Przejdź do treści

Potrzebujesz relaksu, chwili odprężenia? Poznaj 6 korzyści z saunowania

Kobieta w saunie
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
dwie dziewczyny rozmawiają
Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa
Ból głowy w podróży. Jak sobie z nim poradzić?
klimatyzacja
Klimatyzacja – poznaj jej plusy i minusy
usg
6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory
lapee.dk
Na festiwalach zazdrościsz facetom pisuarów? Lapee, czyli różowa przenośna przestrzeń dla kobiet, to zmieni!

Po ciężkim dniu w pracy, po wysiłku, a nawet podczas przeziębienia. Sauna wydaje się być znakomitą formą relaksu. Zarówno sucha, jak i mokra ma bardzo wiele zalet, nie tylko odprężających. Poznaj korzyści płynące z regularnego saunowania. 

Oczyszczanie organizmu

Jedną z najważniejszych korzyści „saunowania”, zwłaszcza w świecie, w którym toksyny są wszędzie – od jedzenia, przed wodę, po powietrze, jest to, że niezwykle skutecznie odtruwa organizm. Pocenie w ogóle jest skuteczną metodą detoksykacji (pot potrafi śmierdzieć alkoholem lub papierosami, bo z jego pomocą organizm się ich pozbywa). A pocenie takie jak w saunie, gdzie w krótką chwilę tracimy go około pół litra, działa wyjątkowo skutecznie.

Zjawisko „saunowania” w kontekście oczyszczania organizmu z toksyn zainspirowało do przeprowadzenia pewnego eksperymentu. Kiedy zorientowano się, że organizmy ratowników, strażaków, policjantów i żołnierzy, którzy pracowali 11/9 w ruinach World Trade Center, zostały zatrute przez toksyny uwolnione przez katastrofę „do” powietrza i powoduje to poważne kłopoty ze zdrowiem, części z nich zafundowano eksperymentalną kurację. Nazwano ją New York Rescue Workers Detocification Project, a polegała na intensywnym saunowaniu. Po jego zakończeniu przeciętna dni chorobowego w miesiącu, które brali ci ludzie, spadła z 2,1 do 0,2, a 84 proc. uczestników odstawiło też brane wcześniej leki.

Krążenie

W saunie tętno przyspiesza o 30 proc., a regularne saunowanie wiąże się z generalną poprawą wydolności układu krążenia. A to nie wszystko, bo wiadomo także, że dobrze wpływa na komórki śródbłonka, obniża ciśnienie krwi i poprawia pracę serca.

Odchudzanie

Obok tętna przyspiesza też – o około 20 proc. – metabolizm. Efekt 20 minut siedzenia w saunie, średnio 2 razy w tygodniu może przyczynić się do lepszych efektów sylwetkowych. Odchudzając się pamiętaj jednak, że najważniejszy jest ujemny bilans kaloryczny oraz aktywność fizyczna. Niemniej jednak, sauna jest bardzo dobrym dodatkiem, dodatkowo, bardzo przyjemnym.

Jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę z siłownią i zastanawiasz się jaką formę aktywności wybrać, skorzystaj z rad trenera personalnego.

Kobieta przegląda się w lustrze

Skóra

Obfite pocenie oraz poprawa ukrwienia skóry powoduje, że łatwiej pozbywamy się martwych komórek naskórka i tworzymy nowe. Skóra staje się bardziej nawilżona i elastyczna. Dodatkowo, zmarszczki ulegają wygładzeniu, nasza twarz staje się odświeżona, jaśniejsza i pogodniejsza. Sauna wygładza skórę, a efekt to młodszy wygląd.

Odporność

Ludzie, którzy regularnie odwiedzają saunę, cieszą się też lepszą odpornością. Niektórzy mówią, że chodzi o hartowanie, inni, że wzrasta poziom białych krwinek i system immunologiczny działa sprawniej. Ja powiem, że jedno najpewniej łączy się z drugim. Sauna parowa wpływa też bardzo dobrze na górne drogi oddechowe.

Sauna dobra dla serca?

Relaks

Badania pokazują, że  saunowanie poprawia nastrój oraz samopoczucie. Niektórzy badacze sugerują, by stosować ją jako pomoc w leczeniu lekkiej depresji.

Ale na koniec garść ostrzeżeń: ostrożnie do saunowania powinni podchodzić chorzy na serce (w wypadku wielu chorób sauna pomaga, ale są takie, przy których jest ryzykowna – trzeba to skonsultować z lekarzem), jednorazowe posiedzenia warto ograniczać do 20 minut, po wyjściu trzeba stopniowo schłodzić organizm, co oznacza, że wchodzimy pod gorący prysznic i powoli przesuwamy kurek w stronę niebieskiego – i robimy to aż do momentu, gdy poleci na nas lodowata woda.

Poza tym, do sauny wchodzimy nago. Saunowanie w ubraniu, nawet kąpielowym, grozi tym, że zamiast korzystnie wpłynąć na skórę, dochodzi do oparzeń i zaburzymy termoregulację organizmu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Polecamy

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

Zainteresują cię również:

istockphoto.com

Zła strona soli. Dietetyk Powszechny tłumaczy, co sól robi z organizmem

Masz kłopoty z zaśnięciem, jesteś ciągle niewyspana? Oto wakacyjny sposób na bezsenność

Kolory migreny. Jakie światło zmniejsza ból głowy?

Zimnem czy ciepłem – jak pokonać częste dolegliwości?

Najlepsza pozycja do spania. Jak spać, by się wyspać?

Gorące kąpiele – zdrowe czy nie?

Jak zniszczyć sobie odporność latem? To wcale nie takie trudne

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Czerniak – 8 rzeczy, których możesz o nim nie wiedzieć

Pękające naczynka na udach i łydkach to zmora wielu z nas. Dermatolook wie, jak z nimi walczyć

istockphoto.com

Filtry słoneczne hamują syntezę witaminy D? Ekspert Kosmetyczny: bzdura, bzdura, bzdura!

Unsplash.com

Czy dieta wegańska i dieta wegetariańska mogą nas ustrzec przed chorobami? Będziesz zaskoczona

Istockphoto.com

Podejrzewasz u siebie nietolerancję glutenu? Podpowiadamy, jak to sprawdzić

istockphoto.com

Jaka woda jest zdrowsza dla naszego organizmu – ciepła czy zimna? Odpowiada dietetyczka

swędząca skóra

Dlaczego skóra swędzi? Sprawdź, jaka może być przyczyna problemu

pływalnia basen

Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?

gettyimages.com

Czujesz się zmęczona, masz ciągle ochotę na słodycze, jesteś rozdrażniona… To mogą być objawy insulinooporności

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

5 sygnałów, że należy zbadać cukier we krwi

Pani Łuska: zaakceptowałam łuszczycę, żeby mi się lepiej żyło

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

yoga twarzy joga

Joga dla twarzy. Kasia Bem pokazuje miny, które działają lepiej niż botoks

istockphoto

Często miewasz migreny? Sprawdź, co może prowokować bóle