Przejdź do treści

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening
Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Red flag: ból pleców
Ból pleców. Kiedy niegroźna dolegliwość zamienia się w poważną chorobę?
Zazdrość to stan umysłu
Zazdrość to stan umysłu. Dlaczego jedni ją odczuwają, a inni nie?
Fakty i mity: Przeziębienie pęcherza
„Nie siadaj na betonie, bo złapiesz wilka”, czyli przeziębienie pęcherza. Czy to prawda?
5 powodów, dla których warto dbać o mleczaki
5 powodów, dla których warto dbać o mleczaki
5 przykładów na to, że sabotujesz siebie, będąc w związku
5 przykładów na to, że sabotujesz siebie, będąc w związku

Doskonała równowaga? Silne mięśnie brzucha i odciążony kręgosłup? Przedstawiamy wam ćwiczenia w podporze. To prosty sposób na wzmocnienie mięśni głębokich oraz świetny element treningowy pomocny we wszystkich dyscyplinach sportowych.

Ci, którzy ze mną trenują, nie znoszą tych ćwiczeń, ale po paru miesiącach każdy z nich je docenia. Ja doceniam je już od dawna i cieszę się ich efektami każdego dnia. Mowa o ćwiczeniach stabilizacyjnych w podporze: przodem, bokiem oraz tyłem. Są absolutną podstawą w moich programach treningowych (zwłaszcza programach ćwiczeń mięśni brzucha).

Dlaczego są takie ważne? Bo ćwiczenia w podporze świetnie wzmacniają mięśnie głębokie, tzw. core ciała, odpowiedzialny za stabilność tułowia, odciążenie kręgosłupa, kontrolę wszystkich mięśni. Ćwiczenia te zmuszają do pracy mięśnie otaczające tułów. Działają wówczas jak pas, który pomaga w utrzymaniu prostego korpusu oraz stabilizacji kręgosłupa. Mocno pracują mięśnie brzucha (głęboko położony mięsień poprzeczny oraz mięśnie skośne), przepony i mięśnie dna miednicy.

brzuszki na piłce

Ćwiczenia w podporze – brzuch ze stali

Ćwiczenia w podporze są częścią treningu stabilizacji. Niezliczone ilości książek i artykułów promują ćwiczenia, obiecując wspaniałe, silne mięśnie brzucha. Mimo że wiele z tych ćwiczeń jest naprawdę dobrych, to stosowanie samego treningu ABS jest mniej przydatne w sporcie i podczas rehabilitacji. Jednak w połączeniu z ćwiczeniami, mającymi na celu zintegrować obręcz barkową i biodrową, mają one rację bytu. Zamiast skupiać się na mięśniach brzucha, należy budować ramy, na których oprze się całe ciało. I tu z pomocą przychodzą właśnie ćwiczenia w podporze.

Ćwiczenia w podporze – pomocne sprzęty

Ćwiczenia  w podporze możesz wykonywać na stabilnym podłożu bądź sięgnąć po przydatne narzędzia takie jak: bosu, piłka lub stability disk. Wówczas wykorzystujemy je dodatkowo do ćwiczeń tzw. propriocepcji (czucia głębokiego związanego z równowagą). Poprawiają one rozwój odruchów, regulację napięcia mięśniowego i koordynację ich pracy, a także refleks i równowagę. Wypracowanie szybszej reakcji organizmu oraz lepszego wykonywania ruchu pomaga zapobiegać kontuzjom i poprawia koordynację, co z kolei ułatwia pracę nad techniką w każdej dyscyplinie sportowej.

Kobieta robi przysiady z wyskokiem na schodach

Ćwiczenia w podporze – trening domowy

Uwaga na technikę! W ćwiczeniach w podporach główną zasadą jest utrzymanie prawidłowej postawy ciała, przy czym powinno ono być ułożone równolegle do podłoża. Plecy są proste, miednica i biodra nie opadają w dół, ani nie są wypchnięte w górę. Ciało ma tworzyć „linię prostą”.

