Przejdź do treści

Dieta wegetariańska u sportowca

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Facebook.com
„Jesteś piękna! Nieważne, czy masz po ciąży wystający brzuch, bliznę po cesarce czy bardziej wiszące cycki” – młoda mama pokazała prawdziwe zdjęcie po porodzie
Unsplash
Dlaczego warto jeść tłuste ryby? Specjaliści z „Czytamy etykiety” wyjaśniają
Chcesz podkręcić swój seksualny apetyt? Sprawdź, czy twoja dieta jest bogata w tę witaminę
5 sygnałów, że należy zbadać cukier we krwi
istockphoto
„Że Niby Fit” na Instagramie: 5 kroków, jak nie przytyć w wakacje

Schematów żywieniowych jest bardzo wiele. Jednym z bardziej popularnych jest dziś wegetarianizm. Jedni rezygnują z jedzenia mięsa z przyczyn etycznych, inni dlatego, że uważają to za zdrowe. Jeszcze inni twierdzą, że to najlepszy sposób na pozbycie się tkanki tłuszczowej. Jak to jest u sportowców?

Dietą wegetariańską coraz częściej interesują się także sportowcy amatorzy. Dlatego wydaje nam się, że warto poruszyć ten temat. Czy brak mięsa w diecie wpływa na wyniki sportowe? No cóż, opinii na ten temat jest wiele. My osobiście nie zrezygnowalibyśmy z jedzenia mięsa, ale znamy mnóstwo osób, które radzą sobie bez niego doskonale, trenują i czują się świetnie.

Jak informuje Brytyjskie Stowarzyszenie Dietetyczne: „Zbilansowana dieta wegetariańska może dostarczyć wszystkich substancji odżywczych potrzebnych organizmowi człowieka w każdym wieku” (BDA, 2005).

Lepsza wydolność?

Część osób uważa, że dzięki diecie bezmięsnej są stanie poprawiać wyniki sportowe.
Badacze z Uniwersytetu  Kolumbii Brytyjskiej w Vancouverze przeprowadzili liczne badania dotyczące diety sportowca wegetarianina i wywnioskowali, że taka dieta nie wiąże się z poprawą wydolności tlenowej (Nieman, 1999). Nawet wśród sportsmenek stosujących dietę semiwegetariańską (mniej niż 100 g czerwonego mięsa tygodniowo) nie dostrzeżono żadnej różnicy  w maksymalnej pojemności tlenowej czy też kondycji tlenowej w porównaniu z tymi, które nie ograniczają się taką dietą (Synder, 1989).

Brak pełnowartościowego białka?

“Dieta wegetariańska nie dostarcza organizmowi pełnowartościowego białka”. To chyba jeden z najpopularniejszych mitów dotyczący tej diety. Jest w nim jednak ziarno prawdy. Wiele białek roślinnych nie zawiera w sobie pełnych aminokwasów. Np. produkty zbożowe mają mało lizyny, natomiast warzywa strączkowe mało metioniny. Jednak umiejętnie połączenie takich produktów pozwala dostarczyć naszemu organizmowi pełnowartościowe białka. Przykład?

– fasola z tostem,
– muesli z ryżem lub soczewicą,
– fasola z gorącymi warzywami i makaronem,
– smażone w woku tofu z ryżem i warzywami.

Za mało kalorii?

Kolejną pułapką, która może czyhać na sportowca wegetarianina, jest zbyt niska podaż kaloryczna, w wyniku czego nie jest on w stanie trenować na wysokim poziomie. Oznacza to wolniejszą regenerację. Ogólne samopoczucie też może być wówczas gorsze. Rozwiązaniem jest uzupełnienie diety o produkty bogate w zdrowe tłuszcze, takie jak:

– olej kokosowy,
– olej lniany,
– oliwa z oliwek,
– pestki dyni i słonecznika,
– orzechy (włoskie, migdały, brazylijskie, makadamia, nerkowce)

Podsumowując, jeżeli chodzi o nas, nie jesteśmy zwolennikami diety wegetariańskiej. Ale też nie wypowiadamy się o niej negatywnie. Każdy ma prawo wyboru. Najważniejsze jest słuchanie swojego organizmu. Nie mniej jednak warto przynajmniej raz w roku robić badania krwi, moczu czy testy alergiczne, by sprawdzić, czy nie ma żadnych zmian, świadczących o jakichś niedoborach.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Judith Butler

Judith Butler: słowo „lesbijka” pojawiło się w mojej głowie w wieku 14 lat, gdy zakochałam się w dziewczynie

„Kiedy szłam z kimś do łóżka, zasłaniałam swoje rozstępy. Dopiero po długim czasie zrozumiałam, że moi partnerzy i partnerki nie zwracają na to żadnej uwagi” – mówi Katarzyna, która polubiła swoje niedoskonałości

Zainteresują cię również:

„Kupowanie żywności bio, eko i slow food jest bardzo modne. Ludzie płacą krocie, ale nikt nie wie, w jakich warunkach hodowla, ubój i produkcja się odbywa” – mówi pracownica Inspekcji Weterynaryjnej

https://www.istockphoto.com/

Czy wegetarianie żyją dłużej?

Wegetariańskie leczo - papryka górą!

Przepis na wegetariańskie leczo z papryką

Bez spiny jem rośliny kampania

„Bez spiny jem rośliny” – kampania dla tych, którzy chcą jeść roślinnie

Wiosenna pizza na zielonym spodzie

Dzień z życia weganina

Dzień z życia weganina. Jadłospis na cały dzień

grilowane warzywa

Co powiesz na jazdę próbną z zieloną dietą? Kasia Bem poleca jadłospis na wegetariański dzień

@lekarkanaroślinach

Czym zastąpić mięso w diecie? Czy dieta wegetariańska jest zupełnie bezpieczna? O wpływie czerwonego mięsa na zdrowie, pisze lekarka Magdalena Jutrzenka

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

Zamiast mielonego

Kotlety mielone w wersji wege – mamy trzy doskonałe propozycje

Produkty bogate w białko i żelazo to nie tylko mięso. Oto kilka świetnych zamienników. Nie tylko dla wegetarian

Szukasz pomysłów na wege obiad? Mamy idealny przepis

Paulina Holtz w wannie

Agata Buzek i Paulina Holtz pozują nago do kalendarza. W ten sposób promują weganizm

18 dań wege, które pokochają mięsożercy

18 dań wege, które pokochają mięsożercy. Najlepsze przepisy z wegańskich i wegetariańskich blogów

Zrozumieć roślinożercę

Kulinarne trendy 2015 – co pokochały nasze podniebienia?

Kulinarne trendy 2015 – co pokochały nasze podniebienia?

3 razy wrap

3 razy wrap

Strąk Man – wege daje moc!

Strąk Man – wege daje moc!

Strączki – białko dla wegan

Przepisy w bogate w białko

Pułapki diety wegetariańskiej

Pułapki diety wegetariańskiej

Tofu - podkręcamy kultowy ser

Tofu – podkręcamy kultowy ser

Jak dbać o ścięgno Achillesa?

Ćwiczenia na wzmocnienie pleców. Propozycje trenerki Kasi Bigos

Idealny na upał: koktajl brzoskwiniowy