Przejdź do treści

Przepis na ajwar – sos o niepowtarzalnym kolorze

Ajwar – boska pasta
Ajwar - bałkański przysmak z bakłażana. Zdjęcie: Alicja Rokicka | Wegan Nerd
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Sex coach – kto to taki?
Pod lupę bierze seksualność i relacje intymne. Sex coach – kto to taki i czym różni się od seksuologa?
rozmowy kobiet
Na szefa, na męża, na pogodę, na korki. Na wszystko. Narzekanie rutyną dnia codziennego
kawa po chińsku
Kawa po chińsku. Poranny rytuał, który pozwoli ci dobrze zacząć dzień
5 mitów na temat bólu gardła.
5 mitów na temat bólu gardła. Prawda czy fałsz? Weryfikujemy je z lekarzem
Joga na dobranoc
Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Lato w kuchni jest kolorowe. A sierpień to czas intensywnych barw: jaskrawoczerwonej papryki i głęboko fioletowych bakłażanów. Pora więc przyrządzić ajwar – wyjątkowy, przepyszny sos o niepowtarzalnym kolorze. Skorzystaj z naszego przepisu.

Ajwar to przysmak z Bałkanów, specjalność kuchni serbskiej. Sama długo nie znałam tej paprykowo-bakłażanowej pasty. Odkryłam ją kilka lat temu, kiedy koleżanka poleciła mi ajwar w sklepie.

„Bierz, jest pyszny do makaronów!”. Byłam dość zaintrygowana, ale intensywnie czerwono -pomarańczowa masa zamknięta w słoiku nie wyglądała zachęcająco. Przypominała farbę do ścian albo gorzej – mieszankę jadalnej chemii. Czy TO może być dobre? Po przeczytaniu składu uspokoiłam się, a po spróbowaniu sosu dosłownie koniuszkiem łyżki całkowicie ochłonęłam. Było pyszne! Nie potrzebowałam dużo czasu, by na wzór składu na etykiecie przygotować domową wersję sosu. Teraz połączenie bakłażana i papryki jest dla mnie oczywiste. To klasyk – zupełnie jak włoska przyjaźń pomidora i bazylii. Smak nie do podrobienia. Mój sekret idealnego przepisu na ostry ajwar to papryka wędzona. Dostaniecie ją w dobrze zaopatrzonych delikatesach, możecie też kupić przez internet. Jest ostro!

Warto sięgać po tę wyjątkową pastę. Papryka to bogactwo witaminy C i porządna dawka beta-karotenu. Sporo w niej potasu i wapnia, a także działających przeciwstarzeniowo polifenoli. Powinni po nią sięgać nadciśnieniowcy, bo pomaga obniżyć ciśnienie krwi. Bakłażan z kolei – ponieważ w większości składa się z wody – jest nieskokaloryczny – 100 g to ok. 20 kcal. I jest doskonałym źródłem błonnika.

Ajwar jest idealny do kanapek, jako szybki obiad z razowym makaronem. Idealnie sprawdzi się także jako dip do dań z grilla. Robimy więc bałkańską pastę!

Ajwar – pasta z papryką i bakłażanem

ajwar wegan nerd

Ajwar – przysmak z Bałkanów . Zdjęcie: Alicja Rokicka | Wegan Nerd

Składniki (na 3-4 słoiki po 250 ml):

– 5 dużych czerwonych papryk
– 2 bakłażany
– 4-5 ząbków czosnku
– ½ łyżeczki wędzonej ostrej papryki
– 1 łyżka oliwy z oliwek
– 1 łyżka octu winnego lub jabłkowego
– sól
– pieprz

Bakłażany opiecz na palniku podobnie jak cebulę do rosołu. Niech skórka się przypali. Przygotuj blachę do pieczenia. Papryki przetnij na połowę i usuń gniazda nasienne. Rozłóż papryki na blaszce, połóż też bakłażany. Dodaj parę ząbków czosnku. Nagrzej piekarnik do 200 stopni. Piecz warzywa, dopóki nie zrobią się miękkie, a skórka papryki mocno się przyrumieni. Bakłażana wyjmij wcześniej, będzie gotowy po 20 minutach. Upieczoną paprykę przenieś do worka foliowego i zawiąż. Kiedy wystygnie i sparzy się, oczyść ją ze skórki. Obierz bakłażana i przełóż miąższ do kielicha blendera. Dodaj paprykę i wyciśnij upieczony czosnek. Zmiksuj na sos. Przygotuj garnek z łyżką oliwy. Dodaj ostrą wędzoną papryczkę i mieszaj chwilę, aż oliwa nabierze koloru, a kuchnia wypełni się specyficznym zapachem. Dodaj zmiksowane warzywa i ocet. Mieszaj, dopraw solą i pieprzem do smaku. Niech sos bulgocze kilka chwil. Przygotuj słoiki, umyj je i sparz we wrzątku. Przełóż gorący sos i szybko zamknij wieczka. Pasteryzuj około 10 minut.

 

Alicja Rokicka ‒ blogerka, wariatka, roślinna mądrala. Prowadzi popularnego bloga Wegan Nerd promującego kuchnię roślinną. Współpracuje z nowojorskim kwartalnikiem „Chickpea Magazine”. W wolnych od gotowania chwilach robi dyplom z filmu animowanego na Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

Zainteresują cię również:

Kisimy czerwoną kapustę!

Tortilla z bobem i awokado

Tortilla z bobem i awokado

Akcja bez glutenu: mąka ryżowa

Akcja bez glutenu: mąka ryżowa

Jak oswoić topinambur?

Jak oswoić topinambur?

Ciasta z... warzywami

Ciasta z… warzywami

Tofu - podkręcamy kultowy ser

Tofu – podkręcamy kultowy ser

Lody z… zielonego groszku!

Lody z zielonego groszku!

Truskawkowe żelki

Truskawkowe żelki

Truskawki – stworzone do wypieków

Truskawki – stworzone do wypieków

Ale pasztet!

Ale pasztet!

Fasola - idealna na... budyń!

Fasola – idealna na… budyń!

Azjatyckie smaki na talerzu. Przepis na bibimbap – ryż po koreańsku

Chrup, chrup pora!

Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą

Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą

Marchewka to prawdziwy skarbiec zdrowia. Sprawdź, na co pozytywnie wpływa

Zdrowy posiłek na stole

Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

Witaminy i mikroelementy: sprawdź, jak powinno się je łączyć. Niewiedza może być niebezpieczna

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić

szklanka wody

Filtrujesz wodę? Pijesz niegazowaną czy tą z bąbelkami? A może „kranówkę”? O rodzajach wód porozmawialiśmy z lekarzem Krzysztofem Lachowskim

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny