Przejdź do treści

„Nie garb się!” przestaje działać? Ratunek w aktywnym siedzeniu!

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Jestem chuda. Nie znoszę tego słowa, tak jak przez większość życia nie akceptowałam, że taka jestem”. Joanna Osyda szczerze o swojej wadze
Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy
Shinrin yoku. Japońska kąpiel, która koi człowieka
Dieta Dukana. Zdrowa czy nie?
Dieta Dukana. Zdrowa? Niekoniecznie. Co o niej mówi dietetyczka?
Sandra Kubicka o swojej chorobie: Dzisiaj mijają 2 miesiące odkąd dowiedziałam się, że mam PCOS. Efekty? Da się? DA SIĘ!

Wady postawy wśród dzieci to plaga. Trudno się dziwić – unieruchomienie w ławce w szkole, a potem przez kolejne godziny przy domowym biurku, coraz mniej czasu i ochoty na sport. I tak będący w ciągłym ruchu maluch zmienia się w przykutego do blatu starszaka. Jedynym ratunkiem jest aktywne siedzenie.

Okazuje się, że nie każde siedzenie to zło. Można siedzieć tak, żeby nie przeciążać kręgosłupa, co więcej – można siedzieć, odrabiać lekcje i jednocześnie zmuszać mięśnie do pracy. Choć „zmuszać” to określenie na wyrost, bo cała ciężka praca nad postawą odbywa się tu niejako mimochodem.

Ćwiczyć, siedząc

Wszystko, czego wymaga „zwykłe” krzesło, to po prostu na nim usiąść. Na takim standardowym krześle sylwetka siedzącego dopasowuje się do kształtu mebla, a mięśnie odpowiedzialne za utrzymanie prawidłowej postawy robią sobie wolne. To niedobrze dla kręgosłupa, ponieważ on lubi ruch. Zapewni mu go właśnie siedzenie aktywne, czyli takie, które zmusza mięśnie do ciągłej pracy.

Jak siedzieć, żeby było zdrowo?

Praca mięśni podczas siedzenia zmniejsza ryzyko przeciążenia kręgosłupa i wad postawy. Żeby zmusić mięśnie do pracy, trzeba przyjąć odpowiednią pozycję. Siedziska (bo to niekoniecznie krzesła, ale też różne wariacje na ich temat) przeznaczone do siedzenia aktywnego wymuszają ciągłą pracę kręgosłupa, a utrzymując go w ruchu, dbają o odpowiednią postawę.  Gdy więc klasyczne krzesło zamienimy na sprytny sprzęt do aktywnego siedzenia, właściwa postawa w zasadzie „zrobi się” sama.

Na czym siedzieć aktywnie?

Najprostsze rozwiązanie to położenie na siedzeniu zwykłego krzesła dmuchanej poduszki z wypustkami (w sieci znajdziecie ją na przykład pod hasłem „dysk motoryczny”, „dysk korekcyjny” lub „poduszka sensomotoryczna”). Siedzenie na takiej poduszce wymusza ciągłe korygowanie postawy, wzmacnia mięśnie głębokie i odciąża odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Podobne działanie ma siedzenie na dużej piłce do ćwiczeń rehabilitacyjnych. Piłka wymusza balansowanie – inaczej siedzącego na niej czeka spotkanie z twardą podłogą (nie można wykluczyć, że na początku spektakularne „bęc!” będzie właśnie największą atrakcją dla dzieci, ale od czegoś trzeba zacząć). Ważne jest odpowiednie dobranie wielkości piłki do wzrostu użytkownika. Jeśli nogi będą w nieskoordynowany sposób dyndać w powietrzu, a stopy nie oprą się o podłoże, z prawidłowej pracy ciała nici. Oprócz dysków i piłek do wyboru mamy na przykład krzesła z siedziskiem umieszczonym na sprężynie, ale to już wyższa szkoła jazdy – czy raczej siedzenia.

Inwestycja w młody kręgosłup to dobra inwestycja. Trochę w ciemno, bo przecież na początku wcale nie boli, a skręcony na krześle w supełek starszak twierdzi, że tak właśnie mu najwygodniej, ale przeciążenia prędzej czy później odbiją się na kondycji całego organizmu, a siedzenie „pasywne” – zwłaszcza długotrwałe i nieprzeplatane porządną dawką ruchu – także na wadze.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

W jakiej wannie kąpać niemowlaka? Wanienki z wyprofilowanym kształtem zrobią dziecku krzywdę? Tłumaczy fizjoterapeutka niemowląt

Ćwiczenia na wzmocnienie pleców. Propozycje trenerki Kasi Bigos

Co służy kręgosłupowi w podróży? Zapytaliśmy fizjoterapeutę Piotra Turskiego

Zastanawiasz się, czy warto chodzić na basen? Zobacz, co zyskasz, decydując się pływać

Zastanawiałaś się kiedyś, jak wyglądałoby twoje dzieciństwo, gdybyś urodziła się w innym państwie? Uğur Gallenkuş znów szokuje. Jego zdjęcia są skuteczniejsze niż tysiąc słów

dziecko wózek upał

„Nie wkładaj dziecka do szklarni!” – mówi lek. med. Dagmara Chmurzyńska-Rutkowska, Mama Pediatra

samotnosc

Samotność ciąży. Felieton Ewy Kalety

Dlaczego warto budzić dzieci kwadrans wcześniej?

dzieci myją zbęby

Dobry zwyczaj – nie pożyczaj. Twoje dziecko jedzie na zieloną szkołę? Sprawdź, czym i dlaczego nie powinno się dzielić

dziecko i zabawki

Minimalizm a dzieci. Czy da się kupować mniej?

5 rzeczy, które trzeba wiedzieć o inhalacji

Szczere, na luzie i z uśmiechem. Najfajniejsze konta mam na Instagramie

7 rzeczy, którymi nieświadomie pogarszasz chorobę lokomocyjną dziecka

„Wyrazy miłości dla mam zawstydzających mnie za występ na stand upie”. Amy Schumer świetną ripostą odpowiada na hejt

Mama siedzi z ciedzkiem. Dziecko - chłopiec siedzi na nocniku i patrzy na mamę

Gdy w nocniku pusto, czyli jak pomóc dziecku w zaparciach?

Bolą cię plecy? Ulgę mogą dać ci poste ćwiczenia

Kiedy dziecięcą gondolę zamienić na spacerówkę i czym się kierować? Podpowiada na Instagramie Mama Fizjoterapeutka

Płaczące dziecko cierpiące na zaburzenia integracji sensorycznej

Zaburzenia integracji sensorycznej – jakie są ich przyczyny i jak z nimi walczyć?

Kobieta w ciąży siedzi na blacie

Planuję ciążę, ale nie przyswajam kwasu foliowego. Rozmawiamy z ginekologiem o Quatrefolicu

Jak mi lekarka powiedziała o obumarciu płodu, to miałam ochotę jej coś zrobić.

„Jak mi lekarka powiedziała o obumarciu płodu, to miałam ochotę jej coś zrobić. Dla nich to płód, dla mnie to dziecko”

Ćwicz kręgosłup - to proste!

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kasia Bigos ćwiczenia

Ćwiczenia na kręgosłup. Propozycje Kasi Bigos

„Ważne jest, żeby wejść na oddział z pozytywem. Jak mama przychodzi szczęśliwa, to dziecko wtedy myśli: no dobra, choruję, ale widocznie nic strasznego się nie dzieje”

#youknowme

Kobiety walczą z całkowitym zakazem aborcji w Alabamie, opowiadając własne historie. Akcja #YouKnowMe