Przejdź do treści

Czym zastąpić cukier?

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria
Anja Rubik przekazuje 1000 książek „#SEXEDPL” do polskich szkół
Ewa Chodakowska
Ewa Chodakowska zachęca do badań piersi
Lizi Jackson-Barrett
Łysa Lizi Jackson-Barrett: Rok temu płakałam. Teraz czuję się świetnie

Cukier jest szkodliwy dla każdego, również dla osób aktywnych. Nie wyobrażasz sobie życia bez słodzenia? Wybierz zdrowszy zamiennik!

O wadach białego cukru słyszymy nie od dziś – jest wysoce kaloryczny (400 kcal/1000 g) i cechuje się bardzo wysokim indeksem glikemicznym. Oznacza to, że po jego spożyciu stężenie glukozy we krwi rośnie bardzo szybko, jednak równie gwałtownie spada, przyczyniając się do stanu hipoglikemii, który niesie ze sobą uczucie głodu. Ponadto jest związany z całym szeregiem jednostek chorobowych, do których należy między innymi  próchnica, otyłość i związana z nią cukrzyca czy choroby układu krążenia.

Czym zatem można go zastąpić?

Ksylitol – nazywany cukrem brzozowym, w smaku i wyglądzie jest bardzo zbliżony do białego cukru, ma natomiast zdecydowanie niższy indeks glikemiczny i kaloryczność (240 kcal/100 g). Uwaga! W zbyt dużych ilościach może być przyczyną biegunek lub niestrawności.

Erytrytol – należy do tej samej grupy co ksylitol, ale w przeciwieństwie do niego nie powoduje problemów w układzie pokarmowym. Dodatkowo jest 10-krotnie mniej kaloryczny, za to znacznie droższy.

Stewia – ma prawie 0 kalorii oraz bardzo niski indeks glikemiczny. Należy zwracać uwagę, żeby nie kupować jej w formie przetworzonej – najlepiej wybierać tę o brązowym lub zielonym zabarwieniu. Jest słodsza niż biały cukier, przez co bardziej wydajna. Ma jednak charakterystyczny posmak, do którego nie każdy jest w stanie przywyknąć.

Miód – z całą pewnością jest zdrowszym zamiennikiem cukru, jednak jest dość kaloryczny (ok. 315 kcal/100 g). Kupując miód skrystalizowany, mamy pewność, iż nie dodano do niego wody ani nie został on wcześniej przegrzany (pod wpływem wysokiej temperatury miód traci część swoich dobroczynnych właściwości). Nie kupujmy także miodu sztucznego – jest to mieszanka cukrów prostych, barwników i aromatów rozpuszczona w wodzie.

Uważajmy także na cukier brązowy – bardzo często jest to zwykły biały cukier barwiony na przykład karmelem. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jak obchodzić się z miodem

Top 8 produktów na lepszą odporność

Top 8 produktów na lepszą odporność

Supermisja na zimę: wzmacniamy odporność!

Przepis na rozgrzewający napój imbirowy dla poprawy odporności

Co i jak jeść, gdy boli gardło?

Co słychać w ulu?

Co słychać w ulu?

Wirus, którego mamy prawie wszyscy

Wirus opryszczki, którego mamy prawie wszyscy

Zatroszcz się o pszczoły

Zatroszcz się o pszczoły

Skąd się bierze miód?

Skąd się bierze miód?

Syrop klonowy - konkurencja dla miodu?

Syrop klonowy – konkurencja dla miodu?

Świeży miód zamiast antybiotyku

Świeży miód zamiast antybiotyku

Miód zdrowszy niż cukier?

Miód zdrowszy niż cukier?