Przejdź do treści

Czy wiesz, czemu tyjesz?

Czy wiesz, czemu tyjesz?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
doktor michał lipa przodem
Czy USG jest bezpieczne? Dr Michał Lipa uspokaja kobiety
Meghan Markle jest w ciąży. Poinformował Pałac Kensington
Marta Frej dla Hello Zdrowie!
smutna kobieta
Czy kobiecy gniew może być zdrowy?
trójka niemowlaków na łóżku
Mama trojaczek zawiedziona swoim poporodowym brzuchem

Spożywanie cukru w nadmiernej ilości odpowiada za wiele problemów zdrowotnych i – oczywiście – powoduje tycie. Nie odkrywamy tu Ameryki, ale czy wiecie, jak dużo możecie przytyć przez swoje słodkie uzależnienia?

Cukier to jedna z największych i najgroźniejszych trucizn współczesnego świata. Eliminując go ze swojej diety, można zyskać znacznie więcej niż tylko zgrabną sylwetkę. Nie potraficie żyć bez słodkości? Może to was przekona.

Według badań naukowców z Uniwersytetu Alabama w Birmingham i opisanych w książce „Dieta ketogeniczna„, dr Dr Bruce Fife’a („Plasma specific gravity for identifying hypovolaemia„), cukier powoduje nie tylko odkładanie się tkanki tłuszczowej, ale także przyczynia się do powstawania wielu chorób. 

Badanie zostało przeprowadzone na myszach (przemilczmy w tym miejscu wymiar etyczny takich badań…) i trwało ponad 25 tygodni. Jedną grupę gryzoni karmiono standardowym dla nich pokarmem i wodą, a drugą – identyczną karmą, ale do picia podawano im roztwór wody z cukrem. Po kilkudziesięciu tygodniach u myszy z grupy drugiej odnotowano 17-procentowy przyrost masy ciała. To jednak nie wszystko. Były też bardziej podatne na wystąpienie insulinooporności, czyli cechy charakterystycznej dla cukrzycy. Ponadto myszy te miały gorsze wyniki w testach pomiaru stopnia nauczania i zachowania pamięci. W ich mózgach powstało też znacznie więcej złogów będących powszechnym objawem choroby Alzheimera. 

Gdyby badanie przenieść na ludzkie realia, ilość wypijanej przez myszy wody z cukrem dziennie odpowiadała 5 puszkom popularnego napoju gazowanego o pojemności 355 ml. Pięć puszek takiego napoju zwiera około 210 g cukru. I choć większość ludzi nie wypija dziennie 5 puszek napoju gazowanego, to jednak zjada cukier w innej postaci: soków owocowych, słodyczy, pączków, naleśników, a także takich produktów, w których cukier jest ukryty: spaghetti, ketchup, sosy, pieczywo. Według badań niemal każdy mężczyzna, kobieta i dziecko spożywaja taką ilość cukru codziennie. Chyba nie musimy tego komentować.

Co robić? Ograniczyć ten cukier, który spożywacie świadomie, i – to będziemy powtarzać do znudzenia – czytać etykiety produktów, które wrzucacie do koszyka. Naprawdę można w sporym stopniu kontrolować to, co ląduje na talerzu!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Domowy trening z kettlebells

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1

Trening na drabince koordynacyjnej