Przejdź do treści

Czy kofeina odwadnia?

Czy kofeina odwadnia?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta na treningu z hantelkami
Boisz się, że trening siłowy jest niebezpieczny i może spowodować utratę okresu? Co na to specjalista? Hz kontra mity #14 Trening siłowy
Janusz Kozioł nie żyje. Jego głos zna każdy Polak
Wstążka symbolizująca hiv na dłoniach
Oto lista największych zagrożeń dla naszego zdrowia i życia. Myślisz, że ciebie nie dotyczy?
kobieta siedzi w metrze obok siedzenia w kształcie mężczyzny z widocznym penisem
Penis na siedzeniu w wagonie metra. Niech mężczyźni poczują to, czego doświadczają molestowane kobiety
Na pewno znasz jego głos. Lektor Janusz Kozioł potrzebuje pomocy. „Trwa walka o każdy oddech”

Macie obawy dotyczące odwodnienia po kawie? Nie wiecie czy kofeina jest dobra dla sportowca? Pora przyjrzeć się kilku badaniom.

Wszystko jest dla ludzi, ale tylko w odpowiednich ilościach. Dotyczy to także kofeiny, która mimo tego, że działa moczopędnie, jest polecana osobom trenującym fizycznie. Codzienna dawka spożycia poniżej 300 mg jest bezpieczna i nie powinna mieć negatywnego wpływu na zdrowie. Wyjątkiem są osoby, u których zdiagnozowano przeciwskazania do spożywania kofeiny, np. nadciśnienie.

Kofeina dla sportowca – czy odwadnia?

Na szczęście nie musimy zgadywać, ponieważ na ten temat opublikowano już wiele badań. Jedno z nich przeprowadzono na Uniwersytecie Stanowym w Ohio. Polegało ono na tym, że podczas 3h jazdy podawano grupie sześciu kolarzy napoje sportowe (niektóre zawierały kofeinę – inne nie). Po ich zakończeniu okazało się, że kofeina w żaden sposób nie wpłynęła na zawodników. Nie podniosła ich wydolności, a ilość wydalanego moczu wzrastała jedynie wtedy, kiedy sportowcy spożywali kofeinę w spoczynku.

Kolejne badanie przeprowadzili naukowcy z Maastricht. Podawali oni zawodnikom podczas treningu wodę lub colę z kofeiną. Badacze ustalili, że cola z kofeiną nie odwodniła sportowców. Potwierdziły to testy przeprowadzone kolejno przez trzy dni.

Oba badania jasno wskazują na to, że umiarkowane spożycie kofeiny, czyli nie więcej niż 452 mg/kg masy ciała dziennie – nie zwiększa produkcji moczu. Wniosek? Kofeina w rozsądnych ilościach nie zaburza równowagi płynnych elektrolitów w organizmie (Armstrong i in., 2005). Miłośnicy kawy i sportu mogą odetchnąć z ulgą.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

kobieta sięgająca po szklankę wody

Odwodnienie organizmu – jakie objawy należy uznać za alarmujące?

Pij wodę zimą!

kobieta maluje usta

Spierzchnięte usta – jakie są przyczyny?

kobieta leży w łóżku i pije wodę ze szklanki

Poranna suchość w ustach – co to oznacza?

Czy owoce faktycznie tuczą?

Czy owoce faktycznie tuczą?

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Domowy trening z kettlebells

Trening na drabince koordynacyjnej

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Cała prawda o interwałach

Jak trenować z kettlebells?