Przejdź do treści

Dlaczego warto iść na masaż?

Dlaczego warto iść na masaż?
Ilustracja: Izabela Dudzik | www.izadudzik.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak wzmocnić odporność przed sezonem infekcyjnym? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska
pexels.com
5 faktów o odczulaniu
bananowe ciasteczka owsiane
Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie
Masz niedobór żelaza? Nie zapomnij o najważniejszych zasadach jego suplementacji
Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe
Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Nowe badania dowodzą, że masaż doskonale działa na psychikę i obniża poziom kortyzolu. Jeśli unikacie tej formy relaksu lub szkoda wam czasu, te wnioski powinny was zachęcić.

W eksperymencie, który przeprowadzili psychiatrzy z Emory University, wzięło udział 47 osób cierpiących na zespół lęku uogólnionego, a więc żyjących w ciągłym strachu i stresie. Wszyscy byli dwa razy w tygodniu poddawani 45-minutowym sesjom masażu szwedzkiego – ten jest bardzo podobny do klasycznego. Skompletowano także grupę kontrolną, której podczas sesji zapewniano jedynie lekki dotyk. Trwało to przez sześć tygodni i cały czas monitorowano efekty.

Okazało się, że już po pięciu sesjach masażu stan pierwszej grupy znacząco się poprawił. Zauważono spadek poziomu lęku oraz liczby objawów depresji, która wśród ludzi cierpiących na zaburzenia lękowe pojawia się często. Efekty były bardziej zauważalne niż w grupie kontrolnej, z czego wysnuto wniosek, że chodzi o masaż, a nie jedynie dotyk. – Te wyniki są znaczące i jeżeli uda się je powtórzyć w większym badaniu, będzie istotnym wątkiem dla pacjentów oraz masażystów – komentował dr Mark Hyman Rapaport, który był szefem projektu badawczego.

Jeszcze istotniejsze było to, że u masowanych obniżał się poziom kortyzolu, hormonu stresu, którego nadmiar ma na nasz organizm tak negatywny wpływ, że jest nazywany „zabójcą”. To potwierdziło zresztą wcześniejsze wyniki badań prowadzonych przez Rapaporta, który zauważył, że kortyzol bardzo nie lubi się z masażem. Masaż lubi za to np. serotonina, która pomaga nam zasypiać i nieźle koi nerwy. Nie wiadomo na pewno, czy sytuacja chorych poprawiła się dzięki spadkowi poziomu kortyzolu. Wiadomo jednak, że dałoby się nim wytłumaczyć nie tylko to, ale też wiele innych znanych zdrowotnych korzyści masażu. A te można wymieniać dość długo.

Dotąd jednak zwracano uwagę głównie na korzyści fizyczne, jak na przykład ograniczanie bólu mięśni lub pleców. Teraz lista robi się dłuższa, bo okazuje się, że masaż wspiera także system odpornościowy i dobrze wpływa na naszą kondycję psychiczną, a także pomaga lepiej spać. Wszystko to powoduje, że coraz częściej zaleca się go jako remedium na niewielkie dolegliwości. Remedium, które ma też taki atut, że nawet jeżeli nie pomoże, to jest chociaż przyjemne.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmary senne negatywnie wpływają na nasz organizm. Jak im zapobiegać?

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

Jak zniszczyć sobie odporność latem? To wcale nie takie trudne

Twoja mama ma nadciśnienie? Zobacz, co możesz dla niej zrobić!

odchudzanie

„Odchudzanie powinnyśmy zacząć od ustabilizowania emocji, a dopiero później od jedzenia”. Nie stresuj się! To ma wpływ na naszą wagę, przekonuje dietetyczka

Chora kobieta leży w łóżku

Dlaczego niektóre z nas chorują częściej?

Za ciepło, za zimno… Skąd kłopoty z temperaturą ciała?

kobieta przemawia do publiczności

Stres popijasz kawą? Uważaj na serce. O tym, czy przyspieszone bicie serca jest dla nas groźne, mówi kardiolog

https://www.istockphoto.com/

Czy wegetarianie żyją dłużej?

Shinrin yoku. Japońska kąpiel, która koi człowieka

Czy stres ma wpływ na alergię?

Nie radzisz sobie ze stresem? Polub się z adaptogenami!

najlepsza pora dnia

Najlepsza pora dnia na zdrowy nawyk to…

pomaganie

Pomaganie jest zdrowe!

Jak stres wpływa na twoje ciało?

zmęczona kobieta w pracy

6 zaskakujących skutków wpływu stresu na nasz organizm

skóra

Rzeczy, których skóra ci nie daruje, można długo wyliczać. Oto 8 tych najważniejszych

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Co może boleć ze stresu?

Zrelaksuj się z jogą

Odrzuć stres i zrelaksuj się z jogą. Kasia Bem krok po kroku pokaże ci, jak to zrobić

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz swojemu zdrowiu. Wykorzystaj 5 sposobów, jak nie dać się ponieść destrukcyjnym emocjom