Przejdź do treści

Bez śniadania jest awaria!

Bez śniadania jest awaria!
Ilustracja: Ola Woldańska-Płocińska | www.slimaq.ovh.org
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta trzyma tacę z orzechami
Migdały czy fistaszki – które orzechy są zdrowsze?
dłonie
Ręce – co mówią o zdrowiu?
Zrób sobie marcepan!
Zrób sobie marcepan!
Siedzisz w bezruchu? Zacznij się wiercić!
Siedzisz w bezruchu? Zacznij się wiercić! Wyjdzie ci to na zdrowie
Dziewczyna pije zielony sok
Witaminy i minerały, które zatrzymują czas

Mówiła wam mama, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia? Mnie mówiła. Miała rację. Pominięcie śniadania powoduje, że organizm włącza tryb awaryjny. Macie tutaj naukowe dowody i liczby, które powinny wystarczyć, żebyście bez śniadania nie ruszali się z domu.

Dietetycy co drugą pogadankę o znaczeniu regularnych posiłków rozpoczynają od starego przysłowia, które głosi: „śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”. Słusznie. Już choćby dlatego, że brak śniadania powoduje, iż organizm włącza tryb awaryjny i zaczyna przygotowywać się na głodówkę. To pozostałość dawnych czasów, gdy te zdarzały się wyjątkowo często i ludzki organizm musiał umieć sobie z nimi radzić. Taki tryb oznacza, że zaczynamy składować, co się tylko da – np. tłuszcz na brzuchu – a organizm bardzo ostrożnie racjonuje energię. Przez co gorzej działa nasz mózg i nasze mięśnie. I nie tylko one.

Cały człowiek działa gorzej. A na dokładkę zaczynamy wydzielać więcej „hormonów głodu” i kiedy wreszcie zabierzemy się za obiad, jemy więcej, a nieprzygotowany organizm gorzej sobie z tym radzi. Dobowy wykres poziomu glukozy we krwi wygląda wtedy jak górska panorama – dolina, wyżyna, góra, dolina, wyżyna, góra, itd… Słyszycie, jak to brzmi. To nie może być zdrowe. Za to u tych, którzy zjedzą śniadanie – najlepiej śniadanie zdrowe (tutaj znajdziecie podpowiedzi) – poziom cukru we krwi po posiłkach wzrasta znacznie mniej, bo organizm stabilnie wytwarza insulinę i równomiernie korzysta z dostarczonej energii. Dobowy wykres poziomu glukozy we krwi przypomina krajobraz, który widzimy za oknem podczas podróży przez Łódzkie.

Lepiej. Dużo lepiej, bo to różnica, która decyduje o podatności na najgroźniejszych zabójców rodzaju męskiego – zwłaszcza zawały oraz cukrzycę. – Badania wskazują, że ludzie, którzy omijają śniadanie, szybciej tyją, co może prowadzić do cukrzycy, wysokiego cholesterolu oraz nadciśnienia – wszystkiego tego, co może powodować choroby serca – mówił dr Eric Rimm, profesor epidemiologii i dietetyki w harvardzkiej szkole zdrowia publicznego.

Badania, o których mówił, przynoszą liczby, które przemawiają do wyobraźni.

Mężczyźni, którzy nie jedzą śniadań, są o 27 proc. bardziej narażeni na choroby serca.

O 21 proc. częściej chorują na cukrzycę typu II.

Widać u nich niższy poziom aktywności fizycznej, bo mają mniej energii i niewiele im się chce.

Jest gorzej – zwłaszcza w godzinach przedobiadowych – z myśleniem, mówieniem i kreatywnością, bo mózg jedzie na pustym baku.

Są… grubsi. No, chyba wystarczy!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Zdrowe śniadanie do szkoły: bananowo-kakaowe muffinki i chrupiące marchewki

owsianka z rabarbarem

Rabarbarowa owsianka. Zdrowe i pyszne śniadanie, które przygotujesz w 15 minut!

Jajecznica w nowej odsłonie. Spróbujcie!

Granolowe śniadanie. Rozkosz dla podniebienia i uciecha dla oczu

Największe grzechy śniadaniowe – jakie popełniamy najczęściej?

Wegański twarożek ze słonecznika. W sam raz na śniadanie

Pięć sposobów aby zepsuć sobie poranek

Pięć kroków aby początek dnia uczynić jeszcze trudniejszym. Sobie i dzieciom

kobieta na plaży

Lek na kompleksy? Rozbierz się!

Przepis na zdrowe śniadanie – koktajl ze spiruliną

Przepis na serowe placuszki z figą

Przepis na złotą owsiankę z migdałami i cytrusami

hummus z fasoli

Pasta z fasoli. Polski hummus idealny na śniadanie

Po co mężczyźnie sutki?

Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy

Sprawdź, co masz na talerzu. Źle dobrana dieta może być powodem irytacji

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

„Gotowanie do pudełek nie jest skomplikowane i nie musi zajmować wiele czasu”. Malwina Bareła zdradza, jak tanio i szybko przygotować apetyczne lunchboxy

Czego nie warto robić na pusty żołądek

Nie tylko picie kawy czy gazowanych słodkich napojów. Sprawdź czego jeszcze nie warto robić na pusty żołądek

Bruschetta z serem halloumi

Bruschetta z serem halloumi – oto prawdziwe śniadanie mistrzów

kobieta smaruje naleśnika masłem obok stoi miska z granolą,kubek z kawą oraz połówka pomarańczy

Jedziesz już do pracy a jesteś tylko „na kawie”? Dietetyczka podaje nam kilka powodów, dla których jutro zjesz grzecznie kanapkę!

Śniadaniowa miska zdrowia

Śniadaniowa miska zdrowia – bogactwo witamin na początek dnia