Przejdź do treści

Dieto cud, gdzie jesteś?!

Ilustracja: Julia Szostak
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Krowa za bramą
Hodowla zwierząt wyrządza większe szkody dla klimatu niż auta, podaje raport Greenpeace
Kobieta w ciąży
Włosy w ciąży. Co można a czego nie wolno? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Muesli/iStockphoto
Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie
Dorośli stoją w szlafrokach
Duńska telewizja publiczna pokazuje dzieciom nagich dorosłych: „Tak wyglądają normalne ciała”
Mamy polski lek na COVID-19! To pierwszy taki produkt na świecie
Mamy polski lek na COVID-19. To pierwszy taki produkt na świecie

Zbliżają się wakacje – czas pokazać się w bikini na plaży lub zaprezentować klatę podczas gry w siatkówkę z kolegami. Ale co zrobić, gdy nie czujecie się gotowi na odsłanianie publicznie swoich najmniej lubianych części ciała? Poszukiwania diety cud czas zacząć!

Co sobie myślicie, słysząc słowa DIETA CUD? Ja na przestrzeni swojej praktyki dietetyczki i trenerki fitness słyszałam już niejeden pomysł na szybkie zrzucenie niechcianej wagi. Niektóre rozwiązania wywołują u mnie dreszczyk grozy…

– O nie, już tylko dwa tygodnie do wakacji, muszę do tego czasu zrzucić te nadprogramowe siedem kilogramów. Jestem naprawdę zdesperowana. Codziennie fitness, siłownia, głodówka i forma będzie na czas. Dam radę, dołączysz?

– Moja koleżanka schudła na tej diecie dziesięć kilogramów, wzięłam od niej zalecenia i też spróbuję. Tobie też je dam, po co płacić trzy razy za to samo. Pijesz codziennie ocet jabłkowy i jesz jakąś dziwną zupę. Szybko schudniemy i można jechać na wakacje i korzystać z all inclusive do woli.

– Chcesz kanapkę? Po treningu warto coś zjeść. Nie, dziękuję. Jestem na diecie i wciąż liczę kalorie. Na kolację mogę zjeść dwa liście sałaty, pięć rzodkiewek i ogórka kiszonego. Wykluczyłam też całkowicie pieczywo. Bez pieczywa od razu chudnę! Za miesiąc wakacje, a ja się strasznie zapasłam przez ostatnie pół roku.

Takie oto opowieści słyszę w fitness klubie, w którym pracuję. Zawsze się po cichu uśmiecham, ale nie śmieję, jedynie zastanawiam się, czego to jeszcze nie wymyślicie. Cudowna tabletka czy dieta likwidująca w tempie ekspresowym zalegający tłuszczyk naprawdę nie istnieje. Gdyby dążenie do upragnionej sylwetki było tak łatwe, szybkie i bezbolesne, to wszyscy bylibyśmy szczupli, szczęśliwi i jedli tylko to, co lubimy, w ilości, jakiej chcemy. Ale z tego, co zdążyłam zaobserwować, to jeszcze nie odkryto diety cud. Chyba że ktoś z was wyprowadzi mnie z błędu? Obawiam się tylko, że stracę wtedy pracę… Niestety, drakońskie diety odchudzające mają mało wspólnego z przyjemnością, a tak naprawdę mogą nam tylko nieźle uprzykrzyć życie.

Dlaczego na dietach cud tak szybko chudniemy?

Podstawową zasadą w dietach odchudzających jest zmniejszenie spożycia kalorii przez odpowiednią modyfikację diety i zwiększenie wydatku energetycznego, czyli zaprzyjaźnienie się z aktywnością fizyczną na dłużej. Brzmi prosto i logicznie. Przy restrykcyjnych dietach ich twórcy nastawieni są na szybki efekt, bo za tym idą pieniądze i rozgłos. Niestety, zdrowie użytkowników diet idzie na drugi plan. Proponowany deficyt energetyczny zazwyczaj jest bardzo duży, co już w początkowej fazie redukcji może zaowocować szybkim spadkiem masy ciała. Czyli jemy bardzo mało kalorii. Często modne diety cud ograniczają „wroga” numer jeden, czyli węglowodany. Ale cukier cukrowi nierówny.

Bardzo dobrze, że chcemy wyeliminować ten, który nam nie służy, jednak prawie całkowita eliminacja węglowodanów z diety ma swój ukryty podstępny cel. Już tłumaczę jaki. Zanim na redukcji zaczniemy spalać intensywniej tłuszczyk, to czerpiemy głównie energię z węglowodanów, które są zmagazynowane w naszej wątrobie i mięśniach w postaci glikogenu. Glikogen wiąże się z wodą (1 g glikogenu wiąże ok. 3 g wody). Dlatego zużywając go jako źródło energii, tracimy także sporo wody. Właśnie ten efekt widać najlepiej na waszej wadze łazienkowej w postaci pierwszych ekspresowo zrzuconych kilogramów. Tylko najważniejsze jest to, co mamy w środku. Waga niby chwilowo spada, ale zawartość tkanki tłuszczowej praktycznie nie idzie w dół. Dlatego dorzucamy jeszcze bieżnię, kolejne interwały i godziny spędzone na siłowni. Miesiąc przed wakacjami trzeba trenować codziennie, a najlepiej dwa razy dziennie. Świetnie to widać po frekwencji w fitness klubach. Tłum na zajęciach w czerwcu oznacza nadchodzący bikini time. Tylko czy to ma sens? Przy bardzo małej podaży kalorii, a dodatkowo intensywnym treningu wasz organizm poddany jest ogromnemu stresowi. Hormony szaleją. Może się okazać, że zamiast budować wyśniony, podziwiany na instagramie sześciopak na brzuchach celebrytów, zaczniecie tracić tkankę mięśniową. Z letniej muskulatury nici.  Tracąc mięśnie, spowalniamy dodatkowo metabolizm i błędne koło się zamyka.

