Przejdź do treści

Wpływ kofeiny na organizm człowieka. Kofeina w sporcie

Wpływ kofeiny na organizm człowieka. Kofeina w sporcie Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Adam Lewanowicz
Jak pomóc bliskiej osobie, która tkwi w toksycznej relacji? Radzi psychoterapeuta Adam Lewanowicz [WIDEO]
projektowanie uśmiechu
„Od razu zauważam, gdy ktoś ma problem, bo mówi czy uśmiecha się, przekręcając głowę w bok, lub zasłania usta dłonią”. Lek. dent. Marcin Krupiński o projektowaniu uśmiechu
„Złość piękności szkodzi”? W żadnym wypadku. Pozwólmy dziewczynkom się złościć!
Złość piękności szkodzi? „Zbyt długo dałyśmy sobie wmawiać bajkę o złości, co to kobiecości nie przystoi”
Pokonała już raka i sepsę, teraz 102-latka po raz drugi wyzdrowiała z COVID-19
Pokonała już raka i sepsę, teraz 102-latka po raz drugi wyzdrowiała z COVID-19
Kobieta w ciąży
Suplementacja DHA w ciąży. Nowe rekomendacje PTGiP

Kofeina to substancja, której źródłem w diecie jest przede wszystkim kawa i herbata. Wpływ kofeiny na organizm człowieka został poddany licznym badaniom, z których najważniejsze dotyczą działania tej substancji na układ nerwowy i sercowo-naczyniowy, a także wykorzystania kofeiny w sporcie. Czy kofeina pobudza i poprawia pamięć? Dlaczego stosują ją sportowcy? Sprawdziliśmy.

Wpływ kofeiny na organizm człowieka

Za bezpieczną dawkę kofeiny u osób zdrowych uważa się spożycie nie więcej niż 400 mg kofeiny dziennie. Spożycie kofeiny przez osoby chorujące na nadciśnienie, wrzody żołądka, choroby dwunastnicy i trzustki czy bezsenność powinno być konsultowane z lekarzem ze względu na możliwe działania niepożądane.

Przyjmowanie kofeiny w umiarkowanej ilości:

  • poprawia koncentrację, wspomaga pamięć, zwiększa czujność i skupienie,
  • niweluje zmęczenie,
  • polepsza nastrój,
  • pobudza wydzielanie soku żołądkowego, działa łagodnie moczopędnie,
  • przyspiesza metabolizm – nasila lipogenezę tkanki tłuszczowej i termogenezę organizmu,
  • stymuluje układ oddechowy,
  • podnosi ciśnienie krwi – im częściej dostarczamy kofeinę do organizmu, tym większa tolerancja organizmu i mniejsze zmiany ciśnienia.

Spożywanie kofeiny w nadmiernej ilości może prowadzić do tachykardii, przejściowego nadciśnienia, nadmiernego pobudzenia, wahań nastroju w postaci podenerwowania i niepokoju oraz problemów ze snem.

Kofeina w sporcie

Początkowo kofeina była substancją zakazaną w sporcie, jednak od 2004 roku została dopuszczona do stosowania. Sportowcy dostarczają kofeinę nie tylko wraz z kawą, ale i w postaci suplementów diety oraz żeli energetycznych. Badania pokazują, że kofeina zwiększa siłę i moc mięśniową, zmniejsza odczuwanie wysiłku fizycznego, może też przyspieszać utratę masy ciała.  

A co z rzekomym działaniem odwadniającym kofeiny? W jednym z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Stanowym w Ohio, podczas 3h jazdy podawano grupie sześciu kolarzy napoje sportowe (niektóre zawierały kofeinę – inne nie). Po ich zakończeniu okazało się, że kofeina w żaden sposób nie wpłynęła na zawodników. Nie podniosła ich wydolności, a ilość wydalanego moczu wzrastała jedynie wtedy, kiedy sportowcy spożywali kofeinę w spoczynku. 

Kolejne badanie przeprowadzili naukowcy z Maastricht. Podawali oni zawodnikom podczas treningu wodę lub colę z kofeiną. Badacze ustalili, że cola z kofeiną nie odwodniła sportowców. Potwierdziły to testy przeprowadzone kolejno przez trzy dni. Oba badania jasno wskazują na to, że umiarkowane spożycie kofeiny, czyli nie więcej niż 452 mg/kg masy ciała dziennie – nie zwiększa produkcji moczu. Wniosek? Kofeina w rozsądnych ilościach nie zaburza równowagi płynnych elektrolitów w organizmie (Armstrong i in., 2005). Miłośnicy kawy i sportu mogą odetchnąć z ulgą. 

5 fit dziewczyn – 5 najlepszych ćwiczeń na pośladki

Czym tak właściwie jest kofeina?

