Przejdź do treści

Bieganie – plusów jest mnóstwo!

Bieganie - plusów jest mnóstwo!
Bieganie/ fot. Andrzej Bogdał
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdarzyło ci się płakać po seksie? Nie ty jedna. Skąd to się bierze? Wyjaśnia ekspert
Freepik.com
Dzielisz albo kruszysz tabletki? Nie wszystkie wolno! Farmaceutka Anna Wyrwas tłumaczy, dlaczego to takie ważne
www.istockphoto.com
Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares
kobieta opala się
Przyłóż plasterek pomidora na poparzone miejsce. Oparzenia słoneczne – jak możemy sobie pomóc?
„Odłącz się”, nie wszystko jest online. Mądra kampania we wrocławskim MPK

Bieganie chyba od zawsze było najprostszą i najczęściej uprawianą formą ruchu. Począwszy od starożytnej Grecji, a skończywszy na dzisiejszych tłumach biorących udział w maratonach.

Czy bieganie jest zdrowe? Znajdzie się wiele osób, które powiedzą, że biegacze ciągle utykają, skarżą się na dolegliwości związane z bólami mięśniowymi i umierają na zawały serca. Oczywiście, że kontuzje się zdarzają jak we wszystkich sportach, a żeby ich unikać należy do tematu podejść z głową.

Nieprawidłowa technika, źle dobrane buty czy zbyt duży zapał przy kiepskim przygotowaniu fizycznym mogą prowadzić do mało przyjemnych skutków. Ale kiedy odłożymy na chwilę małe minusy, pojawi się cała lista pozytywów. Czy wiecie, jak organizm reaguje na systematyczne bieganie?

Korzyści płynące z biegania:

– obniża ciśnienie tętnicze,
– pojawia się niższe tętno spoczynkowe,
– obniża się poziom cholesterolu,
– organizm jest bardziej wydajny,
– kości zwiększają gęstość, czego wynikiem jest mniejsze ryzyko osteoporozy,
– mocniejsza tkanka łączna i stawy, czyli niższe ryzyko kontuzji. Mamy więcej siły do wykonywania codziennych zadań oraz uprawiania innych sportów,
– zwiększone zapotrzebowanie energetyczne, a więc niższa waga i zapobieganie otyłości,
– niższe ryzyko zachorowań na cukrzycę i zespół metaboliczny.

Nasze ciało i umysł są ściśle ze sobą powiązane. Podczas biegania w płynnym tempie umysł może przejąć kontrolę nad ciałem, dzięki czemu można doświadczyć prawdziwego błogostanu i nagłego przypływu energii. To euforia treningowa, która relaksuje i oczyszcza głowę. To właśnie podczas biegania ludzie wpadają na nowe, świetne pomysły lub rozwiązania trudnych problemów. Poza tym bieganie to reduktor stresu. W 2006 roku przeprowadzono badania (opublikowane w magazynie "Medicine and Science in Sports and Exercises"), które udowodniły, że regularne bieganie pomaga zminimalizować stres, zapewnia dobrą kondycję psychiczną i zmniejsza skłonność do wpadania w stany depresyjne.

Wykorzystajcie więc pakiet zdrowotny, który oferuje bieganie!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Zainteresują cię również:

9 sposobów na zdrowe stawy biegacza

Biegasz? Sprawdź, jak to robić, aby nie ucierpiały twoje stawy

Chwila relaksu dla szyi

Chwila relaksu dla szyi

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert

Trening w parze – propozycja ćwiczeń

Gdzie trenować zamiast siłowni?

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Pierwsza pomoc po ukąszeniu kleszcza. Czy wiesz jak się uchronić przed boreliozą?

kobieta rozciąga się

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

Kobieta ćwiczy na bieżni, na siłowni, patrząc na zegarek. Za nią jest duże okno.

Nie nudź się na bieżni! Skorzystaj z naszych propozycji, aby trening nie był monotonny

bieganie

Po wielkanocnym biesiadowaniu trzeba spalić nadmiar kalorii. Podpowiadamy, jak biegać, aby chudnąć

4 ćwiczenia na mięśnie skośne brzucha

Jak wrócić do biegania po ciąży?

Jak wrócić do biegania po ciąży?

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

5 ćwiczeń, które każdy biegacz musi znać

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze?

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Bezpieczne bieganie zimą

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

Czy owoce faktycznie tuczą?

Czy owoce faktycznie tuczą?

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Trening na drabince koordynacyjnej