Przejdź do treści

Bieganie – plusów jest mnóstwo!

Bieganie - plusów jest mnóstwo!
Bieganie/ fot. Andrzej Bogdał
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kombucza – stwórz sobie własny probiotyk
Ćwiczenia na piękne plecy. Sprawdź, co zrobić, jeśli codziennie spędzasz kilka godzin przy biurku
Jak rozpoznać przetrenowanie?
Kotleciki ze świeżej kolby kukurydzy
dwie dziewczyny rozmawiają
Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa

Bieganie chyba od zawsze było najprostszą i najczęściej uprawianą formą ruchu. Począwszy od starożytnej Grecji, a skończywszy na dzisiejszych tłumach biorących udział w maratonach.

Czy bieganie jest zdrowe? Znajdzie się wiele osób, które powiedzą, że biegacze ciągle utykają, skarżą się na dolegliwości związane z bólami mięśniowymi i umierają na zawały serca. Oczywiście, że kontuzje się zdarzają jak we wszystkich sportach, a żeby ich unikać należy do tematu podejść z głową.

Nieprawidłowa technika, źle dobrane buty czy zbyt duży zapał przy kiepskim przygotowaniu fizycznym mogą prowadzić do mało przyjemnych skutków. Ale kiedy odłożymy na chwilę małe minusy, pojawi się cała lista pozytywów. Czy wiecie, jak organizm reaguje na systematyczne bieganie?

Korzyści płynące z biegania:

– obniża ciśnienie tętnicze,
– pojawia się niższe tętno spoczynkowe,
– obniża się poziom cholesterolu,
– organizm jest bardziej wydajny,
– kości zwiększają gęstość, czego wynikiem jest mniejsze ryzyko osteoporozy,
– mocniejsza tkanka łączna i stawy, czyli niższe ryzyko kontuzji. Mamy więcej siły do wykonywania codziennych zadań oraz uprawiania innych sportów,
– zwiększone zapotrzebowanie energetyczne, a więc niższa waga i zapobieganie otyłości,
– niższe ryzyko zachorowań na cukrzycę i zespół metaboliczny.

Nasze ciało i umysł są ściśle ze sobą powiązane. Podczas biegania w płynnym tempie umysł może przejąć kontrolę nad ciałem, dzięki czemu można doświadczyć prawdziwego błogostanu i nagłego przypływu energii. To euforia treningowa, która relaksuje i oczyszcza głowę. To właśnie podczas biegania ludzie wpadają na nowe, świetne pomysły lub rozwiązania trudnych problemów. Poza tym bieganie to reduktor stresu. W 2006 roku przeprowadzono badania (opublikowane w magazynie "Medicine and Science in Sports and Exercises"), które udowodniły, że regularne bieganie pomaga zminimalizować stres, zapewnia dobrą kondycję psychiczną i zmniejsza skłonność do wpadania w stany depresyjne.

Wykorzystajcie więc pakiet zdrowotny, który oferuje bieganie!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Dr Katarzyna Pogoda

„Wielką radość sprawia mi obserwowanie, jak kobiety po leczeniu świetnie się realizują, zmieniają podejście do życia, nabierają sił i energii do działania” – mówi dr Katarzyna Pogoda, onkolog kliniczny

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Zainteresują cię również:

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

Treningi podczas upałów. O tym nie możesz zapomnieć!

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

9 sposobów na zdrowe stawy biegacza

Biegasz? Sprawdź, jak to robić, aby nie ucierpiały twoje stawy

Chwila relaksu dla szyi

Chwila relaksu dla szyi

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert

Trening w parze – propozycja ćwiczeń

Gdzie trenować zamiast siłowni?

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Pierwsza pomoc po ukąszeniu kleszcza. Czy wiesz jak się uchronić przed boreliozą?

kobieta rozciąga się

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

Kobieta ćwiczy na bieżni, na siłowni, patrząc na zegarek. Za nią jest duże okno.

Nie nudź się na bieżni! Skorzystaj z naszych propozycji, aby trening nie był monotonny

bieganie

Po wielkanocnym biesiadowaniu trzeba spalić nadmiar kalorii. Podpowiadamy, jak biegać, aby chudnąć

4 ćwiczenia na mięśnie skośne brzucha

Jak wrócić do biegania po ciąży?

Jak wrócić do biegania po ciąży?

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

5 ćwiczeń, które każdy biegacz musi znać

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze?

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Bezpieczne bieganie zimą

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać