Przejdź do treści

7 najlepszych diet na 2018 rok

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
michał domaszewski
Dr Michał Domaszewski: nie bójmy się odpoczywać, kiedy chorujemy
selma blair
Selma Blair o stwardnieniu rozsianym: miałam symptomy od lat, ale nie były traktowane poważnie
surfująca dziewczyna
Szykuje się wielka zmiana w sporcie? Równa płaca dla kobiet i mężczyzn
Kampania Fundacji Arena i Świat
Pomalowały swoje piersi, aby przypomnieć kobietom o badaniach
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!

Dieta – hasło, które króluje wśród noworocznych postanowień. Jeśli zagościło i w waszym aktualnym słowniku, to nie strzelajcie na oślep. Wybierzcie dietę, która jest nie tylko skuteczna, ale też zdrowa i polecana przez ekspertów.

Efekt odchudzający to jedno. Przy wyborze diety warto poszerzyć swoje horyzonty, zamiast sugerować się jedynie zachwytami na internetowych forach. Dlatego wybór tej najkorzystniejszej dla nas diety pozostawmy lepiej specjalistom. Jeśli planujecie pozbycie się "oponki", koniecznie zapoznajcie się z rankingiem diet opublikowanym przez portal U.S. News. O wynikach zdecydowała grupa specjalistów w dziedzinie dietetyki, żywienia, otyłości, psychologii jedzenia, a także cukrzycy i chorób serca. Eksperci ocenili różne diety w siedmiu kategoriach, m.in. krótko- i długoterminowe efekty odchudzania, wartość żywieniową, bezpieczeństwo oraz potencjalną ochronę przed cukrzycą i chorobami serca. Ranking zdradza nie tylko, jakie diety powinniśmy stosować, ale również, na jakie lepiej uważać.

My podajemy zwycięski zestaw wśród diet:

1. miejsce:

Dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) – To plan sporządzony z myślą o przeciwdziałaniu nadciśnieniu w oparciu o badania amerykańskiego Narodowego Instytutu Zdrowia. Ogólne zasady: jemy sporo warzyw i owoców, lekki nabiał, ograniczamy nasycone kwasy tłuszczowe i inne tłuszcze. Więcej na ten temat znajdziecie w naszym indeksie diet.

Dieta śródziemnomorska – Również na miejscu 1. Są dowody na to, że obniża ryzyko rozwoju syndromu metabolicznego, chorób serca, cukrzycy typu 2, niektórych rodzajów raka, depresji, choroby Alzheimera. Jadłospis bazuje na owocach i warzywach, zbożach i produktach pełnoziarnistych, roślinach strączkowych, orzechach i pestkach. Tłuszczów dostarcza nam przede wszystkim oliwa z oliwek; orzechy, nabiał, umiarkowane ilości ryb i mięsa. Jeśli interesują was szczegóły na temat tej diety, zajrzyjcie tutaj.

3. miejsce: Dieta fleksitariańska – To połączenie słów: flexible (elastyczny) i wegetariański. Chodzi w niej o maksymalne ograniczenie mięsa. To trochę taki „elastyczny wegetarianizm”. Preferuje się w nim dietę roślinną i roślinne zamienniki mięsa (np. fasolę, tofu, orzechy, jaja), z małymi „mięsnymi” odstępstwami od czasu do czasu.

4. miejsce: Dieta Strażników Wagi  (Weight Watchers) – Bardzo ciekawa dieta, inna niż wszystkie. Opracowała ją firma propagująca zdrowy styl życia. Zamiast kalorii dostajemy zindywidualizowaną listę produktów z przypisanymi do nich punktami. Każdy otrzymuje pulę punktów do wykorzystania w ciągu dnia i na tej podstawie samodzielnie komponuje dietę dla siebie. Podczas dnia można zaoszczędzić kilka punktów, aby potem móc je wykorzystać np. na wieczornym przyjęciu.

5. miejsce: 

Dieta MIND – To mix DASH i diety śródziemnomorskiej. Ma chronić nasz mózg przed demencją. Opiera się o 10 zdrowych dla mózgu grup produktów: zielone liściaste warzywa, pozostałe warzywa, orzechy, jagody, rośliny strączkowe, pełne ziarno, ryby, drób, oliwa i wino. Unikać natomiast powinniśmy: czerwonego mięsa, masła, margaryny, sera, słodyczy, smażonych dań i fast foodu.

Dieta TLC (Therapeutic Lifestyle Change) – Dieta opracowana przez Narodowy Instytut Zdrowia w celu ochrony przed chorobami serca i naczyń. Kluczowa zasada to ograniczenie nasyconych kwasów tłuszczowych i tłuszczów trans na rzecz większego spożycia produktów bogatych w błonnik i węglowodanów złożonych.

Dieta wolumetryczna (objętościowa) – Jej celem jest przede wszystkim zrzucenie zbędnych kilogramów. Opiera się o założenie, że produktów, które mają mniej kalorii, możemy zjeść więcej. To pomaga czuć się dłużej sytym, jednocześnie pozwalając na schudnięcie. Idealne będą w tym rozumieniu owoce i warzywa, a z dań – zupy – ponieważ zawierają dużo wody. Ale oczywiście nie tylko tym człowiek żyje. Dopuszczalne produkty to również: beztłuszczowe mleko i jogurty, pełne ziarno, chude mięsa: drób, ryby, a także oliwa.

Na które diety lepiej uważać? Na szarym końcu listy znajdziemy dietę Dukana i ketogeniczną. Eksperci ocenili nisko m.in. wpływ tych diet na zdrowie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Dietetyczka kontra singielka na zakupach

6 najgorszych nawyków żywieniowych

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

10 zagrożeń drastycznych diet

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca

Kalorie to nie wszystko