Przejdź do treści

Bez śniadania jest awaria!

Bez śniadania jest awaria!
Ilustracja: Ola Woldańska-Płocińska | www.slimaq.ovh.org
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziewczyna hamak
5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie
Zdrowy posiłek na stole
Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak
Pomysł na małże
Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina
Kobieta siedzi na podłodze i je
Znów spóźnia ci się okres? Trenujesz? Odchudzasz się? Poznaj możliwe przyczyny zaburzonego cyklu miesiączkowego
10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

Mówiła wam mama, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia? Mnie mówiła. Miała rację. Pominięcie śniadania powoduje, że organizm włącza tryb awaryjny. Macie tutaj naukowe dowody i liczby, które powinny wystarczyć, żebyście bez śniadania nie ruszali się z domu.

Dietetycy co drugą pogadankę o znaczeniu regularnych posiłków rozpoczynają od starego przysłowia, które głosi: „śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”. Słusznie. Już choćby dlatego, że brak śniadania powoduje, iż organizm włącza tryb awaryjny i zaczyna przygotowywać się na głodówkę. To pozostałość dawnych czasów, gdy te zdarzały się wyjątkowo często i ludzki organizm musiał umieć sobie z nimi radzić. Taki tryb oznacza, że zaczynamy składować, co się tylko da – np. tłuszcz na brzuchu – a organizm bardzo ostrożnie racjonuje energię. Przez co gorzej działa nasz mózg i nasze mięśnie. I nie tylko one.

Cały człowiek działa gorzej. A na dokładkę zaczynamy wydzielać więcej „hormonów głodu” i kiedy wreszcie zabierzemy się za obiad, jemy więcej, a nieprzygotowany organizm gorzej sobie z tym radzi. Dobowy wykres poziomu glukozy we krwi wygląda wtedy jak górska panorama – dolina, wyżyna, góra, dolina, wyżyna, góra, itd… Słyszycie, jak to brzmi. To nie może być zdrowe. Za to u tych, którzy zjedzą śniadanie – najlepiej śniadanie zdrowe (tutaj znajdziecie podpowiedzi) – poziom cukru we krwi po posiłkach wzrasta znacznie mniej, bo organizm stabilnie wytwarza insulinę i równomiernie korzysta z dostarczonej energii. Dobowy wykres poziomu glukozy we krwi przypomina krajobraz, który widzimy za oknem podczas podróży przez Łódzkie.

Lepiej. Dużo lepiej, bo to różnica, która decyduje o podatności na najgroźniejszych zabójców rodzaju męskiego – zwłaszcza zawały oraz cukrzycę. – Badania wskazują, że ludzie, którzy omijają śniadanie, szybciej tyją, co może prowadzić do cukrzycy, wysokiego cholesterolu oraz nadciśnienia – wszystkiego tego, co może powodować choroby serca – mówił dr Eric Rimm, profesor epidemiologii i dietetyki w harvardzkiej szkole zdrowia publicznego.

Badania, o których mówił, przynoszą liczby, które przemawiają do wyobraźni.

Mężczyźni, którzy nie jedzą śniadań, są o 27 proc. bardziej narażeni na choroby serca.

O 21 proc. częściej chorują na cukrzycę typu II.

Widać u nich niższy poziom aktywności fizycznej, bo mają mniej energii i niewiele im się chce.

Jest gorzej – zwłaszcza w godzinach przedobiadowych – z myśleniem, mówieniem i kreatywnością, bo mózg jedzie na pustym baku.

Są… grubsi. No, chyba wystarczy!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Sprawdź, co masz na talerzu. Źle dobrana dieta może być powodem irytacji

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

„Gotowanie do pudełek nie jest skomplikowane i nie musi zajmować wiele czasu”. Malwina Bareła zdradza, jak tanio i szybko przygotować apetyczne lunchboxy

Czego nie warto robić na pusty żołądek

Nie tylko picie kawy czy gazowanych słodkich napojów. Sprawdź czego jeszcze nie warto robić na pusty żołądek

Bruschetta z serem halloumi

Bruschetta z serem halloumi – oto prawdziwe śniadanie mistrzów

kobieta smaruje naleśnika masłem obok stoi miska z granolą,kubek z kawą oraz połówka pomarańczy

Jedziesz już do pracy a jesteś tylko „na kawie”? Dietetyczka podaje nam kilka powodów, dla których jutro zjesz grzecznie kanapkę!

Śniadaniowa miska zdrowia

Śniadaniowa miska zdrowia – bogactwo witamin na początek dnia

Placuszki jaglano-bananowe. Pożywne i wyjątkowo łatwe do zrobienia

Pancakes orkiszowo-orzechowe. Rozkosz dla podniebienia!

Masz dość jedzenia od Pana Kanapki? Oto zdrowe alternatywy

Zdrowe śniadanie w 10 minut? To możliwe. Na miejscu lub na wynos

Owocowe śniadanie

3 szybkie przepisy na owocowe śniadanie

Quinoa z kremem orzechowym

Komosa ryżowa z kremem orzechowym. Idealny posiłek na początek dnia

Zupa pieczarkowa – wersja śniadaniowa

Zupa pieczarkowa – wersja śniadaniowa

Poznaj proste przepisy na zdrowe pasty do chleba. My też kochamy kanapki!

Owsianka w batonach – idealna jako pierwszy posiłek dnia

Owsianka w wersji wytrawnej

Owsianka w wersji wytrawnej

Śniadaniowe ciastka jaglane

Jajecznica w nowej odsłonie. Spróbujcie!

6 sposobów na poprawę trawienia bez wyrzeczeń

Co na śniadanie? Zimowa owsianka z dynią

Zdrowe śniadanie do szkoły:  falafele, kasza jaglana, warzywne zoo, winogrona

Zdrowe śniadanie do szkoły: falafele i warzywne zoo

Przepis na fit omlet z bananem – śniadanie mistrzów