Przejdź do treści

Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni? Zobacz, co radzi trener

Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni
Zdjęcie: pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pij wodę jesienią! Poznaj 4 najważniejsze powody, dla których warto to robić
Skąd się bierze nudny seks? Wyjaśnia Alicja Długołęcka
Kobieta siedzi przy stole z książką
Naukowcy odkryli przeciwciała, które niszczą stare komórki. Dzięki temu będzie można spowolnić procesy starzenia?
Zendaya
Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”
yoga twarzy joga
Joga dla twarzy. Ćwiczenia przywrócą skórze blask i wygładzą zmarszczki

Nie ma to jak aktywność fizyczna na świeżym powietrzu. Niech jednak ten entuzjazm nie pozbawi nas rozwagi, gdy termometry szaleją. Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni i dlaczego woda do nawodnienia organizmu nie wystarczy?

Mamy aktualnie do wyboru szeroką gamę zajęć plenerowych – począwszy od treningów biegowych przez zajęcia fitness po jogę. Co więcej, z większości można korzystać bezpłatnie. Jednak podczas wakacyjnych „outdoorów” należy pamiętać także o zasadach bezpieczeństwa. Dotyczy to głównie aktywności fizycznej podczas upałów, które mogą okazać się bardzo niebezpieczne dla organizmu.

Nawadniaj się

Oprócz podstawowych zasad, jakimi są nakrycie głowy czy wstrzymanie się od treningu w godzinach, w których słońce świeci najwyżej, dochodzi także najważniejszy temat, jakim jest odpowiednie nawodnienie. Niestety wiele osób nie ma nawyku regularnego picia wody, a na to musimy zwrócić szczególną uwagę. Grozi nam nie tylko odwodnienie. Ćwiczenia będą się wydawać trudniejsze i szybciej doświadczymy zmęczenia. Mogą rozwinąć się także o wiele poważniejsze powikłania zdrowotne.

Jednym z systemów „obronnych” naszego organizmu w takich warunkach jest produkowanie potu, który powinien wyparować . Jednak nie zawsze tak się dzieje. Podczas upalnych dni, kiedy wilgotność  względna otaczającego powietrza przekracza 60%, pot nie ma możliwości całkowicie wyparować, przez co ciepło kumuluje się w środku. Po 30 minutach intensywnego treningu w takich warunkach może dojść do niebezpiecznych powikłań.

Uzupełniaj mikroelementy

Badania mówią, że:

– utrata 2% wagi wskutek odwodnienia obniża wydolność tlenową o 10-20% w trakcie ćwiczeń trwających ok. 90 minut,
– utrata 4% przyczynia się do nudności, wymiotów i biegunki,
– utrata 8% doprowadzi do trudności w oddychaniu, osłabieniu, dezorientacji.

 

Należy pamiętać, że wraz z potem tracimy takie substancje, jak: potas, magnez, chlor, sód, wapń, żelazo i witaminy. Dlatego sama woda nie zawsze wystarczy. W tym przypadku idealnie sprawdzają się napoje funkcjonalne, np. saszetka elektrolitów wsypana do pół litrowej butelki wody.

Jeszcze jedną bardzo ważną informacją jest to, że o nawodnienie należy zadbać już na kilka- lub kilkanaście godzin przed treningiem/zawodami. Pijcie nawet wtedy, kiedy nie odczuwacie pragnienia. Ile płynów i kiedy wypijać bezpośrednio przed wysiłkiem? Zalecamy wypicie 400-500 ml wody na 2-3 godziny przed treningiem oraz ok. 200-250 ml napoju izotonicznego na ok. 20 minut przed samym treningiem czy zawodami.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

7 sygnałów, że pijesz za dużo wody

Pierwsza pomoc w przypadku udaru cieplnego

Co powinnaś zrobić, gdy koleżanka zasłabnie z powodu upału? Eksperci IMGW: „Schładzaj, ale nie podawaj płynów”

Mężczyzna polewa się wodą

Rekordowa fala upałów w USA i Kanadzie powodem śmierci niemal setki osób

ak ulżyć swoim nogom w czasie upałów? Ten masaż kostkami lodu może zdziałać cuda

Jak ulżyć swoim nogom w czasie upałów? Ten masaż może zdziałać cuda

Leki

Jak bezpiecznie przechowywać leki i suplementy? Farmaceutka wymienia najważniejsze zasady

Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić

Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić

Jak przetrwać upał? Osiem nieoczywistych sposobów na ochłodę

Kobieta

Mózg a upał. Dlaczego przez odwodnienie słabiej myślimy? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

Chia fresca - lemoniada z nasionami chia

Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!

slonce

Słońce a leki. Przy jakich tabletkach powinnaś uważać latem?

Przyczyną migreny nie jest tylko odwodnienie. Nowe badanie może zmotywować cię do zmiany diety

Przyczyną migreny nie jest tylko odwodnienie. Nowe badanie zmotywuje cię do zmiany diety

Podtopienie – pierwsza pomoc, suche i wtórne utonięcie

Jak pozbyć się wody z organizmu? Sposoby i przyczyny dolegliwości

Kobieta

Parkinson to najszybciej rozwijająca się choroba neurologiczna na świecie. Winny może być związek chemiczny

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Masaż wirowy – rodzaje, wskazania, przygotowanie, cena

Kąpiele solankowe – właściwości i wskazania do zabiegu

Bicze szkockie – działanie, cena, wskazania, efekty

Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz

Zatrzymanie wody w organizmie. Oto przyczyny

Dzieci muszą pić! Jak często? Jakie napoje będą najlepsze? 5 najważniejszych zasad

Picie wody – zalety. Co daje przy odchudzaniu? Ile pić wody?

Kawa się skończyła, a potrzebujesz energetycznego kopa o poranku? Są inne sposoby!

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?