Przejdź do treści

Ćwicz i… śpij dobrze!

sen
Ćwicz i... śpij dobrze! Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Stopy i kwiatki
Masz uczucie ciężkich nóg? Zobacz, co najczęściej jest tego przyczyną i jak sobie pomóc. Wyjaśnia flebolog
Kobieta w czasie okresu
Co piątej Polsce brakuje pieniędzy na podpaski. 30 proc. wierzy, że w trakcie okresu nie zajdzie w ciążę. Pierwsze takie badanie w naszym kraju
Antyoksydanty – produktów w których znajdziesz ich najwięcej
Antyoksydanty – oto lista produktów, w których znajdziesz ich najwięcej
Anna Lewandowska
Anna Lewandowska pokazała brzuch 17 dni po porodzie. „Ciało kobiety może wiele” – pisze trenerka
Kobieta ćwiczy jogę w ciąży
Joga w ciąży. Nauczycielka jogi odpowiada na najczęściej zadawane pytania

Ciężko trenujecie, wasza dieta jest zbilansowana, stosujecie odpowiednio dobrane suplementy, a mimo to macie wrażenie, że forma stoi w miejscu? Często odpowiedzialny jest za to niedostatek snu lub jego słaba jakość.

Przyjęło się, że sen powinien trwać 8 godzin, ale często jest to kwestia indywidualna. Tak dla porównania – zawodnicy sportowi sypiają zwykle 10-12 godzin na dobę. Wypoczynek nocny  (8-10 godzin) oraz jedna lub dwie drzemki w ciągu dnia. Jeśli i wy dużo czasu poświęcacie treningowi, pamiętajcie, że dobry sen to podstawa.

Gdy zasypiacie, w waszym organizmie rozpoczyna się proces regeneracji. Uspokaja się rytm serca, normuje się ciśnienie, oddech staje się równomierny i głębszy, odpoczywają oczy. To właśnie wtedy poprawiają się czynności ruchowe i koordynacyjne. Jeżeli chodzi o aktywność fizyczną, kluczową rolę odgrywa tutaj somatotropina (hormon wzrostu), którą mózg, a dokładnie przedni płat przysadki mózgowej, produkuje wyłącznie podczas snu. Od niej zależy wzrost i rozwój fizyczny organizmu (przyrost masy mięśniowej, odbudowa uszkodzonych tkanek, procesy kościotwórcze). Ponadto somatotropina reguluje gospodarkę białkową, tłuszczową i węglowodanową organizmu. Oznacza to, że to, co wypracujecie podczas treningu, owocuje najlepiej właśnie podczas snu.

Problemy ze snem - czynniki, które na nie wpływają i radzenie sobie z bezsennością

Co, jeśli się nie wysypiacie?

Badania wykazały, że osoby, których jakość snu nie jest najlepsza, rzadziej przyrządzają samodzielnie posiłki i częściej jadają w fast foodach. Według przeprowadzonych w Kalifornii badań, osoby śpiące mniej niż 5 godzin dziennie, w porównaniu do osób, które śpią 7-8 godzin, aż o 70% częściej mają nadwagę. Ponadto częściej zapadają na choroby krążenia i nadciśnienie. Krótki sen sprzyja także rozwojowi cukrzycy oraz obniża odporność organizmu. Wszystko to przekłada się na wyniki sportowe oraz dalszą motywację. Demotywujące przecież zaczyna być to, że ciężka praca nie przynosi efektów, a przynajmniej nie są one takie, jakich byście sobie życzyli.

Trzymajcie się prostych zasad:

– Starajcie się kłaść spać codziennie o tej samej porze;

– Gdy zbliża się wieczorna pora, stopniowo zwalniajcie tempo;

– Śpijcie w zaciemnionym pomieszczeniu (wyłączcie tv, komputer, lampkę nocną);

– Zapewnijcie sobie wygodne łóżko i poduszkę (nie za miękkie).

Pamiętajcie, by traktować sen jako część treningu i miejcie świadomość, że bez niego nie osiągniecie sportowej formy. Zadbajcie o jego jakość od teraz, bo to naprawdę najlepsze najlepsze źródło waszej naturalnej energii. Podejmijcie wyzwanie i wyśpijcie się wreszcie!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

śpiąca dziewczyna

Poznaj swój chronotyp. Jesteś lwem, wilkiem, delfinem czy niedźwiedziem?

Martwy ciąg – ćwiczenie mistrz!

Martwy ciąg – ćwiczenie mistrz! I wcale nie jest tylko dla facetów

Klasyfikacja zaburzeń snu. Jak rozpoznać bezsenność i ją leczyć? Tłumaczy lekarka

Aminokwasy egzogenne i endogenne - Czym są i jaką rolę pełnią?

Aminokwasy egzogenne i endogenne – czym są i jaką rolę pełnią?

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Kobiety rewolucjonizują świat. Zobacz, jak mogą zmienić twoje życie

Kobiety rewolucjonizują świat. Zobacz, jak mogą zmienić twoje życie

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Jak zrobić szpagat?

Jak dobrze się przygotować, by zrobić szpagat? Podpowiada Kasia Bigos

Jak poprawić sen dziecka?

Jak poprawić sen dziecka?

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

„Staram się pokazać, że bycie fit może być proste i ludzkie – można jeść czekoladę i jednocześnie być w formie” – mówi trenerka Marta Hennig

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

gruba kobiet na zajęciach fitness, zdjęcie z góry

Zajęcia fitness – jak się w tym połapać? Tłumaczy Kasia Bigos

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Bezsenność / pexels.com

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Kobieta ćwiczy bosu

Trening z bosu. Wzmocnij mięśnie głębokie dzięki prostym ćwiczeniom z piłką bosu!

Kobieta śpi - paraliż senny

Paraliż senny – co to jest, jakie są jego przyczyny i objawy?

trening

Kardio vs. ciężary – co lepiej spala tłuszcz?

trx

Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz!

trening

Trening funkcjonalny – przyda ci się na pewno!

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?