Przejdź do treści

Brzuszki na piłce – pilates z piłką dla każdego

Ćwiczenia na brzuch z piłką
Ćwiczenia na brzuch z piłką/ Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Barbara Kurdej Szatan
Barbara Kurdej-Szatan dołączyła do akcji w mediach społecznościowych. To bardzo ważne!
"It`s not about hair". Świetna akcja Polek, które normalizują kobiece owłosione ciała!
„It`s not about hair”. Świetna akcja Polek, które normalizują kobiece owłosione ciała!
Gdy szczupła osoba cierpi na otyłość, czyli gorzka prawda o TOFI
Gotowi na wszystko, czyli co oprócz leków i opatrunków powinno znaleźć się w wakacyjnej apteczce
Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

Brzuszki na piłce to doskonałe ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha i grzbietu. Ćwiczenia z piłką na brzuch i boczki pozwalają utrzymać doskonałą sylwetkę, a także zadbać o nienaganną postawę ciała. Jak dobrać piłkę do ćwiczeń? I jak wykonywać ćwiczenia z piłką na brzuch? Oto garść przydatnych informacji. 

Brzuszki na piłce – dlaczego warto?

W klubach fitness znajdziecie sporo zajęć oferujących ćwiczenia z piłką na brzuch: Body Ball, Power Body Ball, Balance Pilates albo zajęcia z piłkami dla kobiet w ciąży. Dzięki nim można wykonywać brzuszki na piłce i inne ćwiczenia. Szczerze? Osobiście nie przepadam za tymi zajęciami. Nigdy do końca nie przepadałam, ze względu na swoje ADHD, ale nie sposób tej piłki nie docenić, więc staram się ją wykorzystywać w moich własnych (nieco bardziej urozmaiconych) zestawach. Wykonywanie ćwiczeń i balansowanie na piłce uaktywnia mięśnie szkieletowe kręgosłupa odpowiedzialne za utrzymanie prawidłowej postawy.

Ćwiczenia na brzuch z piłką aktywują wiele mięśni – nie tylko mięśnie brzucha, dzięki czemu możliwe jest wykonanie kompleksowego treningu. Wykonując brzuszki na piłce, angażujesz do pracy także mięśnie nóg i grzbietu, co jest konieczne dla utrzymania balansu na piłce. Ponadto taka forma aktywności jest bezpieczna dla kręgosłupa. Pilates z piłką pozwala spalić tkankę tłuszczową, zredukować napięcie mięśni pleców i karku, zwalczyć napięciowe bóle głowy. Kolejne korzyści z ćwiczeń na brzuch na piłce to poprawa równowagi i koordynacji ruchowej, a także poprawa mobilności stawów bez zbędnego ich obciążania. I wreszcie – nie musisz myśleć, jakie ćwiczenia na brzuch na siłowni musisz wykonać. Równie efektywnie poćwiczysz w domu, wykonując brzuszki na piłce.

Czego nie warto robić na pusty żołądek

Piłka do ćwiczeń – jak wybrać?

Aby brzuszki na piłce i inne ćwiczenia mogły być wykonywane bezpiecznie i skutecznie, należy dopasować odpowiedni model piłki. Piłki rehabilitacyjne różnią się przede wszystkim wielkością. Ćwiczenia będą mało komfortowe, gdy wykorzystana zostanie zbyt mała lub zbyt duża piłka do ćwiczeń.  Jaki rozmiar będzie najlepszy? Piłkę dobierz tak, aby siedząc na niej, kąt między udem a podudziem wynosił 90 stopni. Na takiej piłce łatwiej będzie utrzymać równowagę. Pamiętaj, że lepiej sprawdza się grubszy materiał, gdyż jest bardziej wytrzymały; zwróć ponadto uwagę na maksymalne obciążenie piłki.

Jak poprawnie wykonywać brzuszki na piłce

Ćwiczenia na brzuch na piłce powinny być wykonywane powoli i dokładnie, bez pośpiechu i szarpanych ruchów. Należy kontrolować napięcie wszystkich mięśni pozwalających utrzymać równowagę – to konieczne, aby brzuszki na piłce przyniosły pożądany efekt. Osobiście lubię wykorzystywać piłkę do ćwiczeń najbardziej właśnie do wzmacniania mięśni brzucha, dlatego przedstawiam niżej 6 bardzo fajnych ćwiczeń na tę partię mięśniową (wszystkie z wykorzystaniem piłki oczywiście). Nie są to wyłącznie klasyczne brzuszki na piłce, ale także inne, równie skuteczne ćwiczenia.

Każde ćwiczenie wykonajcie po 20 powtórzeń w 4-5 seriach.

Uwaga! Bardzo ważna jest precyzja wykonania każdego ćwiczenia. Dlatego spinajcie porządnie brzuch, nie rozluźniajcie mięśni pleców i pamiętajcie, by w pozycji leżenia na plecach mocno dociskać odcinek lędźwiowy do podłoża.

