Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

No to ładnie!

Bethan Laura Wood – wielbicielka (nie)codzienności

Bethan Laura Wood – wielbicielka (nie)codzienności
Tak Bethan Laura Wood wyobraża sobie nowoczesną koronkową wenecką maskę, WoodLondon.co.uk
Lubię designerów, którzy w swoich projektach uwzględniają życie: to, że rzeczy się niszą, podlegając działaniu czasu, powietrza, zanieczyszczeń. Bethan Laura Wood jest jedną z tych osób – projektantów zainteresowanych tym, co robi z nami życie.

Jej ciekawość wobec rzeczywistości przejawia się zarówno w użytych materiałach, jak i w zainteresowaniu lokalnością i jej wpływem na gusta czy zwyczaje, a także we włączeniu procesów niszczenia i starzenia w proces twórczy. Weźmy takie filiżanki Stain z 2006 r. To porcelana pokryta od wewnątrz specjalną warstwą, która pod wpływem użytkowania przejmuje barwniki z herbaty. Im dłużej pije się z takiej filiżanki, tym bardziej nabiera ona cech jednostkowych. Taka mała herbaciana customizacja!

Średnio pofarbowana herbacianym wywarem filiżanka Stain, źródło: WoodLondon.co.uk

Bethan Laura Wood pracuje też z lokalnymi upodobaniami i surowcami na poziomie wyposażenia wnętrz. Jej krzesło Collage Chair, powstałe w trakcie studiów w Royal College of Art, jest efektem refleksji nad zapotrzebowaniem mieszkańców imigranckiej dzielnicy Barking, gdzie do wspólnych z lokalsami warsztatów i pracy konceptualnej zaproszono studentów z RCA. Krzesło miało przysłużyć się tamtejszej bibliotece i powstać z istniejących już mebli z tej okolicy. Bethan postanowiła wziąć na warsztat trzy stoliki z lat 60., z pomocą których stworzyła krzesło z oparciem i blatem. Powstała forma najbardziej zbliżona do biurka, z jaką miałyby do czynienia lokalne dzieciaki, ponoć często pozbawione nawet tego prostego udogodnienia.

 

Collage Chair, źródło: WoodLondon.co.uk

Podobne zainteresowania przeszłością okolicy zagrały w projekcie Particle, powstałym w trakcie rezydencji Wood w londyńskim Design Museum. Bethan wykorzystuje w nim historię lokalizacji muzeum, Butlers Wharf nad Tamizą, będącej historycznie punktem przeładunkowym różnych dóbr. W miejscu, gdzie dziś stoi siedziba Design Museum, niegdyś przechowywano skrzynie z bananami, i to one posłużyły Wood do stworzenia systemu mebli zbudowanych właśnie ze skrzyń i materiałów do pakowania. Ich kombinacje pozwalają na stworzenie wielu wariantów szafek i regałów w zależności od potrzeb odbiorcy.

 

System mebli ze sklejkowych skrzynek, źródło: WoodLondon.co.uk

Particle jest jednym z projektów, które najlepiej pokazują zainteresowania Wood. Jej największe serie to właśnie mebla i biżuteria stworzone przy użyciu jednego z mniej cenionych surowców: sklejki. Particle powstało z laminatów i płyty OSB, które projektantka połączyła w zaskakujące i przywodzące na myśl inkrustację i intarsję wzory. Odpady z produkcji tych mebli wykorzystane zostały do stworzenia serii biżuterii Particle_jewellery, która z czasem rozwinęła się w osobną linię bransoletek.

Biżuteria ze sklejkowych odpadów, źródło: WoodLondon.co.uk

Jeszcze bardziej eko jest biżuteryjna seria Link, powstająca w całości z jednego fragmentu sklejki poprzez wycinanie coraz mniejszych pierścieni o tym samym kształcie. Ich połączenia tworzą całą gamę produktów – od długich naszyjników po pierścionki. Powstające podczas laserowego wycinania przebarwienia sklejki przydają poszczególnym projektom walor oryginalności.

Sklejkowe okręgi układające się w bransolety, pierścionki i naszyjniki, źródło: WoodLondon.co.uk

Gdybyście zamarzyli o którymś z tych cudeniek na własność, nowa seria biżuterii Bethan Laury Wood, Pivot & Push, jest do kupienia w domu handlowym Browns w Jorku lub w trzech innych miastach w Yorkshire, a jej meble i oświetlenie prowadzi mediolańska Nilufar Gallery.

Kształty biżuterii z serii Pivot & Push zostały zainspirowane ulicami włoskiej Vicenzy, żródło: WoodLondon.co.uk

Tagi: ekologia, design

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Najpopularniejsze na blogu

Powiązane artykuły

Mebli życie po życiu

Uwielbiam obserwować, jak pożyteczne staje się modne. Cykl życia trendów, który ma wiele wspólnego z...
Uwielbiam obserwować, jak pożyteczne staje się modne. Cykl życia trendów, który ma wiele wspólnego z bieżącą sytuacją socjoekonomiczną, to zazwyczaj pasmo zmagań zachęcających do konsumpcji. Czasami zdarza się jednak, że wypromowane zostanie coś, co sprzyja refleksji nad bezsensem niekończącej się (nad)produkcji dóbr. Takim trendem...

Krzesło do wyhodowania

Było już drewno, skóra, plastik, metal i szkło, więc zdaje się, że to już najwyższa pora na hodowanie...
Było już drewno, skóra, plastik, metal i szkło, więc zdaje się, że to już najwyższa pora na hodowanie mebli za pomocą bakterii. Brzmi jak science fiction? To wcale nie jest odległa przyszłość, bo projektantka Jannis Hülsen już tworzy pierwsze krzesła z pomocą swojego drobnoustroju.