Przejdź do treści

Czy wiesz, czemu tyjesz?

Czy wiesz, czemu tyjesz?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Raw bars - zdrowe mrożone batony
Raw bars – zdrowe mrożone batony
kapsułki
Witaminy – kiedy, które i dla kogo?
Psychologiczny problem… zaparć
istockphoto.com
Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?
istockphoto.com
„Czy podoba mi się moje ciało poporodowe? Nieszczególnie, ale jestem z niego bardzo dumna”. Kobiety pokazały, jak wyglądały po porodzie

Spożywanie cukru w nadmiernej ilości odpowiada za wiele problemów zdrowotnych i – oczywiście – powoduje tycie. Nie odkrywamy tu Ameryki, ale czy wiecie, jak dużo możecie przytyć przez swoje słodkie uzależnienia?

Cukier to jedna z największych i najgroźniejszych trucizn współczesnego świata. Eliminując go ze swojej diety, można zyskać znacznie więcej niż tylko zgrabną sylwetkę. Nie potraficie żyć bez słodkości? Może to was przekona.

Według badań naukowców z Uniwersytetu Alabama w Birmingham i opisanych w książce „Dieta ketogeniczna„, dr Dr Bruce Fife’a („Plasma specific gravity for identifying hypovolaemia„), cukier powoduje nie tylko odkładanie się tkanki tłuszczowej, ale także przyczynia się do powstawania wielu chorób.

Badanie zostało przeprowadzone na myszach (przemilczmy w tym miejscu wymiar etyczny takich badań…) i trwało ponad 25 tygodni. Jedną grupę gryzoni karmiono standardowym dla nich pokarmem i wodą, a drugą – identyczną karmą, ale do picia podawano im roztwór wody z cukrem. Po kilkudziesięciu tygodniach u myszy z grupy drugiej odnotowano 17-procentowy przyrost masy ciała. To jednak nie wszystko. Były też bardziej podatne na wystąpienie insulinooporności, czyli cechy charakterystycznej dla cukrzycy. Ponadto myszy te miały gorsze wyniki w testach pomiaru stopnia nauczania i zachowania pamięci. W ich mózgach powstało też znacznie więcej złogów będących powszechnym objawem choroby Alzheimera.

Gdyby badanie przenieść na ludzkie realia, ilość wypijanej przez myszy wody z cukrem dziennie odpowiadała 5 puszkom popularnego napoju gazowanego o pojemności 355 ml. Pięć puszek takiego napoju zwiera około 210 g cukru. I choć większość ludzi nie wypija dziennie 5 puszek napoju gazowanego, to jednak zjada cukier w innej postaci: soków owocowych, słodyczy, pączków, naleśników, a także takich produktów, w których cukier jest ukryty: spaghetti, ketchup, sosy, pieczywo. Według badań niemal każdy mężczyzna, kobieta i dziecko spożywaja taką ilość cukru codziennie. Chyba nie musimy tego komentować.

Co robić? Ograniczyć ten cukier, który spożywacie świadomie, i – to będziemy powtarzać do znudzenia – czytać etykiety produktów, które wrzucacie do koszyka. Naprawdę można w sporym stopniu kontrolować to, co ląduje na talerzu!

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

istockphoto.com

Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Masło wcale nie jest takie złe, jak wszyscy o nim mówią. Lek. Katarzyna Świątkowska wyjaśnia, dlaczego

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

Jak rozpoznać przetrenowanie?

Najlepsza pozycja do spania. Jak spać, by się wyspać?

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

Nagietek – kwiat, który nie tylko leczy, koi i pielęgnuje skórę. Jakie są jego magiczne właściwości i jak zrobić nagietkową maść? Tłumaczy autorka bloga Natura Pod Lupą

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

Kiedy bolą kolana

Bolą cię kolana podczas treningu? Oto kilka sposobów aby zapobiegać problemom

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Co na zły nastrój, PMS i bóle głowy? Szafran!

Co na zły nastrój, PMS i bóle głowy? Szafran! O jego cennych właściwościach rozmawiamy z ekspertem

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Wirus opryszczki, którego mamy prawie wszyscy. Wiesz o nim wszystko?

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Chwila relaksu dla szyi

Chwila relaksu dla szyi

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

Trening w parze – propozycja ćwiczeń

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak