Przejdź do treści

Trening a posiłki – co jeść po treningu?

Co jeść po treningu?
Co jeść po treningu? Może kurczaka? Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta stoi na ulicy przy murze
Kwas hialuronowy – jakie funkcje pełni w skórze? Tłumaczy Ekspert Kosmetyczny
Olej palmowy – jeść czy nie jeść?
Olej palmowy – szkodliwy czy nie? Paulina Górska zebrała najważniejsze fakty
kawa
Kawa ma ważne oznaczenia na opakowaniach. O czym nas informują i dlaczego powinnyśmy zwracać na nie uwagę?
badanie krwii, test, ciążą
Test ciążowy z krwi – kiedy go zrobić i jak interpretować wynik?
Sala na onkologii dziecięcej. Rodzice w małym pomieszczeniu śpią na podłodze, czuwając przy chorych dzieciach
Jak wygląda onkologia dziecięca w Polsce? Przepełnione sale, dzieci z chemioterapią na korytarzach, rodzice śpią na podłodze

Wiele osób rozpoczynających trenowanie lub uprawianie sportu zastanawia się, co jeść po treningu. To, co jesz przed treningiem, po nim oraz w pozostałych częściach dnia, ma duże znaczenie dla twoich sportowych celów, dlatego zdecydowanie warto postawić na pełnowartościowy posiłek.

Co jeść po treningu? Wbrew pozorom to wcale nie jest oczywiste, a przecież trzeba wiedzieć, co jeść, jeśli prowadzi się aktywny tryb życia. Jeśli trenujesz i postawiłeś przed sobą jakieś cele, racjonalne odżywianie stanowi około 70% sukcesu, niezależnie od tego, czy chcesz zredukować tkankę tłuszczową, przybrać na masie, poprawić kondycję czy wytrzymałość.

Ostatnio pisaliśmy o tym, co jeść przed treningiem, więc warto dowiedzieć się, co jeść po nim i odpowiedzieć na pytanie, dlaczego posiłek potreningowy jest tak ważny.

Im trening jest dłuższy i intensywniejszy, tym więcej zużywa glikogenu. A właśnie odpowiednia dieta wyrównuje poziom glikogenu w mięśniach oraz uzupełnia ubytki wody i elektrolitów w organizmie, co z kolei skutecznie przygotowuje organizm do kolejnej sesji treningowej.

A teraz konkrety. Prowadzono badania, które wykazały, że powrotne magazynowanie glikogenu po ćwiczeniach odbywa się na trzech różnych etapach. Podczas pierwszych 2 godzin regeneracja jest najszybsza (około 1,5 razy szybsza niż normalnie). Podczas kolejnych 4 godzin tempo się zmniejsza, ale i tak jest wyższe niż przeciętne. Natomiast w fazie trzeciej wraca już do stanu normalnego. Zatem jeżeli zależy ci na szybkiej regeneracji lub trenujesz dwa razy dziennie, powinieneś spożyć posiłek do 2 godzin po treningu.

Co jeść po treningu:

● Koktajl zastępujący posiłek (np. owocowy z dodatkiem odżywki białkowej oraz witamin i minerałów);

● Batonik sportowy (zawierający białka i węglowodany);

● Spaghetti z mięsa mielonego z indyka, z brokułami i parmezanem;

● Grillowana pierś z kurczaka z ryżem i zestawem surówek (warzywa sezonowe).

Intensywny trening wyczerpuje energię, więc organizm potrzebuje dodatkowych źródeł paliwa. Jeżeli nie dostarczysz mu po treningu pełnowartościowego pożywienia, zacznie przerabiać na energię twoje mięśnie. Innymi słowy, organizm będzie sam siebie „zjadał”, co nie jest ani dobrym, ani zdrowym procesem.

Jeżeli zależy Zci na częstych sesjach treningowych w tygodniu, pamiętaj o zbilansowanym posiłku potreningowym. Jeżeli nie zjesz dobrze, przełoży się to na efektywność twoich ćwiczeń. Oznacza to po prostu, że nie będziesz mógł trenować tak intensywnie i długo jakbyś sobie tego życzył. Po pierwsze dlatego, że szybciej będziesz czuł się zmęczony, a twoim mięśniom wyraźnie będzie brakowało siły. Zacznie słabnąć, mimo że ciężko trenujesz. Może się to także objawiać szybką słabością i bólami mięśniowymi podczas treningu. Oczywiście oprócz braku odpowiednio zbilansowanej diety takie objawy mogą także oznaczać zmęczenie organizmu wywołane niedostateczną regeneracją. O niej także musisz bezwzględnie pamiętać. Ciało to nie worek treningowy!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

pączki

Tłusty czwartek – jak go przeżyć? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

Postaw na wykroki

Postaw na wykroki i popraw swoją siłę, stabilność, giętkość i równowagę

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

siatka na zakupy

Dieta powinna być dobrze przemyślana. „Odżywiaj się zdrowo, nie modnie” – apeluje dietetyczka Anna Reguła

Kobieta biegnie

Biegowe fakty i mity. Dementujemy najpopularniejsze

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

dieta

5 najczęstszych błędów przy odchudzaniu

Efekt Whoosh / istock

Do tej pory traciłaś na wadze, a teraz stoisz w miejscu? Dietetyczka Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie mogą być tego powody

trening

Kardio vs. ciężary – co lepiej spala tłuszcz?

trx

Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz!

trening

Trening funkcjonalny – przyda ci się na pewno!

Jak bez wyrzeczeń zwiększyć ilość jedzonych warzyw? Zdradza dietetyczka Iza Dejda ze Zdrowo w Biegu

kobieta w stroju sportowym

Mięśnie pamiętają wszystko. Ile potrzeba czasu, by wrócić do formy?

Dieta

Dieta Dukana okiem dietetyczki Elizy Szyszko. Jak wyglądają zasady? Dla kogo jest wskazana, a kto nie może?

dieta

Osteoporoza. Jak pomóc sobie dietą?

ćwiczenie za sztangą

Ćwiczenia na pośladki ze sztangą. Zdziałają cuda!

kobieta w trakcie treningu

Interwały – postaw na Tabatę. Wystarczą 4 minuty ćwiczeń!

jedzenie

Intermittent fasting inaczej post przerywany – na czym polega i w jaki sposób działa? Wyjaśnia dietetyczka

5 najlepszych ćwiczeń na uda – poleca 5 fit dziewczyn

Dieta śródziemnomorska – jakie są zasady? Dietę śródziemnomorską ocenia ekspert

sen

Ćwicz i… śpij dobrze!

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Strzykawki i fiolki do badania IGG przy boreliozie

Borelioza IgG – jak interpretować wyniki?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

8 sposobów na podniesienie libido

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?