Przejdź do treści

Czy wiesz, czemu tyjesz?

Czy wiesz, czemu tyjesz?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joga na dobranoc
Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!
Koniec zakochania: teraz pustka i rozstanie czy dojrzała miłość?
przeziębiona kobieta
8 rzeczy, które pogarszają objawy przeziębienia. Wyeliminuj, by nie chorować dłużej
Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon
Azjatyckie smaki na talerzu. Przepis na bibimbap – ryż po koreańsku

Spożywanie cukru w nadmiernej ilości odpowiada za wiele problemów zdrowotnych i – oczywiście – powoduje tycie. Nie odkrywamy tu Ameryki, ale czy wiecie, jak dużo możecie przytyć przez swoje słodkie uzależnienia?

Cukier to jedna z największych i najgroźniejszych trucizn współczesnego świata. Eliminując go ze swojej diety, można zyskać znacznie więcej niż tylko zgrabną sylwetkę. Nie potraficie żyć bez słodkości? Może to was przekona.

Według badań naukowców z Uniwersytetu Alabama w Birmingham i opisanych w książce „Dieta ketogeniczna„, dr Dr Bruce Fife’a („Plasma specific gravity for identifying hypovolaemia„), cukier powoduje nie tylko odkładanie się tkanki tłuszczowej, ale także przyczynia się do powstawania wielu chorób.

Badanie zostało przeprowadzone na myszach (przemilczmy w tym miejscu wymiar etyczny takich badań…) i trwało ponad 25 tygodni. Jedną grupę gryzoni karmiono standardowym dla nich pokarmem i wodą, a drugą – identyczną karmą, ale do picia podawano im roztwór wody z cukrem. Po kilkudziesięciu tygodniach u myszy z grupy drugiej odnotowano 17-procentowy przyrost masy ciała. To jednak nie wszystko. Były też bardziej podatne na wystąpienie insulinooporności, czyli cechy charakterystycznej dla cukrzycy. Ponadto myszy te miały gorsze wyniki w testach pomiaru stopnia nauczania i zachowania pamięci. W ich mózgach powstało też znacznie więcej złogów będących powszechnym objawem choroby Alzheimera.

Gdyby badanie przenieść na ludzkie realia, ilość wypijanej przez myszy wody z cukrem dziennie odpowiadała 5 puszkom popularnego napoju gazowanego o pojemności 355 ml. Pięć puszek takiego napoju zwiera około 210 g cukru. I choć większość ludzi nie wypija dziennie 5 puszek napoju gazowanego, to jednak zjada cukier w innej postaci: soków owocowych, słodyczy, pączków, naleśników, a także takich produktów, w których cukier jest ukryty: spaghetti, ketchup, sosy, pieczywo. Według badań niemal każdy mężczyzna, kobieta i dziecko spożywaja taką ilość cukru codziennie. Chyba nie musimy tego komentować.

Co robić? Ograniczyć ten cukier, który spożywacie świadomie, i – to będziemy powtarzać do znudzenia – czytać etykiety produktów, które wrzucacie do koszyka. Naprawdę można w sporym stopniu kontrolować to, co ląduje na talerzu!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

Zainteresują cię również:

Chrup, chrup pora!

Potrzebujesz wzmocnienia dla intelektu? Oto 6 produktów poprawiających pracę mózgu

Reklamy fast foodów mogą zostać zakazane w Wielkiej Brytanii. To plan walki z epidemią otyłości wśród dzieci. Brawo!

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

„Postanowiłam, że to ja wydymam bulimię, a nie ona mnie”. Aleksandra Dejewska o wyjściu z zaburzeń odżywiania

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Kobieta gotuje w kuchni

Jesteś szczupła a mimo to wciąż się odchudzasz? Poznaj 8 zagrożeń głodówki

Dieta Ewy Dąbrowskiej – tak czy nie?

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Czy warto pić wodę alkaliczną? Oto jest pytanie!

Wystarczy, że stracisz 5 proc. masy ciała, a poprawisz stan swojego zdrowia. Zobacz, jakie korzyści płyną z odchudzania

śpiące dziecko

Skaza białkowa u niemowlaka – w jaki sposób się objawia? Jak jej skutecznie zapobiegać?

cholesterol w 3D

Jak obniżyć poziom cholesterolu całkowitego? Dieta, aktywność fizyczna, lekarstwa

cholesterol blokujący tętnicę w 3D

Cholesterol LDL – jak obniżyć jego poziom? Dieta antycholesterolowa jako element terapii

kobieta kawa na wynos

Poznaj i wyeliminuj! 6 najgorszych nawyków żywieniowych

6 rzeczy, które spowalniają metabolizm

Martwi cię słaba przemiana materii? Oto, co może być przyczyną

daria rybicka

„Jeżeli masz jakąś wątpliwość, czy sposób odżywiania wpływa na twój układ nerwowy, sprawdź to!” Dietetyk Daria Rybicka o diecie w leczeniu depresji

Jak przeżyć tłusty czwartek? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Kobieta leży u kosmetyczki w legginsach i ma wykonywany zabieg

Co to jest endermologia – efekty, wskazania i przeciwwskazania do masażu podciśnieniowego

Dietetyczny anty-ranking. Których diet promowanych przez celebrytów lepiej unikać? Zobacz, co mówią specjaliści

Nie objadaj się na noc!

Zamień granie w pomaganie. Grając w „2 The Light” wspomagasz chore dzieci

Olej terapię u psychologa, ważniejsze są ładne włosy. Nowa reklama Pantene to kpina ze zdrowia psychicznego