Przejdź do treści

Trening a posiłki – co jeść po treningu?

Co jeść po treningu?
Co jeść po treningu? Może kurczaka? Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
dziecko z gorączką
Z przeziębieniem na SOR? Do rzecznika praw pacjenta trafiło kilka tysięcy skarg na przychodnie
Niedługo premiera poradnika Akcji Menstruacja stworzonego przy współpracy z Hello Zdrowie. „My również nie lubimy zakazanych tematów”
Wkrótce premiera poradnika Akcji Menstruacja stworzonego przy współpracy z Hello Zdrowie. „My również nie lubimy zakazanych tematów”
Jak prawidłowo wykonać krzywą cukrową? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka
Krzywa cukrowa (OTTG) – jak prawidłowo wykonać badanie? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka
Koktajl z natką pietruszki
Pietruszka – jakie ma witaminy, co zrobić z natki pietruszki?
Zapalenie zatok w ciąży - co pomoże?
Zapalenie zatok w ciąży – leki. Co pomoże na ból zatok w ciąży?

Wiele osób rozpoczynających trenowanie lub uprawianie sportu zastanawia się, co jeść po treningu. To, co jesz przed treningiem, po nim oraz w pozostałych częściach dnia, ma duże znaczenie dla twoich sportowych celów, dlatego zdecydowanie warto postawić na pełnowartościowy posiłek.

Co jeść po treningu? Wbrew pozorom to wcale nie jest oczywiste, a przecież trzeba wiedzieć, co jeść, jeśli prowadzi się aktywny tryb życia. Jeśli trenujesz i postawiłeś przed sobą jakieś cele, racjonalne odżywianie stanowi około 70% sukcesu, niezależnie od tego, czy chcesz zredukować tkankę tłuszczową, przybrać na masie, poprawić kondycję czy wytrzymałość.

Ostatnio pisaliśmy o tym, co jeść przed treningiem, więc warto dowiedzieć się, co jeść po nim i odpowiedzieć na pytanie, dlaczego posiłek potreningowy jest tak ważny.

Im trening jest dłuższy i intensywniejszy, tym więcej zużywa glikogenu. A właśnie odpowiednia dieta wyrównuje poziom glikogenu w mięśniach oraz uzupełnia ubytki wody i elektrolitów w organizmie, co z kolei skutecznie przygotowuje organizm do kolejnej sesji treningowej.

A teraz konkrety. Prowadzono badania, które wykazały, że powrotne magazynowanie glikogenu po ćwiczeniach odbywa się na trzech różnych etapach. Podczas pierwszych 2 godzin regeneracja jest najszybsza (około 1,5 razy szybsza niż normalnie). Podczas kolejnych 4 godzin tempo się zmniejsza, ale i tak jest wyższe niż przeciętne. Natomiast w fazie trzeciej wraca już do stanu normalnego. Zatem jeżeli zależy ci na szybkiej regeneracji lub trenujesz dwa razy dziennie, powinieneś spożyć posiłek do 2 godzin po treningu.

Co jeść po treningu:

● Koktajl zastępujący posiłek (np. owocowy z dodatkiem odżywki białkowej oraz witamin i minerałów);

● Batonik sportowy (zawierający białka i węglowodany);

● Spaghetti z mięsa mielonego z indyka, z brokułami i parmezanem;

● Grillowana pierś z kurczaka z ryżem i zestawem surówek (warzywa sezonowe).

Intensywny trening wyczerpuje energię, więc organizm potrzebuje dodatkowych źródeł paliwa. Jeżeli nie dostarczysz mu po treningu pełnowartościowego pożywienia, zacznie przerabiać na energię twoje mięśnie. Innymi słowy, organizm będzie sam siebie „zjadał”, co nie jest ani dobrym, ani zdrowym procesem.

Jeżeli zależy Zci na częstych sesjach treningowych w tygodniu, pamiętaj o zbilansowanym posiłku potreningowym. Jeżeli nie zjesz dobrze, przełoży się to na efektywność twoich ćwiczeń. Oznacza to po prostu, że nie będziesz mógł trenować tak intensywnie i długo jakbyś sobie tego życzył. Po pierwsze dlatego, że szybciej będziesz czuł się zmęczony, a twoim mięśniom wyraźnie będzie brakowało siły. Zacznie słabnąć, mimo że ciężko trenujesz. Może się to także objawiać szybką słabością i bólami mięśniowymi podczas treningu. Oczywiście oprócz braku odpowiednio zbilansowanej diety takie objawy mogą także oznaczać zmęczenie organizmu wywołane niedostateczną regeneracją. O niej także musisz bezwzględnie pamiętać. Ciało to nie worek treningowy!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – rola, skutki nadmiaru i niedoboru, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

Ćwicz na plaży! Sprawdź, jaki trening proponuje Kasia Bigos

Treningowe mity dotyczące odchudzania

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

L-karnityna

L-karnityna – rola w organizmie, niedobór, suplementacja

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

siemię lniane

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

Jak prawidłowo robić przysiady, by uniknąć kontuzji?

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit?

CrossFit – co to jest? Dla kogo? Jak zacząć trenować CrossFit?

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

Pompek nigdy dość! Poznaj różne warianty tego ćwiczenia

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?