Przejdź do treści

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pizza z dynią
Podwójnie dyniowa jesienna pizza. Zachwyca nie tylko kolorem, ale również delikatnością!
Zdrowotne walory jesieni – odczarowujemy jarzębinę!
8 rzeczy, które trzeba wiedzieć o fast foodach
8 rzeczy, które powinnaś wiedzieć o fast foodach
kobieta trenuje jogę
Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić
Przeziębienie, a może coś więcej? Jak rozpoznać czy to nie grypa?

Joga was nie przekonuje, bo kojarzy wam się z nudą? A czy próbowaliście już Ashtangi? To dynamiczna praktyka, wymagająca, ale także niezwykle uzależniająca.

O Ashtange mówi się także power joga, albo joga dynamiczna. Dlaczego? Bo w odróżnieniu od innych stylów jogi, podczas praktyki ciało jest w nieustannym ruchu. Nawet podczas przyjmowania pozycji napięte mięśnie stale pracują. Samo słowo „ashtanga” znaczy ośmiostopniowa. Czyli przejście przez osiem stopni do całkowitego oświecenia. Wyróżnia się tu także 3 stopnie zaawansowania i 6 serii ćwiczeń, które prowadzą stopniowo do coraz to wyższego stopnia zaawansowania.

To jednakowe, płynnie następujące po sobie ruchy przerywane na krótko serią asan statycznych.
Instruktorzy Ashtangi podkreślają, by jogi nie traktować jako sposobu na utrzymanie dobrej kondycji i formy, ale naukę przenoszenia praktyki z maty do codziennego życia, przełamywanie własnych ograniczeń i słabości, uczenie akceptacji.

Na samych zajęciach ważna jest praca z oddechem, który profesjonalnie nazywa się ujjayi i polega na wdychaniu powietrza nosem, przeprowadzanie przez tylną część gardła i wypuszczanie także nosem. Brzmi to trochę jak szum fal. Jego zadaniem jest dodanie energii, rozgrzanie i ułatwienie koncentracji.
Każda pozycja Ashtangi rozpoczyna się od wyjściowego stania na początku maty z wyprostowanymi ramionami, klatką piersiową wypełnioną oddechem, zassanym brzuchem i opuszczoną miednicą. Potem rozpoczyna się „powitanie słońca” i przechodzenie do kolejnych „powitań słońca”. To najbardziej znana sekwencja składająca się z 9 ruchów połączonych z oddechem.

Jak w każdej innej jodze, liczy się tu precyzja. Uczenie stawiania odpowiednio każdej części ciała. Ułożenie dłoni, stóp, bioder – wszystko to ma znaczenie. Ashtanga przełamuje słabości – i te w ciele, i w głowie. Jakie są korzyści? Ręce szybko stają się silniejsze, podobnie jak uda i brzuch. Regularna praktyka niezwykle wzmacnia i rozciąga ciało. Usprawnia się przemiana materii, poprawia jakość snu. Po porannych zajęciach jesteśmy naładowani energią na cały dzień.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Zwolennicy innych stylów często podkreślają, że ten rodzaj jogi jest niezwykle kontuzjogenny. Kontuzje zdarzają się tak samo, jak przy innych aktywnościach fizycznych, zwykle wtedy, kiedy ktoś chce zbyt szybko robić postępy, pomijając etap, który nie został do końca przepracowany.
To samo dotyczy przecież zajęć fitness, crossfitu czy na przykład akrobatyki.

Plusów uprawiania Ashtangi jest bardzo wiele. Ciało – początkowo spięte i zablokowane, zaczyna się rozluźniać. Cieszą małe sukcesy – mocniejsze skręcenie czy podniesienie wyżej nogi, lepszy balans i nowe umiejętności. Zaczyna się dostrzegać, jak plastyczne i mocne może być ludzkie ciało.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Szczotkując ciało na sucho, przyspieszamy samooczyszczanie się organizmu. W czasie szczotkowania wykonywany jest peeling, a z organizmu szybko zostają usunięte toksyny”

Ruby Rose: tylko ty wiesz, jaką osobą się urodziłaś i musisz być wolna, by być sobą

„Uwielbiam dzieci i to, co robię, to jest dla tych dzieci, co już chodzą po ziemi i dla tych, które przyjdą na świat. Ale sama nie chcę mieć dziecka. W jakim świecie miałoby żyć?” – mówi Monika Sadkowska, działaczka na rzecz klimatu i praw obywatelskich

„Moje porody były na tyle piękne, że gdy zaczynałam o nich opowiadać, otoczenie brało mnie za dziwoląga” – mówi Beata Meinguer, hipnodula

Zainteresują cię również:

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak zadbać o nadgarstki? Podpowiadamy

istockphoto.com

Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

joga yoga

Wakacje z jogą – 6 powodów, dla których warto je wybrać

Ćwiczenia na mobilność barków

Jak poprawić mobilność barków? Wystarczy kilka prostych ćwiczeń

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

Jak ćwiczyć podczas upałów? Co radzą trenerzy?

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Proste plecy – pomoże ci w tym ćwiczenie na równowagę. Tancerka Polskiego Baletu Narodowego pokazuje, jak je poprawnie wykonać

Aktywne pośladki to recepta na problemy z kręgosłupem. Polecamy kilka ćwiczeń

Instagram

Paulina Młynarska: kobieta, która poznała prawdziwą moc swojej seksualności, nie wciąga brzucha

Ćwiczenia wszech czasów – wall ball shots

Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

yoga twarzy joga

Joga dla twarzy. Kasia Bem pokazuje miny, które działają lepiej niż botoks

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Przełam się, zrób mostek

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.