że to najwyższy czas, żeby zrezygnować z foliówek
„W oceanach ląduje 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że czas zrezygnować z foliówek
Syndrom MCS. Alergia na nowoczesność
Kobieta ćwiczy na dworze
Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne
Nudesy to nie wstyd
„Sama sobie winna”, bo wysyłała nagie zdjęcia? Sara Tylka: Wciąż żyjemy w kulturze gwałtu. Odpowiedzialność składa się na barki poszkodowanej

W komiksie* jedna kura mówi do drugiej: „Chcę być szczęśliwa”. Na to słyszy: „To bądź”. W świecie ludzi nie jest to takie proste, ale wszystko wskazuje na to, że osoby szczęśliwe kultywują pewne nawyki, które pomagają im zachować optymizm na co dzień.

Byłby w błędzie ten, kto myślałby, że poczucie szczęścia w życiu gwarantuje nam wypełnianie go przyjemnościami. Spełnianie zachcianek przynosi chwilowe zadowolenie, ale na dłuższą metę nie daje długotrwałej satysfakcji. Nic dziwnego, najważniejsze w życiu rzeczy to nie rzeczy. A co w takim razie? Badacze tematu twierdzą, że wpływ na trwałe i stabilne poczucie szczęścia mają dobre relacje z ludźmi, zaangażowane życie, pomoc innym, wdzięczność i docenianie drobnych, miłych rzeczy, ćwiczenia oraz medytacja.

Oto 6 nawyków szczęśliwych ludzi:

Szczęśliwe osoby otaczają się szczęśliwymi ludźmi

Śmiech i radość są zaraźliwe. Badacze z Framingham Heart Study, którzy badali temat szczęścia przez ponad 20 lat, stwierdzili, że osoby, które otoczone są szczęśliwymi ludźmi, same mają większe szanse na bycie szczęśliwymi.

Szczęśliwe osoby dbają o rodzinę i przyjaciół

Dobre relacje z najbliższymi to podstawa szczęścia i zdrowia. Dobry kontakt z rodziną i przyjaciółmi może nawet wydłużyć życie. Amerykańskie badania dowiodły, że ci z nas, którzy mają 5 bliskich osób, z którymi mogą przedyskutować swoje problemy, uważają się za “bardzo szczęśliwych”. Warto przy tym pamiętać, ze nic nie jest nam dane na zawsze, dlatego relacje z bliskimi należy uważnie i troskliwie pielęgnować.

Szczęśliwe osoby kultywują wdzięczność

Według badań przeprowadzonych przez ojca psychologii pozytywnej Martina Seligmana wdzięczne osoby doznają więcej pozytywnych emocji, są w mniejszym stopniu narażone na stres i depresję oraz lepiej sobie radzą w życiu. Dziękuj zatem, za co tylko możesz, i dostrzegaj drobne miłe rzeczy, a szybko odczujesz, jak pozytywnie wpływa to na twoje samopoczucie i widzenie świata.

Szczęśliwe osoby pomagają innym

Dowiedziono, że osoby, które udzielają sie charytatywnie lub po prostu troszczą się o innych, mają wyższą satysfakcje z życia, mniejszą podatność na depresję, wyższą odporność organizmu, a także dłużej żyją. Co ciekawe osoby, które wspierają innych finansowo, doznają w chwili przekazywania datku swoistej euforii porównywalnej z narkotykowym hajem. Jest to związane z tym, że gdy dają, w mózgu uruchamia się ośrodek stymulujący wydzielanie dopaminy, odpowiedzialnej za przyjemne doznania.

Szczęśliwe osoby ćwiczą

Nie ma znaczenia, jaki rodzaj ruchu wybierasz. Joga, taniec czy bieganie – każdy wybór jest dobry, bo ćwiczenia fizyczne podnoszą poziom endorfin we krwi. Ich niedobór natomiast sprzyja zaburzeniom nastroju, drażliwości i apatii. Ćwicz co najmniej 2 razy w tygodniu, a wzrośnie twoje poczucie zadowolenia z życia.

Szczęśliwe osoby medytują

Według Richarda Davidsona, amerykańskiego naukowca, medytacja zwiększa aktywność lewej półkuli mózgu odpowiedzialnej za pozytywne emocje i doświadczenia emocjonalne, co przekłada się na wyższy poziom satysfakcji z życia, polepszenie samopoczucia i zmniejszenie napięcia. Wystarczy 20 minut trzy razy w tygodniu, aby odczuć pozytywne zmiany.

*komiks autorstwa Marty Zabłockiej

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy

8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy

Życz mi szczęścia. Czyli czego?

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak być „tu i teraz”? Mówi nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak medytować w domu? Sprawdź, jakie wskazówki ma nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

„Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie”. Jak zacząć medytować? [WIDEO]

Sekrety szczęśliwych par – 10 filarów udanego związku

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

Medytacja jest dla ludzi! Jak zacząć? Wyjaśniamy rodzaje i techniki

Sangwinik - jak żyć z tym typem osobowości?

Sangwinik – jak żyć z tym typem osobowości?

Dwie minuty do szczęścia - czyli jak to na co patrzysz, może poprawić ci nastrój

Dwie minuty do szczęścia – czyli jak to na co patrzysz, może poprawić ci nastrój

Elastyczni są szczęśliwsi. Filozofia "kontroli" nie zawsze się opłaca

Elastyczni są szczęśliwsi. Filozofia „kontroli” nie zawsze się opłaca

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju

Zwalcz negatywne przekonania!

Dlaczego nie potrafisz być szczęśliwa? Tłumaczy psychoterapeutka

pomaganie

Pomaganie jest zdrowe!

dziewczyna zwiedza Włochy

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Stoicyzm dziś, czyli jak być szczęśliwą

kobieta nurkująca w wodzie

Freediving – podwodna medytacja

A może spróbujesz medytacji? Kasia Bem wylicza aż 20 zalet z niej płynących

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą