Przejdź do treści

Ćwiczysz? Pamiętaj o witaminach!

Ćwiczysz? Pamiętaj o witaminach!
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Gosia Włodarczyk
Czy twój brzuch przypomina balon? To nie musi być „ciąża spożywcza”. Sprawdź, co może ci dolegać
Czarny bez – sprawdź jakie pyszne rzeczy możesz z niego zrobić
Pierwsza transpłciowa, niepełnosprawna modelka z porażeniem mózgowym na wybiegu. Kolejny przełom w świecie mody!
Fot: Unsplash
Czym (i dla kogo) jest NEAT, czyli spontaniczna aktywność fizyczna? Dietetyczka wyjaśnia
leki a alkohol
Przyjmujesz leki na alergię i zamierzasz wypić lampkę wina? Sprawdź, co mówi alergolog

Witamin potrzebuje każdy, niezależnie od tego, kim jest i w jakiej szerokości geograficznej żyje. Jednak sportowcy potrzebują nawet 2-3 razy więcej witamin. Warto o tym pamiętać, komponując swoją dietę dla aktywnych.

Nasz organizm nie potrafi wytworzyć witamin samodzielnie. Sam wytwarza jedynie witaminy z grupy  D, B2 oraz K. A przecież jest ich dużo więcej. Każda witamina odpowiada za inną funkcję w naszym organizmie i żadna inna nie jest w stanie jej zastąpić. Dlatego jeżeli posiadamy niedobór jakieś witaminy, mogą wystąpić u nas poważne problemy metaboliczne.Wiele witamin jest odpowiedzialnych za tworzenie podstawowych składników enzymów, które mają ogromne znaczenie u osób aktywnych fizycznie, gdyż biorą udział w produkcji energii i wydolności treningowej. Jeszcze inne są zaangażowane w sprawne działanie takich układów jak: hormonalny, odpornościowy czy nerwowy.

Trenujesz? Pamiętaj, że zapotrzebowanie na witaminy u osób uprawiających sport jest większe niż przeciętnie. Wynika to z faktu ich szybszej utylizacji. Ponadto witaminy w diecie sportowca ułatwiają rozwój zdolności wysiłkowych, usprawniają krążenie krwi, ułatwiają wnikanie składników energetycznych i wchłanianie składników pokarmowych. Witaminy przyspieszają również procesy metaboliczne w organizmie. Zapotrzebowanie na witaminy u sportowca jest 2-3 razy wyższe niż dzienne zapotrzebowanie na witaminy u osoby, która nie jest aktywna.

W rzeczywistości niedobór tylko jednej witaminy może mieć wpływ na tysiące małych procesów w obrębie naszego organizmu. Zanim więc zdecydujesz się na poważne treningi, zadbaj o odpowiednią dietę. Bo witaminy najlepiej dostarczać właśnie w pożywieniu. Wiele aktywnych osób nie planuje odpowiednio swojej diety, co jednocześnie ogranicza przyswajanie odpowiedniej ilości witamin. Niestety takie straty zdarzają się również podczas obróbki termicznej produktu, czyli podczas ich przygotowywania. Najwięcej witamin jest oczywiście w warzywach. A te najlepiej jeść surowe. Inne potrzebne w naszej codziennej diecie produkty, które dostarczają odpowiednich witamin, to: mleko, nabiał, ryby, niektóre mięsa, oleje oraz orzechy.

Jednym z rozwiązań jest także odpowiednia suplementacja. Jednak należy pamiętać, że nie możemy z góry określić, ile potrzebujemy witamin, gdyż jest to kwestia indywidualna i zależna od: wieku, wagi, poziomu aktywności czy składu chemicznego ciała. Dlatego zalecenia na etykietach należy traktować jako wskazówkę ogólną, którą wyznaczono na podstawie badań fizjologicznych.

 

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Zainteresują cię również:

Fot. Pexels.com

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

8 błędów, które popełniamy tylko w ciągu jednej godziny

Kobieta ćwiczy na bieżni, na siłowni, patrząc na zegarek. Za nią jest duże okno.

Nie nudź się na bieżni! Skorzystaj z naszych propozycji, aby trening nie był monotonny

Ćwicz jak Jane Fonda

Ćwicz jak Jane Fonda. Fitness w atmosferze lat 80. to świetny pomysł na babski wieczór

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta

Kiedy bolą kolana

Bolą cię kolana podczas treningu? Oto kilka sposobów aby zapobiegać problemom

woda z cytryną

7 prostych nawyków dla zdrowia. Kasia Bem dzięki nim nie choruje

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Dziewczyno, wiesz jak przetrwać na SORze i nie umrzeć? Skorzystaj z poradnika dla pacjenta

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

Witaminy i mikroelementy: sprawdź, jak powinno się je łączyć. Niewiedza może być niebezpieczna

Dziewczyna trzyma w dłoni tabletkę żelaza.

Niedobór żelaza – dlaczego jest taki niebezpieczny i jak go uzupełnić?

Dziewczyna trzyma w dłoni tabletkę żelaza.

Żelazo – pierwiastek na wagę złota. Skąd go brać?

źle czująca się kobieta

Hipokaliemia, czyli wysoki niedobór potasu. Jak go podwyższyć potas?

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Czy warto pić wodę alkaliczną? Oto jest pytanie!

witaminy

Hiperwitaminoza – niebezpieczny nadmiar witamin w organizmie. Objawy i leczenie

produkty wysokie w żelazo

Nadmiar żelaza – dlaczego się pojawia i jak sobie z nim radzić? Jakie objawy świadczą o jego wysokim poziomie w organizmie?

Zamień granie w pomaganie. Grając w „2 The Light” wspomagasz chore dzieci

Olej terapię u psychologa, ważniejsze są ładne włosy. Nowa reklama Pantene to kpina ze zdrowia psychicznego

Porozrzucane tabletki magnezu, jedną z nich ktoś wrzuca do szklanki z wodą.

Niedobór magnezu w organizmie – przyczyny, objawy i skutki. Jak uzupełnić niedobory tego pierwiastka?