Przejdź do treści

Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni? Zobacz, co radzi trener

Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni
Zdjęcie: pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Krótka Instrukcja. O Poronieniu – zobacz, jak powstawała. O czym jest? WIDEO
Całująca się para
Preferencje seksualne a zaburzenia parafilne. Czym się od siebie różnią i dlaczego to istotna różnica? Wyjaśnia seksuolożka Małgorzata Iwanek
Stelios Kerasidis / instagram
„Bądźmy jeszcze cierpliwi, a wkrótce będziemy mogli znów pływać w morzu…” Posłuchajcie 7-letniego geniusza i jego „walca izolacji”
Lubczyk i jego właściwości zdrowotne
Lubczyk i jego właściwości zdrowotne
Jajka - wielkanoc
Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

Nie ma to jak aktywność fizyczna na świeżym powietrzu. Niech jednak ten entuzjazm nie pozbawi nas rozwagi, gdy termometry szaleją. Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni i dlaczego woda do nawodnienia organizmu nie wystarczy?

Mamy aktualnie do wyboru szeroką gamę zajęć plenerowych – począwszy od treningów biegowych przez zajęcia fitness po jogę. Co więcej, z większości można korzystać bezpłatnie. Jednak podczas wakacyjnych „outdoorów” należy pamiętać także o zasadach bezpieczeństwa. Dotyczy to głównie aktywności fizycznej podczas upałów, które mogą okazać się bardzo niebezpieczne dla organizmu.

Nawadniaj się

Oprócz podstawowych zasad, jakimi są nakrycie głowy czy wstrzymanie się od treningu w godzinach, w których słońce świeci najwyżej, dochodzi także najważniejszy temat, jakim jest odpowiednie nawodnienie. Niestety wiele osób nie ma nawyku regularnego picia wody, a na to musimy zwrócić szczególną uwagę. Grozi nam nie tylko odwodnienie. Ćwiczenia będą się wydawać trudniejsze i szybciej doświadczymy zmęczenia. Mogą rozwinąć się także o wiele poważniejsze powikłania zdrowotne.

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

Jednym z systemów „obronnych” naszego organizmu w takich warunkach jest produkowanie potu, który powinien wyparować . Jednak nie zawsze tak się dzieje. Podczas upalnych dni, kiedy wilgotność  względna otaczającego powietrza przekracza 60%, pot nie ma możliwości całkowicie wyparować, przez co ciepło kumuluje się w środku. Po 30 minutach intensywnego treningu w takich warunkach może dojść do niebezpiecznych powikłań.

Uzupełniaj mikroelementy

Badania mówią, że:

– utrata 2% wagi wskutek odwodnienia obniża wydolność tlenową o 10-20% w trakcie ćwiczeń trwających ok. 90 minut,
– utrata 4% przyczynia się do nudności, wymiotów i biegunki,
– utrata 8% doprowadzi do trudności w oddychaniu, osłabieniu, dezorientacji.

 

Należy pamiętać, że wraz z potem tracimy takie substancje, jak: potas, magnez, chlor, sód, wapń, żelazo i witaminy. Dlatego sama woda nie zawsze wystarczy. W tym przypadku idealnie sprawdzają się napoje funkcjonalne, np. saszetka elektrolitów wsypana do pół litrowej butelki wody.

Jeszcze jedną bardzo ważną informacją jest to, że o nawodnienie należy zadbać już na kilka- lub kilkanaście godzin przed treningiem/zawodami. Pijcie nawet wtedy, kiedy nie odczuwacie pragnienia. Ile płynów i kiedy wypijać bezpośrednio przed wysiłkiem? Zalecamy wypicie 400-500 ml wody na 2-3 godziny przed treningiem oraz ok. 200-250 ml napoju izotonicznego na ok. 20 minut przed samym treningiem czy zawodami.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

ćwiczenia w domu

Z powodu kwarantanny nie możesz wychodzić do siłowni albo na fitness? Mamy listę miejsc, gdzie wykonasz bezpłatny trening online!

„Staram się pokazać, że bycie fit może być proste i ludzkie – można jeść czekoladę i jednocześnie być w formie” – mówi trenerka Marta Hennig

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Woda - jaką pić? / istock

Jaką wodę pić?

Ćwiczenia wszech czasów – box jumps. Jak prawidłowo trenować?

Kobieta skacze na skakance

Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?

Osoby trenujące

Trening na szóstkę z plusem! Jaki powinien być? Jak efektywnie ćwiczyć?

Ćwiczenia na siłowni / istock

Trening na siłowni może powodować wypadanie włosów? Co mówi trycholożka?

Kobieta trzyma szklankę wody

Pijesz w pracy wodę z dystrybutora? Specjalistka tłumaczy, dlaczego nie jest to dobry pomysł

Bilans wodny - picie wody / istock

Bilans wodny. Co wlicza się w dzienną podaż płynów? Dietetyczka wyjaśnia

Anna Lewandowska o brzuszkach w ciąży

Anna Lewandowska o trenowaniu mięśni brzucha w ciąży. Czy w ciąży można robić brzuszki?

Kobieta w basenie / istock

Zmagasz się z problemem zatrzymania wody w organizmie? To nie skutek alergii pokarmowej czy spożywania węglowodanów

Ręka podaje szkalnkę z mlekiem i kawą

Co najlepiej nawadnia organizm? Dietetyczka rozprawia się z mitami. Będziesz zaskoczona!

Kobyieta nalewa wodę do kubka z czajnika

Czy kamień, który osiada się w czajniku, jest groźny dla naszego zdrowia? Wyjaśnia Mama Chemik

Picie wody z cytryną / istock

Picie wody z cytryną oczyszcza organizm z toksyn, odkwasza i chroni przed przeziębieniem? Dietetyczka wyznała, co o tym sądzi

Kobieta trzyma w rękach piłkę do masażu

Bolące lub nadmiernie spięte mięśnie? Zastosuj piłkę do ich rozluźnienia. Jaką najlepiej wybrać? Wyjaśnia fizjoterapeutka

kobieta na siłowni

Siłownia. 6 sposobów, jak oswoić się z siłownią

Kobieta stoi na dworze w grubym swetrze. W rękach trzyma kubek

Zimą też trzeba pić! Wodę oczywiście!

Jak przetrwać święta i nie przytyć?

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

dziewczyna na snowboardzie

Zanim ruszysz na narty – przygotuj się fizycznie!

Przeziębienie a ćwiczenia - lekarka odpowiada, czy można w trakcie infekcji ćwiczyć

Czy w trakcie przeziębienia można ćwiczyć? Odpowiada lekarka dr Miriam Staier

Trenuj dynamicznie!

Trenuj dynamicznie! Propozycja ćwiczeń na poprawienie swojej sprawności fizycznej

kobieta pijąca napój podczas treningu

Trenujesz? Uważaj na zęby!

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images

Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.