Opcja dla zaawansowanych:

– 1 minuta w podporze przodem. Dłonie powinny być tuż pod barkami. Pamiętaj o spięciu mięśni całego ciała, ale jednocześnie oddychaj swobodnie. Wzrok skierowany jest w punkt pomiędzy dłońmi, by nie przeciążać szyi.
Po każdym ćwiczeniu na 10-15 sekund zrób sobie przerwę i rozluźnij ciało.

cwiczenia w podporze

– 30 sekund podpór przodem na przedramionach. Pamiętaj o równoległym ułożeniu ciała w stosunku do podłoża. Łokcie są umiejscowione tuż pod barkami, a między ramieniem a przedramieniem powinien być kąt prosty.
Po skończeniu 10-15 sekund rozluźnienia.

cwiczenia w podporze

– 1 minuta podporu bokiem (na przedramieniu). Po 30 sekund na każdą stronę. Górna noga powinna być ułożona tuż przed dolną dla lepszej równowagi. Zaawansowani mogą dodatkowo podnieść górną nogę do góry.

cwiczenia w podporze

– powrót po podporu przodem (30 sekund). Zaawansowani mogą urozmaicić to ćwiczenie, podnosząc na zmianę raz jedną, raz drugą rękę lub nogę. W opcji bardzo zaawansowanej możemy podnosić jednocześnie prawą rękę, lęwą nogę, bądź prawą nogę, lewą rękę.

cwiczenia w podporze

– wracamy do podporu bokiem – 1 min. (po 30 sekund na każdą stronę). Tym razem opieramy się na prostej ręce. Dłoń umiejscowiona jest w linii prostej z barkiem.

cwiczenia w podporze

– Na zakończenie podpór tyłem (1 minuta). Dla utrudnienia możesz podnosić powoli raz jedną, raz drugą nogę do góry, pamiętając, by miednicę wypychać mocno ku górze.

cwiczenia w podporze

Osoby chcące robić wersję podstawową, wykonują ćwiczenia krócej. Czyli zamiast minuty – 30 sekund, a zamiast 30 sekund – 15 sekund. Z czasem będziecie mogli wytrzymać znacznie dłużej.

Powodzenia!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Punkty spustowe – przekleństwo sportowca

Punkty spustowe – przekleństwo sportowca. Jak sobie z nimi poradzić?

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu?

„Staram się pokazać, że bycie fit może być proste i ludzkie – można jeść czekoladę i jednocześnie być w formie” – mówi trenerka Marta Hennig

Wykrok niejedno ma imię

Wykrok niejedno ma imię. Poznaj jego najlepsze wersje

owsianka

Co jeść przed i po treningu?

Ewa Chodakowska / Purella

Ewa Chodakowska: ważne, aby określić realny cel, a w jego realizacji podążać małymi krokami

gruba kobiet na zajęciach fitness, zdjęcie z góry

Zajęcia fitness – jak się w tym połapać? Tłumaczy Kasia Bigos

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek

Nauczycielka jogi pokazuje ćwiczenie rozciągające na krześle

Masz pracę siedzącą? Poznaj „Koci Grzbiet”. „Najprostsze i superważne ćwiczenie za biurkiem” – twierdzi nauczycielka jogi

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta skacze na skakance

Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?

Kobieta rozciąga się

Jak rozciągać się po treningu? Kasia Bigos i Andrzej Bogdał wyjaśniają

Kobieta ćwiczy bosu

Trening z bosu. Wzmocnij mięśnie głębokie dzięki prostym ćwiczeniom z piłką bosu!

Postaw na wykroki

Postaw na wykroki i popraw swoją siłę, stabilność, giętkość i równowagę

Zastanawiasz się, czy skorzystać z pomocy trenera personalnego? Oto 5 argumentów „za”

Kobieta biegnie

Biegowe fakty i mity. Dementujemy najpopularniejsze

Trening na mięśnie brzucha, czyli jak wypracować płaski i silny brzuch?

Gimnastyka na kanapie – 5 najlepszych ćwiczeń

Gimnastyka na kanapie – 5 najlepszych ćwiczeń. Oglądaj serial i chudnij!

Autorki profilu na Instagramie wyjogowane.pl

Ból karku – jak z nim walczyć? Radzą nauczycielki jogi

trening

Kardio vs. ciężary – co lepiej spala tłuszcz?

trx

Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz!

trening

Trening funkcjonalny – przyda ci się na pewno!

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

Kobieta z grypą hiszpanką leży w łóżku

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.