Przejdź do treści

Detoksowa zupa miso z warzywami – Japończycy wiedzą co dobre. Spróbuj i ty!

Zdjęcie: Karolina Piwowar | Vegeaddicted
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chrup, chrup pora!
„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?
Doskwiera ci ciągłe zmęczenie? To może być objaw poważnej dolegliwości. Zbadaj się
Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy
Kobieta siedząca przy łóżku
Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Zupa miso to zupa, którą Japończycy spożywają właściwie codziennie, niezależnie od pory dnia. Sprawdźmy zatem, jak spisze się w zimowy weekend.

Jest to zupa, którą Japończycy spożywają właściwie codziennie, niezależnie od pory dnia, nawet na śniadanie. Tradycyjną Miso-shiro przygotowuje się ją na bazie „dashi” z dodatkiem pasty sojowej miso. Dashi to mieszanka wiórków ryby bonito oraz wodorostów kombu. Drugi główny składnik, czyli pasta miso, produkowana jest ze sfermentowanej soi i służy Japończykom jako baza do zup i sosów.

Żeby przygotować wegetariańską wersję zupy miso, rezygnujemy z dashi na rzecz tego, co w naszej kuchni najlepsze – gotujemy bulion warzywny. Żeby zupa spełniała wszystkie nasze zimowe potrzeby, dodajemy do niej rozgrzewające i przeciwzapalne składniki: czosnek, imbir oraz kurkumę. Ale to nie wszystko. Żeby danie było pełnowartościowe i zrównoważone, dodajemy również tofu. Pozostałe składniki to już kwestia naszych upodobań. Ważne jest, by pozostać wiernym japońskiej tradycji, według której dodatkowe składniki zupy powinny odzwierciedlać aktualną porę roku. U mnie odzwierciedlają głównie stan lodówki, więc w mojej miso znajdziecie cukinię, marchewkę, kapustę pak-choi, pieczarki oraz zielona dymkę.

 

Zupa pieczarkowa – wersja śniadaniowa

Niepozorna miso to idealne rozwiązanie na posobotnie ciężkie poranki, ale również na pełnowartościowy obiad – wystarczy ugotować makaron, dodać tofu o cieszyć się uzdrawiającą mocą tego wyjątkowo prostego japońskiego dania.

Detoksowa zupa miso z warzywami

przepis-na-zupe-miso

Zdjęcie: Karolina Piwowar

Zupa miso z warzywami – składniki:

– 2 łyżki oliwy
– 1 spora cebulka szalotka
– 1 łyżeczka świeżo startego imbiru
– 3 ząbki czosnku
– 2 marchewki
– 1 cukinia
– 1,5 l wody (6 szklanek)
– 5 łyżek pasty miso
– 200 g tofu
– łyżeczka kurkumy
– kilka sztuk pieczarek brunatnych
– kilka liści kapusty pak-choi
– cebulka dymka ze szczypiorem

Zupa miso z warzywami – przygotowanie:

W dużym garnku rozgrzewamy oliwę i dodajemy do niej posiekaną cebulkę. Czekamy, aż zmięknie i lekko się zrumieni, co jakiś czas mieszając. Po około 3-4 minutach dodajemy starty imbir oraz czosnek drobno posiekany lub przeciśnięty przez praskę. Lekko rumienimy, a następnie dodajemy połowę warzyw, czyli 1 marchewkę i pół cukinii, pokrojone w większe kawałki. Całość zalewamy wodą i doprowadzamy do wrzenia, gotując na średnim ogniu pod przykryciem. Tak przygotowany wywar przecedzamy przez dość drobne sito. Z klarownego bulionu odmierzamy szklankę do miseczki i dodajemy do niej pastę miso oraz kurkumę. Mieszamy i wlewamy do pozostałego bulionu. Doprowadzamy do wrzenia. W tym czasie pozostałe warzywa, tj. marchewkę oraz cukinię kroimy w cienkie słupki, zaś pieczarki w cienkie plasterki. Składników nie wrzucamy do bulionu, a gotujemy je na parze (na bulionie) pod przykryciem. Marchewkę przez ok 2-3 minuty, a potem dodajemy grzyby i cukinię i gotujemy jeszcze przez około minutę, tak by pozostały al dente.

W tym czasie odsączamy tofu na ręczniku papierowym i kroimy w kostkę o boku ok. 1-1,5 cm. Jeśli chcemy, możemy przygotować makaron zgodnie z przepisem na opakowaniu. Może to być makaron soba lub udon, w zależności od naszych upodobań.

Na miseczkę wykładamy makaron, tofu, ugotowane na parze warzywa i całość zalewamy bulionem. Dodajemy kilka liści pak-choi oraz świeżo posiekaną cebulkę dymkę i szczypior.

Karolina Piwowar – kreatywny żarłok ze spontanicznym, ale nieco melancholijnym podejściem do gotowania. Prowadzi bloga Vegeaddicted – prawie wegańskiego, bo nie wyobraża sobie soboty bez jajecznicy. Poza kuchnią rozkochana w podróżach z plecakiem, dobrym designie, który sama stara się tworzyć, i recyklingu starego na nowe. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

Zainteresują cię również:

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

Waniliowy budyń z pietruszki

Słodka wariacja na deser – waniliowy budyń z pietruszki. Zdrowy, bo domowy!

Masz ochotę na burgera? Spróbuj pieczarkowego