Przejdź do treści

Dlaczego warto iść na masaż?

Dlaczego warto iść na masaż?
Ilustracja: Izabela Dudzik | www.izadudzik.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdarzyło ci się płakać po seksie? Nie ty jedna. Skąd to się bierze? Wyjaśnia ekspert
Freepik.com
Dzielisz albo kruszysz tabletki? Nie wszystkie wolno! Farmaceutka Anna Wyrwas tłumaczy, dlaczego to takie ważne
www.istockphoto.com
Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares
kobieta opala się
Przyłóż plasterek pomidora na poparzone miejsce. Oparzenia słoneczne – jak możemy sobie pomóc?
„Odłącz się”, nie wszystko jest online. Mądra kampania we wrocławskim MPK

Nowe badania dowodzą, że masaż doskonale działa na psychikę i obniża poziom kortyzolu. Jeśli unikacie tej formy relaksu lub szkoda wam czasu, te wnioski powinny was zachęcić.

W eksperymencie, który przeprowadzili psychiatrzy z Emory University, wzięło udział 47 osób cierpiących na zespół lęku uogólnionego, a więc żyjących w ciągłym strachu i stresie. Wszyscy byli dwa razy w tygodniu poddawani 45-minutowym sesjom masażu szwedzkiego – ten jest bardzo podobny do klasycznego. Skompletowano także grupę kontrolną, której podczas sesji zapewniano jedynie lekki dotyk. Trwało to przez sześć tygodni i cały czas monitorowano efekty.

Okazało się, że już po pięciu sesjach masażu stan pierwszej grupy znacząco się poprawił. Zauważono spadek poziomu lęku oraz liczby objawów depresji, która wśród ludzi cierpiących na zaburzenia lękowe pojawia się często. Efekty były bardziej zauważalne niż w grupie kontrolnej, z czego wysnuto wniosek, że chodzi o masaż, a nie jedynie dotyk. – Te wyniki są znaczące i jeżeli uda się je powtórzyć w większym badaniu, będzie istotnym wątkiem dla pacjentów oraz masażystów – komentował dr Mark Hyman Rapaport, który był szefem projektu badawczego.

Jeszcze istotniejsze było to, że u masowanych obniżał się poziom kortyzolu, hormonu stresu, którego nadmiar ma na nasz organizm tak negatywny wpływ, że jest nazywany „zabójcą”. To potwierdziło zresztą wcześniejsze wyniki badań prowadzonych przez Rapaporta, który zauważył, że kortyzol bardzo nie lubi się z masażem. Masaż lubi za to np. serotonina, która pomaga nam zasypiać i nieźle koi nerwy. Nie wiadomo na pewno, czy sytuacja chorych poprawiła się dzięki spadkowi poziomu kortyzolu. Wiadomo jednak, że dałoby się nim wytłumaczyć nie tylko to, ale też wiele innych znanych zdrowotnych korzyści masażu. A te można wymieniać dość długo.

Dotąd jednak zwracano uwagę głównie na korzyści fizyczne, jak na przykład ograniczanie bólu mięśni lub pleców. Teraz lista robi się dłuższa, bo okazuje się, że masaż wspiera także system odpornościowy i dobrze wpływa na naszą kondycję psychiczną, a także pomaga lepiej spać. Wszystko to powoduje, że coraz częściej zaleca się go jako remedium na niewielkie dolegliwości. Remedium, które ma też taki atut, że nawet jeżeli nie pomoże, to jest chociaż przyjemne.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Zainteresują cię również:

najlepsza pora dnia

Najlepsza pora dnia na zdrowy nawyk to…

pomaganie

Pomaganie jest zdrowe!

Jak stres wpływa na twoje ciało?

zmęczona kobieta w pracy

6 zaskakujących skutków wpływu stresu na nasz organizm

skóra

Rzeczy, których skóra ci nie daruje, można długo wyliczać. Oto 8 tych najważniejszych

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Co może boleć ze stresu?

Zrelaksuj się z jogą

Odrzuć stres i zrelaksuj się z jogą. Kasia Bem krok po kroku pokaże ci, jak to zrobić

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz swojemu zdrowiu. Wykorzystaj 5 sposobów, jak nie dać się ponieść destrukcyjnym emocjom

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Kobieta z kręconymi włosami stoi pod ścianą i obgryza paznockie. Patrzy w bok

Obgryzanie paznokci, zgrzytanie zębami, żucie gumy. Te nerwowe nawyki mogą poważnie ci zaszkodzić

Jak być szczerym i nie mieć wrogów?

Nadmierna potliwość to sygnał od organizmu, że coś ci dolega. Poznaj 7 rzeczy, o których informuje twój pot

kobieta na plaży

Lek na kompleksy? Rozbierz się!

stres praca kobieta

Częste infekcje, łamliwe paznokcie i słabe włosy. To przez stres! Oto 8 powodów, dlaczego się stresujesz

Co się dzieje z naszą skórą, gdy się stresujemy? O wpływie stresu na cerę pisze kosmetolog Joanna Skrzypczak

Pot na czole

Znów oblał cię zimny pot? Cierpisz na nadpotliwość? Sprawdź, co radzą dermatolog oraz specjalista medycyny estetycznej

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

Chodzisz rozdrażniona i sama nie wiesz czego chcesz? PMS psuje ci połowę miesiąca? Zwalcz go dietą!

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Jak skóra reaguje na stres?

Praca biurowa może niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie. Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk tłumaczy, jak możemy sobie pomóc

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami