Przejdź do treści

Czy umiesz zmywać naczynia?

Czy umiesz zmywać naczynia?
Ilustracja: Martyna Wójcik-Śmierska | www.facebook.com/martynawojciksmierska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wszyscy kłamiemy. Wiesz, którym typem kłamcy jesteś? Sprawdź i zastanów się, czy warto
Jak dobrze się kłócić? Poznaj 5 kroków do udanej i dojrzałej kłótni
Refluks żołądkowo-przełykowy: objawy i dieta
Refluks żołądkowo-przełykowy: jakie są objawy? Czego powinnaś unikać?
Jak biegać, żeby schudnąć?
Po wielkanocnym biesiadowaniu trzeba spalić nadmiar kalorii. Podpowiadamy, jak biegać, aby chudnąć
Dziewczyna „chłopięca” czy”dziewczęca”? Po co w ogóle wybierać?! Zobacz świetne zdjęcia, które przełamują ten stereotypowy podział

Takie pytanie zadał mistrz zen Thich Nhat Hanh swojemu przyjacielowi Jimowi, gdy ten zaproponował, że pozmywa po kolacji. Jim obruszył się: „Nie żartuj! Myślisz, że nie wiem, jak się zmywa naczynia?”. Na to mistrz zen odpowiedział: „Są dwa sposoby zmywania. Pierwszy – to zmywanie naczyń po to, by je umyć, i drugi – by je zmywać”. 

Zastanawiasz się, co to za różnica? Zasadnicza. Gdy zmywasz naczynia dla samego zmywania, znika cel, rozpływa się czas, zmywanie staje się nie tyle kolejnym zadaniem do wykonania, a staje się zabawą, doświadczeniem, przeżyciem. Co takiego trzeba zrobić, by z banalnej czynności uczynić wydarzenie? Należy być uważnym, gdyż to właśnie uważność sprawia, że nasze życie staje się TOTALNE, czyli inaczej pełne, świadome, zaangażowane. Totalnie sprzątać, totalnie zmywać, totalnie wąchać kwiaty – to droga do życiowej pełni. Nie ma czynności mniej lub bardziej ważnych, mniej lub bardziej wartych uwagi. Z punktu widzenia uważności najważniejszy jest ten moment, który właśnie przeżywamy.

Dlatego też pouczony przez wielkiego mistrza uważnego życia Jim wybrał zmywanie dla zmywania. Poprzez skupienie swojej całej uwagi na myciu naczyń, nadał mu rangę i kontemplacyjny wymiar. Zauważał kształt i kolor naczyń, kropelki wody na talerzach i kłębki piany na gąbce. Czuł miękkość wody na dłoniach i fakturę naczyń pod palcami. Nie śpieszył się. Zmywając, nie myślał o herbacie i cieście ze śliwkami, które czekały na niego po obiedzie. Nie pochłaniały go myśli o przeszłości, nie rozmyślał o przyszłości. Całą uwagę skupił na czynności, którą właśnie wykonywał. Zmywając naczynia, był zmywaniem naczyń. Urzeczywistnił bycie w chwili.

Jeśli chcesz trenować uważność, też wybierz sobie jakieś proste działanie, które będziesz wykonywać z pełną, zaangażowaną świadomością, powiedzmy – przez tydzień. Mycie zębów, picie porannej kawy, sprzątanie, wchodzenie po schodach – to wszystko doskonałe preteksty, by ćwiczyć bycie w chwili. Pozwól, aby te czynności cię pochłonęły. Dzięki twojej uwadze przestaną być niewartą uwagi rutyną, staną się pretekstem do zauważania swoich myśli, emocji i nawyków z całą towarzyszącą temu dramaturgią. Z czasem stwierdzisz, że umiejętność obdarzania uwagą chwil pozornie nieważnych całkowicie odmieniła jakość twojego życia.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia oddechowe na trawienie

Ćwiczenia oddechowe na trawienie. Kasia Bem pokazuje, jak dobrze je wykonać

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Pomaganie jest proste, a Ty jesteś dobrą osobą

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Jaka jest dla ciebie TA chwila? Zastanów się dobrze. Radzi Kasia Bem

Martwy punkt – kiedy nie umiemy złapać dystansu? Tłumaczy Kasia Bem

Zachwyć się tym, co jest teraz. Potrafisz to zrobić? Kasia Bem uważa, że to proste

woda z cytryną

7 prostych nawyków dla zdrowia. Kasia Bem dzięki nim nie choruje

Poproś siebie o chwilę uwagi. Kasia Bem radzi, jak żyć „tu i teraz”

kawa po chińsku

Kawa po chińsku. Poranny rytuał, który pozwoli ci dobrze zacząć dzień

Kobieta siedząca przy łóżku

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

zła kobieta

Jesteś wkurzona a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

„Nierealistyczne uwielbienie dla siebie skutkuje odpychającym dla innych poczuciem, że wszystko się takiej osobie należy”. O samoakceptacji mówi nam psycholog Katarzyna Wawer-Dziedziak

6 nawyków szczęśliwych ludzi

6 nawyków szczęśliwych ludzi. Kasia Bem pisze, jak zachować optymizm

12 wskazówek do medytacji – to całkiem proste, spróbuj w ten weekend

Weekendowy detoks sokowy

Weekendowy detoks sokowy

Na tropie E-dodatków

Na tropie E-dodatków

5 pomysłów na 1-dniowy detoks

5 pomysłów na 1-dniowy detoks

Witaj Słońce!

Witaj Słońce!

O co prosi twoje ciało?

O co prosi twoje ciało?

Szczęśliwy detoks dla świadomych hedonistów

Szczęśliwy detoks dla świadomych hedonistów

Jogowa Karetka Pogotowia

Prozdrowotny wpływ jogi na funkcjonowanie ciała i umysłu

Piękny umysł, czyli 20 zalet medytacji

Piękny umysł, czyli 20 zalet medytacji