Przejdź do treści

Ćwiczysz? Pamiętaj o witaminach!

Ćwiczysz? Pamiętaj o witaminach!
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Stringi na schodach przed sądem w Cork (Irlandia)
Irlandzkie kobiety publikują zdjęcia swojej bielizny. To protestu wobec obwiniania ofiar gwałtu
dachy domów z kominami, z których leci dym
Smog. W większości polskich gmin nadal bezkarnie spala się śmieci
Modelki Victoria's Secret
Jan Singer, dyrektor generalna, opuszcza Victoria’s Secret
Cytologia – zwróć uwagę na to, czym masz pobierany materiał
płaczące dziecko
Zimne powietrze na obrzęk krtani. 31-letnia matka uratowała swoje dziecko za pomocą zamrażarki

Witamin potrzebuje każdy, niezależnie od tego, kim jest i w jakiej szerokości geograficznej żyje. Jednak sportowcy potrzebują nawet 2-3 razy więcej witamin. Warto o tym pamiętać, komponując swoją dietę dla aktywnych.

Nasz organizm nie potrafi wytworzyć witamin samodzielnie. Sam wytwarza jedynie witaminy z grupy  D, B2 oraz K. A przecież jest ich dużo więcej. Każda witamina odpowiada za inną funkcję w naszym organizmie i żadna inna nie jest w stanie jej zastąpić. Dlatego jeżeli posiadamy niedobór jakieś witaminy, mogą wystąpić u nas poważne problemy metaboliczne.Wiele witamin jest odpowiedzialnych za tworzenie podstawowych składników enzymów, które mają ogromne znaczenie u osób aktywnych fizycznie, gdyż biorą udział w produkcji energii i wydolności treningowej. Jeszcze inne są zaangażowane w sprawne działanie takich układów jak: hormonalny, odpornościowy czy nerwowy.

Trenujesz? Pamiętaj, że zapotrzebowanie na witaminy u osób uprawiających sport jest większe niż przeciętnie. Wynika to z faktu ich szybszej utylizacji. Ponadto witaminy w diecie sportowca ułatwiają rozwój zdolności wysiłkowych, usprawniają krążenie krwi, ułatwiają wnikanie składników energetycznych i wchłanianie składników pokarmowych. Witaminy przyspieszają również procesy metaboliczne w organizmie. Zapotrzebowanie na witaminy u sportowca jest 2-3 razy wyższe niż dzienne zapotrzebowanie na witaminy u osoby, która nie jest aktywna.

W rzeczywistości niedobór tylko jednej witaminy może mieć wpływ na tysiące małych procesów w obrębie naszego organizmu. Zanim więc zdecydujesz się na poważne treningi, zadbaj o odpowiednią dietę. Bo witaminy najlepiej dostarczać właśnie w pożywieniu. Wiele aktywnych osób nie planuje odpowiednio swojej diety, co jednocześnie ogranicza przyswajanie odpowiedniej ilości witamin. Niestety takie straty zdarzają się również podczas obróbki termicznej produktu, czyli podczas ich przygotowywania. Najwięcej witamin jest oczywiście w warzywach. A te najlepiej jeść surowe. Inne potrzebne w naszej codziennej diecie produkty, które dostarczają odpowiednich witamin, to: mleko, nabiał, ryby, niektóre mięsa, oleje oraz orzechy.

Jednym z rozwiązań jest także odpowiednia suplementacja. Jednak należy pamiętać, że nie możemy z góry określić, ile potrzebujemy witamin, gdyż jest to kwestia indywidualna i zależna od: wieku, wagi, poziomu aktywności czy składu chemicznego ciała. Dlatego zalecenia na etykietach należy traktować jako wskazówkę ogólną, którą wyznaczono na podstawie badań fizjologicznych.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Co warto wiedzieć o niacynie?

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Witaminy i mikroelementy: (nie)udane połączenia

Witaminy – kiedy, które i dla kogo?

Niektóre witaminy łatwiej przedawkować

Niektóre witaminy łatwiej przedawkować

Fitness trendy 2016

Fitness trendy 2016

Lepszy wskok w Nowy Rok

Lepszy wskok w Nowy Rok

Trenując, oszukasz czas!

Trenując, oszukasz czas!

Indoor zamiast outdoor?

Indoor zamiast outdoor?

Kobieta guma

Kobieta guma

Sposób na jesienną deprechę

Sposób na jesienną deprechę