Przejdź do treści

Dieta, która daje moc

Dieta, która daje moc
Jaka dieta jest najlepsza/ fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziewczynka bawiąca się zabawkami w pokoju
Pół miliona na dziecko. Wyniki raportu „Ile kosztuje dziecko w Polsce?”
para leży w łóżku z białą pościelą i rozmawia
Stres jest największym zabójcą libido
Kobieta smarująca twarz kremem w łazience
Niedobór witamin widać na skórze. Dietetyk radzi, jak zadbać o odpowiednie odżywienie
Przyprawa curry na łyżeczce
Curry to mieszanka najzdrowszych przypraw
Hanna Lis w czarnym golfie
Hanna Lis o endometriozie: miałam szczęście, że choroba nie odebrała mi szansy na macierzyństwo

Wiele osób pyta nas, co jemy. W diecie sportowca niezbędna jest odpowiednia ilość węglowodanów, jednak po pierwsze te ilości powinny być prawidłowo określone, a źródła węglowodanów sprawdzone. Oto nasza metoda.

O systemie żywieniowym nawiązującym do naszych przodków, czyli tak zwanej diecie Paleo, wiele osób już słyszało. Ma ona wielu zwolenników i przeciwników. Jednak sportowcy, zwłaszcza ci, którzy trenują wytrzymałościowo, mogą odczuwać w niej pewne braki. Paleo jest to system żywieniowy, w którym paliwem są dobre tłuszcze (nie mylimy z dietą ketogeniczną). Jednak każdy organizm jest inny. Jeden, aby pracować na pełnych obrotach, potrzebuje tłuszczów, inna osoba bez węglowodanów nie jest w stanie funkcjonować. Dlatego w takim przypadku idealnym rozwiązaniem będą pewne modyfikacje diety Paleo i związane z tym manipulacje węglowodanami takie jak: Carb Targeting (węglowodany podawane w porach  treningowych), Carb Back Loading (węglowodany zaczynamy spożywać od popołudnia), Carb Cycling (rotacja węglowodanami na przełomie tygodnia).

Żywienie, które my stosujemy i polecamy, oparte jest na produktach białkowo-tłuszczowych wzbogaconych o bezglutenową formę węglowodanów (ryż, kasza gryczana, bataty, maniok, tapiok). Zaliczamy tutaj także węglowodany proste pod postacią Carbo czy banana.

Ilość tych węglowodanów jest uzależniona od aktywności fizycznej, somatotypu oraz strategii, którą przyjmujemy. Na przykład osoby zajeżdżające się na treningach będą ich potrzebowały więcej – około 2-5g/kg masy ciała (te większe liczby stosujemy podczas rotacji lub ładowania węglowodanami).

Podstawą tego systemu żywieniowego jest eliminacja przetworzonego jedzenia zawierającego tłuszcze trans, cukier oraz produktów antyodżywczych, które negatywnie oddziaływują na nasze zdrowie metaboliczne oraz wywołują alergie (gluten, nabiał, strączki). Można powiedzieć, że jest to działanie prewencyjne, ale przynoszące szybką poprawę zarówno stanu zdrowia, jak i samopoczucia (wystarczy zrobić badania krwi przed wdrożeniem zmian oraz po kilku miesiącach od ich wdrożenia). Jest także idealnym rozwiązaniem dla osób borykających się z cukrzycą, ponieważ stabilizuje poziom cukru we krwi. To ogromny plus tej diety, bo właśnie nadmierna ilość węglowodanów prostych (cukier ukrywany pod każdą postacią) oraz tłuszczów trans w diecie jest odpowiedzialna za podwyższony cholesterol oraz otyłość brzuszną.

Co jeść?

Pierwszym krokiem powinno być wykrycie nietolerancji pokarmowych lub problemów metabolicznych. Potem należy dobrać odpowiednie produkty.

Źródła białek:

Mięsa – najlepiej tłuste
Ryby/owoce morza – sporadycznie, ponieważ kumulują metale ciężkie (całkowita eliminacja u osób z alergiami)

Źródło węglowodanów:

Ryż (oprócz dzikiego i brązowego, które zawierają kwas fitynowy), komosa ryżowa, proso, gryka, bataty, ziemniaki, maniok/tapiok, amarantus, owoce/warzywa

Źródło tłuszczy:

Olej kokosowy, oliwa z oliwek, orzechy (nerkowce, brazylijskie, makadamia, migdały), masło (najlepiej o zawartości tłuszczów nasyconych powyżej 92%), tłuste mięsa, żółtko.

W tym wszystkim najważniejsze jest indywidualne podejście. Ta sama baza składników nie będzie dobra dla wszystkich. A każdy system żywienia powinno się zawsze dobierać indywidualnie, w pierwszej kolejności mając na uwadze stan zdrowia.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Kobieta smarująca twarz kremem w łazience

Niedobór witamin widać na skórze. Dietetyk radzi, jak zadbać o odpowiednie odżywienie

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

waga

Czy po jednym dniu obżarstwa można przytyć? Dietetyk odpowiada

Produkty, które można jeść przy wrzodach

Wrzody żołądka – dieta. Co wolno jeść, a czego unikać?

Produkty, które mogą wywołać alergie pokarmowe u dorosłych

Jak się może objawiać alergia pokarmowa? Wysypka i inne objawy

Kobieta poddaje się testowi na różne alergie pokarmowe

Jak zdiagnozować alergię pokarmową?

Kobieta drapie się w miejscu, gdzie ma wysypkę od alergii pokarmowej

Jak postępować z wysypką przy alergii pokarmowej?

Chłopiec trzyma jedzenie, którego nie może jeść z powodu alergii pokarmowej

Objawy alergii pokarmowej u dzieci

Kobieta drapie się po przedramieniu z powodu objawów alergii pokarmowej

Jak poznać objawy alergii pokarmowej?

Niemowlę płacze z powodu alergii pokarmowej

Jakie są objawy alergii pokarmowej u niemowląt?

Szczepionki na choroby autoimmunologiczne

Jaka dieta w chorobach autoimmunologicznych?

Kobieta z kamicą nerkową ściska okolice nerek

Kamica nerkowa – dieta. Co jeść przy kamicy nerkowej?