Przejdź do treści

Dlaczego warto iść na masaż?

Dlaczego warto iść na masaż?
Ilustracja: Izabela Dudzik | www.izadudzik.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie kupisz ich w drogerii. Niebawem znikną ze sklepowych półek
Ciekawi cię seks analny? Mamy dla ciebie 9 wskazówek, które pozwolą ci się do niego sensownie przygotować
Nie przesadzaj z imprezowaniem w weekend! A gdy jednak przesadzisz…
Kobieta na treningu z hantelkami
Boisz się, że trening siłowy jest niebezpieczny i może spowodować utratę okresu? Co na to specjalista? Hz kontra mity #14 Trening siłowy
Kobieta w toalecie
Być może do tej pory źle robiłaś kupę. Sprawdź, gdzie popełniasz błąd

Nowe badania dowodzą, że masaż doskonale działa na psychikę i obniża poziom kortyzolu. Jeśli unikacie tej formy relaksu lub szkoda wam czasu, te wnioski powinny was zachęcić.

W eksperymencie, który przeprowadzili psychiatrzy z Emory University, wzięło udział 47 osób cierpiących na zespół lęku uogólnionego, a więc żyjących w ciągłym strachu i stresie. Wszyscy byli dwa razy w tygodniu poddawani 45-minutowym sesjom masażu szwedzkiego – ten jest bardzo podobny do klasycznego. Skompletowano także grupę kontrolną, której podczas sesji zapewniano jedynie lekki dotyk. Trwało to przez sześć tygodni i cały czas monitorowano efekty.

Okazało się, że już po pięciu sesjach masażu stan pierwszej grupy znacząco się poprawił. Zauważono spadek poziomu lęku oraz liczby objawów depresji, która wśród ludzi cierpiących na zaburzenia lękowe pojawia się często. Efekty były bardziej zauważalne niż w grupie kontrolnej, z czego wysnuto wniosek, że chodzi o masaż, a nie jedynie dotyk. – Te wyniki są znaczące i jeżeli uda się je powtórzyć w większym badaniu, będzie istotnym wątkiem dla pacjentów oraz masażystów – komentował dr Mark Hyman Rapaport, który był szefem projektu badawczego.

Jeszcze istotniejsze było to, że u masowanych obniżał się poziom kortyzolu, hormonu stresu, którego nadmiar ma na nasz organizm tak negatywny wpływ, że jest nazywany „zabójcą”. To potwierdziło zresztą wcześniejsze wyniki badań prowadzonych przez Rapaporta, który zauważył, że kortyzol bardzo nie lubi się z masażem. Masaż lubi za to np. serotonina, która pomaga nam zasypiać i nieźle koi nerwy. Nie wiadomo na pewno, czy sytuacja chorych poprawiła się dzięki spadkowi poziomu kortyzolu. Wiadomo jednak, że dałoby się nim wytłumaczyć nie tylko to, ale też wiele innych znanych zdrowotnych korzyści masażu. A te można wymieniać dość długo.

Dotąd jednak zwracano uwagę głównie na korzyści fizyczne, jak na przykład ograniczanie bólu mięśni lub pleców. Teraz lista robi się dłuższa, bo okazuje się, że masaż wspiera także system odpornościowy i dobrze wpływa na naszą kondycję psychiczną, a także pomaga lepiej spać. Wszystko to powoduje, że coraz częściej zaleca się go jako remedium na niewielkie dolegliwości. Remedium, które ma też taki atut, że nawet jeżeli nie pomoże, to jest chociaż przyjemne.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

Macierzyństwo nie ogranicza się do czterech ścian. Jestem mamą i karmię wszędzie. Zobacz najlepsze zdjęcia karmiących mam

Ellen Page – jestem tutaj, ponieważ jestem lesbijką

Zdrowa kolacja na szybko: gulasz

Zdrowa kolacja na szybko: warzywny gulasz z cieciorką

Wracasz po pracy do domu. Coś byś zjadł. Zamawiasz pizzę. Bo szybko, bo nie masz czasu, bo ci się nie chce. Tymczasem kolacja jest równie ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu jak śniadanie czy obiad! Szybka domowa kolacja? Proszę bardzo – warzywny gulasz z cieciorką.
Gdańsk po śmierci Pawła Adamowicza

„Tam jest ogrom cierpienia i duża potrzeba zrozumienia”. Psycholog o rodzinie zabójcy Pawła Adamowicza

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

6 sposobów, by zestresować się na maksa

zespół Cushinga

Badanie kortyzolu – kiedy należy je wykonać i jak się do niego dobrze przygotować?

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholog Anita Kruszewska

10 niezdrowych wieczornych nawyków

14 skutecznych sposobów na stres

zestresowana kobieta w pracy

Kortyzol – norma i stany alarmowe. Czym jest hormon stresu?

kobieta z papierem toaletowym w dłoni

Wpływ stresu na gospodarkę pokarmową. Dietetyczka: jelita to nasz drugi mózg

para leży w łóżku z białą pościelą i rozmawia

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

dziewczyna bawiąca się klockami lego forma

Klocki LEGO sposobem na stres u dorosłych

5 rzeczy, których nie cierpi twój żołądek

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

łzy

Płacz najlepszym lekarstwem na stres?