Kofeina to alkaloid purynowy, który znajduje się w wielu gatunkach roślin, jednak największe znaczenie w żywieniu człowieka ma jego obecność w liściach krzewu herbacianego (stanowi w nich do 4,5 proc. całkowitej zawartości), nasionach kawy (do 2,5 proc. całkowitej zawartości) i kakao. Choć liście herbaty zawierają więcej kofeiny niż ziarna kawy, w procesie parzenia herbaty zawartość teiny maleje. 

Kofeinę znajdziemy także w czekoladzie, napojach energetyzujących, napojach typu coca-cola oraz lekach i suplementach diety. Napoje energetyzujące zawierają z reguły 80 mg kofeiny na 250 ml produktu, natomiast coca-cola około 30, 5 mg w 330 ml. 

Słodka prawda o gorzkiej czekoladzie

Jak działa kofeina?

Kofeina to substancja psychoaktywna, która wywiera silny wpływ na organizm człowieka.  Po spożyciu produktu zawierającego kofeinę, jest ona aktywowana w organizmie już po 6-8 minutach, a jej maksymalne stężenie zostaje osiągnięte po 40 minutach. 

Działanie kofeiny polega na blokowaniu receptorów adenozyny, co prowadzi do uwalniania neuroprzekaźników: acetylocholiny, noradrenaliny i dopaminy. W procesie tym wzrasta aktywność układu nerwowego. Pobudzenie organizmu polega na przyspieszeniu akcji serca, rozszerzeniu naczyń krwionośnych, czasowym wzroście ciśnienia tętniczego krwi oraz zwiększeniu lipolizy w adipocytach. Wraz z rozpadem lipidów i glikogenu produkowana jest energia dla komórek. 

Bibliografia:

[1] European Food Safety Authority, “Scientific opinion of the safety of caffeine”, EFSA Journal, vol.5, no.13, 2015.

[2] Kofeina. Cz. I. Powszechność stosowania kofeiny oraz jej działanie na organizm”, Probl. Hig. Epidemiol., vol. 1, no. 93, pp.8-13, 2012.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kawa wypłukuje magnez? Fakty i mity dotyczące kawy

Przewodnik dla kawoszy: syphon

Przewodnik dla kawoszy: syphon. Najbardziej efektowna metoda parzenia kawy

Kawa się skończyła, a potrzebujesz energetycznego kopa o poranku? Są inne sposoby!

Kawa chroni wątrobę i korzystnie wpływa na mikrobiom

Kochasz kawę? To dobrze, kochają ją też dobre bakterie w twoich jelitach

Pijesz rozpuszczalną kawę? Sprawdź, czy to najlepsze rozwiązanie

Kobieta pijąca kawę

Przedawkowanie kofeiny – skutki. Jak oczyścić organizm?

Kobieta uśmiecha się

Kawa a zęby. Co zrobić, by mała czarna nie zostawiała przebarwień i osadu na zębach?

Gorąco? Potrzebujesz kawy? Przygotuj japońską mrożoną kawę, nie pożałujesz

Kawa sprawia, że czujesz się senna? Przeczytaj, dlaczego tak się dzieje

Ćwiczenia zamiast porannej kawy? Czy to zadziała?

Wiesz, że w kawie jest akrylamid? Powinnaś się martwić?

Dlaczego kawa parzona na zimno smakuje inaczej, niż ta parzona na ciepło?

Dwie osoby siedzą przy stoliku nad filiżankami kawy

Senność po kawie – gdy kawa nasila zmęczenie

Zaczynasz dzień od filiżanki kawy? Sprawdź, jak wpływa to na twój organizm

Kawa nie dla wszystkich. Komu może zaszkodzić? Wyjaśnia dietetyczka Paulina Ihnatowicz

Kawa nie dla wszystkich. Komu może zaszkodzić? Wyjaśnia dietetyczka Paulina Ihnatowicz

Dziewczyna pije herbatę

Zielona herbata w ciąży a kwas foliowy. Czy można ją pić?

Boisz się demencji na starość? Jest rozwiązanie: pij kawę

Kawa pomaga w trawieniu i w walce z jego zaburzeniami?

Jak pozbyć się kofeiny z organizmu? Mamy kilka wskazówek

Kawa może pozytywnie wpływać na nasz organizm. Musisz tylko ją odpowiednio parzyć

Czujesz niepokój, nie możesz spać? To może znaczyć, że pijesz za dużo kawy

Kawa z cytryną/iStockphoto

Picie kawy z cytryną ma wiele korzyści? Warto przekonywać się do tego smaku? Niekoniecznie

kobieta w ciąży pije kawę

Czy można pić kawę w ciąży? Kawa a ciąża – ile kofeiny?

Kolagen jest czymś, czego potrzebujemy, ale czy warto dodawać go do kawy?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?