Tniemy kalorie, ale co potem?

Długotrwałe obniżenie kaloryczności diety może doprowadzić do obniżenia tempa metabolizmu. Szkoda tylko, że apetyt nie spada, a wręcz rośnie, a głód bywa wtedy ekstremalnym doświadczeniem. Podczas przedłużających się drakońskich diet odchudzających nasz organizm przestawia się na magazynowanie i wcale nie jest chętny do spalania tłuszczyku. Po prostu walczymy o przetrwanie. Nasze ciało boi się, że więcej energii nie dostanie, a także chce się przygotować na dalsze ewentualne sytuacje ograniczeń kalorycznych. Dodatkowo nie pomagają nam uporczywy ból głowy, rozdrażnienie i zmęczenie. Nie mówiąc już o tym, że nasza psychika nie wytrzymuje i o ile dotrwamy do końca zaplanowanej diety, o tyle potem najczęściej chcemy sobie zrekompensować cierpienia i zaczynamy się objadać bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Nasz metabolizm nie zdążył się jeszcze rozkręcić po restrykcjach jedzeniowych, więc w krótkim czasie jesteśmy dwa razy więksi niż wcześniej. Czyli efekt jo-jo murowany. Nie wspominając już o rozchwianiu gospodarki hormonalnej i niedoborach żywieniowych. Pomyślicie może, że bardziej wymagająca dieta odchudzająca poprowadzona przez krótki czas wam nie zaszkodzi i ewentualne negatywne skutki można szybko odwrócić? I jest w tym trochę prawdy. Tylko zastanówcie się, ile razy w roku stosujecie akcję szybkiego odchudzania. Z okazji sylwestra, wesela córki czy nadchodzącej wiosny? A może tkwicie w sidłach permanentnych ograniczeń kalorycznych? Częste eksperymenty dietetyczne mogą się odbić czkawką i długofalowymi negatywnymi konsekwencjami, które nie będą już takie łatwe do naprawienia. Jeżeli czujecie, że rzeczywiście musicie się pozbyć zbędnych kilogramów, odchudzajcie się mądrze, pod kontrolą specjalistów. I pamiętajcie, że jeżeli ktoś gwarantuje wam utratę dziesięciu kilogramów w dwa tygodnie, to naprawdę nie jest wart waszej uwagi. Spalanie tłuszczu wymaga czasu i trzeba to przyjąć za prawdę ostateczną.

Oczywiście moje rozmyślania są dosyć uproszczone i w waszym organizmie podczas restrykcyjnej diety zachodzą o wiele bardziej skomplikowane procesy. Jednak chciałam wam w łatwy i zrozumiały  sposób pokazać, że naprawdę nie warto się katować, odbierając sobie jedną z największych przyjemności w życiu, jaką jest jedzenie. Dieta to nie tylko odchudzanie, to cała filozofia zmiany stylu życia. Nie skupiajcie się jedynie na kaloriach, doceniajcie jakość jedzenia, a przede wszystkim kierujcie się waszym zdrowiem!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Kolacja - jeść, czy nie?/iStock

Co z tą kolacją? Jeść, czy nie jeść? A jeśli jeść, to o której?

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Tendencja do tycia? Dietetyczka wyjaśnia, co tak naprawdę za tym stoi

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalanie kalorii – rower, spacer, bieganie. Co jeść?

Ćwiczenia odchudzające – które są najbardziej efektywne?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Głód – największy wróg redukujących wagę

Głód – największy wróg redukujących wagę. Jak mądrze się odchudzać?

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Ręka wybierająca sałatę w sklepie

Gęstość energetyczna i gęstość odżywcza, czyli jak jeść dużo i zdrowo

Adele - na czym polega dieta Adele? / gettyimages

Dieta Adele – jakie są jej zasady? Jak schudła Adele? Odpowiadamy

Zawstydzanie / istock

Chcesz udzielić komuś rady? To nie zawstydzaj i nie wytykaj palcami!

Maja Bohosiewicz / Instagram

Maja Bohosiewicz podzieliła się z fankami sekretem swojej szczupłej sylwetki. „Stara, cudów nie ma…” – pisze aktorka

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

zimowy spacer

Wychodź sobie zdrowie. O czym warto pamiętać w ciągu dnia?

kobieta, święta

Święta dla odchudzających się – na co zwrócić uwagę

Jesień to nie wymówka. Jedz zdrowo przez cały rok!

Alkohol na diecie – tak czy nie?

węglowodany makaron

Węglowodany nie takie straszne

istockphoto.com

Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm