Przejdź do treści

Alzheimer – nie czekaj, wyprzedź go!

Alzheimer - nie czekaj, wyprzedź go!
Regularnie ćwicząc, zmniejszamy ryzyko rozwoju Alzheimera o 50 proc. Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Jestem młoda i nie zastanawiam się nad tym, czy za 30 lat grozi mi Alzheimer. Kto w tym wieku o tym myśli? Pewnie nikt, a szkoda. Bo tej chorobie można w dużej mierze zapobiec, stosując się do kilku prostych rad. Teraz, nie za dwie dekady.

Przy okazji obchodzonego we wrześniu Światowego Dnia Walki z Chorobą Alzheimera natrafiłam na kilka sposobów (o skuteczności potwierdzonej medycznie!), które mogą ochronić przed tą chorobą lub przynajmniej złagodzić jej objawy. Są naprawdę proste, a nawet przyjemne.

Podstawa to wykonywanie zajęć wymagających wysiłku intelektualnego: gra w szachy, układanie puzzli, nauka nowego języka lub gra na pamięć. Badanie z Proceedings of the National Academy of Sciences dowiodło, że osoby, które regularnie czytają albo w inny sposób poprawiają swoją aktywność umysłową, 2,5 raza rzadziej cierpią z powodu Alzheimera.

Jeśli nie lubisz cynamonu, pomiń ten krok, albo zacznij go lubić. Łyżeczka przyprawy dziennie blokuje wydzielanie protein w mózgu, które przyczyniają się do rozwoju choroby. Kolejny plus dla cynamonu.

Dużo ryb, owoców, warzyw, pełnego ziarna i inne produkty diety śródziemnomorskiej poprawiają funkcjonowanie mózgu i również zmniejszają ryzyko zachorowania.

A potem błogie lenistwo, czyli medytacja. Ta forma relaksu skutecznie obniża stres, zwiększa przepływ krwi do mózgu i usprawnia jego funkcjonowanie.

Badania pokazują, że kawa obniża znacznie ryzyko demencji. Pijąc więcej niż 3 filiżanki dziennie, możemy zmniejszyć szanse na zachorowanie aż o 65 proc.! Z drugiej strony lekarze zalecają, aby jednak nie spożywać więcej niż 3-4 filiżanki kawy dziennie. Dlatego można zastąpić ją zieloną herbatą, która spowalnia procesy starzenia się mózgu.

Regularnie ćwicząc, zmniejszamy ryzyko rozwoju Alzheimera o 50 proc. – pokazują dane Alzheimer’s Research and Prevention Foundation. Ale trzeba uważać na sporty kontaktowe i takie, które narażają głowę na uszkodzenia. Zarówno wielokrotne uderzania głowy podczas gry w piłkę czy w boksie, jak i jednorazowe urazy na rowerze lub rolkach, zwiększają prawdopodobieństwo demencji.

Nie ma co czekać do 60-tki. Wtedy już niewiele można zrobić. Skoro Alzheimera można wyprzedzić, najlepiej pomyśleć o tym już teraz. To co, partyjka szachów przy filiżance zielonej herbaty?

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Kubek kawy

Kawa a jakość plemników. Okazuje się, że jest zależność!

Angelina Jolie najpierw szokowała, teraz ratuje życie

Strach przed bólem gorszy niż ból

Strach przed bólem gorszy niż ból

6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory

Nie odkrywaj swojej pasji – stwórz ją

Zdenerwowany? Zjedz coś

Fitness na zdrowe jelita

Owoce i warzywa bez przemycania

Owoce i warzywa bez przemycania

Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi?

10 ekokosmetyków idealnych na lato

10 rzeczy, które czyścisz źle, za rzadko lub wcale

Mamo, mam coś w oku!