Przejdź do treści

Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni? Zobacz, co radzi trener

Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni
Zdjęcie: pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobiety z pomalowaną górną częścią ciała
„Żyję pełną piersią. Nie dam się rakowi”. Bodypaintingowa kampania społeczna, zobacz niesamowite malunki
Monika Krzywkowska na jesiennej ramówce TVN
Monika Krzywkowska o walce z rakiem: czerniak jest czymś okropnym, ale można przez to przejść, a można go też nie przeżyć
Mikołaj Roznerski wspiera Krótką Instrukcję Obsługi Raka Piersi
Mikołaj Roznerski wspiera Krótką Instrukcję Obsługi Raka Piersi
Mołek, Rozenek, Młynarska i Jabłczyńska znikają z Instagrama. Znane Polki biorą "Dzień na U"
Mołek, Rozenek, Młynarska i Jabłczyńska znikają z Instagrama. Znane Polki biorą „Dzień na U”, ty też weź!
Badania piersi – w jakim dniu cyklu je robić?
Badania piersi – w jakim dniu cyklu je robić?

Nie ma to jak aktywność fizyczna na świeżym powietrzu. Niech jednak ten entuzjazm nie pozbawi nas rozwagi, gdy termometry szaleją. Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni i dlaczego woda do nawodnienia organizmu nie wystarczy?

Mamy aktualnie do wyboru szeroką gamę zajęć plenerowych – począwszy od treningów biegowych przez zajęcia fitness po jogę. Co więcej, z większości można korzystać bezpłatnie. Jednak podczas wakacyjnych „outdoorów” należy pamiętać także o zasadach bezpieczeństwa. Dotyczy to głównie aktywności fizycznej podczas upałów, które mogą okazać się bardzo niebezpieczne dla organizmu.

Nawadniaj się

Oprócz podstawowych zasad, jakimi są nakrycie głowy czy wstrzymanie się od treningu w godzinach, w których słońce świeci najwyżej, dochodzi także najważniejszy temat, jakim jest odpowiednie nawodnienie. Niestety wiele osób nie ma nawyku regularnego picia wody, a na to musimy zwrócić szczególną uwagę. Grozi nam nie tylko odwodnienie. Ćwiczenia będą się wydawać trudniejsze i szybciej doświadczymy zmęczenia. Mogą rozwinąć się także o wiele poważniejsze powikłania zdrowotne.

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

Jednym z systemów „obronnych” naszego organizmu w takich warunkach jest produkowanie potu, który powinien wyparować . Jednak nie zawsze tak się dzieje. Podczas upalnych dni, kiedy wilgotność  względna otaczającego powietrza przekracza 60%, pot nie ma możliwości całkowicie wyparować, przez co ciepło kumuluje się w środku. Po 30 minutach intensywnego treningu w takich warunkach może dojść do niebezpiecznych powikłań.

Uzupełniaj mikroelementy

Badania mówią, że:

– utrata 2% wagi wskutek odwodnienia obniża wydolność tlenową o 10-20% w trakcie ćwiczeń trwających ok. 90 minut,
– utrata 4% przyczynia się do nudności, wymiotów i biegunki,
– utrata 8% doprowadzi do trudności w oddychaniu, osłabieniu, dezorientacji.

 

Należy pamiętać, że wraz z potem tracimy takie substancje, jak: potas, magnez, chlor, sód, wapń, żelazo i witaminy. Dlatego sama woda nie zawsze wystarczy. W tym przypadku idealnie sprawdzają się napoje funkcjonalne, np. saszetka elektrolitów wsypana do pół litrowej butelki wody.

Jeszcze jedną bardzo ważną informacją jest to, że o nawodnienie należy zadbać już na kilka- lub kilkanaście godzin przed treningiem/zawodami. Pijcie nawet wtedy, kiedy nie odczuwacie pragnienia. Ile płynów i kiedy wypijać bezpośrednio przed wysiłkiem? Zalecamy wypicie 400-500 ml wody na 2-3 godziny przed treningiem oraz ok. 200-250 ml napoju izotonicznego na ok. 20 minut przed samym treningiem czy zawodami.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

„Osoby wysoko wrażliwe (WWO) wchłaniają nastroje ludzi dookoła, silniej przeżywają stres, mają żywsze sny, bogatszą wyobraźnię i błyskotliwe poczucie humoru” – mówi dr psychologii Monika Baryła-Matejczuk

Bergamotka jest skarbnicą witaminy A i C

„Bergamotka jest prawdziwą skarbnicą witaminy A i C, pomaga przy przeziębieniach, ma pozytywny wpływ na psychikę, pomaga w stresie, ułatwia zasypianie oraz pogłębia sen” – mówi dr Grażyna Pająk

Joga powięziowa

„Na zajęciach jogi powięziowej masz czas, żeby zastanowić się, co się dzieje w twoim ciele, a ciało jest nośnikiem tego, co w głowie i w sercu” – mówi Patrycja Adaszewska, trenerka jogi powięziowej.

„Udowodniono, że kawa wykazuje szereg prozdrowotnych działań na pracę organizmu, dlatego znalazła się piramidzie prawidłowego żywienia”- mówi dr Agnieszka Jarosz

Zainteresują cię również:

Picie wody / istockphoto.com

Czy zwracasz uwagę na ilość wypijanych płynów? – pyta fizjoterapeutka. Nie tylko kolor, ale i ilość moczu jest ważna

Woda z cytryną na dzień dobry

11 szkodliwych nawyków, które robimy codziennie pod prysznicem

kobieta trenuje jogę

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

Dlaczego warto zabrać całą rodzinę na rower? Oto kilka powodów

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

istockphoto.com

Miewasz skurcze łydek? Pij wodę! Położna Kasia wyjaśnia, dlaczego to takie ważne

Woda smakowa – zrób ją sama!

5 sposobów, jak chronić skórę dziecka podczas upałów

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Seks w upały. Jak ostudzić temperaturę, by atmosfera w łóżku pozostała gorąca?

Jak ćwiczyć podczas upałów? Co radzą trenerzy?

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Wegańskie lody – idealne na lato

Ćwiczenia wszech czasów – wall ball shots

Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Jak rozpoznać przetrenowanie?

Gorące kąpiele – zdrowe czy nie?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

istockphoto.com

Jaka woda jest zdrowsza dla naszego organizmu – ciepła czy zimna? Odpowiada dietetyczka

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

Przełam się, zrób mostek

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Chora trzustka – gdzie boli? Przyczyny i objawy chorób trzustki