Przyciąganie piłki w podporze

Ustaw nogi stabilnie na piłce – tak, aby znalazły się na niej także kolana. Reszta ciała jest ustawiona w podporze przodem (dłonie w jednej linii z barkiem). Z wydechem ugnij kolana i przyciągnij je do klatki piersiowej. Wróć do pozycji wyjściowej i powtórz.

Rolowanie piłki

Ustaw się w pozycji klęku podpartego i oprzyj dłonie o piłkę. Roluj ją w przód, aż do momentu, w którym poczujesz maksymalne napięcie mięśni brzucha. Odcinek lędźwiowy nie może opadać. Całe ciało podczas ruchu musi być napięte. Nie śpiesz się, ważna jest tu dokładność. Następnie wróć do pozycji wyjściowej i powtórz.
Uwaga: jeśli jesteś osobą początkującą, nie roluj piłki za daleko. To dość wymagające ćwiczenie.

Spięcia na piłce

Połóż się na piłce – tak, aby łopatki znalazły się delikatnie poza nią. Stopy oprzyj stabilnie o podłoże. Z wydechem wykonaj spięcie, unosząc korpus wyżej. Nie ciągnij szyją! Mają zapracować mięśnie brzucha.

 

Przekładanie piłki

Połóż się na macie, dociskając odcinek lędźwiowy do podłoża. Umieść piłkę między lewą ręką a prawą nogą. Dociśnij piłkę. Następnie zmieniaj rękę i nogę – tak, aby piłka była cały czas w górze i aby jedna noga znajdowała się nad ziemią. Jeśli to dla ciebie za trudne, noga może przylegać do podłoża.

Fit na dzień dobry

Unoszenie piłki

Połóż się na macie, dociskając odcinek lędźwiowy do podłoża. Piłkę umieść między nogami i dociśnij (dzięki temu przy okazji zaangażujesz do pracy wewnętrzną stronę uda). Unieś delikatnie łopatki w górę, by mocniej spiąć mięśnie brzucha, a następnie unoś piłkę w górę i dół. Ćwiczenie wykonuj wolno i dokładnie. Kiedy piłka jest w dole rób wydech.

 

Stabilizacja

Połóż się na piłce i przenieś proste ręce za głowę. Następnie mocno napinając brzuch i stabilizując całe ciało, oderwij jedną nogę od ziemi. Wydaje się to proste, ale wcale takie nie jest. Dlatego to ćwiczenie świetnie poprawi twoją koordynację i zmysł równowagi. Następnie odstaw nogę i unieś drugą.

Więcej ćwiczeń na piłce znajdziecie TU.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Twardy brzuch w ciąży

Twardy brzuch w ciąży, a do porodu jeszcze za daleko. Kiedy jest to niepokojący sygnał?

5 minut na… pole dance. Taniec na rurze dla początkujących!

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Koktajl po treningu. Przepis na odżywczy shake białkowy

Kobieta wchodzi do morza

Problemy z kręgosłupem? Wypróbuj ćwiczenia na pośladki!

TBC – na czym polegają zajęcia?

TBC – na czym polegają zajęcia? Kto może ćwiczyć?

Macierzyństwo / unsplash

Czy ktoś powiedział ci, że bycie mamą boli? Blogerka Klaudia Tokarz-Laska porusza w sieci ważny temat

Brzuch po ciąży / istock

Natalia Białobrzeska o brzuchu w połogu: „Próbuję być w kontakcie ze swoim ciałem, które nadal zasługuje na akceptację i uwagę”

Tai chi - czym jest? / istock

Tai chi – co to jest, co daje i jak ćwiczyć? Jak wygląda trening tai chi dla początkujących?

Ćwiczenia ogólnorozwojowe – co powinnyśmy o nich wiedzieć?

Rozstępy po ciąży - jak je zlikwidować?

Rozstępy po ciąży – jak pobyć się rozstępów na brzuchu?

Co robić po treningu? 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej

„Z niedoskonałościami możesz być zdrowa i sprawna”. Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej

kobieta wykonująca martwy ciąg

Martwy ciąg – technika ćwiczenia, jakich błędów unikać

kobieta wykonuje ćwiczenie plank

Ćwiczenie deska – jak ćwiczyć, jakich błędów unikać

Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud

Ćwiczenia na uda – trening, technika, przykładowe ćwiczenia

Ćwiczenia odchudzające – które są najbardziej efektywne?

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta wykonuje ćwiczenia na zespół cieśni nadgarstka

Zespół cieśni nadgarstka – objawy, ćwiczenia, leczenie

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Muay thai - tajski boks / Istock

Muay thai, czyli tajski boks – jak wygląda trening i dla kogo jest?

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Dziewczyna brzuch dyskomfort

Wzdęcia – przyczyny i sposoby na wzdęty brzuch

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?