Przejdź do treści

Burak – legalny dopalacz

Burak - legalny dopalacz
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Burak jest jednym z najzdrowszych warzyw a sok z buraka został wpisany na listę legalnych suplementów dla sportowców. Jest silnym antyoksydantem i pomaga w stanach zapalnych organizmu.

O buraku na Hello Zdrowie napisaliśmy już chyba wszystko… Więc dla przypomnienia tylko piguła: buraki są bogate w kwas foliowy i manganowy. Zielone liście są bogate w witaminę A (127% RDA), C (50% RDA) i K (500% RDA). Poza tym zawierają wapń, żelazo, magnez, potas, miedź, magnez, siarkę, dwutlenek krzemu i choliny. Dodatkowo sok buraczany jest silnym antyoksydantem, pomaga w stanach zapalnych organizmu oraz ma właściwości grzybobójcze.

Ale dlaczego buraki szczególnie poleca się sportowcom? Bo zawierają dużą ilość nieorganicznych azotanów. Ich funkcją jest rozszerzanie naczyń krwionośnych podczas ruchu. Dzięki temu tlen może wędrować szybciej i bez przeszkód.

Przeprowadzone na Uniwersytecie Exeter badania także na to wskazują. Wzięli w nich udział kolarze, którzy przed testami pili 500 ml soku z buraka zawierającego 700 mg naturalnie występujących azotanów. Badanie trwało sześć dni i było przeprowadzone na ergometrze rowerowym. Dla porównania stworzono grupę kontrolną, której podawano placebo. Po badaniu okazało się, że grupa sportowców pijących sok z buraka pracowała średnio o 16% dłużej, a ich ciśnienie krwi w spoczynku było niższe.

I tak burak nasz pospolity doczekał się laurów! Od niedawna dopisano go do grupy A w klasyfikacji WADA (World Anti-Doping Agency), w którym znajdują się odżywki i substancje szczególne (i całkiem legalnie) polecane sportowcom. Pamiętajcie, że nie tylko burak jest tu superbohaterem. Ogólnie dieta bogata w duże ilości warzyw może poprawić funkcjonowanie układu krążenia. Wszystko to ze względu na wysoką zawartość azotanów. Znajdziecie je także w szpinaku, selerze, warzywach liściastych, koperku, porze oraz pietruszce.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Domowy trening z kettlebells

Trening na drabince koordynacyjnej

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Cała prawda o interwałach

Jak trenować z kettlebells?

Jak powinna wyglądać rozgrzewka? Krok po kroku

Trening z gumami – wielki powrót

Świąteczna rozpiska treningowa

Stretching na rozgrzewkę?

Domowy trening biegacza

Ćwiczenia na pośladki w ciąży