Przejdź do treści

Dlaczego warto iść na masaż?

Dlaczego warto iść na masaż?
Ilustracja: Izabela Dudzik | www.izadudzik.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo
Deser z matcha, czyli wegańska galaretka
Deser z matcha, czyli wegańska galaretka bez grama żelatyny
Pot na czole
Znów oblał cię zimny pot? Cierpisz na nadpotliwość? Sprawdź, co radzą dermatolog oraz specjalista medycyny estetycznej
5 ćwiczeń, które zredukują stres
Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające
Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?

Nowe badania dowodzą, że masaż doskonale działa na psychikę i obniża poziom kortyzolu. Jeśli unikacie tej formy relaksu lub szkoda wam czasu, te wnioski powinny was zachęcić.

W eksperymencie, który przeprowadzili psychiatrzy z Emory University, wzięło udział 47 osób cierpiących na zespół lęku uogólnionego, a więc żyjących w ciągłym strachu i stresie. Wszyscy byli dwa razy w tygodniu poddawani 45-minutowym sesjom masażu szwedzkiego – ten jest bardzo podobny do klasycznego. Skompletowano także grupę kontrolną, której podczas sesji zapewniano jedynie lekki dotyk. Trwało to przez sześć tygodni i cały czas monitorowano efekty.

Okazało się, że już po pięciu sesjach masażu stan pierwszej grupy znacząco się poprawił. Zauważono spadek poziomu lęku oraz liczby objawów depresji, która wśród ludzi cierpiących na zaburzenia lękowe pojawia się często. Efekty były bardziej zauważalne niż w grupie kontrolnej, z czego wysnuto wniosek, że chodzi o masaż, a nie jedynie dotyk. – Te wyniki są znaczące i jeżeli uda się je powtórzyć w większym badaniu, będzie istotnym wątkiem dla pacjentów oraz masażystów – komentował dr Mark Hyman Rapaport, który był szefem projektu badawczego.

Jeszcze istotniejsze było to, że u masowanych obniżał się poziom kortyzolu, hormonu stresu, którego nadmiar ma na nasz organizm tak negatywny wpływ, że jest nazywany „zabójcą”. To potwierdziło zresztą wcześniejsze wyniki badań prowadzonych przez Rapaporta, który zauważył, że kortyzol bardzo nie lubi się z masażem. Masaż lubi za to np. serotonina, która pomaga nam zasypiać i nieźle koi nerwy. Nie wiadomo na pewno, czy sytuacja chorych poprawiła się dzięki spadkowi poziomu kortyzolu. Wiadomo jednak, że dałoby się nim wytłumaczyć nie tylko to, ale też wiele innych znanych zdrowotnych korzyści masażu. A te można wymieniać dość długo.

Dotąd jednak zwracano uwagę głównie na korzyści fizyczne, jak na przykład ograniczanie bólu mięśni lub pleców. Teraz lista robi się dłuższa, bo okazuje się, że masaż wspiera także system odpornościowy i dobrze wpływa na naszą kondycję psychiczną, a także pomaga lepiej spać. Wszystko to powoduje, że coraz częściej zaleca się go jako remedium na niewielkie dolegliwości. Remedium, które ma też taki atut, że nawet jeżeli nie pomoże, to jest chociaż przyjemne.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

Chodzisz rozdrażniona i sama nie wiesz czego chcesz? PMS psuje ci połowę miesiąca? Zwalcz go dietą!

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Jak skóra reaguje na stres?

Praca biurowa może niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie. Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk tłumaczy, jak możemy sobie pomóc

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Zespół przewlekłego zmęczenia – jak go rozpoznać?

Zespół przewlekłego zmęczenia – jak go rozpoznać?

Stres? Praca? Pośpiech? Potrzebujesz rozluźnienia. Oto kilka przydatnych ćwiczeń na szyję i ramiona

Nie garb się! Będziesz… weselsza

ciasto z pistacjami

10 superfoods, które pomogą zwalczyć stres

Po co mężczyźnie sutki?

5 rzeczy, które uproszczą ci życie. Przeczytaj porady Kasi Bem

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. One pomogą się wyluzować

Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

„Żyję w ciągłym strachu” Jak przestać się bać? Pytamy psychologów

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

„Złamane serce” to nie tylko przenośnia! O schorzeniu, które przez lata nie było rozpoznawane, mówi kardiolog Robert Gil

Stres w pracy - jak się go pozbyć?

Stres w pracy – jak go ograniczyć?

Jak obniżyć poziom kortyzolu

Wysoki poziom kortyzolu może być niebezpieczny. Oto jak możesz go obniżyć

Kobieta pije kawę przed monitorem

„Jeśli szef ma ochotę zostawać po godzinach, jest to jego zdrowie psychiczne. Ty martw się swoim”. O zagrożeniach wynikających z pracy „po godzinach” mówi psycholog Jadwiga Grech

zestresowana kobieta siedząca przy komputerze

Kortyzol – steroidowy hormon produkowany przez korę nadnerczy. O czym świadczy jego nadmiar i niedobór w organizmie człowieka?

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”