Przejdź do treści

7 najlepszych diet na 2018 rok

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak zwracać się do osób trans i niebinarnych? Stowarzyszenie „Miłość nie wyklucza” wyjaśnia
Kiedy iść do psychiatry?
Kiedy iść do psychiatry? Lekarka podpowiada, co powinno zwrócić naszą uwagę u siebie i innych
Kobieta idzie do samolotu
Jak zadbać o wzrok w trakcie podróży samolotem?
Dieta zupowa, czyli jadłospis pełen zup. Czy warto ją stosować?
Zachorowań na grypę o połowę mniej niż w zeszłym roku. Pozytywny efekt uboczny koronawirusa?

Dieta – hasło, które króluje wśród noworocznych postanowień. Jeśli zagościło i w waszym aktualnym słowniku, to nie strzelajcie na oślep. Wybierzcie dietę, która jest nie tylko skuteczna, ale też zdrowa i polecana przez ekspertów.

Efekt odchudzający to jedno. Przy wyborze diety warto poszerzyć swoje horyzonty, zamiast sugerować się jedynie zachwytami na internetowych forach. Dlatego wybór tej najkorzystniejszej dla nas diety pozostawmy lepiej specjalistom. Jeśli planujecie pozbycie się „oponki”, koniecznie zapoznajcie się z rankingiem diet opublikowanym przez portal U.S. News. O wynikach zdecydowała grupa specjalistów w dziedzinie dietetyki, żywienia, otyłości, psychologii jedzenia, a także cukrzycy i chorób serca. Eksperci ocenili różne diety w siedmiu kategoriach, m.in. krótko- i długoterminowe efekty odchudzania, wartość żywieniową, bezpieczeństwo oraz potencjalną ochronę przed cukrzycą i chorobami serca. Ranking zdradza nie tylko, jakie diety powinniśmy stosować, ale również, na jakie lepiej uważać.

My podajemy zwycięski zestaw wśród diet:

1. miejsce:

Dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) – To plan sporządzony z myślą o przeciwdziałaniu nadciśnieniu w oparciu o badania amerykańskiego Narodowego Instytutu Zdrowia. Ogólne zasady: jemy sporo warzyw i owoców, lekki nabiał, ograniczamy nasycone kwasy tłuszczowe i inne tłuszcze. Więcej na ten temat znajdziecie w naszym indeksie diet.

Dieta śródziemnomorska – Również na miejscu 1. Są dowody na to, że obniża ryzyko rozwoju syndromu metabolicznego, chorób serca, cukrzycy typu 2, niektórych rodzajów raka, depresji, choroby Alzheimera. Jadłospis bazuje na owocach i warzywach, zbożach i produktach pełnoziarnistych, roślinach strączkowych, orzechach i pestkach. Tłuszczów dostarcza nam przede wszystkim oliwa z oliwek; orzechy, nabiał, umiarkowane ilości ryb i mięsa. Jeśli interesują was szczegóły na temat tej diety, zajrzyjcie tutaj.

3. miejsce: Dieta fleksitariańska – To połączenie słów: flexible (elastyczny) i wegetariański. Chodzi w niej o maksymalne ograniczenie mięsa. To trochę taki „elastyczny wegetarianizm”. Preferuje się w nim dietę roślinną i roślinne zamienniki mięsa (np. fasolę, tofu, orzechy, jaja), z małymi „mięsnymi” odstępstwami od czasu do czasu.

4. miejsce: Dieta Strażników Wagi  (Weight Watchers) – Bardzo ciekawa dieta, inna niż wszystkie. Opracowała ją firma propagująca zdrowy styl życia. Zamiast kalorii dostajemy zindywidualizowaną listę produktów z przypisanymi do nich punktami. Każdy otrzymuje pulę punktów do wykorzystania w ciągu dnia i na tej podstawie samodzielnie komponuje dietę dla siebie. Podczas dnia można zaoszczędzić kilka punktów, aby potem móc je wykorzystać np. na wieczornym przyjęciu.

5. miejsce: 

Dieta MIND – To mix DASH i diety śródziemnomorskiej. Ma chronić nasz mózg przed demencją. Opiera się o 10 zdrowych dla mózgu grup produktów: zielone liściaste warzywa, pozostałe warzywa, orzechy, jagody, rośliny strączkowe, pełne ziarno, ryby, drób, oliwa i wino. Unikać natomiast powinniśmy: czerwonego mięsa, masła, margaryny, sera, słodyczy, smażonych dań i fast foodu.

Dieta TLC (Therapeutic Lifestyle Change) – Dieta opracowana przez Narodowy Instytut Zdrowia w celu ochrony przed chorobami serca i naczyń. Kluczowa zasada to ograniczenie nasyconych kwasów tłuszczowych i tłuszczów trans na rzecz większego spożycia produktów bogatych w błonnik i węglowodanów złożonych.

Dieta wolumetryczna (objętościowa) – Jej celem jest przede wszystkim zrzucenie zbędnych kilogramów. Opiera się o założenie, że produktów, które mają mniej kalorii, możemy zjeść więcej. To pomaga czuć się dłużej sytym, jednocześnie pozwalając na schudnięcie. Idealne będą w tym rozumieniu owoce i warzywa, a z dań – zupy – ponieważ zawierają dużo wody. Ale oczywiście nie tylko tym człowiek żyje. Dopuszczalne produkty to również: beztłuszczowe mleko i jogurty, pełne ziarno, chude mięsa: drób, ryby, a także oliwa.

Na które diety lepiej uważać? Na szarym końcu listy znajdziemy dietę Dukana i ketogeniczną. Eksperci ocenili nisko m.in. wpływ tych diet na zdrowie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Potas - źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru.

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

Cynk – przedawkowanie i niedobór. Sprawdź normy na cynk

Cynk – przedawkowanie i niedobór. Jakie są normy na cynk?

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Dieta ketogeniczna - co jeść? Zasady diety i jadłospis

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Alergia na trawy i pyłki

Alergia na trawy – objawy i leczenie alergii na pyłki traw

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Mleko bez laktozy

Co to jest laktoza? Czy produkty bez laktozy są zdrowsze?

Kobieta mierzy obwód w talii

Dieta Montignaca – efekty, zasady i przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Witamina B6

Witamina B6 – skutki niedoboru i nadmiaru. Gdzie się znajduje?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Dieta bardzo niskokaloryczna

Dieta 800 kcal – jadłospis, efekty i przeciwwskazania

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Witamina B1

Witamina B1 (tiamina) – skutki niedoboru, dzienne dawkowanie, występowanie

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?