Przejdź do treści

Baczność! Stój na zdrowie

Baczność! Stój na zdrowie
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
surfująca dziewczyna
Światowa Liga Surferów wprowadziła takie same stawki dla kobiet i mężczyzn
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka

Stoisz na zebraniu, stoisz w tramwaju albo w kolejce na poczcie? Nie narzekaj, tylko doceń to! Właśnie wtedy Twój układ krążenia pracuje lepiej, zmniejsza się ryzyko cukrzycy i raka.

Regularne siedzenie powyżej sześciu godzin mści się na naszym zdrowiu porównywalnie z paczką papierosów wypalaną codziennie! Jedna z publikacji w American Journal of Preventive Medicine podaje, że siedzenie ma związek z wyższym ciśnieniem tętniczym, otyłością, podwyższeniem złego cholesterolu. Podwaja też ryzyko cukrzycy i chorób serca. Co więcej, nawet systematyczne ćwiczenie nie rekompensuje nam całodziennego siedzenia przy biurku…

Tylko jak mam to zmienić, skoro moja praca wymaga siedzenia? Po pierwsze – czy faktycznie wymaga? Siedzenie przy komputerze można zamienić na stanie –  na przykład używając dostępnego na rynku biurka przystosowanego do pracy w tej pozycji. Ale są też inne sposoby, by wymusić od nas częstsze stanie. Oto kilka prostych wskazówek, które możecie wprowadzić w życie, by zmieniać pozycję (bo właśnie o to głównie chodzi):

1. Coraz większą popularność zyskują tak zwane „standing meeting”.Zebrania na stojąco mogą mieć sporo zalet. Oprócz tych zdrowotnych oczywiście, jest szansa na szybsze zakończenie kolejnej narady…

2. Kawę i herbatę pij w małych kubeczkach, dzięki temu zrobisz więcej kursów do kuchni.

3. W kawiarniach wybieraj hokery zamiast niskich krzeseł – siedzenie na brzegu wysokiego stołka ze stopami na podłodze pomaga w lepszym rozłożeniu ciężaru ciała i odciążeniu kręgosłupa. Jednocześnie zmniejszamy złe skutki siedzenia i pogarszającego krążenie krzyżowania nóg.

4. Zamiast dzwonić lub wysyłać maila, rusz piechotą do osoby, z którą chcesz się skontaktować.  Eksperyment, który przeprowadzono na Harvardzie w celu porównania efektów siedzenia i przemiennego siedzenia/stania wykazał, że zmienianie pozycji wpływało na poprawę nastroju i zwiększenie energii u badanych osób.

5. Zorganizuj sobie miejsce pracy tak, by częściej wstawać, np. ustawiając dalej od stanowiska pracy przedmioty, których używasz.

Oczywiście, nie dajmy się zwariować… Ktoś kiedyś przecież wymyślił krzesło, żeby zapobiegać żylakom, skrzywieniom kręgosłupa i bólowi pleców. Nadmierne przebywanie w pozycji pionowej jest szkodliwe dla osób otyłych, ponieważ obciąża stawy i układ krążenia. I tu mile widziany będzie rozsądek. W jednym z artykułów w Boston Globe Alan Hedge, projektant i profesor ergonomii z Cornell University, zaleca zasadę: siedzimy nie dłużej niż 20 minut, stoimy mniej niż 8 minut i co najmniej 2 razy w ciągu godziny przez 2 minuty rozciągamy się i chodzimy. To chyba da się zrobić, prawda?

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Nie garb się! Będziesz… weselszy

Chorzy od pracy

5 negatywnych syndromów chorób, które mogą pojawić się podczas pracy

Człowieku, wyprostuj się! Twój kręgosłup cierpi.

Kręgosłup vs. wielkie porządki

Twój kręgosłup, gdy masz 20, 30, 40 lat

Natychmiastowa ulga dla kręgosłupa. Ćwiczenia na ból pleców

Kręgosłup na urlopie

Ulga dla pleców

Aktywne siedzenie – co to takiego?

Prosta droga do krzywych pleców

Akcja – zadbaj o kręgosłup!