Przejdź do treści

Trenując pamiętaj o rozgrzewce

Bez rozgrzewki ani rusz!
Rozgrzewka/ fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niepożądany odczyn poszczepienny. Jak często występuje?
Mama Kosmetolog o bliznowcu – czym się charakteryzuje i jak powstaje?
Joanna Horodyńska
Karolina Gilon i Joanna Horodyńska zachęcają do badań piersi
magda gessler
Magda Gessler ambasadorką kampanii „Diagnostyka Jajnika”
Keira Knightley
Keira Knightley zakazała swojej córce oglądania filmów Disneya

Biegacie, ćwiczycie albo uprawiacie inne sporty? Pamiętajcie o rozgrzewce! Rozgrzewka podnosi temperaturę ciała, zwiększa elastyczność tkanki mięśniowej i mięśnie stają się bardziej ukrwione.

Rozgrzewka to elementarny i pierwszy punkt programu każdego treningu. To powinno być jasne, ale często nie jest. Znacie to? Chcecie potrenować w domu, ale zaczynacie od głównej części, by nie marnować czasu na nudny początek, idziecie pobiegać i od razu zrywacie się do szybkiego tempa, bo czas leci itd. Ja znam to doskonale. Na zajęcia często wpadają do mnie spóźnieni kursanci, którzy przestępując próg sali, od razu zabierają się do roboty. Moim zadaniem jest jednak wytłumaczenie i im, i wam, dlaczego nie tylko nie należy, ale nie wolno omijać rozgrzewki.

Zacznijmy od tego co się dzieje z mięśniem w trakcie rozgrzewki – to pozwoli na lepsze zrozumienie wagi tej części treningu. Zwiększa się ciepłota ciała – a co za tym idzie, mięśnie stają się lepiej ukrwione. Zwiększa się ich pobudliwość, a zmniejsza lepkość wewnętrzna. Reakcje energetyczne zaczynają przyśpieszać. Wszystko to czyni mięsień bardziej sprawnym, zdolnym do większego i szybszego skurczu. Zwiększona elastyczność tkanki mięśniowej i więzadeł ochroni cię przed kontuzją. I w tym miejscu na chwilę się zatrzymam. Znam wielu ludzi, którzy narzekają po bieganiu albo po treningu na bóle w stawach. Niestety, brak rozgrzewki lub słaba rozgrzewka często jest tego głównym sprawcą. Nasze stawy muszą (podobnie jak mięśnie) przygotować się do wzmożonego ruchu. Innymi słowy, jeśli ominiecie rozgrzewkę, mięśnie i stawy w szybkim tempie będą starały się przystosować od zaistniałej sytuacji, co może powodować nie tylko urazy, ale i stratę energii.

Praca mięśni pobudza ośrodki korowe i układ kierujący czynnościami narządów wewnętrznych. Co to oznacza? Że jeszcze przed zamierzoną pracą zwiększa się ciśnienie tętnicze krwi, przyzspiesza krążenie i czynność oddychania. Wszystkie te procesy pobudzają wątrobę do zwiększonego wydzielania cukrów do krwi, polepszając w ten sposób zaopatrywanie pracujących tkanek w substancje odżywcze. To sprawia, że trening jest także bardziej efektywny. Rozgrzewajcie się – to się opłaca!

Zobaczcie jak dobrze wykonać rozgrzewkę.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1

Mocny brzuch od A do Z – propozycja ćwiczeń

Fit na co dzień

Ashtanga da ci kopa!