Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Dieta redukcyjna – co potem?

Dieta redukcyjna – co potem?
Zdjęcie: shutterstock
Chcesz schudnąć. Droga jest prosta – dieta i ćwiczenia. Przy odpowiedniej motywacji udaje ci się wytrwać w postanowieniach. W końcu osiągasz cel, ale stajesz przed wieloma dylematami, co jeść, ile ćwiczyć, czy wciąż sobie odmawiać? Łatwo na tym etapie podjąć złe decyzje. Jak utrzymać wypracowaną wagę?

No właśnie. Ta historia jest dobrze znana każdemu, kto był na diecie. Zaczynasz redukcję, widzisz przed sobą jakiś cel. Nawet nie jakiś! Ten cel jest bardzo konkretny – x kilogramów mniej. Zaczynasz działać. Systematycznie ćwiczysz i przyjmujesz mniej kalorii, niż spalasz. Twoje starania zaczynają przynosić efekty. Po jakimś czasie się udaje. Masz to! Co dalej? Oczywiście musisz sobie odbić, bo przecież ta katorga ciągnęła się w nieskończoność, a z życia trzeba czerpać jakąkolwiek przyjemność. Niestety efekty twojej pracy idą wówczas na marne. Jak je utrzymać, by nie zwariować? Wprowadź tzw. fazę stabilizacji. To bardzo ważny etap procesu redukowania tkanki tłuszczowej.

Faza ta może być zarówno etapem przejściowym, jak i końcowym odchudzania. W pierwszym przypadku będzie to idealny czas, żeby po zredukowaniu tkanki tłuszczowej rozwinąć masę mięśniową i wyrównać proporcje ciała. Dla kobiet może to oznaczać pracę nad kształtem pośladków, brzucha czy ramion. To czas dla organizmu, który musi przyzwyczaić się do zmian, ale także dla psychiki wyczerpanej stosowaniem diety niskokalorycznej. Rozsądnie jest więc wprowadzać takie pauzy, stabilizując wagę na czas jednego czy dwóch tygodni, a następnie kontynuować program. Nie oznacza to, że w czasie przerwy można wrócić do starych nawyków żywieniowych (w końcu to one spowodowały nadwagę). Faza stabilizacji jest jedynie modyfikacją diety redukcyjnej. Co to znaczy? Wciąż musisz jeść zdrowo, ale liczba spożywanych kalorii może być nieco większa niż na diecie. Dzięki ustabilizowaniu wagi na kilka tygodni zapobiegniesz efektowi jo-jo, a także późniejszemu odkładaniu się tłuszczu na skutek drastycznej zmiany nawyków żywieniowych.

Taka zrównoważona dieta jest stosowana także przez wszystkich, którzy nie chcą ani chudnąć, ani przybierać na wadze, tylko odżywiać się w zdrowy sposób, podnosząc w ten sposób swoją wydajność np. w sferze sportowej.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane artykuły

Jej wysokość kaloria

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Centymetr i waga

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze na blogu

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał