Przejdź do treści

Czy mrożonki mogą być zdrowe?

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Polskie nastolatki uważają się za grube. Badania pokazują co innego
Ginekolog Michał Lipa o tym, jak i kiedy można ocenić długość i wagę dziecka
Chemioterapia: kobiety silniej odczuwają skutki niż mężczyźni
Mama Ginekolog: nie sprawdzajcie w ulotkach, czy dany lek można stosować w trakcie karmienia piersią
michał domaszewski
Dr Michał Domaszewski: nie bójmy się odpoczywać, kiedy chorujemy

Mrożone owoce i warzywa nie mają zasłużonej reputacji. Brzydsze i gorsze pod każdym względem siostry tych zerwanych prosto z krzaczka czy wyjętych z ziemi, uznawane są za mniej zasobne w witaminy i składniki mineralne. Czy zdrowo musi być zawsze świeżo?

Mrożone owoce i warzywa są nie tylko zdrowe. W wielu przypadkach są nawet bardziej wartościowe niż ich świeże odpowiedniki! "Świeże" to zresztą pojęcie względne. Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że owoce i warzywa z czasem tracą cenne składniki. I to szybko. Na przykład zielony groszek „gubi” ponad połowę witaminy C przez pierwszą dobę-dwie od zerwania. Zdaniem Joy’a Rickmana i współpracowników z Uniwersytetu Kalifornijskiego straty zdrowych składników w świeżych produktach to dużo istotniejszy problem niż nam – tak zwanym konsumentom – się wydaje. W eksperymencie przeprowadzonym przez prof. Ali’ego Bouzari dowiedziono, że mrożona kukurydza, zielony groszek oraz jagody miały więcej witaminy C niż świeże owoce i warzywa (mrożenie hamuje działanie askorbinazy, enzymu utleniającego, który zmienia witaminę C w inny, nieaktywny związek). Mrożone brokuły były z kolei zasobniejsze w ryboflawinę, czyli witaminę B, choć świeży groszek miał jej nieco więcej niż mrożony.

Co wiemy o zawartości błonnika czy składników mineralnych, takich jak magnez, wapń, żelazo, cynk? To również sprawdzili naukowcy pod kierunkiem prof. Bouzari w innym badaniu. Wniosek i w tym przypadku przemawiał na korzyść mrożonek. Jeśli są przechowywane w dobrych zamrażalnikach, zostaną umieszczone w nich jak najszybciej po zbiorach, wówczas zachowują wszelkie cenne składniki. Są nadal bogate w błonnik, który wpływa pozytywnie na trawienie, pobudza perystaltykę jelit i pomaga schudnąć, jak i wciąż stanowią idealny rezerwuar związków mineralnych, pomimo poddania ich procesowi zamrażania.

Na korzyść mrożonek przemawia również to, że nie psują się, nie gniją w transporcie i na półkach sklepowych. Pleśniejące egzemplarze w skrzynkach z pomidorami lub burakami nie są przecież nam widokiem obcym. Niestety w takich okolicznościach słowo "świeży" pojawia się mocno na wyrost.   

Warto też dodać, że to, co kryje się w danej marchwi albo truskawce, zależy mniej od tego, czy jest świeża, czy wcześniej mrożona, a bardziej od tego, gdzie rosła, jak była przewożona, jakie były warunki jej uprawy, a także od odmiany.

Dyskusyjne są oczywiście walory smakowe i estetyczne po rozmrożeniu. Takie truskawki, nie ma co kryć, po pozbyciu się z nich lodowego pancerza nie wyglądają równie apetycznie, jak te dopiero co zerwane, smak także pozostawia sporo do życzenia. Jednak nie w każdym przypadku tak jest. Jak by nie patrzeć, warto mieć zapas owoców i warzyw w zamrażalniku, aby móc w każdej chwili po nie sięgnąć. Z pewnością łatwiej będzie nam trzymać się podstawowej zasady zdrowego żywienia, jaką jest zjadanie codziennie kilku porcji owoców i warzyw.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Kubek kawy

Kawa a jakość plemników. Okazuje się, że jest zależność!

Angelina Jolie najpierw szokowała, teraz ratuje życie

Męski „PMS”, czyli Syndrom Poirytowanego Samca

Męski „PMS”, czyli Syndrom Poirytowanego Samca

Strach przed bólem gorszy niż ból

Strach przed bólem gorszy niż ból

6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Nie odkrywaj swojej pasji – stwórz ją

Zdenerwowany? Zjedz coś

Fitness na zdrowe jelita

Owoce i warzywa bez przemycania

Owoce i warzywa bez przemycania

Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi?

10 ekokosmetyków idealnych na lato