Przejdź do treści

Ashtanga da ci kopa!

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie kupisz ich w drogerii. Niebawem znikną ze sklepowych półek
Ciekawi cię seks analny? Mamy dla ciebie 9 wskazówek, które pozwolą ci się do niego sensownie przygotować
Nie przesadzaj z imprezowaniem w weekend! A gdy jednak przesadzisz…
Kobieta na treningu z hantelkami
Boisz się, że trening siłowy jest niebezpieczny i może spowodować utratę okresu? Co na to specjalista? Hz kontra mity #14 Trening siłowy
Kobieta w toalecie
Być może do tej pory źle robiłaś kupę. Sprawdź, gdzie popełniasz błąd

Joga was nie przekonuje, bo kojarzy wam się z nudą? A czy próbowaliście już Ashtangi? To dynamiczna praktyka, wymagająca, ale także niezwykle uzależniająca.

O Ashtange mówi się także power joga, albo joga dynamiczna. Dlaczego? Bo w odróżnieniu od innych stylów jogi, podczas praktyki ciało jest w nieustannym ruchu. Nawet podczas przyjmowania pozycji napięte mięśnie stale pracują. Samo słowo „ashtanga” znaczy ośmiostopniowa. Czyli przejście przez osiem stopni do całkowitego oświecenia. Wyróżnia się tu także 3 stopnie zaawansowania i 6 serii ćwiczeń, które prowadzą stopniowo do coraz to wyższego stopnia zaawansowania.

To jednakowe, płynnie następujące po sobie ruchy przerywane na krótko serią asan statycznych.
Instruktorzy Ashtangi podkreślają, by jogi nie traktować jako sposobu na utrzymanie dobrej kondycji i formy, ale naukę przenoszenia praktyki z maty do codziennego życia, przełamywanie własnych ograniczeń i słabości, uczenie akceptacji.

[sticker]

Na samych zajęciach ważna jest praca z oddechem, który profesjonalnie nazywa się ujjayi i polega na wdychaniu powietrza nosem, przeprowadzanie przez tylną część gardła i wypuszczanie także nosem. Brzmi to trochę jak szum fal. Jego zadaniem jest dodanie energii, rozgrzanie i ułatwienie koncentracji.
Każda pozycja Ashtangi rozpoczyna się od wyjściowego stania na początku maty z wyprostowanymi ramionami, klatką piersiową wypełnioną oddechem, zassanym brzuchem i opuszczoną miednicą. Potem rozpoczyna się „powitanie słońca” i przechodzenie do kolejnych „powitań słońca”. To najbardziej znana sekwencja składająca się z 9 ruchów połączonych z oddechem.

Jak w każdej innej jodze, liczy się tu precyzja. Uczenie stawiania odpowiednio każdej części ciała. Ułożenie dłoni, stóp, bioder – wszystko to ma znaczenie. Ashtanga przełamuje słabości – i te w ciele, i w głowie. Jakie są korzyści? Ręce szybko stają się silniejsze, podobnie jak uda i brzuch. Regularna praktyka niezwykle wzmacnia i rozciąga ciało. Usprawnia się przemiana materii, poprawia jakość snu. Po porannych zajęciach jesteśmy naładowani energią na cały dzień.

Zwolennicy innych stylów często podkreślają, że ten rodzaj jogi jest niezwykle kontuzjogenny. Kontuzje zdarzają się tak samo, jak przy innych aktywnościach fizycznych, zwykle wtedy, kiedy ktoś chce zbyt szybko robić postępy, pomijając etap, który nie został do końca przepracowany.
To samo dotyczy przecież zajęć fitness, crossfitu czy na przykład akrobatyki.

Plusów uprawiania Ashtangi jest bardzo wiele. Ciało – początkowo spięte i zablokowane, zaczyna się rozluźniać. Cieszą małe sukcesy – mocniejsze skręcenie czy podniesienie wyżej nogi, lepszy balans i nowe umiejętności. Zaczyna się dostrzegać, jak plastyczne i mocne może być ludzkie ciało.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

Macierzyństwo nie ogranicza się do czterech ścian. Jestem mamą i karmię wszędzie. Zobacz najlepsze zdjęcia karmiących mam

Ellen Page – jestem tutaj, ponieważ jestem lesbijką

Zdrowa kolacja na szybko: gulasz

Zdrowa kolacja na szybko: warzywny gulasz z cieciorką

Wracasz po pracy do domu. Coś byś zjadł. Zamawiasz pizzę. Bo szybko, bo nie masz czasu, bo ci się nie chce. Tymczasem kolacja jest równie ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu jak śniadanie czy obiad! Szybka domowa kolacja? Proszę bardzo – warzywny gulasz z cieciorką.
Gdańsk po śmierci Pawła Adamowicza

„Tam jest ogrom cierpienia i duża potrzeba zrozumienia”. Psycholog o rodzinie zabójcy Pawła Adamowicza

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

„Joga prenatalna nie wymaga wcześniejszego doświadczenia. Zawiera wyłącznie bezpieczne ćwiczenia i techniki”

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc

Joga na silne ramiona

Joga na silne ramiona

Witaj Słońce!

Witaj Słońce!

Stań na głowie

Stań na głowie

O co prosi twoje ciało?

O co prosi twoje ciało?

Joga bez grawitacji

Joga bez grawitacji

5 minut na... AcroYodze

5 minut na… AcroYodze

Jogowa Karetka Pogotowia

Prozdrowotny wpływ jogi na funkcjonowanie ciała i umysłu

Zrelaksuj się z jogą

Zrelaksuj się z jogą

Inteligentna mata do jogi: Smart Mat

Inteligentna mata do jogi: Smart Mat