Przejdź do treści

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
5 ćwiczeń na wzmocnienie kręgosłupa
Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią
karmienie piersią
Urządzenie do karmienia piersią dla ojców. To nowatorska koncepcja japońskiej firmy
Kobiety na zajęciach fitness
Kiedy zajęcia fitness mogą być niebezpieczne? O tym, jaki trening będzie najlepszy na start, pozmawialiśmy z fizjoterapeutką i trenerem personalnym
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Gosia Włodarczyk
„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Jeść zdrowo i tak, aby nie przytyć – oto jest wyzwanie. W dodatku ostatnio pojawiło się tyle różnych strategii, że trudno się w nich połapać. Dieta białkowa zdecydowanie traci na popularności. Zastanawiasz się, czy postawić bardziej na złożone węglowodany czy zdrowe tłuszcze?

Tematyka odżywiania i stosowania różnego rodzaju diet jest tematem naprawdę rozległym. Ciągle coś się zmienia, pojawiają się nowe badania naukowe i tezy mówiące o tym, że to, co wczoraj było dobre dla zdrowia, dzisiaj wybitnie mu nie służy. Dlatego czasem trzeba złapać dystans w tym temacie i kierować się faktami. Jeśli zastanawiasz się, czy planując swoją dietę, lepiej – jako źródło energii – wybrać węglowodany złożone, czy przestawić się na zdrowe tłuszcze, najpierw pomyśl, jak wygląda twój tryb życia oraz (co mamy nadzieję jest oczywiste) sprawdź stan zdrowia. Przynajmniej raz do roku rób badania i konsultuj je ze specjalistą.

Jedną z podstaw planowania strategii żywieniowej jest aktywność. Odpowiedź sobie więc na pytanie, czy przez większość czasu siedzisz, czy regularnie się ruszasz, a może trenujesz systematycznie kilka razy w tygodniu?

Jeśli bliżej ci do pierwszej grupy, spożywanie 3-4 posiłków zbilansowanych będzie brzmiało jak plan. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest ograniczenie produktów węglowodanowych (oczywiście nie całkowicie), a przestawienie się na dietę tłuszczową. Mowa tu oczywiście o zdrowych tłuszczach, takich jak awokado, oliwa z oliwek, żółtka jaj, olej kokosowy, orzechy, dobrej jakości mięsa. Tłuszcze, w związku z tym, że mają wysoką gęstość kaloryczną (1g = 9 kcal), zasycają na dłużej. Poza tym warto wiedzieć, że ciało będące w spoczynku czerpie energię w 60% właśnie z tłuszczów. Możesz jeść mniejsze porcje i mimo to być najedzony na dłuższy czas, co doskonale sprawdza się także w przypadku osób zapracowanych.

Jeśli znalazłeś się w grupie aktywnej, pamiętaj, że twoje zapotrzebowanie na kilokalorie jest większe, ponieważ trening przyśpiesza metabolizm. Należy także odpowiednio zaplanować posiłki na okres okołotreningowy. Warto wtedy sięgnąć po węglowodany złożone, aby mieć siłę zrobić trening na 100%, mieć dobre samopoczucie, wystarczająca ilość energii w trakcie pracy i szybko się zregenerować po jej zakończeniu.

W sytuacji kiedy zależy ci na progresie i zwiększasz jednostki treningowe lub obciążenia – bez korekty diety, może się okazać, że pojawi się efekt odwrotny do zaplanowanego. Chodzisz głodny, podjadasz produkty mało energetyczne o niskiej jakości (słodycze), co w efekcie powoduje ospałość, brak energii i tycie.

Podsumowując: Zawsze obserwuj swój organizm. Badaj się regularnie i dostosuj swój system żywienia do aktualnego stanu zdrowia oraz trybu życia. Bo naprawdę nie istnieje uniwersalna dieta, która posłuży wszystkim.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

Zainteresują cię również:

Chrup, chrup pora!

Potrzebujesz wzmocnienia dla intelektu? Oto 6 produktów poprawiających pracę mózgu

Reklamy fast foodów mogą zostać zakazane w Wielkiej Brytanii. To plan walki z epidemią otyłości wśród dzieci. Brawo!

„Postanowiłam, że to ja wydymam bulimię, a nie ona mnie”. Aleksandra Dejewska o wyjściu z zaburzeń odżywiania

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Kobieta gotuje w kuchni

Jesteś szczupła a mimo to wciąż się odchudzasz? Poznaj 8 zagrożeń głodówki

Dieta Ewy Dąbrowskiej – tak czy nie?

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Wystarczy, że stracisz 5 proc. masy ciała, a poprawisz stan swojego zdrowia. Zobacz, jakie korzyści płyną z odchudzania

śpiące dziecko

Skaza białkowa u niemowlaka – w jaki sposób się objawia? Jak jej skutecznie zapobiegać?

cholesterol w 3D

Jak obniżyć poziom cholesterolu całkowitego? Dieta, aktywność fizyczna, lekarstwa

cholesterol blokujący tętnicę w 3D

Cholesterol LDL – jak obniżyć jego poziom? Dieta antycholesterolowa jako element terapii

kobieta kawa na wynos

Poznaj i wyeliminuj! 6 najgorszych nawyków żywieniowych

6 rzeczy, które spowalniają metabolizm

Martwi cię słaba przemiana materii? Oto, co może być przyczyną

daria rybicka

„Jeżeli masz jakąś wątpliwość, czy sposób odżywiania wpływa na twój układ nerwowy, sprawdź to!” Dietetyk Daria Rybicka o diecie w leczeniu depresji

Jak przeżyć tłusty czwartek? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Kobieta leży u kosmetyczki w legginsach i ma wykonywany zabieg

Co to jest endermologia – efekty, wskazania i przeciwwskazania do masażu podciśnieniowego

Dietetyczny anty-ranking. Których diet promowanych przez celebrytów lepiej unikać? Zobacz, co mówią specjaliści

Nie objadaj się na noc!

Kobieta siedzi i karmi dziecko piersią

Co można jeść karmiąc piersią? Dieta matki karmiącej

taca z jedzeniem, na której jest mnóstwo produktów, które podnoszą cholesterol. Powyzej jest napis cholesterol

Jaka dieta na wysoki cholesterol jest odpowiednia? Co można jeść, a czego lepiej unikać?

zaburzenia odżywiania - kobieta nad talerzem z warzywami

Zaburzenia odżywiania – przyczyny, rodzaje, leczenie. Jakie choroby powodują zaburzenia odżywiania.

efekt jojo - niezadowolona kobieta z centymetrem

Efekt jojo – kilka kroków, jak skutecznie go uniknąć. Dlaczego nadwaga wraca?