Przejdź do treści

Czy owoce faktycznie tuczą?

Czy owoce faktycznie tuczą?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
doktor michał lipa przodem
Czy USG jest bezpieczne?
Meghan Markle jest w ciąży. Poinformował Pałac Kensington
Marta Frej dla Hello Zdrowie!
smutna kobieta
Czy kobiecy gniew może być zdrowy?
trójka niemowlaków na łóżku
Mama trojaczek zawiedziona swoim poporodowym brzuchem

Owoc zawiera ok. 5-10 g fruktozy. Żeby przytyć, musielibyście zjeść tych owoców naprawdę sporo. Problem nie tkwi we fruktozie, a w syropie glukozowo-fruktozowym, który jest cukrem oczyszczonym i dodawanym do napojów i innych produktów przetworzonych.

Problem nie tkwi we fruktozie, a w syropie glukozowo-fruktozowym, który jest cukrem oczyszczonym i dodawanym do napojów i innych produktów przetworzonych. Niestety przy praktycznie zerowej wartości odżywczej zawiera całe morze kalorii. Dla porównania owoce są naturalnym, pożywnym i pełnowartościowym posiłkiem, w dodatku o niskiej kaloryczności.

Skąd zatem ta zła sława owoców? Z prostego powodu. Bowiem organizm rozkłada fruktozę inaczej niż pozostałe węglowodany. Jak? Fruktoza w pierwszej kolejności odbudowuje zapasy glikogenu watrobowego – a dopiero w następnej kolejności mięśniowego. A wątroba ma ograniczone możliwości magazynowania tego związku. Co się dzieje z nadprogramową ilością? Zostaje zamieniana w tłuszczyk. Dzienna dawka fruktozy przekraczająca 50 g może zostać przekształcona w kwasy tłuszczowe. Tyle że owoc zawiera ok. 5-10 g fruktozy. Żeby przytyć, musielibyście zjeść tych owoców naprawdę sporo.

Zła wiadomosć jest taka, że nietrudno jest spożyć zbyt dużo frukzoty w ciągu dnia. I to wcale nie przez owoce, a przez przetworzone produkty, które zawierają całe mnóstwo syropu glukozowo-fruktozowego czy sacharozy. Tylko dwa napoje bezalkoholowe (po 350 g każdy) dostarczą waszemu ogranizmowi do 50 g fruktozy. W dodatku to aż 200 kcal.

Według statystyk w latach 1970-1997 spożycie samej fruktozy z owoców wzrosło zaledwie o 19%, co oznacza, że spożywamy ok. 2,5 g fruktozy dziennie. Natomiast jeśli chodzi o syrop glukozowo-fruktozowy, jego spożycie wzrosło o 26% (z 64 g do 81 g). Problem zatem nie tkwi w owocach, tylko w śmieciowym żarciu i niestety wszystkich słodzonych napojach.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Domowy trening z kettlebells

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1

Trening na drabince koordynacyjnej