Przejdź do treści

Chill out Panowie…

Ilustracja: Ola Woldańska-Płocińska | www.slimaq.ovh.org
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy
Kobieta siedząca przy łóżku
Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem
babcia i wnuczka
Jak kobiety funkcjonują po menopauzie? Rozmawiamy z genetyczką prof. Moniką Puzianowską-Kuźnicką
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą

Okazuje się, że wcale nie trzeba wylewać siódmych potów, pracując na siłowni nad sześciopakiem, by w damskich oczach zyskać nieco na atrakcyjności. Wystarczy dobry… chill out. Tak w każdym razie wynika z badań dr Fiohny Moore ze szkockiego Dundee.

Psycholożka z Wielkiej Brytanii przebadała to, jak na postrzeganą atrakcyjność mężczyzn wpływa poziom kortyzolu w ich organizmach. (Kortyzol to tzw. hormon stresu, który w sytuacjach napięcia i niebezpieczeństwa pozwala nam lepiej reagować, ale kiedy jego poziom jest podwyższony przez dłuższy czas, to fatalnie odbija się na zdrowiu.) Co oznacza tyle, że dr Moore sprawdzała, jak na ocenę męskiej urody przez panie wpływają oznaki nadmiernego zestresowania widoczne u panów.

Okazało się, że bardzo, a facet zestresowany nie jest atrakcyjny. Atrakcyjny jest facet wyluzowany. – Analizowaliśmy różne poziomy oraz kombinacje poziomów testosteronu oraz kortyzolu i odnaleźliśmy silną współzależność pomiędzy niskim poziomem kortyzolu, który jest obecny, gdy ktoś ma niski poziom stresu, i byciem atrakcyjnym dla kobiet – mówiła psycholożka ze szkockiego Dundee. A z zależności pomiędzy testosteronem, kortyzolem oraz postrzeganą atrakcyjnością wywnioskowano jeszcze, że na tę ostatnią dobrze wpływa nie tylko niski poziom stresu, ale też umiejętność reagowania na stresujące sytuacje z zimną głową. Eksperymentów było kilka, badania trwały przez lata, prowadzono je w kilku krajach i za każdym razem wyniki były podobne oraz znaczące.

Sama badaczka wyjaśniała to, odwołując się do argumentów ewolucyjnych: „Tłumaczymy to tym, że umiejętność reagowania na takie sytuacje sugeruje solidny zestaw genów, to że partner jest odpowiedni do długoterminowego związku oraz zdolny przekazać »dobre geny« dalej.” Mówiąc krótko i prosto: partner spokojny generalnie lepiej wróży na przyszłość, niż nerwus i kobiety to wyczuwają. A najlepiej wyczuwają to… – to też wyniki badań dr Moore – wtedy, kiedy są w płodnym okresie cyklu, co tylko potwierdza wnioski wyciągnięte przez psycholożkę.

Tego, czy facet spokojny, ale niezbyt urodziwy jest bardziej atrakcyjny od takiego, który w stresie pracuje nad swoim sześciopakiem, niestety nie sprawdzono. Tak jak i tego, jak bardzo atrakcyjny jest facet, który jednocześnie wygląda jak z żurnala i dba o odpowiednią dawkę luzu w życiu. Pewne praktyczne wnioski da się jednak wyciągnąć.

Na przykład taki, że kiedy chce się przykuć kobiecą uwagę, to zamiast iść na siłownię, czasami lepiej pojechać na solidne wakacje lub porządny weekendowy chill out. Ale można i taki, że skoro jednym z najlepszych antystresorów jest wysiłek fizyczny, to dobrze by było jednocześnie popracować nad jednym i drugim – czyli i nad chill outem, i nad bicepsem. W drugą stronę – gdy mężczyźni oceniają kobiety – podobno działa to dokładnie tak samo. Im mniej stresu, tym bardziej magnetyczna uroda. Nie wiem jak was, ale mnie to przekonuje.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

„Żyję w ciągłym strachu” Jak przestać się bać? Pytamy psychologów

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

„Złamane serce” to nie tylko przenośnia! O schorzeniu, które przez lata nie było rozpoznawane, mówi kardiolog Robert Gil

Stres w pracy - jak się go pozbyć?

Stres w pracy – jak go ograniczyć?

Jak obniżyć poziom kortyzolu

Wysoki poziom kortyzolu może być niebezpieczny. Oto jak możesz go obniżyć

Kobieta pije kawę przed monitorem

„Jeśli szef ma ochotę zostawać po godzinach, jest to jego zdrowie psychiczne. Ty martw się swoim”. O zagrożeniach wynikających z pracy „po godzinach” mówi psycholog Jadwiga Grech

zestresowana kobieta siedząca przy komputerze

Kortyzol – steroidowy hormon produkowany przez korę nadnerczy. O czym świadczy jego nadmiar i niedobór w organizmie człowieka?

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

Stres i atopia – toksyczny związek

Zmagasz się z atopowym zapaleniem skóry? Zobacz, jak możesz sobie pomóc

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

„Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne”. Dowiedz się, jak toksyczna praca wpływa na nasz organizm

Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Problemy z oddychaniem, walenie serca i pocenie się – to nie jedyne objawy. Zobacz, po czym poznasz atak paniki

Śmiejące się dziewczyny

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

7 codziennych nawyków osłabiających odporność. Może któryś z nich ciebie dotyczy?

Rzuć wszystko i jedź…tam gdzie nikt nie mieszka! Bieszczady są już przereklamowane

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

6 sposobów, by zestresować się na maksa

zespół Cushinga

Badanie kortyzolu – kiedy należy je wykonać i jak się do niego dobrze przygotować?

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholog Anita Kruszewska

10 niezdrowych wieczornych nawyków

14 skutecznych sposobów na stres

zestresowana kobieta w pracy

Kortyzol – norma i stany alarmowe. Czym jest hormon stresu?