Przejdź do treści

Trening a posiłki – co jeść po treningu?

Co jeść po treningu?
Co jeść po treningu? Może kurczaka? Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Test Dermedic / Fot. Archiwum Hello Zdrowie
Redakcja HZ testuje: dermokosmetyki polskiej marki Dermedic
jajka
Cholesterol – wróg czy przyjaciel? Jak interpretować wyniki i jakie wartości są właściwe?
Migrena u kobiet / istockphoto.com
„Migrena jest chorobą powszechną, to żadna fanaberia hrabianek. Cierpi na nią 3 mln Polek” – mówi dr Marcin Straburzyński
Joanna Moro / Instagram.com
Joanna Moro morsuje w zaawansowanej ciąży. „A te wyczyny nie mogą zaczekać? Głupota!” Czy jednak na pewno? Ginekolog odpowiada
Lekarka bada gardło pacjentce, dotykając szyi w gabinecie lekarskim. Panie widać przez szybę
Angina bakteryjna a wirusowa – czym się różnią? Przy której podać dziecku antybiotyk? Z quizu lekarki Róży Hajkuś dowiesz się ciekawych faktów

Wiele osób rozpoczynających trenowanie lub uprawianie sportu zastanawia się, co jeść po treningu. To, co jesz przed treningiem, po nim oraz w pozostałych częściach dnia, ma duże znaczenie dla twoich sportowych celów, dlatego zdecydowanie warto postawić na pełnowartościowy posiłek.

Co jeść po treningu? Wbrew pozorom to wcale nie jest oczywiste, a przecież trzeba wiedzieć, co jeść, jeśli prowadzi się aktywny tryb życia. Jeśli trenujesz i postawiłeś przed sobą jakieś cele, racjonalne odżywianie stanowi około 70% sukcesu, niezależnie od tego, czy chcesz zredukować tkankę tłuszczową, przybrać na masie, poprawić kondycję czy wytrzymałość.

Ostatnio pisaliśmy o tym, co jeść przed treningiem, więc warto dowiedzieć się, co jeść po nim i odpowiedzieć na pytanie, dlaczego posiłek potreningowy jest tak ważny.

Im trening jest dłuższy i intensywniejszy, tym więcej zużywa glikogenu. A właśnie odpowiednia dieta wyrównuje poziom glikogenu w mięśniach oraz uzupełnia ubytki wody i elektrolitów w organizmie, co z kolei skutecznie przygotowuje organizm do kolejnej sesji treningowej.

A teraz konkrety. Prowadzono badania, które wykazały, że powrotne magazynowanie glikogenu po ćwiczeniach odbywa się na trzech różnych etapach. Podczas pierwszych 2 godzin regeneracja jest najszybsza (około 1,5 razy szybsza niż normalnie). Podczas kolejnych 4 godzin tempo się zmniejsza, ale i tak jest wyższe niż przeciętne. Natomiast w fazie trzeciej wraca już do stanu normalnego. Zatem jeżeli zależy ci na szybkiej regeneracji lub trenujesz dwa razy dziennie, powinieneś spożyć posiłek do 2 godzin po treningu.

Co jeść po treningu:

● Koktajl zastępujący posiłek (np. owocowy z dodatkiem odżywki białkowej oraz witamin i minerałów);

● Batonik sportowy (zawierający białka i węglowodany);

● Spaghetti z mięsa mielonego z indyka, z brokułami i parmezanem;

● Grillowana pierś z kurczaka z ryżem i zestawem surówek (warzywa sezonowe).

Intensywny trening wyczerpuje energię, więc organizm potrzebuje dodatkowych źródeł paliwa. Jeżeli nie dostarczysz mu po treningu pełnowartościowego pożywienia, zacznie przerabiać na energię twoje mięśnie. Innymi słowy, organizm będzie sam siebie „zjadał”, co nie jest ani dobrym, ani zdrowym procesem.

Jeżeli zależy Zci na częstych sesjach treningowych w tygodniu, pamiętaj o zbilansowanym posiłku potreningowym. Jeżeli nie zjesz dobrze, przełoży się to na efektywność twoich ćwiczeń. Oznacza to po prostu, że nie będziesz mógł trenować tak intensywnie i długo jakbyś sobie tego życzył. Po pierwsze dlatego, że szybciej będziesz czuł się zmęczony, a twoim mięśniom wyraźnie będzie brakowało siły. Zacznie słabnąć, mimo że ciężko trenujesz. Może się to także objawiać szybką słabością i bólami mięśniowymi podczas treningu. Oczywiście oprócz braku odpowiednio zbilansowanej diety takie objawy mogą także oznaczać zmęczenie organizmu wywołane niedostateczną regeneracją. O niej także musisz bezwzględnie pamiętać. Ciało to nie worek treningowy!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta wykonująca martwy ciąg

Czy dobrze wykonujesz martwy ciąg?

kettlebells

Kettle w dłonie! Kształtuj sylwetkę i zwiększ swoja siłę, trenując z obciążeniem

kobieta ze sztangą robi martwy ciąg

Treningowy oddech – jaki powinien być odpowiedni?

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

kobieta szykująca posiłek

Co należy uwzględnić przygotowując się do zmiany diety? Podpowiada dietetyczka, Paulina Jamrozik

Danie z łososiem

Dieta a depresja. Dietetyczka wymienia składniki, które wpływają na nasz nastrój

kobieta pijąca koktajl

„Czysta micha” wcale nie taka czysta! Dlaczego trend „clean eating” przynosi więcej szkody niż pożytku?

Jagoda acai. Jej systematyczne spożywanie może poprawić wydolność układu odpornościowego

„Udowodniono, że kawa wykazuje szereg prozdrowotnych działań na pracę organizmu, dlatego znalazła się piramidzie prawidłowego żywienia”- mówi dr Agnieszka Jarosz

„Odchudzam się, a nie chudnę!”. Brzmi znajomo? Dowiedz się, z czego to może wynikać

Dieta kopenhaska - jej wady i zalety

„Z odchudzaniem dietami cud jest jak z lotto. Rozsądni ludzie grają, choć wiedzą, że szanse na wygraną są znikome. Tak samo jest z dietą kopenhaską” – mówi Justyna Markowska, dietetyczka i psychodietetyczka

Darmowe diety NFZ okiem dietetyka. Czy warto je stosować?

dziewczyna je słodycze i popija je herbatką

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

Trawa pszeniczna – zielony superfood

Trawa pszeniczna – zielony superfood

awokado

Chorujesz na astmę? Dietetyczka wymienia składniki, które mogą zaostrzać objawy

węglowodany makaron

Węglowodany nie takie straszne

Chciałbyś przybrać na wadze, ale nie wiesz, co jeść? Dietetyczka podpowiada, jak przytyć skutecznie i zdrowo

Zwracasz uwagę na to, co je twoje dziecko? Te zdjęcia pokazują, co jedzą dzieci z całego świata. Różnorodność jest niesamowita!

Z cholesterolem walcz dietą

Z cholesterolem walcz dietą

istockphoto.com

Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Dieta Kopenhaska

Dieta kopenhaska – na czym polega i jakich efektów możesz się spodziewać?

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.