Przejdź do treści

Crossfit – co to, ćwiczenia, efekty. Dla kogo jest crossfit?

CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit?
CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit? Zdjęcie: konferencja prasowa Reebok, marzec 2014
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nowe wytyczne rządu. Przez trzy najbliższe dni będą zamknięte cmentarze, od poniedziałku nakaz pracy zdalnej dla pracowników biurowych
„Uznałem, że tradycja jest mniej ważna niż życie”. Premier ogłosił, co z cmentarzami w Dzień Wszystkich Świętych, są też nowe wytyczne odnośnie pracy biurowej
Miley Cyrus, Patti Smith, Juliette Binoche
Zagraniczne gwiazdy wspierają protest kobiet w Polsce. Wśród nich Patti Smith, Miley Cyrus czy Juliette Binoche
Tabletki
Chory na COVID-19 lekarz Dawid Ciemięga radzi, jak wspomagać swoje leczenie w domu
Ola Petrus
Ola Petrus o wyroku TK: Nie udawajcie, że wiecie lepiej od nas, jak to jest żyć z czymś, czego być może można było uniknąć! Bo nie macie bladego pojęcia
Wcześniaki na oddziale intensywnej terapii noworodkowej przebrane z okazji Halloween

Crossfit to dziś jedna z najszybciej rozwijających się dyscyplin sportowych. Dlaczego? Bo skutecznie uzależnia i ekspresowo daje efekty. Co to jest crossfit i dla kogo te treningi będą dobrym rozwiązaniem? Jak zacząć trenować crossfit?

Co to jest crossfit?

Crossfit jest formą treningu ogólnorozwojowego o wysokiej intensywności. Crossfit pod kątem różnorodności wyróżnia się na tle wielu innych rodzajów sportów. Trening łączy ćwiczenia wytrzymałościowe i siłowe, wykorzystujące obciążenie własnego ciała całą gamę sprzętu, m.in. sztangi, kettle, hantle, drążki, skakanki, liny, skrzynie i piłki lekarskie.

 

Co daje crossfit?

Poprawia wytrzymałość i siłę, przyczyniając się do wzmocnienia ogólnej sprawności organizmu. Celem treningów jest poprawa we wszystkich obszarach wpływających na dobrą kondycję. W czasie sesji crossfitu ćwiczymy:

  • wydolność krążeniowo-oddechową,
  • wytrzymałość,
  • siłę,
  • elastyczność,
  • moc,
  • szybkość,
  • zwinność,
  • równowagę,
  • koordynację,
  • dokładność.

W odróżnieniu od indywidualnych ćwiczeń na siłowni, w crossficie nacisk kładzie się na społeczność. W boksach nawiążesz kontakt z ludźmi, którzy wzajemnie się wspierają i mobilizują do osiągania treningowych celów.

Trening crossfit – dla kogo?

Crossfit jest treningiem odpowiednim dla większości osób zdrowych. Może nie być dobrym rozwiązaniem dla osób z przebytymi kontuzjami, ponieważ stanowi trening o dużej intensywności, w którym ruchy przeważnie wykonuje się szybko. Nie zaleca się rozpoczynania trenowania crossfitu kobietom będącym w ciąży.

Jak zacząć trenować crossfit?

Trenowanie crossfitu zacznij od znalezienia boksu w twojej okolicy. Wiele z nich oferuje pierwsze zajęcia za darmo – przyjdź i przekonaj się, czy ta forma treningu jest dla ciebie. Zwykle zaleca się pójście najpierw na trening dla początkujących, na których instruktor oceni twoje aktualnie możliwości  i dobierze grupę o zbliżonym poziomie wytrenowania. Możesz także skorzystać z wprowadzających treningów indywidualnych. W czasie zajęć trener dokładnie wyjaśni ci, jak wygląda trening i pomoże nauczyć się techniki wykonywanych ćwiczeń.

Crossfit – lista ćwiczeń

Ćwiczenia, które mogą być częścią treningu crossfitowego, to np.:

  • różne formy przysiadów, często z obciążeniem w postaci kettla, sztangi lub piłki lekarskiej,
  • martwy ciąg,
  • wskoki na skrzynię,
  • podciąganie na drążku,
  • przyciąganie stóp do drążka w zwisie,
  • wchodzenie po linie,
  • bieganie.

Crossfit – efekty

Wysoka intensywność crossfitu przekłada się się na imponujące efekty regularnego treningu. W badaniach przeprowadzonych na osobach przed i po 3 miesiącach treningu 2 razy w tygodniu zaobserwowano korzystne zmiany w postaci m.in.:

  • zmniejszenia procentowej zawartości tkanki tłuszczowej i zwiększenia masy mięśniowej,
  • zmniejszenia obwodu talii,
  • poprawy wydolności fizycznej organizmu.

Zalety crossfitu

Dlaczego crossfit tak ekspresowo zdobywa ogromną popularność? Bo ten sport uzależnia tak jak żadna inna znana mi aktywność. Daje ciału takie możliwości, o jakie zwykły człowiek by siebie nawet nie podejrzewał. Wszystko to dzieje się dość szybko, bo treningi są naprawdę intensywne i skomponowane tak, by rozwijać wszystkie cechy motoryczne. Efekty pojawiają się szybko, bo poprzeczka do pokonania stale się podnosi. I wierzcie mi, naprawdę chce się ją przeskakiwać.

Bibliografia:

  1. Ciałowicz-Murawska E., Wojna J., Zuwiała-Jagiełło J. (2015)  Crossfit training changes brain-derived neurotrophic factor and irisin levels at rest, after wingate and progressive tests, and improves aerobic capacity and body composition of young physically active men and women, Journal of Physiology and Pharmacology, 66(6):811-21.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Ćwicz na plaży! Sprawdź, jaki trening proponuje Kasia Bigos

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Trening dla biegaczy - ćwiczenia siłowe i obwodowe

Trening dla biegaczy – ćwiczenia siłowe i obwodowe

Pompek nigdy dość! Poznaj różne warianty tego ćwiczenia

Rozgrzewka przed bieganiem i treningiem. Jak się rozgrzać?

Rozgrzewka przed bieganiem i treningiem. Jak się rozgrzać?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

taekwondo

„Taekwondo jest sztuką, więc musi być piękne”. Zasady, układy i stopnie taekwondo

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalanie kalorii – rower, spacer, bieganie. Co jeść?

Co robić po treningu? 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

kobieta wykonująca martwy ciąg

Martwy ciąg – technika ćwiczenia, jakich błędów unikać

Ćwiczenia rozciągające. Jak rozciągnąć kręgosłup?

Ćwiczenia rozciągające kręgosłup, do szpagatu. Co daje rozciąganie?

Ćwiczenia na boczki – rozprawmy się z mitem

Ćwiczenia na boczki i brzuch – jak skutecznie spalić tłuszcz?

Ćwiczenia na biceps - domowe i na siłowni, dla dziewczyn i chłopaków

Ćwiczenia na biceps – domowe i na siłowni, dla dziewczyn i chłopaków

Ćwiczenia na klatkę piersiową

Ćwiczenia na klatkę piersiową dla dziewczyn. W domu i na siłowni

trening

Trening funkcjonalny – na czym polega i jakie efekty przynosi?

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Bolą mięśnie? To nie „zakwasy”! Poznaj prawdziwą przyczynę bólu mięśni po treningu

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.